همه چیز درباره کشتی

کشتی باعث کوتاهی قد می شود! شایعه یا واقعیت؟

در این مقاله همه چیز درباره کشتی را بررسی می کنیم، از فواید آن تا رژیم غذایی مناسب.

این روزها ورزش کشتی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. از گذشته تا کنون، نمایندگان ایران همواره در رقابت های جهانی کشتی افتخاراتی کسب کرده اند که این ورزش را در ایران محبوب تر و پرطرفدارتر کرده است.

در این بین خانواده هایی که دوست دارند فرزندشان را برای ورود به این ورزش حمایت کنند، نگرانی هایی دارند مانند اینکه آیا ورزش کشتی رشد طبیعی کودکان را مختل می کند و موجب کوتاه ماندن قد استخوان های آنها می شود؟در مقاله انگلیسی زبان “آیا کشتی در سنین پائین موجب کاهش رشد می شود؟” به این سوال پرتکرار پاسخ داده شده است.

در این مقاله از نیکارو ضمن بررسی این مقاله و پاسخ سوال، مزایا و فواید کشتی و رژیم غذایی مناسب ان را بررسی می کنیم اما برای داشتن اطلاعات تخصصی تر بهتر است از مربیان حرفه ای کشتی و متخصصان تغذیه راهنمایی بگیرید. نیکارو می تواند به شما بهترین مربی و باشگاه کشتی شهرتان را معرفی کند؛ برای این منظور می توانید درخواست خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ گوشه صفحه ثبت کنید.

آیا کشتی باعث اختلالات رشد در کودکان می شود؟

در واقع این طور نیست که کشتی در سنین پائین باعث توقف رشد شود یا از عوامل کوتاه ماندن قد استخوان ها تلقی شود اما طبق نتایج مطالعات، تلاش های افراطی و غیرتخصصی افراد برای کم کردن وزن برای قرار گرفتن در رده های سبک وزن تر، با محدود کردن کالری دریافتی بدن، می تواند رشد را متوقف کند.

با این وجود در صورت پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی، کشتی نیز مانند دیگر ورزش ها فواید جسمی، ذهنی و عاطفی بسیاری دارد که با رعایت نکات و تغذیه اصولی، می توان از آنها بهره مند شد.

اهمیت رعایت رژیم غذایی مناسب برای کشتی‌گیران

دلیل اصلی کاهش رشد جسمی کشتی‌گیران، رژیم غذایی نامناسب و نداشتن برنامه تغذیه اصولی است. بسیاری از کشتی‌گیران جوان تمایل دارند در رده های وزنی پائین تر قرار داده شوند، (چرا که کشتی‌گیران بلند قد تر و قوی تر که با کاهش وزن در رده های سبک وزن تر قرار می گیرند، می توانند نسبت به دیگر رقبای خود برتریت نسبی داشته باشند) به همین دلیل غذا و کالری دریافتی خود را محدود می کنند تا به وزن ایده آل خود برسند که این کاهش وزن بیش از حد یا نادرست می تواند منجر به مشکلات مختلف و به خطر افتادن سلامتی آنها شود، که از جمله این خطرات می توان به کاهش رشد، مشکلات قلبی، افسردگی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی و اختلالات اشتها اشاره کرد.

تغذیه نامناسب و کمبود کالری کافی می تواند باعث شود کشتی‌گیران احساس کمبود قدرت و استقامت و خستگی مفرط را تجربه کنند. علاوه بر این ها کاهش وزن سریع و محدودیت های دریافت کالری می توانند در مواردی خطرناک تر شوند و مشکلات و صدمات جدی برای فرد ایجاد کنند مانند اختلالات هورمونی در خانم ها، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه یا حتی مرگ. علاوه بر مشکلات جسمی، رژیم غذایی نامناسب می تواند بر رشد شناختی و اجتماعی در نوجوانان نیز تاثیر بگذارد.

به همین دلیل مشورت و راهنمایی گرفتن از یک مربی حرفه ای در تمرینات کشتی و رژیم غذایی مناسب آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما در نیکارو بهترین کلاس کشتی و مربی های شهر شما را معرفی می کنیم تا مطمئن تر تصمیم بگیرید.

کوتاه ماندن قد در کشتی

کشتی‌گیران چطور درگیر اختلالات رشد نشوند؟

رعایت دو نکته مهم کشتی‌گیران را از آسیب های احتمالی مربوط به تغذیه و کمبود کالری کافی حفظ می کند:

1. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کاهش وزن تنها با برنامه اصولی

رعایت یک رژیم غذایی سالم و مغذی کشتی‌گیران را از درگیر شدن با اختلالات رشد حفظ می کند و بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. کشتی‌گیرانی که در سنین دبیرستان یا بالاتر از آن هستند می توانند برای قرار گرفتن در رده های وزنی پائین تر تلاش کنندکه وزن خود را کم کنند اما حتما باید زیر نظر یک متخصص یا مربی حرفه ای این هدف را دنبال کنند تا دچار مشکلات و اختلالات رشد و آسیب های شدید جسمی و روحی که قبل تر نیز آنها را ذکر کردیم نشوند.

اما درباره کشتی‌گیران نوجوانی که سنین بلوغ خود را پشت سر می گذارند، توصیه می شود که برای کاهش وزن خود برای ورزش کشتی تلاشی نکنند چرا که در این سنین نیاز به تغذیه سالم و مغذی و کالری کافی بسیار زیاد و بدن درحال رشد است. نرسیدن میزان کالری کافی با مواد غذایی مورد نیاز می تواند رشد فرد را با اختلال مواجه کند.

2. کشتی را در وزن های مختلف تمرین کنید.

توصیه می شود کشتی‌گیران با شرکت در کلاس های وزنی مختلف بالاتر یا پائین تر از وزن خود، تسلط کافی را به دست آورند تا با نوسانات وزنی طبیعی خود، دچار چالش نشوند و از اقدامات شدید برای کاهش وزن خودداری کنند. رده های وزنی در کشتی نسبتا نزدیک به هم هستند و کشتی‌گیران برای تمرین در رده های وزنی دیگر به چالش بزرگی برخورد نمی کنند و می توانند تمرینات خود را در دو یا سه وزن دنبال کنند.

برای انتخاب بهترین باشگاه کشتی می توانید این معیار را نیز در نظر بگیرید که آیا امکان شرکت در تمرینات رده های سنی دیگر به شما داده می شود یا خیر؟ نیکارو می تواند شما را در زمینه معرفی و انتخاب بهترین باشگاه کشتی یاری کند.

فواید کشتی بر سلامتی

کشتی مزایای جسمی و روحی بسیاری برای سلامتی دارد که اگر به صورت اصولی و درست دنبال شود، قطعا مزایای آن بیشتر از عواقب منفی احتمالی آن است.
از جمله ای مزایا می توانیم اشاره کنیم به:

  • بهبود سیستم قلبی عروقی،
  • افزایش قدرت،
  • مزایای ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی
  • رفلکس های بهبود یافته

کشتی علاوه بر قدرت، به چابکی، انعطاف پذیری، سرعت و رفلکس های خوب نیاز دارد.

1. بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی

در کشتی تمام عضلات بدن از جمله مغز درگیر می شوند و به همین دلیل شکلی فوق العاده و کامل از یک ورزش قلبی عروقی است که به دلیل فعالیت با شدت بالا باعث تعریق می شود و سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

2. افزایش قدرت

قدرت هسته اصلی کشتی است و ورزشکاران برای افزایش قدرت، قدرت و استقامت باید در سالن ورزش و وزنه‌برداری کنند.

3. یک ورزش کامل

کشتی یک ورزش کامل و عالی است که با افزایش فعالیت بدنی، مزایای بی شماری مانند افزایش سلامت قلب و ریه را برای حفظ سطح سالم قند و کلسترول خون نصیب فرد می کند.

4. مزایای ذهنی، عاطفی و اجتماعی

کشتی نیز مانند دیگر ورزش ها فواید جسمی، روحی، عاطفی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.کشتی به ورزشکاران می آموزد که منضبط باشند، اخلاق کاری قوی ایجاد کنند، انتقادی و استراتژیک فکر کنند و اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را افزایش دهند. همچنین مهارت های ورزشی خوب و تیم سازی را آموزش می دهد و با عضویت فرد در یک تیم، باعث بهبود مهارت های ارتباطی و اجتماعی او می شود.

 

با این حساب این ورزش تنها در صورتی موجب اختلالات رشد می شود که با تغذیه غیراصولی و کمبود دریافت کالری کافی همراه شود، به خصوص در سنین بلوغ! اما اگر کشتی در کنار یک برنامه غذایی مغزی و اصولی دنبال شود، نه تنها موجب آسیب های احتمالی نمی شود، بلکه مزایای جسمی و روحی متعددی را برای فرد به همراه دارد که می تواند موجب موفقیت او در زندگی ورزشی، کاری یا شخصی اش شود.

برای بهره مندی از مزایای این ورزش و دوری از خطرات احتمالی آن، حتما با یک متخصص مشورت کنید و اطلاعات کاملتر در زمینه تمرینات و تغذیه مناسب را از چنین فردی پیگیری کنید.

برای کلاس کشتی نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.

نیکارو می تواند بهترین کلاس کشتی یا باشگاه کشتی در محدوده شما را به شما معرفی کند و در روند انتخاب و ثبت نام در کلاس کشتی به صورت کاملا رایگان با شما همراه شود. شما می توانید از دکمه درخواست کلاس درخواست خود را ثبت کنید یا در کامنت ها دیدگاه و سوالات خود را مطرح کنید.

ویژگی های یک باشگاه کشتی خوب چیست ؟

  • مربیان حرفه ای
  • سالن مناسب با امکانات استاندارد
  • منطقه شهری و دسترسی آسان 
  • دربرگیرنده تمرینات کمیته ملی
  • داشتن امکان ثبت نظر و بازخورد از نحوه فعالیت مربیان و عوامل
لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مدیر آموزشگاه / مدرس هستید؟ به خانواده بزرگ نیکارو بپیوندید
بزن بریم!