استعداد نویسندگی کودکان

استعداد نویسندگی کودکان

آیا فرزندی دارید که به نوشتن علاقمند است و نمی دانید چگونه به او کمک کنید در این مسیر پیشرفت کند؟ ما در این مطلب می خواهیم درباره استعداد نویسندگی کودکان و اینکه چگونه استعداد نویسندگی کودک را پرورش دهیم صحبت کنیم.

استعداد نویسندگی کودکان یکی از آن موهبت هایی است که معمولا در سنین مدرسه و پس از یادگیری خواندن و نوشتن خود را نشان میدهد. البته اگر والدین کمی دقت کنند پیش از این سنین هم نشانه هایی از این استعداد را در کودک خود خواهند دید. در ادامه نشانه هایی که به شما می گوید فرزندتان استعداد نویسندگی دارد را با هم مرور خواهیم کرد.

نشانه های استعداد نویسندگی کودکان

 

هوش کلامی بالا

یکی از ملزومات نوشتن داشتن دایره لغات وسیع است. کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند معمولا این ذخیره واژگان بالا را دارند و راحت تر از دیگر کودکان می توانند لغات را در جای درست خود استفاده کنند. آنها همچنین مترادف های زیادی برای لغات بلدند و گاهی از لغاتی استفاده می کنند که والدین را شگفت زده می کند. بنابراین هوش کلامی بالا می تواند از نشانه های استعداد نویسندگی کودکان باشد.

تخیل قوی

بر کسی پوشیده نیست که خلق داستان و نوشتن چقدر نیاز به تخیل دارد. کودکانی که تخیل قوی دارند غالبا نشانه های آن را خیلی زود ظاهر می کنند. نشانه هایی مثل داشتن دوست خیالی، گفتن داستان های خیالی برای عروسک ها، صحبت با اشیای بی جان به مثابه شی جان دار و …. شما به عنوان والدین کاملا متوجه این تخیل قوی و تمایز آن با سایر کودکان همسن و سالش خواهید شد.

خلاقیت

خلاقیت و تخیل مثل دوبال هستند که در خلق اثری جدید همپای هم موثرند. خلاقیت یعنی خلق ایده ها و راهکار های جدید برای مسایل. کودکان خلاق غالبا از وسایل به شیوه ای جدید استفاده می کنند. راههای جدیدی برای حل مسایل روزمره خود کشف می کنند و مدام در حال خلق ایده های نو هستند.

علاقه به خواندن کتاب

این کودکان اصطلاحا خوره کتاب هستند و از همان سنین کودکی علاقه وافری به کتاب دارند. در سنین پیش از مدرسه از والدین مدام تقاضای کتاب خواندن می کنند و پس از یادگیری خواندن و نوشتن خودشان شروع به خواندن می کنند. این امر همزمان که باعث پرورش هوش کلامی آنها می شود در آشنایی آنها با سبک های مختلف نوشتن نیز بسیار موثر است.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
استعداد نویسندگی کودکان

علاقه به داستان گفتن

استعداد نویسندگی کودکان در سنین پیش از دبستان معمولا با خلق داستان و قصه گویی به صورت شفاهی بیان می شود. گاهی آنها یک داستان که قبلا شنیده اند را با به شیوه ای دیگر بیان می کنند و یا پایانی متفاوت برای داستان می سازند.

خب اگر نشانه های بالا را در کودک خود میبینید بهتر است ادامه مطلب را نیز بخوانید. چرا که در ادامه خواهیم گفت چگونه استعداد نویسندگی کودک را پرورش دهیم.

چگونه استعداد نویسندگی کودکان را پرورش دهیم؟

نوشتن روزانه را برای او عادت کنید

نوشتن روزانه در شکل گیری عادت نوشتن بسیار موثر است. کودک ممکن است بخواهند مقاومت یا تنبلی کند. مهم است که چگونه با او برخورد می کنید. راههایی برای سرگرم کننده کردن نوشتن پیدا کنید.  مثلا برای بازی کردن با یک اسباب بازی از او بخواهید درباره اش داستانی طراحی کند. سپس داستانی که او نوشته است را با هم بازی کنید.

به او زیاد کتاب هدیه بدهید

کتاب خواندن همان طور که در بالا گفته شد ضمن بالا بردن دایره لغات کودک او را با سبک های مختلف نوشتن  آشنا می کند. از هر فرصتی برای کتاب هدیه دادن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که برای این امر خودتان باید الگو و اهل مطالعه باشید

فرصت ها را خلق کنید

یکی از راههای پرورش استعداد نویسندگی کودکان قرار دادن آنها در محیط هایی است که این استعداد را رشد می دهند. شما به عنوان والدین وظیفه دارید کودک را به این محیط ها وارد کنید. ثبت نام کودک در کلاس های نوشتن خلاق، آشنا کردن کودک با همسالانی که خوب می نویسند، ایجاد اکانت درسایت هایی مثل ویرگول که مختص نویسندگی است و می تواند او را به خواندن و نوشتن ترغیب کند از جمله کارهایی است که می توانید در این زمینه انجام دهید. مهم است که فرصت کسب تجربه در همین سنین کودکی برای او فراهم شود.

کارش را ابتدا تحسین و بعد با ملایمت تصحیح  کنید

همه دوست دارند برای انجام کار خوب تحسینن شوند و این میل در کودکان بسیار بیشتر است. شما اولین کسی هستید که تلاش او را برای نوشتن می بینید. رفتار شما در اینکه آیا او بخواهد ادامه دهد یا اینکه به راحتی ازین کار عقب نشینی کند بسیار موثر است. انتقادات شما می تواند به این شکل باشد: ” وای، چه پایان شگفت انگیزی بود. واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم. ولی خب اگر از ویرگول کمتری استفاده می کردی بهتر می شد.”

خودتان هم باید بیشتر یاد بگیرید

خیلی خوب می شود اگر سعی کنید خودتان در مورد نوشتن و نویسنده ها بیشتر بیاموزید تا بتوانید او را بهتر راهنمایی کنید. اگر این کار از حوصله شما بیرون است مواظب نظرات و انتقاداتتان باشید چرا که ممکن است اصولی و درست نباشد. انتقادات بیش از حد ممکن است خلاقیت و تخیل کودک را سرکوب کند و اشتیاق نوشتن او را از بین ببرد.

ذهن خود را باز نگه دارید

فرزند شما ممکن است امروز عاشق نوشتن رمان و چند هفته بعد عاشق نوشتن طنز و یا داستان تخیلی باشد. او دارد خود و سبک نوشتن مخصوص خود را پیدا می کند.

در کنار همه اینها نوشتن ممکن روابط کودک با همسالان یا فعالیت های درسی اش را تحت تاثیر قرار دهد. به او کمک کنید تعادل را حقط کند و سعی کنید همیشه راهنما و پشتیبان او باشید.

سخن آخر

استعداد نویسندگی کودکان همچون دیگر استعدادهای آنها نیاز به پرورش و قرار گرفتن در مسیر درست دارد. این را فراموش نکنید داشتن استعداد، تنها رسیدن به موفقیت را تسریع می کند و بدون تلاش و سخت کوشی رسیدن به موفقیت ممکن نیست. بهترین نویسنده ها هم بارها و بارها تلاش می کنندو تنها برخی از آثار آنهاست که جوایز ادبی کسب می کند. کودکان را با این حقیقت ها آشنا کنید و سعی کنید او را از کمال گرایی دور کنید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

کودک خود را چقدر می‌شناسید؟

با استعدادهای او آشنا هستید؟