وظایف والدین در ایام امتحانات فرزندان

10 وظیفه مهم والدین در ایام امتحانات بچه ها

والدین در ایام امتحانات فرزندان وظایف مهمی بر عهده دارند که اگر ان ها را به درستی انجام ندهند، بر روی نتایج امتحانات دانش اموزان تاثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم به تشریح 10 وظیفه والدین در ایام امتحانات بچه ها بپردازیم.

چالش های مختلف در ایام امتحانات دانش اموزان 

بیشترین میزان عدم توافق ها، ناراحتی ها، تیره شدن روابط، تعارضات، دور شدن و فاصله گرفتن والدین و فرزندان در ایام امتحانات است. این نتیجه، حاصل استخراج نتایج پرسشنامه ای است که در آن از والدین و فرزندان آنها درخواست شده بود به این سؤال پاسخ دهند:

” چه مواقعی بیشترین اختلافات بین شما بروز می کند؟ “

جالب آنکه پاسخ والدین و فرزندان به این سؤال یکسان بود: «زمان امتحانات»

والدین می گفتند: فرزندان حرفها و راهنماییهای ما را نمی شنوند،

فرزندان می گفتند: والدین تصور می کنند ما حرفهای آنان را در بار اول نشنیده ایم و مدام تکرار می کنند، درس بخوان، نمره خوب بگیر، چرا به فکر خودت نیستی، ما خیر و صلاح تو را می خواهیم و… گوشهای ما پر است از این حرفها.

فصل امتحانات پر فراز و نشیب ترین ایام برای دانش آموزان و نیز والدین آنان به شمار می رود. اولیا درایام برگزاری امتحانات نقش و وظائف ویژه ای به عهده دارند و در صورت انجام وظایف خود به نحو شایسته، شاهد موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرزندان خود خواهند بود، بنابراین عملکرد اولیا مستقیما بر روی موفقیت دانش آموزان تاثیرگذار است. در این مطلب از نمناک روی سخن ما با والدین است، والدین مسئولیت پذیری که موفقیت تحصیلی فرزندانشان را در اولویت قرار می دهند.

این سؤال بسیاری از والدین است: ” وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟ ” و ” آیا ضروری است والدین خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟ “، “یا بهتر است بی اعتنا و بی تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟”

والدین گرامی، اگر می خواهید در زمان امتحانات یار و یاور فرزندان خود باشید، به توصیه هایی که در این مقاله برای شما آوردیم به خوبی عمل کنید.

10 وظیفه مهم والدین در ایام امتحانات فرزندان

ااگر فرزند دانش اموز داشته باشید، مسلما یکی از بزرگترین دغدغه های شما موفقیت فرزندتان در ایام امتحانات است. در ادامه به تشریح 10 وظیفه مهم والدین در ایام امتحانات می‌پردازیم. توجه داشته باشید که انجام این وظایف می‌تواند به موفقیت دانش اموزان در امتحانات و کسب نمرات بالا کمک کند، و برعکس عدم انجام آن‌ها می‌تواند نتایج ناخوشایندی برای فرزند دانش آموز شما به ارمغان اورد.

1. فضایی ارام و جوی شاد در خانه ایجاد کنید.

مهمترین مسئله در زمان امتحانات آرامش دانش آموزان است. برای حفظ آرامش فرزندانتان در زمان امتحانات هرگز در محیط خانه تنش ایجاد نکنید و از طرح مسائل و مشکلات اقتصادی و … که موجب ایجاد فشار روحی بر دانش آموزان می شود، خودداری کنید.

بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می کنند، سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.

واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می سازد. طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده و فشارهایی را به دانش آموزان منتقل می کند ظرفیت دانش آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه ریزی اقتصادی در طول سال و به ویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش آموز است، تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.
ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم کننده، فرحبخش و شورآفرین نقش مهمی در آرامش و موفقیت فرزندان در ایام امتحانات دارد. است. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه ها و نگرانیها را به حداقل می رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می سازد، تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می آورد.

2. آرام و خونسرد باشید و روابط خوبی با اعضای خانواده برقرار کنید.

یکی دیگر از 10 وظیفه والدین در ایام امتحانات دانش آموزان، حفظ خونسردی است! مشکلات همیشه وجود دارند. شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشد مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.سعی کنید در ایام امتحانات حتی الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران کننده و طاقت فرسا به آنان بازگو نکنید.

در زمان امتحانات خونسردی خود را حفظ کنید واصل احترام متقابل را در ارتباط با سایر اعضای خانواده و فرزندتان رعایت نمایند . یکی از وظایف مهم اولیا حفظ خونسردی و تلاش در کاهش دادن نگرانی های مربوط به این دوره است. به احساسات درونی او (ترس ها و نگرانی ها و آرزوهایش) احترام بگذارید و به درد و دل های او توجه داشته باشید. گوش مهربان و شنوای شما او را آرام می کند و به او انرژی می دهد.

3. مهمان دعوت نکنید و به مهمانی نروید.

به میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندانتان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت و آمدها را کم کنید. برای موفقیت فرزندتان در امتحانات باید خانه را آرام کرده و فضای مناسب درس خواندن را برایش فراهم کنید. این آرامش تا پایان امتحانات لازم است. بنابراین در این روزها تا حد امکان از مهمان دعوت کردن و رفت و آمد خودداری کنید.

4. روی وظایف خود تمرکز کنید!

والدین مسئولیتهای خودشان را دارند و دانش آموز مسئولیتهای خودش را دارد. امتحان جزو وظایف اوست. این وظیفه فرزند شماست که به موقع درس بخواند، تمرین حل کند. خود را برای امتحان کلاس و امتحان ثلث آماده کند. شما وظایف دیگری دارید. بهتر است هر کسی به وظایف خودش بپردازد.

فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدیر مدرسه توضیحات فراوانی شنیده اند. تاکیدهای بیش از حد، امر و نهی های مکرر، سرزنش، دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی از سوی فرزندتان به عنوان دخالت تلقی می شود. اگر فرزندتان تصمیم گرفته به میزان اندکی مطالعه کند، مطمئناً با امر و نهی شما همین میزان اندک مطالعه را نیز انجام نخواهد داد.

البته این بدین معنا نیست که اگر فرزندتان از شما کمک خواست به او کمک نکنید. برای کمک به فرزندتان در امور درسی آماده باشید و اگر در خواست کمک کرد، به او کمک کنید. هنگام کمک کردن به فرزندتان در درس ها، به توانایی های او توجه کنید و نقاط ضعف او را با مهربانی یادآوری کنید و کمک کنید که توانایی اش را نشان دهد. در کمک رسانی به فرزندتان، از بی حوصلگی و بد اخلاقی و جر و بحث و تحقیر و سرزنش و منت گذاشتن به شدت پرهیز کنید.

5. تفریح و سرگرمی را فراموش نکنید.

درس خواندن طولانی و خسته کننده به سود فرزندتان نیست. تفریح هر چند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و… فوائد زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه های کمتری در مقایسه با یک میهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می گذارد.

6. اعتماد به نفس فرزندتان را بالا ببرید.

تقویت اعتماد به نفس فرزندتان یکی دیگر از 10 وظیفه والدین در ایام امتحانات است. البته این وظیفه مهم نباید به ایام امتحانات دانش آموز محدود شود. به فرزند خود بیاموزید که اعتماد به نفس با اعتقاد به توانایی فردی حاصل می شود و به او یادآوری کنید که می تواند انسان بزرگی باشد. والدین با برخوردهای منطقی و آرامش بخش و ذکر توانمندیهای فرزند می توانند اعتماد را در وی افزایش دهند. زمانی که دانش آموز خود را باور کند به راحتی می تواند از عهده سخت ترین امتحان با موفقیت برآید.

برخی والدین گمان می کنند با ترساندن فرزندشان از امتحانات او بیشتر درس خوانده و در امتحانات موفق می شود اما هیچ وقت فرزندتان را از امتحان نترسانید زیرا اینگونه در او ترس و استرس ایجاد خواهید نمود. با دانش آموز خود گفتگو کرده و به او امید بخشید و امتحان را در نظر او عادی جلوه دهید تا از حساسیت امتحان کاسته شود. همچنین با نترساندن فرزندانتان از امتحان به بهبود اعتماد به نفس او برای موفقیت در امتحان کمک کنید.

امتحانات

7. شنونده صمیمی حرف‌ها و احساسات فرزندان باشید.

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاه دانش آموز از درسی تنفر دارد گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد یا از یادگیری درسی عاجز است. در بیشتر این مواقع فرزندتان، راهنماییهای شما را نمی خواهد، او به دنبال گوش شنوایی است.

به دنبال آن است که کسی حرفهایش را بشنود و قضاوت نکند. او با دردل کردن احساس سبکی خواهد کرد. در چنین موقعیتهایی به استقبالش بروید. از قضاوت کردن درباره حرفهایش جداً بپرهیزید. از توصیه کردن اجتناب ورزید. وظیفه شما فقط شنیدن است. حرفهایش را بپذیرید، سعی کنید احساس او را درک کنید، مطمئن باشید همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت.

8. فرزندتان را تایید و تشویق کنید و از سرزنش بپرهیزید.

بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت کننده، طعنه آمیز و ریشخندکننده اجازه فعالیتهای مفید را از فرزندتان سلب می کند. آیا شما خودتان حاضرید طعن، نیشخند، کلمات تحقیرآمیز بشنوید و با وجود این، کاری مثبت و سازنده انجام دهید. کاهش کلمات منفی و تحقیر آمیز باعث افزایش موفقیت فرزندتان خواهد شد.

با تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می کند. او احساس می کند که قدرت عجیبی پیدا کرده است. قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. شما می توانید در لحظه ای که موفق به حل مسئله ای شده است، یا در حال مطالعه است و شما از در وارد می شوید، در لحظه ای که به پاکنویس مطالب درسی می پردازد و حتی لحظه ای که کتابهایش را با نظم خاصی جمع و جور می کند. او را تحسین کنید. یک جمله کوتاه کافی است «می بینم به دفتر و کتابهایت سرو سامان داده ای»، «وقتی دیدم داری مطالعه می کنی خوشحال شدم» لحن گرم و صمیمی شما بر تایید و تشویق صد چندان می افزاید. سعی کنید احساس خودتان را به او بازگو کنید.

9. ارتباط خود را با مدیران، معلمان و والدین دیگر زیاد کنید.

ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درسها را دنبال کند. در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنماییها و توصیه های آنها حداکثر استفاده را ببرید. به این توصیه ها و راهنماییها عمل کنید. در انجمن اولیاء مربیان شرکت مداوم داشته باشید. شما می توانید از راهنماییها و تجربه های دیگر والدین در مورد فرزندشان استفاده کنید، اطلاع یابید چه کارهایی به سود فرزندان است و چه کارهایی بی نتیجه است.

10. به استراحت و تغذیه فرزندتان رسیدگی کنید.

آخرین، نه کم اهیت ترین وظیفه والدین در ایام امتحانات، رسیدگی به سلامت فرزندان است. دانش آموزان در فصل امتحانات باید شب ها به موقع بخوابند و خیلی دیر نخوابند زیرا خسته و خواب آلود بودن از جمله موارد مهمی هستند که باعث می شود دانش آموز در زمان برگزاری امتحان نتواند از پس پاسخگویی به سئوالات امتحان به نحو صحیح برآید.

در فصل برگزاری آزمون ها غذاهای مغذی و مقوی تهیه کنید .داشتن برنامه غذایی سالم و خوردن صبحانه سبب می شود دانش آموز انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشد. والدین یک برنامه ی غذایی مناسب برای فرزندان خود فراهم سازند و غذاهایی که فسفر دارند مانند:ماهی، مغز گردو، فندق، و سایر مواد فسفری بیشتر استفاده نمایند.

راهکارهایی برای والدین که در ایام امتحانات به بهبود وضعیت فرزندان خود کمک کنند:

 

16 نکته تغذیه دانش اموزان در ایام امتحانات

تغذیه دانش‌آموزان، مخصوصا در ایام امتحانات، مبحثی مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. با اینکه درس خواندن کودکان چندان نیاز کودکان را به انرژی افزایش نمی دهد ،اما استفاده از غذای مناسب و مفید برای او ضروری می باشد.دانش آموزان و حتی بزرگسالان نیاز دارند در طول امتحانات مواد غذایی مصرف نمایند که مواد مغذی مورد نیاز آنها را تامین نمایدتا بتوانند سریعتر بیندیشند و حافظه بهتری داشته باشند .و از مصرف غذاهایی که آنها را خواب آلوده مینماید پرهیز نمایند.

  1. در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.
  2. بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفید هستند.
  3. صبح روز امتحان بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌ مرغ، نان سنگک یا بربری با عسل یا پنیر استفاده شود.
  4. کارشناسان تغذیه به دانش آموزانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، توصیه می‌کنند از موز و مقداری کشمش استفاده کنند.
  5. بعضی از دانش ‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌ کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی ‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید هستند.
  6. خوردن نان و پنیر و گردو یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می ‌کند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
  7. خوردن جگر، گوشت و ماهی، کمک زیادی در کاهش اضطراب می ‌کند، زیرا کم‌ خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.
  8. در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.
  9. در ایام امتحان، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌ های غذایی و سوء هاضمه قرار نگیرید و از خوردن غذا در بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید.
  10. در طول روز آب کافی بیاشامید، اما دقت داشته باشید که آشامیدن آب و نوشیدنی‌های دیگر در وسط غذا سبب اختلال در هضم و ایجاد نفخ می‌شود.
  11. از مصرف زیاد شیرینیجات و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسند، اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما دست خواهد داد.
  12. صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید، اما صبحانه را کامل میل کنید.
  13. مصرف روزانه یک لیوان شیر،‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.
  14. خوردن آجیل از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم است، به یادگیری کمک می کند، زیرا کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.
  15. از خوردن قهوه و چای پُررنگ، خودداری کنید، ولی چای کم‌ رنگ مفید است.
  16. تأمین ویتامینهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از طریق برنامه غذایی مناسب صورت گیرد.
باید و نبایدهای تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات

یکی از مهم ترین وظیفه والدین در ایام امتحانات فرزندان رسیدگی به تغذیه آنان است. در ادامه باید و نبایدهای تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات را عنوان می‌کنیم.

  1. مصرف غذاهای چرب و سرشار از روغن و غذاهای پرادویه به زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند و دانش آموز را تنبل می نماید و نباید پیش از امتحان از آنها استفاده نماید.
  2. بادام دانه ای با ارزش برای افزایش تقویت حافظه است و به حفظ آن نیز کمک می نماید. می توان بادام را در طول شب خیساندوصبح پوست آن را گرفت و با عسل طبیعی یا شیر به دانش آموز داد.
  3. مصرف انگور نیز باعث تقویت اعصاب ،مغز ،هوش و حافظه می گردد.
  4. خرما به دلیل داشتن کلسیم و فسفر فراوان موجب تقویت سلولهای عصبس و مغز و فعالیت های فکری می باشد.
  5. مواد معدنی موجود در شیر و محصولات لبنی ،سیب ،زردآلو ،موز،گریپ فروت، عسل طبیعی، کیوی، پرتقال، آلو، گیلاس، توت فرنگی، انجیر، خرما، سیب زمینی، غلات کامل، دانه های روغنی، سبزیجات برگ سبز، ماهی و گوشت به هوشیاری ذهن کودکان در زمان امتحانات کمک می‌نماید.
  6. استفاده از میان وعده های سبک و مغذی مانند میوه ها، آبمیوه های طبیعی، شیر ها و مغز ها نیز برای از بین بردن خستگی دانش آموزان مفید است.
  7. رفتن دانش آموزان به جلسه امتحان با شکم خالی و گرسنه با عث عدم تمرکز او در جلسه امتحان می شود.
  8. مصرف غذاهای شور و نمکی مانند پفک و چیپس پیش از امتحان باعث تشنگی می گردد. همچنین غذاهای نفاخ ممکن است باعث دل درد و نفخ شود و نباید مصرف شود.
  9. سعی کنید غذا دادن به دانش آموزان را در وعده های کوچک و سبک انجام دهید. بچه ها دارای معده کوچک تری نسبت به بزرگسالان می باشند و دادن وعده های غذایی سنگین و حجیم در طول روز و در دفعات کم باعث خواب آلودگی دانش آموز شده و او را بی حال می نماید.

توصیه هایی برای موفقیت دانش آموزان در امتحانات

در ادامه نکاتی مطرح می‌شود که به موفقیت دانش آموزان در امتحانات کمک می‌کند. والدین عزیز می‌توانند با مطرج کردن این نکات، به دانش آموزان به دانش آموزان برای موفقیت در امتحان کمک کنند.

  1. بموقع سر جلسه امتحان برويد.
  2. به محض گرفتن ورقه امتحان به خود قوت قلب دهيد و به خود بگوييد كه از عهده امتحان به خوبي برمي‌آييد.
  3. هر اطلاعاتي درخصوص سوال داريد بنويسيد؛ چون يك پاسخ ناقص بسيار بهتر از ننوشتن پاسخ است.
  4. حتما وقت را در نظر بگيريد و در نگاه اول نگاهي كلي به سوالات بيندازيد.
  5. اگر پاسخ سوالي را نمي‌دانيد، هرگز روي سوال ترمز نكنيد كه موجب هدر رفتن وقت مي‌شود.
  6. به سرعت و دقت ولي بدون عجله و تلف كردن وقت كار كنيد و بدانيد آرامش اولين شرط موفقيت است.
  7. با خط خوانا بنويسيد و شكل‌ها را با دقت رسم كنيد تا تصحيح‌كننده ورقه شما از خواندن آن لذت ببرد. این موضوع قطعا در تصحيح برگه شما موثر است.
  8. هرگز به اطرافيان نگاه نكنيد كه چقدر تند تند مي‌نويسند يا… در کل خود را با کسی مقایسه نکنید.
  9. .اگر در جلسه امتحان دچار آشفتگي و اضطراب شديد، از تكنيك‌هاي وقفه آزمون استفاده كنيد؛ براي چند دقيقه امتحان را رها كنيد و این كارها را انجام دهيد: تحرك جسماني و كشش عضلاني، مصرف ماده قندی مثل خرما یا شکلات، تنفس عمیق.
  10. در پاسخ دادن سعي كنيد بيهوده حاشيه نرويد، هيچ عجله‌اي براي دادن ورقه نداشته باشيد و تا آنجا كه مي‌توانيد فكر كنيد.

دلایل استرس و اضطراب دانش آموزان در ایام امتحانات و رفع آن

اضطراب امتحان، حالت تشویش، نگرانی و هیجان ناخوشایندی است که اغلب دانش آموزان و دانشجـویان در ایام امتحانات بدان مبتلا می شوند. گاهی این اضطراب با سردرد، سرگیجه، دل درد، حالت تهوع، تپش قلب و تنگی نفس نیز همراه می شود.

اضطراب امتحان، اضطرابی است که با خودپنداره ضعیف دانش آموز درباره توانایی های ذهنی اش شناخته می شود و موجب کاهش عملکرد او در روزهای پایانی سال تحصیلی می شود. میزان قابل قبولی از تنش و دلهره در زمان امتحان می تواند سیستم عصبی خودکار انسان را فعال کند و موجب هوشیاری بیشتر او برای کسب موفقیت در امتحان شود. دلیل اصلی این اضطراب همیشه کم کاری، تنبلی و یا عدم تسلط بر محتوای درس ها نیست، بلکه گاهی دانش آموزان موفق، با انگیزه و درس خوان نیز دچار آثار منفی اضطراب ناشی از امتحان می شوند.

بسیاری از دانش آموزان قبول دارند زمانی که دقیق تر و عمیق تر مطالعه می کنند اضطراب امتحان در آنها به حداقل کاهش می یابد. این امر نیز بدان دلیل است که هر چه درباره موضوعی بیشتر بدانند مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به دانسته های خود پیدا می کنند. داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است. به طور حتم، این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامـش و آسـودگی سـر جلسـه امتحان بروند و آزمون شان را با کمترین دلهره و تشویش بدهند.

باورهایی که موجب اضطراب دانش آموزان از امتحان می شود اغلب تصورها و نگرش های منفی و کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی هستند. برای مثال:

  • اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد.
  • کاش اول سال درس ها را به طور کامل می خواندم.
  • من یک بدشانس واقعی هستم و تمام سوالاتی که بلد نیستم، سر امتحان خواهند آمد.
  • به طور حتم کمترین نمره کلاس نصیب من خواهد شد.
وظیفه والدین در ایام امتحانات برای کاهش اضطراب دانش آموزان

والدین می‌توانند نقش پررنگی در کاهش نگرانی دانش آموزان داشته باشند. در ادامه به تشریح چند وظیفه والدین در ایام امتحانات برای کاهش استرس دانش آموزان میپردازیم:

1. انجام تکالیف درسی، تمرین حل کردن،… باید از ابتدای سال تحصیلی با نظم و جدیت دنبال شود. اگر دانش آموزی در طول تـرم تحصیـلی خـود عمـلکرد ضعیفی داشته باشد، تذکرهای پشت سرهم پدر و مادر در ایام امتحان نه تنها هیچ کمکی به کودک یا نوجوان نمی کند، بلکه موجب ترس و آشفتگی بیشتر او هم می شود.

2. هر گونه سخت گیری بی مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره های عالی، باعث تشدید اضطراب درونی دانش آموز از درس و مدرسه و امتحان می شود. راه حل نمرات پایین بچه ها در تنبیه کردن آنها نیست، بلکه در یافتن راهی برای رفع علت اصلی آن است که همانا ضعف یادگیری کودک است.

3. ترس از شکست و عدم قبولی در دانش آموزانی رشد می کند که فکر موفقیت و اول شدن، ذهن آنها را بیش از حد به خود مشغول کرده است. اگر پدر و مادر خواسته ها و معیارهایی دور از توان و استعداد کودکانشان داشته باشند، آنان را چنان نگران و پریشان می کنند که راه دستیابی به موفقیت برایشان غیرممکن و سخت جلوه می کند.

4. هیچ گاه تفاوت های فردی بین کودکان را نادیده نگیرید و مرتب نمره های آنها را با هم مقایسه نکنید؛ زیرا همین امر موجب ناراحتی، فشار روانی و بدبینی نسبت به یکدیگر در آنها می شود. برای تشویق بچه ها به درس خواندن می توان به آنها دلگرمی داد و با حمایت های کلامی مثبت خود آنها را نسبت به استـعدادهای بالقوه شان آگاه کرد تا بدین ترتیب، ریشه های ترس و اضطراب را – که عامل بسیاری از مشکلات روانی است – در آنها از بین برد.

5. ایجاد آمادگی در بچه ها و فراهم آوردن شرایط و امکاناتی که آنها بتوانند با آرامش و راحتی به مطالعه و درس بپردازند، می تواند ترس و اضطراب ناشی از امتحان را کاهش دهد.

روش های صحیح مطالعه قبل از امتحان

مطالعه درست اصول و قواعدی دارد که با رعایت آن ها میتوان در امتحان نتایج بهتری گرفت:

1. گام اول تنظیم برنامه درسی مناسب برای گذراندن موفقیت آمیز امتحان هاست. برنامه ریزی درست به دانش آموز کمک می کند تا وقتش را با دقت بین درس های مختلف تقسیم کند و از انرژی ذهنی خود بهترین استفاده را ببرد. برای مثال، می تواند برنامه ریزی خود را براساس وقت بیشتر برای درس های مهم تر و یا وقت بیشتر برای درس هایی که در آن ضعیف است، مشخص کند. بدیهی است بیشتر خواندن و تمرین کردن، علاقه و انگیزه دانش آموز را برای یادگیری بیشتر خواهد کرد.

2. هنگام برنامه ریزی برای مطالعه درس ها باید توجه داشت که از شیوه تک درسی استفاده نشود، زیرا نه تنها دانش آموز را زود خسته و بی حوصله می کند، بلکه سطح یادگیری او را نیز کاهش می دهد. به جای این شیوه بهتر است مطالعه سه، چهار درس را در برنامه روزانه خود بگنجاند. هر چه تنوع در زمان بندی درس ها بیشتر باشد، نتیجه بهتری نیز دریافت خواهد کرد. همچنین دانش آموز باید به تناسب بین درس های انتخابی نیز توجه کند.

3. تمرین حل کردن ممتد و مطالعه کردن درس هایی که با عدد و فرمول سر و کار دارند یا درس های حفظ کردنی، روش موثری برای یادگیری نیست. ترکیب درس هایی مثل فیزیک، ریاضی، هندسه با درس های حفظ کردنی مثل تاریخ، جغرافی و ادبیات بهترین روش برای مطالعه محسوب می شود.

هنگام مطالعه درس های حفظ کردنی، برای اینکه ذهن دانش آموز از موضوع اصلی دور نشود، بهتر است:

  • موضوع درس را برای خود خلاصه کند.
  • ضمن خواندن، پرسش هایی از متن درس درآورد.
  • محورهای اصلی درس و نکات کلیدی آن را فهرست وار یادداشت کند.
  • رابطه یی بین قسمت های مختلف درس در ذهن خود برقرار کند.
  • به طور معمول، بعد از هر یک ساعت مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت و تنفس نیاز است. قدم زدن در حیاط، نوشیدن یک لیوان آب میوه یا خوردن مقداری گردو و بادام تاثیری مثبت بر عملکرد مغز دانش آموز می گذارد. دیدن یک برنامه تلویزیونی مفرح بعد از دو ساعت تمرین ریاضی حل کردن می تواند موجب افزایش تمرکز و توجه دانش آموز بر مفاد درسی اش شود.
چند روش دیگر برای  کاهش استرس دانش اموزان قبل از امتحان

در ادامه چندین روش دیگر معرفی میکنیم که به کاهش استرس دانش اموزان کمک میکند. وظیفه والدین در ایام امتحانات این است که دانش آموز را در انجام این روش‌ها یاری دهند:

1. توجه به تغییرات فیزیکی بدن (مثل عرق کردن کف دست، افزایش ضربان قلب، برافروختگی صورت، تنگی نفس) و تغییرات روانی حاصل از اضطراب (مثل کاهش توجه و تمرکز، حواس پرتی و احساس تشویش و نگرانی) می تواند دانش آموز را نسبت به پاسخ های روانی – جسمانی خود هوشیار کند. او می تواند با توجه به حالت های عاطفی – هیجانی خود د رصدد کنترل آنها برآید و آن را به استرس مثبت (انرژی زا) تبدیل کند. برای مثال، توانایی های خود را باور داشته باشد، خود را با دیگری مقایسه نکند، سعی نکند نفر اول باشد (نفر اول، همیشه یک نفر است)، نسبت به خود قضاوت مثبت داشته باشد، مشکلات را درونی نکند و…

2. خواب کافی می تواند از شدت اضطراب امتحان بکاهد. اغلب دانش آموزان به حداقل ۶ و ۷ ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر آنها کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب های روحی – جسمی خواهد شد. هر گونه بی نظمی در برنامه خواب یا کم خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می شود.

3. تغذیه مناسب نیز تاثیری مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموز می گذارد. تحقیقات و پژوهش های مختلف نشان می دهند رژیم های غذایی ناسالم و ناکافی تاثیری منفی بر قابلیت فراگیری دانش آموزان، تمرکز حواس و هوشیاری آنان می گذارد. همان طور که می دانید برخی از غذاها آرامش بخش تر از سایر غذاها هستند.

4. شیر گرم، موز، حبوبات پخته، نان، کاهو، سبزی ها، ویتامین ها و املاح مختلف از جمله موادی هستند که مصرف آنها در شرایط استرس آور بالا می رود و نیاز بدن به آنها بیشتر می شود. دانه های مغزدار (بادام، نخودچی، کشمش، فندق، پسته، گردو) سرشار از منیزیم است و کمبود آن منجر به ناتوانی یادگیری می شود. از میان میوه ها هم سیب، آناناس و خرما به علت داشتن انواع ویتامین ها و مواد قندی تاثیری مثبت بر فعالیت های مغزی می گذارند. موادی که باید از مصرف افراطی آنها در روزهای امتحان پرهیز کرد، عبارتند از قهوه، شکر، شیرینی، گوشت های پرچرب (مثل سوسیس، کالباس) و نوشابه های کافئین دار.

5. ورزش موجب کاهش تنش های عصبی و استرس می شود. ورزش منظم و سبک موجب افزایش گردش خون در بدن (به ویژه در مغز) و کاهش هورمون های استرس زا می شود. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و هر ورزش دیگری که موجب فعالیت بدنی و تحرک جسمانی دانش آموز شود می تواند همین تاثیر را داشته باشد.

روش های رفع استرس در روز امتحان
  • سعی کنید زودتر از ساعت تعیین شده امتحان، در محل باشید.
  • وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید.
  • در صورت نیاز یک بطری کوچک آب به همراه داشته باشید.
  • یادداشت های خود را که شامل نکات مهم درس، فرمول ها، تاریخ ها، نام های خاص و… است با خود همراه داشته باشید تا بتوانید پیش از امتحان مروری بر آنها بکنید.
  • ساعت مچی خود را همراه ببرید تا متوجه مرور زمان بشوید.
  • زمانی که آموزگار درباره نحوه چگونگی امتحان صحبت می کند، خوب گوش کنید. وقتی ورقه سوال ها را گرفتید، ابتدا نفس عمیقی بکشید و آن گاه تمام سوالات را بخوانید و سپس با در نظر گرفتن زمان امتحان، شروع به نوشتن پاسخ ها – از آسان به سخت – کنید. این کار به شما کمک می کند تا برآوردی از زمان و بخش های مختلف سوالات امتحانی داشته باشید. اگر نکته یی را نمی فهمید، نگران نشوید، همان ابتدای امتحان – قبل از آنکه شروع به پاسخگویی کنید – از آموزگار خود بپرسید.
  • اگر آن قدر عصبی و مضطرب هستید که احساس می کنید هیچ چیز را به خاطر نمی آورید، بهتر است یکی دو دقیقه کاملاً آرام بنشینید و به موضوعات آرامش بخش فکر کنید. پس از چند دقیقه که توانستید به حالت عادی برگردید، مطمئناً تمرکز و توجه بهتری برای پاسخگویی به سوالات خواهید داشت.
نحوه پاسخ دادن به پرسش های تشریحی
  • ابتدا تمام سوالات را به دقت بخوانید.
  • پاسخگویی به سوالات را از آسان به سخت شروع کنید.
  • جواب پرسش ها را با توجه به دانسته ها و معلومات تان بدهید نه بر پایه حدسیات.
  • سعی کنید از حاشیه روی پرهیز کنید و تنها اصل پاسخ را بنویسید.
  • توجه به زمان داشته باشید و بیش از حد برای یک سوال وقت نگذارید.
  • سوالاتی را که پاسخی برای آنها ندارید، کنار بگذارید و به بقیه پرسش ها بپردازید. در صورتی که وقت اضافه داشتید، می توانید با تمرکز بر سوال، پاسخ آن را پیدا کنید.
  • پاسخ هر سوال را در جای خودش بنویسید.
  • بعد از پایان پاسخگویی به سوالات، در صورت داشتن وقت، حتماً ورقه تان را یک بار مرور کنید.
نحوه پاسخ دادن به سوالات چهار گزینه ای
  • ابتدا تمام جواب ها را به دقت بخوانید و سپس جواب درست را علامت بزنید، شاید پاسخ صحیح، گزینه چهارم باشد.
  • دقت داشته باشید، هیچ گاه سعی نکنید ارتباطی بین پاسخ های صحیح پیدا کنید.
  • تنها زمانی که اطمینان دارید پاسخی که اول داده اید اشتباه است، آن را تغییر دهید.

معلمیان و مربیان مدارس چه می‌گویند؟

دبیرستان امام رضا یکی از بهترین مدارس در سراسر کشور است و از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. واحد مشاوره این دبیرستان فایلی آماده کرده که می‌تواند به والدین کمک کند تا در ایام امتحانات شرایط بهترین برای دانش آموزان مهیا کنند. در ادامه این فایل پی دی اف که توسط دفتر مشاوره دبیرستان امام رضا آماده شده برای شما قرار داده ایم:

4.6/5 - (27 امتیاز)

6 دیدگاه دربارهٔ «10 وظیفه مهم والدین در ایام امتحانات بچه ها»

  1. رُز روحانی

    سلام و سپاس از نکات کلیدی و مهم که در ااین مقاله ارائه شد.
    با ارزوی موفقیت برای تمامی دانش اموزان عزیز

    بنده مدیر هستم و از این مطالب ارزنده
    بسیار استفاده بردم .پایندده باشید.

    1. سلام خانم روحانی عزیز. بسیار خوشحال و مفتخریم که نکات این مقاله واستون مفید بوده. شاد و پیروز باشید.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی