چگونه وارد حرفه فیلمبرداری شوم ؟

ما در این مقاله قصد داریم به حرفه فیلمبرداری بپردازیم و به شما براساس مستندات و تجربیات اساتید این رشته بگوییم که برای مقدمه ورود به این حرفه چه باید بکنید و از کجا شروع کنید.

پس تاانتها مقاله چگونه وارد حرفه فیلمبرداری شوم ؟ را مطالعه کرده چرا که در این مقاله سعی شده تا از واقعیت های موجود صحبت شود و از محضر یکی از اشخاصی که در این زمینه فعالیت داشته است استفاده شود. با ما همراه باشید.

برای ورود به کلاس فیلمبرداری چه پیش زمینه ای لازم است داشته باشم ؟

کسی که تمایل دارد وارداین رشته شود بایستی کمی درمورد تاریخچه هنر بداند. مثلا بداند در تاریخچه عکاسی چه اشخاصی آمده اند و چه سبک هایی را پرورش داده اند. یوسف لطیفی همچنین به ما میگوید دیدگاه هنری خیلی میتواند به پیشرفت شما در زمینه تصویر کمک کند. بهتر است بیشتر فیلم ببینید تا بینش بهتری کسب کنید.

همچنین یوسف لطیفی برای ورود به حرفه فیلم برداری لازم نیست حتما به کلاس های فیلمبرداری بروید. دو روش برای ورود و پرورش استعدادهایتان وجود دارد. اول اینکه شما دستیار کارگردان باشید و با تجربه و کم کم این هنر را یادبگیرید و روش دوم پرورش استعداد به روش آکادمیک است که در این صورت شما باید وارد کلاس های فیلمبرداری شوید.

چه کسی میتواند وارد حرفه فیلمبرداری شود ؟

از نظر من هر کسی میتواند وارد حرفه تصویر شود. اما برای حرفه ای تر شدن در هر رشته ای باید ریزتر و دقیقتر نگاه کند. در حال حاضر فیلم برداری های بسیارخوبی تنها با تلفن همراه صورت میگیرد که کیفیت قابل قبولی دارد. شما باید بدانید که به چه نوعی از فیلمبرداری بیشتر علاقه دارد.

پارتی چه تاثیری در ورود به این حرفه دارد ؟

ابتدا برای ورود به کار اگر شما از روش تجربی که بالاتر گفته ام پیش رفته باشید باید از دستیاری و دوندگی های پایه برای سایر عوامل شروع به کار کنید . اما اگر از روش تئوری پیش رفته باشید معمولا موسسات خوب بعد از اتمام دوره شما را به پروژه ای معرفی میکنند. به نظر من معرف در این رشته بعد از مدتی ایجاد میشود. لازم نیست از ابتدا شما پارتی داشته باشید. چراکه اگر کار شما در ارتباط با یک یا چندپروژه بی عیب باشد قطعا افراد بیشتری خواهان شماره تماس شما خواهند بود و به کارهای بعدی معرفی خواهید شد.

انواع مدل کار در حرفه فیلمبرداری به چه صورت است ؟

برای فیلمبرداری بخش های مختلفی وجود دارد که من نمیتوانم ان را به صورت مجزا از هم برای شما تعریف کنم. اما به طور کلی میتوانیم بگوییم فیلم برداری سینما , خبری , فیلم برداری صنعتی , مستند و آتلیه ای از جمله انواع آن است. که هر شخص با اهداف متفاوتی وارد این حرفه میشود. معمولا برخی تمایل دارند به سینما برسند اما بعد از مدتی علاقه خود را در زمینه آتلیه دیده و به سمت آن میروند.

کدام مدل فیلمبرداری پول ساز تر است ؟

این سوال اصلا پاسخ مشخصی ندارد. یک شخص میتواند با داشتن یک آتلیه مجهز درآمد بسیار خوبی داشته باشد. همچنین یک فیلمبردار سینمایی در سطوح بالا نیز میتواند با قبول حداکثر دو پروژه در سال به درآمد چشم گیری برسد. پس نمیتوانیم دقیقا بگویم چه سبکی درآمد بهتری دارد. اما میشود این را مطرح کرد که داشتن آتلیه شما را به درآمد سریعتری میرساند.

گاهی یک فیلمبردار یا دستیار برای حضور در برخی پروژه های سینمایی که اسامی قابل قبولی در آنها هست بایستی از دستمزد خود صرف نظر کند. مثلا برای یک دستیار در طول زمان کار حرفه ای اش پیش خواهد امد که از یک کارگردان بسیار خوب یا مدیرفیلمبرداری با تجربه ای پیشنهاد کاری داشته باشد و و برای عشق به کار و علاقه حضور در پیش افراد با تجربه تر از مسائل مالی صرفه نظر کرده است.

پس همیشه پول تعیین کنند نیست و بعضا همین اشخاص به مبالغ بسیار بهتری از نظر دستمزی در آینده خواهند رسید.

تفاوت سبک فیلمبرداری یعنی چه ؟

مهم است که بدانید , شما از فیلمبرداری در سینما دقیقا چه سبکی را میخواهیددنبال کنید. گاها پیش آمده که بعد از دیدن فیلم های مختلف از یک فیلمبردار متوجه شده ام در کارش پیش رفت کرده و سبکش را حتی تغییر داده است. پس انتخاب سبک به معنی آن نیست که شما تا آخر کار باید آن را دنبال کنید. مثلا شخصی به فیلمبرداری های مستند علاقه مند است. برای این نوع نیازی نیست شما از قبل صحنه را در ذهن خود داشته باشید. میدانید چه میگویم ؟ درواقع خود اتفاق در لحظه برای فیلمبرداری مستند یک ویژگی الهام بخش است. اما برای فیلمبردارسینما اینطور نیست. فیلمبرداران فیلم های کوتاه یا بلند باید بعد از صحبت با نویسنده و کارگردان متناسب با سبک فیلم به تجهیز تیم خود بپردازند. پس نیاز است که کاملا فیلمنامه را درک کنند و صحنه های آن فیلم را یکبار برای خود مجسم کنند. این تفاوت سبک هادر انتخاب انواع فیلمبرداری وجود دارد.

دقیقا یک فیلمبردار چه وظیفه ای دارد ؟ تیم فیلم برداری چه کسانی را شامل میشود ؟

یک فیلمبردار شخصی است که زیر نظر مدیر فیلم برداری به پشت دوربین میرود. میتوانیم در پروژه های بزرگ به این مطلب برسیم که خیلی از فیلمبرداران خودشان مدیرفیلمبرداری هستند و یابالعکس. خط کشی منحصر به فردی وجود ندارد اما مسئولیت کلی تیم فیلمبرداری برعهده مدیر فیلمبرداری است. در واقع مدیر فیلبرداری شخصی است که مسئولیت دپارتمان و عوامل فیلمبرداری و نورپردازی را به عهده دارد. او با دانش، هنر و تصمیمات فنی که اتخاذ می‌کند، سناریو را به شکلی خلاقانه به زبان تصویر ترجمه می‌نماید.برای مثال رابرت ریچاردسون که یکی از فیلمبرداران بزرگ سینما جهان است. در پروژه هایی که مدیر فیلمبرداری است خود به پشت دوربین میرود. در تیم فیلمبرداری ما دسته ها و افراد متفاوتی داریم. مثلا تیم نورپردازی. وظیفه تیم نورپردازی تامین نور صحنه است و گاهی حتی یک دستیار فیلمبردار به تیم نورپردازی نیز کمک میکند. هر تیم نور پردازی یک گفر دارد . گفر (به انگلیسی: gaffer)یکی از عوامل گروه نورپردازی در فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی است. وظیفه گفر این است که چراغ‌های نورپردازی را طبق دستور مدیر فیلمبرداری یا نورپرداز مستقر کند.هر تیم شامل مسئول کلی و دستیارانی است که به وی در هدایت بهتر کار کمک میکنند. علاوه بر اینها تیم تراولینگ را نیز داریم. وظیفه این گروه هدایت دوربین است. همچنین میتوان به اپراتور دوربین نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل کار تیم فیلم برداری اشاره کرد.

استعداد چقدر عامل موفقیت در رشته فیلم برداری است ؟

میتوانم بگویم نداشتن استعداد شاید عامل پیشرفت نکردن باشد. اما داشتن استعداد به معنی پیشرفت قطعی شما نیست. به نظر من تنها داشتن استعداد برای ورود به یک حرفه کافی نیست. گاهی ما باید سایر ویژگی های شخصیمان را بهبود ببخشیم. مثلا توانایی کار با افراد مختلف و صبوری کردن , داشتن حضور ذهن و سرعت عمل در کار. گاهی یک دستیار در یک تیم فیلمبرداری بعد از ده سال به مدیر فیلمبرداری فیلم هایی رسیده است که خیلی از همکاران وی موفق نشده اند در آن زمینه با این سطح فعالیتی داشته باشند. پس به نظر من تلاش و ممارست در هموار کردن راه از عوامل اصلی موفقیت است.

از کجا شروع کنیم؟

خب باید بگویم به نظر من داشتن یک دید هنری با دیدن فیلم های خوب به وجود میآید. بعد از آن شما باید به علم اندوزی بپردازید . با داشتن علم و ذوق هنری در کنار یکدیگر میتوانید در پروژه های سطح پایین تر آغاز به کار کنید. معمولا در این سطح اگر تیم متوسطی به شما پیشنهاد کار داد بایستی چشم بسته بپذیرید. تا بتوانید اولین تجربه خود را نیز داشته باشید. بعد از آن با توجه به تجربه اول میتوانید سایر کارها آنالیز کنید.

خیلی از دوستان فیلمبردار من در تجربه اول خود با کارگردان های هنر و تجربه که بعضا اولین کار کوتاه یا بلند خود را میسازند همکاری کردند. و خب این بی تجربگی دوطرفه باعث ایجاد تعامل بیشتر و درک متقابل شده و در کنارهم مسیر را پیموده اند. پس در ابتدا کار شما سعی کنید روی آموزش اصولی کار تمرکز کنید. باقی موارد پس از این زنجیروار رخ خواهد داد.

زندگی حرفه ای یک فیلمبردار چگونه است ؟

در آخرباید بگویم که زندگی حرفه ای یک فیلمبردار پر از چالش های دوست داشتنی و هیجان های باورنکردی است. گاهی کاری برای انجام نداری و گاهی 5 روز نمیتوانی استراحت کنی. زندگی هنری برای من به شخصه لذت بخش است و من راضی هستم.

 

لینک مرتبط :

معرفی بهترین کلاس تدوین فیلم
پیش نیازهای کارگردان حرفه ای شدن چیست ؟
اصول اخلاقی در کارگردانی چیست ؟
آپارات نیکارو
بهترین کلاس کارگردانی مشهد
معرفی بهترین کلاس بازیگری تهران
معرفی کلاس فیلم نامه نویسی تهران
معرفی بهترین کلاس تدوین فیلم
معرفی بهترین کلاس نقد فیلم در تهران
سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی
آینده شغلی یک کارگردان
برای تدوینگر شدن چه باید بکنم ؟

لطفا امتیاز دهید

  1. به نظر من فیلمبرداری خیلی خوبه. از بچه گی عاشق بودم و الان دارم به فیلمبردار شدنم فکر میکنم😍انشالله به همه ی ارزوهاتون برسید فیلمبردارهای عزیز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی