تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ESFP هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP به افراد علاقه مند است و تجارب خود را به طور کلی در روابط متمرکز می کند. آنها علاقه واقعی به دیگران دارند و برای ایجاد هماهنگی، همدلی و حمایت از زندگی مردم ممکن است برخی از هنجارها و قوانین را دوست نداشته بایند. تیپ شخصیتی ESFP خلاصه چهار کلمه زیر است.

E= به معنای برونگرا (Extraverted)

S=به معنای حسی (Sensing)

F= به معنای احساسی (Feeling)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: برون‌گرای حسی

افراد با تیپ شخصیتی ESFP‌ به‌جای اینکه به فکر آینده دور باشند، ترجیح می‌دهند بر لحظه و حال تمرکز کنند. آنها همچنین آموزش از طریق حقایق عینی را بیشتر می‌پسندند تا از طریق ایده‌های تئوری.

تیپ شخصیتی ESFP زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی نمی‌کنند و تا جایی که امکان دارد، تصمیم‌گیری درمورد هر مسئله‌ای را به تعویق می‌اندازند.

آنها هنگام حل‌کردن یک مسئله، به حس خود اعتماد کرده و باور دارند که می‌توانند از این طریق به نتیجه برسند. اگر چه آنها افرادی منطقی و عمل‌گرا هستند، از ساختار، نظم و برنامه‌ریزی گریزانند. آنها در لحظه تصمیم می‌گیرند و زمان زیادی را صرف برنامه‌ ریزی نمی‌کنند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای احساسی

وقتی پای تصمیم‌گیری در میان باشد، تیپ شخصیتی ESFP‌ به‌جای منطق، بیشتر بر احساسات خود تکیه می‌کنند. افراد دارای این نوع تیپ شخصیتی تصمیمات خود را بر اساس مجموعه ارزش‌های درونی می‌گیرند. آنها کاملا به احساسات خود واقف هستند و نسبت به اطرافیان خود همدلی زیادی دارند. تیپ شخصیتی ESFP  در قراردادن خود به‌جای دیگران، استاد هستند.

رویکرد سوم: برون‌گرای منطقی

این رویکرد بر اجرای دستورات در جهان بیرون متمرکز است و محوریت آن سودمندی، منطق و نتیجه است.

ازآنجایی‌که این جنبه از شخصیت در تیپ شخصیتی ESFP جنبه ضعیفی است، آنها با درمیان‌گذاشتن قضاوت‌های خود با دیگران مشکل دارند و فکر می‌کنند این کار، هماهنگی گروه را به‌هم می‌زند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای شهودی

اگرچه این جنبه، ضعیف‌ترین رویکرد تیپ شخصیتی ESFP‌ است، به آنها کمک می‌کند تا الگوها و ارتباط بین چیزهای مختلف را تشخیص دهند. این افراد معمولا در به‌کارگیری منطق برای بررسی مفاهیم انتزاعی مهارت ندارند، اما این حس می‌تواند به آنها کمک کند تا نسبت به خود و جهان اطراف خود بیشتر بینش پیدا کنند.

ویژگی های تیپ شخصیتی ESFP‌

تیپ شخصیتی ESFP‌ فردی شوخ طبع، جذاب، شاداب، با نشاط و صبور بوده و از حضور در جمع دوستان و اطرافیان لذت می برد. به طور کلی فرصت زندگی کردن را غنیمت می شمرد و توانایی این را دارد که از هر کاری که می کند و یا از هرچه می بیند، لذت ببرد. خود انگیخته استو زندگی برایش مملو از فرصتهاست.

تیپ شخصیتی ESFP‌ از لحاظ شخصیتی عموماً سازگار است و به خودتان و دیگران، زیاد سخت نمی گیرد. رفتاری گرم، صمیمانه و دوستانه دارد و به روابط خود بها می دهد. او همچنین در اغلب مواقع سخاوتمند و دست و دلباز است، بدون اینکه انتظار زیادی داشته باشد.

تیپ شخصیتی ESFP‌ فردی اجتماعی بوده و با دیگران همدل و همراه است و همواره آمادگی این را دارد که از دیگران حمایت و قدردانی کند. در هر جمعی که باشد، سبب می شود که بیشتر به دیگران خوش بگذرد. همچنین برایش مهم است که دیگران او را تأیید کنند.

تیپ شخصیتی ESFP‌ عاشق بازی و تفریح است و مشتاقانه در اینگونه فعالیت ها شرکت می کند.

او فردی واقعیت گرا بوده و شناختش بیشتر از طریق حواس پنجگانه اتفاق می افتد. در نتیجه کمتر به مسائل شهودی یا ماورائی علاقمند است. او اغلب به دنبال حقایق محکم بوده و ارزش کمتری برای ایده ها، فرضیات و توضیحات نظری است.

تیپ شخصیتی ESFP‌ به گذشته بهای زیادی می دهد و جزئیات را به خوبی در حافظه خود نگه می دارد. به تجربیاتش که حاصل کارهایی است که انجام داده است، فکر می کند و سعی می کند از آنها درس بگیرد.

او از استقلال مطلوبی برخوردار است ولی در عین حال به خوبی با شرایط و افراد مختلف سازگار می شود. خود و دیگران را همانگونه که هستند، می پذیرد و معمولاً دوست ندارد که اراده خود را بر دیگران تحمیل کند. اگر از اطرافیان شخصیت ESFP‌ خواسته شود که نظرشان را درباره او بگویند، قطعا خواهند گفت که او را بسیار دوست دارند، چرا که فردی همدل، مودب و مبادی آداب است.

علاقه تیپ شخصیتی ESFP‌ به جمع آوری اطلاعات زیاد است و برای حل مسائل و مشکلات سعی می کند که از امکانات و راهبردهای موجود، استفاده کند. بسیار اهل صحبت است و توانایی خوبی نیز در متقاعد كردن دیگران دارد، تا جایی که حتی می تواند دیگران را وادار کند پیشنهادات و نظرات او را بپذیرند. به طور کلی باید گفت که متقاعد کردن، از جمله ویژگی های شخصیتی بارز تیپ شخصیتی ESFP‌. است.

تیپ شخصیتی ESFP‌ علاقمند به معاشرت با دیگران بوده و به احساسات و علایق آنها بسیار اهمیت می دهد. مصاحبت با او لذت بخش است؛ چرا که از فن بیان و قدرت کلام بسیار خوبی برخوردار است. همین عوامل، سبب می شوند که تبدیل به یک سخنران ماهر شود. در اغلب موقعیت ها، رفتاری خوشایند دارد و از کمک به دیگران لذت می برد، اما ترجیح می دهد که به شکلی واقعی و ملموس، این کار را انجام دهد

تیپ شخصیتی ESFP‌ شیفته شگفتی بوده و همیشه به دنبال یافتن راه هایی است که دیگران را شگفت زده و خوشحال کند؛ به همین خاطر اغلب به دنبال این است که دوستان و نزدیکانش را سورپرایز کند.

 اگر بحرانی پیش بیاید، تیپ شخصیتی ESFP‌ در آنجا حضور خواهد داشت، مسئولیت را به عهده می گیرد، پشتیبانی می کند و از کمک خود لذت می برد. انرژی و اشتیاق آنها زمانی است که افراد دیگر آنها را دوست داشته باشند. از طریق تأمین نیازهای دیگران، نیازهای آنها نیز برآورده می شود. اولویت بندی کارها برای تیپ شخصیتی ESFP‌ سخت است چرا که بیشتر در لحظه زندگی می کنند. طبیعت بی دغدغه آنها باعث می شود که راه خود را در زندگی جذاب کنند.

برای کلاس نیاز به راهنمایی دارید؟ اطلاعات خود را از طریق دکمه نارنجی رنگ پایین صفحه ثبت کنید. با شما تماس می‌گیریم.

مسیر های شغلی تیپ شخصیتی ESFP‌

با توجه به عدم علاقه این اشخاص به هرگونه روتین، مشاغلی با تنوع و هیجان بالا برای آنها مناسب به نظر می‌رسد. مشاغلی که به تعاملات اجتماعی بالایی نیاز دارند نیز گزینه مناسبی برای آنها است، چراکه می‌توانند مهارت‌های بین‌فردی خود را به نمایش بگذارند. تحمل مشاغلی که ساختار سفت‌و‌سختی داشته یا نیاز به کار انفرادی دارند، برای این گونه افراد بسیار مشکل است. این گونه مشاغل به‌راحتی آنها را خسته می‌کند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ESFP‌

گروه های آموزشی و اجتماعی

تیپ شخصیتی ESFP‌به دلیل روابط اجتماعی بالا و برخورد گرمی که داردبسیار مناسب آموزش به کودکان و نوجوانان است. توجه شخصیت ESFP به جزئیات و توانایی او در آموزش به صورت روش گرایانه موجب می شود او گزینه مناسبی برای معلمی مقاطع ابتدایی باشد. همدلی و همدردی ذاتی او نسبت به مردم مناسب شاغل و کارهای عملی است. برخی از این مشاغل: معلم، مربی ورزش، مربی مهد، مددکار اجتماعی، مربی بهداشت

گروه بهداشت و سلامت

تیپ شخصیتی ESFP‌از کار در حوزه بهداشت و در قسمتی که با مردم به طور مستقیم در تماس باشد لذت می برد. توجه به جزئیات در تیپ شخصیتی ESFP‌موجب می شود علایم هر بیماری را سریع تشخیص داده و اقدامات لازم را صورت دهد. برخی این از این مشاغل: پرستاری، متخصص طب سنتی، دکتر عمومی، دکتر متخصص چشم، دندانپزشک

گروه تفریحات و سرگرمی

تیپ شخصیتی ESFP‌ خصوصیات یک فرد جذاب و سرگرم کننده را به صورت ذاتی دارد. این افراد از تنوع در کارهای این گروه از مشاغل لذت می برد. برخی از مشاغل این گروه: گوینده ی خبر، عکاس، راهنمای تور، تولید کننده ی فیلم، بازیگر

گروه فروش و خدمات

تیپ شخصیتی ESFP‌ به دلیل خونگرمی و روابط عمومی بالا، می تواند مشتریان زیادی به خود جلب کنند. برخی مشاغل این گروه: مسئول خرده فروشی، افسر پلیس، مسول روابط عمومی، آشپز، فروشنده املاک و مستغلات

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی ESFP می شود

تیپ شخصیتی ESFP بایددر کارش تفریح و استقلال داشته باشد و بتواند فعالیت های جانبی نیز در کارش داشته باشد.

باید این حس را در کار داشته باشد که می تواند به افراد کمک کرده و محیط دوستانه ای را فراهم کند.

باید با افراد مختلف و ارباب رجوع به صورت مستقیم در تماس باشد.

تیپ شخصیتی ESFP به پروژه هایی نیاز دارد که نتیجه آن سریع مشخص می شود.

کار این تیپ شخصیتی باید طوری باشد که دیده شود و مورد تایید و تشویق قرار گیرد.

 

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP در روابط خود افراد رک و صادقی هستند. آنها در روابط عاشقانه پیچیدگی نداشته و افرادی گرم و مشتاق هستند. نکته‌ای که در ارتباط با این شخصیت باید در ذهن داشته باشید، این است که آنها از تعارض و دعوا متنفرند و هرگونه انتقادی را شخصی برداشت می‌کنند. سعی کنید در رابطه خود با تیپ شخصیتی ESFP‌، درعین صادق‌بودن، از گفتن نکات خیلی تلخ یا به چالش‌کشیدن آنها خودداری کنید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟