از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم

از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که به بازیگری علاقمند هستند به دنبال پاسخ به آن هستند. اگر شما هم از جمله افراد علاقمند به بازیگری هستید با ما همراه باشید. ما در این مطلب تعدادی از نشانه هایی که به شما می گوید استعداد بازیگری دارید را به شما خواهیم گفت.

بازیگری از جمله مشاغلی است که به دلیل زندگی لاکچری برخی از بازیگرها و اینکه فرد در مرکز توجه رسانه ها و مردم قرار می گیرد، جذابیت زیادی برای عموم مردم دارد. اما مثل هر کار دیگری بازیگری به استعداد نیاز دارد. بیاید با هم به این سوالهای ذهن شما پاسخ دهیم که استعداد بازیگری چیست؟ و به عنوان یک فرد علاقمند از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

استعداد بازیگری چیست؟ از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

بازیگری مجموعه ای از توانایی هایی است که به شما کمک می کنند بتوانید با اعمال و رفتار خود یک داستان و شخصیت های آن را روایت کنید. این توانایی ها با هم ترکیب می شوند و استعداد بازیگری در فرد به وجود می آید.

 برای پاسخ به سوالی که در ابتدا مطرح کردیم یعنی ” از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم” این توانایی ها را با هم مرور خواهیم کرد.

نشانه های استعداد بازیگری

ما در اینجا تعدادی از نشانه هایی که به شما می گویند استعداد بازیگری دارید را بر شمرده ایم:

تخیل قوی:

آیا از کودکی فردی بوده اید که مدام غرق در خیال و رویا می شدید؟ از نشانه های مهم استعداد بازیگری این است که فرد تخیل و خلاقیت بالایی دارد. آیا دوست دارید موقعیت های خیالی ایجاد کنید و از اینکه تظاهر کنید شخص دیگری هستید لذت می برید؟ توانایی تفکر خلاق و قرار دادن خود به جای دیگری در دنیای بازیگری ضروری است. تخیل عالی می تواند به بازیگر کمک کند هنگام بازی یک صحنه، خارج از چارچوب فکر کند و گاهی راه‌های خلاقانه و جدید برای بازی کردن یک شخصیت پیدا کند.

فن بیان خوب:

توانایی بیان خوب از ملزومات بازیگری است. یک بازیگر باید بتواند دیالوگ ها را به خوبی حفظ، واژگان را به درستی انتخاب و آنها را به درستی بیان نماید. توجه کنید که هوش کلامی که ممکن است آن را قبلا شنیده باشید با فن بیان تفاوت دارد. بیان به ارائه‌ی شفاهی اشاره دارد و هوش کلامی، به تسلط بر سخن گفتن و سخن‌وری.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
اعتماد به نفس بالا:

بازیگران قبل از رسیدن به موفقیت و بازی کردن بارها رد می شوند و شکست می خورند. بنابراین اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید طی نمودن این مسیر برای شما سخت خواهد بود.

توانایی تقلید کردن:

ناگفته پیداست این مورد چقدر برای بازیگر شدن اهمیت دارد. اگر از کودکی خیلی خوب ادای دیگران را در می آورید باید بگوییم می تواند نشانه استعداد شما در بازیگری باشد. بازیگر باید بتواند طرز رفتار، صحبت کردن، لهجه و دیگر موارد مربوط به یک شخصیت را به طور باورپذیری تقلید و اجرا کند.

توانایی اجرا کردن جلوی جمع:

همان طور که می دانید بازیگری هنری است که همیشه تماشاچیانی دارد. این تماشاچی گاه عوامل صحنه متعددی هستند که حین ضبط و کار کردن حضور دارند و گاه تماشاگرانی که برای دیدن تئاتر آمده اند. اگر کسی هستید که از مرکز توجه بودن و حرف زدن در جمع  مضطرب می شوید بازیگری برای شما مناسب نیست.

عشق به اجرا:

خاطرات مشترک اکثر بازیگرها این است که از کودکی عشق به اجرای نمایش را در خود احساس کرده اند. آنها اغلب در هر فرصتی جلوی دوستان یا خانواده نمایش اجرا می کردند و از سنین مدرسه عضو گروههای نمایش بوده اند.

توانایی انجام کار گروهی:

برخی افراد به اشتباه ممکن است فکر کنند بازیگری یک حرفه فردی است و نیازی به کار گروهی ندارد. اما واضح است که بازیگری کاری است گروهی که نیاز به همکاری با شخصیت های دیگر و دیگر عوامل صحنه دارد. بنابراین اگر شخصیتی داشته باشید که نمی توانید کار گروهی را تحمل کنید بهتر است وارد آن نشوید.

عشق به فیلم دیدن:

این هم یکی دیگر از بدیهیات است که به نظر نمی رسد نیاز زیادی به توضیح دادن داشته باشد. یک بازیگر باید عاشق دیدن فیلم، تحلیل بازیها و شخصیت پردازی ها و دیگر مسایل مربوط به آن باشد. اگر جزو افرادی هستید که به بازیگر شدن علاقه دارید باید عاشق فیلم باشید، فیلم های زیادی دیده باشید و فیلم دیدن، سینما رفتن یا تماشای تئاتر جزو تفریحات مورد علاقه شما باشد. 

مطالعه زیاد:

بازیگری جزو مشاغلی است که نیاز به مطالعه زیادی دارد. حتی اگر تحصیلات آکادمیکی در این زمینه ندارید نیاز است اطلاعات خوبی را از طریق مطالعه کسب کرده باشید. یک بازیگر ممکن است نیاز داشته باشد در زمینه های گوناگونی مطالعه کند. غالبا بازی کردن یک نقش نیاز به مطالعه در مورد آن شخصیت دارد. خصوصا در مواردی مثل نقش های تاریخی، شما باید اطلاعات زیادی در مورد شخصیت مورد نظر به دست آورید. پس اگر به بازیگری علاقه دارید، عشق به خواندن را هر چه بیشتر در خود تقویت کنید.

هوش بدنی-جنبشی بالا:

هوش بدنی-جنبشی به شما توانایی استفاده از انواع مهارت های فیزیکی را می دهد. کسانی که در این زمینه هوش بالایی دارند  ارتباط بسیار خوبی با بدنشان دارند. یک بازیگر خوب باید توانایی بدنی بالایی داشته باشد رابطه جسم و ذهن او خوب باشد و مهارت های فیزیکی در او مثل تعادل ، چالاکی، قدرت ، سرعت ، انعطاف پذیری ، هماهنگی حرکتی مثل هماهنگی دست و پا مناسب باشند.

درک و ابراز مناسب احساسات:

یک بازیگر باید بتواند احساسات مختلف را به خوبی شناسایی و درک کرده و از یکدیگر تمییز دهد. و در ضمن بتواند آنها را به خوبی نشان دهد. این چیزی است که متخصصان به آن هوش هیجانی می گویند. اگر شما احساسات و هیجانات مختلف را به خوبی در خود و دیگران تشخیص داده و درک می کنید، توانایی مدیریت هیجانات خود را دارید و آنها را درست و به جا بروز می دهید می توانید بازیگری خوبی باشید.

تمرکز بالا:

بازیگری از جمله مشاغلی است که نیاز به تمرکز بالایی دارد. شما باید بتوانید برای مدت طولانی روی سیر داستان و شخصیتی که می خواهید آن را بازی کنید متمرکز بمانید. اتفاقات وحشتناکی که ممکن است دقایقی قبل برای شما اتفاق افتاده را کاملا از حوزه توجه خود بیرون کرده و روی کار تمرکز کنید. طبیعتا کار آسانی نیست. این حفظ تمرکز برای بازیگری در تئاتر سخت تر هم می شود. چرا که باید ساعت ها بدون اشتباه دیالوگ ها و بازی خود را ارائه دهید و تللاش کنید که اتفاقاتی که تماشگران آن را رقم می زنند نادیده بگیرید

حافظه خوب:

همان طور که بالاتر در مورد توانایی فن بیان گفتیم، بازیگری نیاز به حفظ دیالوگ دارد. بنابراین نیاز است حافظه خوبی داشته باشید. گاهی پیش می آید که در برخی موارد دیالوگ ها روزانه به دست بازیگران می رسد و آنها فرصت بسیار کمی برای بخاطر سپردن دیالوگ خود دارند. اگر حافظه خوبی دارید می تواند ویژگی مثبتی برای بازیگر شدن به حساب بیاید.

علاقه به ارتباط و تعامل:

بازیگری کاری است که در آن با دیگران تعامل و ارتباط زیادی دارید. اینکه شما برونگرا باشید بازیگری را برای شما راحت تر خواهد کرد. البته این به آن معنا نیست که اگر خجالتی و یا دورنگرا هستید نمی توانید بازیگر خوبی باشید. بازیگران حرفه ای زیادی هستند که عنوان کرده اند خجالتی هستند، از بودن در جمع احساس خوبی ندارند و یا درونگرا هستند. افرادی مثل جانی دپ، کیرا نایتلی، برد پیت و … . در میان بازیگران ایرانی هم به عنوان مثال حسن معجونی عنوان کرده است که درونگراست. بناربراین علاقه به ارتباط و تعامل تنها تحمل شرایط را برای شما ساده تر خواهد کرد.

انعطاف و سازگاری

یک بازیگر باید سازگاری بالایی با شرایط داشته باشد. بازیگران ساعات کاری طولانی و نامنظم دارند و باید بتوانند خود را با تغییر برنامه های ناگهانی، شرایط بد محیطی، خواب کم و دهها مورد مشابه دیگر وفق دهند. بنابراین اگر جزو اشخاصی هستید که برنامه ریزی دقیقی دارید و هنگام تغییر آن نمی توانید انعطاف به خرج دهید برای بازیگر شدن مناسب نیستید.

انتقاد پذیری:

بازیگری مثل بقیه مشاغلی که در آن فرد مرکز توجه است بازخورد های زیادی به همراه دارد. مخاطبان زیاد باعث می شود انتقاد های تند و تیز همواره بخش جدانشدنی این شغل باشد و شما باید ظرفیت انتقاد پذیری خوبی داشته باشید.

خب بیایید به سوالی که ابتدا در ذهن شما بود برگردیم.

از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

استعداد بازیگری همان طور که گفتیم مجموعه ای از توانایی های بالاست. تمامی مواردی که در بالا گفته شد را در خود مرور کنید. اگر تعداد زیادی از آنها را دارید می توان گفت در این زمینه مستعد هستید.

 اما این پایان کار نیست. مثل هر استعداد دیگری، استعداد بازیگری نیز برای به ثمر رسیدن نیاز به کسب مهارت و تلاش زیاد در این زمینه دارد. بدون تلاش و پشتکار دستیابی به هیچ موفقیتی ممکن نیست.

اگر زندگی نامه بازیگران حرفه ای و موفق را بخوانید آن گاه متوجه می شوید برای رسیدن به جایگاهی که اکنون دارند چقدر تلاش کرده اند و هنوز هم می کنند. بازیگری یک کلاس درس بی انتهاست که مدام و مدام نیاز به یادگیری و آموزش دارد. در واقع شما هیچ گاه از این رشته فارغ التحصیل نخواهید شد.

فراموش نکنید اگر مواردی هست که در بالا ذکر شده است و در شما نیاز به تقویت دارد، هر چه سریعتر کار بر روی آنها را شروع کنید. شکوفا شدن یک استعداد نیاز به تلاش و سخت کوشی دارد. نا امید نشوید و با قدرت برای رسیدن به عشق خود یعنی بازیگری پیش بروید. 

4/5 - (1 امتیاز)

14 دیدگاه دربارهٔ «از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟»

  1. سلام
    من واقعا استعداد بازیگری خوبی دارم
    ولی نمی دونم باید از کجا شروع کنم
    ومی خوام بدونم حتما باید برای بازیگری
    رشته هنر رو برداریم

    1. سلام محمد عزیز. متاسفانه داخل فومن آموزشگاه بازیگری همکار نداریم، اما با پرس و جو حتما میتونی پیدا کنی. موفق باشی 🙂
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  2. مهشید طاهرخانی

    سلام من به بازیگری خیلی علاقه دارم اما حتا با نکات بالا نتونستم متوجه بشم که در بازیگری استعداد دارم یانه بخاطر همین یه سوال داشتم ، اگر کسی استعداد بازیگری نداشته باشه میتونه با شرکت در کلاس های بازیگری مختلف مهارت بازیگری رو بدست بیاره؟؟؟؟؟؟؟
    این سوال ذهنم رو خیلی درگیر کرده
    ممنون میشم که جواب بدید.

    1. سلام مهشید عزیز.
      استعداد فقط یکی از جنبه های موفقیت در هر زمینه ای هست، جنبه مهم دیگه تلاش و پشتکاره. اما پیمودن هر مسیری برای فردی که هم استعداد داره و هم تلاش میکنه ساده تره. بهتره از تئاترهای محلی شهرتون یا از آموزشگاه بازیگری شروع کنی و یه مدت تمرین کنی، بعد متوجه میشی که چقدر استعداد داری و چقدر باید تلاش کنی.
      موفق باشی.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  3. مرسی ممنون. درست من اعتماد بنفس خوبی دارم ولی یکم به نظر من خیلی خجالتیم سوال من اینه که ایا این مشکل میتونه جلومو بگیره ؟ یا میتونه درست شه و کلاس تئاتر یا بازیگری شرکت کنم .

    1. نعیمه قمیان

      اگر این مشکل ذهنتون رو درگیر کرده و فکر می کنید ممکنه جلوی پیشرفتتون در این مسیر رو بگیره حتما پیگیری کنید و به روانشناس مراجعه کنید. می تونید ابتدا این مشکل رو برظرف کنید و بعد در کلاس های بازیگری شرکت کنید یا اینکه همزمان با شرکت در کلاسها روان درمانی هم بگیرید. همون طور که در متن گفتیم بعضی بازیگران معروف هم عنوان کردن خجالتی بودن یا هستن. اما چیزی که واضحه اینه که خجالتی نبودن شما رو به پیشرفت بیشتری می رسونه. پس سعی کنید این مساله رو پیگیری کنید و روی خودتون کار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  4. سلام من ۱۴سال دارم .
    به بازیگری علاقه ی زیادی دارم ،بخش زیادی از استعداداهای گفته شده رو دارم . اعتماد بنفس خوبی دارم . وهمیشه مطمام که موفق میشم و خواهم شود .
    ولی یه مشکل دارم…”

    1. نعیمه قمیان

      دوست خوبم مشکلتون رو نگفتید اما ما هم برای شما در این مسیر آرزوی موفقیت می کنیم.

  5. سلام من ۱۳ سالمه. خیلی بازیگری رو دوست دارم اما توی جمع راحت نیستم و معمولا خجالت میکشم وقتی بقیه بهم نگاه میکنن. چیکار باید بکنم این ایرادم برطرف بشه و بتونم راحت پیش بقیه اجرا کنم؟

    1. نعیمه قمیان

      سلام. می تونید به روانشناس خوب در این زمینه مراجعه کنید تا با بالا بردن اعتماد به نفستون به شما کمک کنه

    2. سلام من ۱۳ سالمه و به بازیگری خیلی علاقه دارم کجا کلاس داره در تهران منطقه ۱ من میخواهم بروم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی