آینده شغلی یک کارگردان

آینده شغلی یک کارگردان

ما در این مقاله قصد داریم به رشته پرسوال کارگردانی بپردازیم. این مقاله تنها یکی از سری مقالات معرفی رشته کارگردانی از پایه تا بازار کار میباشد. سعی شده در این محتوا به آینده شغلی یک کارگردان پرداخته شود. تا یک هنرجو بداند بعد از اینکه وارد یک رشته مثل بازیگری یا کارگردانی شد چه میشود و چه آینده ای در انتظارش است.

پس اگر تاامروز به مرور مقاله اصول اخلاقی در کارگردانی چیست ؟ و پیش نیازهای کارگردان حرفه ای شدن چیست ؟ نپرداخته اید . پیشنهاد میکنم ابتدا سری به آنها بزنید و بعد از آنکه بینش شما بهبود یافت به سراغ سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی بروید.

آینده شغلی یک کارگردان
آینده شغلی یک کارگردان

آیا من میتوانم به عنوان یک شغل روی کارگردانی حساب کنم ؟

در ابتدا باید بگویم خیر. شما برای اموزش کارگردانی نیاز به مراحلی دارید که بایستی آنها را با کمترین دغدغه جانبی سپری کنید. یکی از دغدغه های جانبی برای هرشخصی مسائل مالی است. بهتر است بدانید که در ابتدا شما برای آموزش دیدن کارگردانی به صورت آکادمیک نیاز به پرداخت شهریه دارید و ممکن است این روند برای ترم هایی ادامه دار شود. و یک هنرجو تا مدتها به درآمد مکفی نرسد.

در ادامه ما با یک استاد در این زمینه به گفت و گو نشستیم. علیرضا موسی زاده مدیر بخش کلاس های ویژه آموزشگاه موج نو در این ارتباط میگوید :

شما در کارگردانی به درآمد خوب نمیرسید اگر خوب نباشید. وی ادامه داد , کارگردان شدن درست عین یک فوتبالیست خوب شدن است . یک فوتبالیست در ابتدا درامدی ندارد و صرفا برای به نمایش گذاشتن توانایی هایش تلاش میکند . اما بعد از آنکه توانایی های خود را نشان داد با باشگاه های بهتری قرارداد میبندد و هزینه خوبی هم برای حضور او پرداخته میشود. این باعث میشود که یک بازیکن فوتبال هر لحظه به فکر بهتر شدن خود باشد و از یک زمانی به بعد دیگر پول است که به سراغ او میاید ولی او فقط به فکر این است که با چه باشگاهی کار کنم تا بهتر از قبل دیده شوم و به موفقیت بیشتری دست یابم. کنار افراد بزرگتری نام من آورده شود و … دقیقا گاهی به همین علت از پیشنهاد های مالی بهتر به خاطر حضور در باشگاهی بهتر صرف نظر میکند.

برای یک کارگردان نیز به همین صورت است. یک کارگردان در ابتدا باید هزینه هایی بدهد. ( زمان برای تجربه کسب کردن و پول برای اموزش دیدن). اما بعد از اینکه استعداد او کشف شد ورق برمیگردد.

به صحبت اصلی خود برگردیم شما نمیتوانید به کارگردانی به عنوان یک شغل اصلی حساب کنید تا زمانیکه به ان رشد و بلوغ کافی در این رشته نرسیده باشید.

در ابتدای کار چگونه هزینه های خود را مرتفع کنم ؟

برای ورود به این دنیا شما لازم نیست حتما از جیب خرج کنید. شما میتوانید با داشتن کارهایی از جمله ساخت کلیپ , مستندسازی و تدوینگری و یا دستیار بودن بخشی از هزینه های تحمیل شده را برطرف کرده و به آموزش خود ادامه دهید.

حقوق یک کارگردان چقدر است ؟

وقتی دستمزد بازیگران یک فیلم، همواره سیبل کنجکاوبرانگیز مردم و رسانه‌هاست، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که کارگردان به‌عنوان مغز متفکر یک اثر، دستمزدی بالاتر از بازیگرانش می‌گیرد یا خیر؟ در این مورد باید بگوییم بارها اتفاق افتاده که یک کارگردان، کار اولی است و علاوه‌بر اینکه دستمزدی نمی‌گیرد بلکه یک چیزی هم می‌دهد تا سرمایه تولید فیلمش فراهم شود. از آن طرف کارگردانانی هم هستند که می‌آیند و روزی یک پلان می‌گیرند و کار 50 روزه را در 90 روز جمع می‌کنند و کسی هم جرات نمی‌کند به آنها حرف بزند و کلی هم مدعی هستند. بنابراین میزان دستمزد کارگردانان از شکل رایگان بوده تا کارگردانی که برای هر ماه، 150 میلیون می‌گیرد و کار می‌کند.

اما با تمام این اوصاف در اقتصاد سینمای ایران به کارگردانان فیلم اولی آنچنان که باید دستمزد های بالایی تعلق نمی گیرد. در چند سال گذشته دستمزد کارگردانان در سینمای ایران وضعیت بسیار پیچیده ای داشت.

برای مثال کارگردانی  از یک سازمان رسانه ای مطرح نزدیک به یک میلیارد تومان دستمزد دریافت می کند  و از سوی دیگر یک کارگردان جوان و  تازه کار با یک محصول بسیار قابل دفاع و در سطح کیفی بالا در بهترین حالت 30 تا 40 میلیون دریافت می کند.

اما اگر کارگردانی با چهره ای شناخته شده درصدد تولید یک فیلم متوسط به بالا باشد دستمزد وی بین 150 میلیون تا 700 میلیون تومان است.

سوپر استارها به عنوان کاتالیزورهای یک فیلم هستند . بسیاری از کارشناسان معتقدند که وجود سوپراستارها در یک فیلم به اندازه فیلم نامه و کارگردانی بر روی فروش تاثیر دارد و گاهی این سوپر استار است که مخاطب را پای پرده سینما می کشاند.

لینک مرتبط :

پیش نیازهای کارگردان حرفه ای شدن چیست ؟
اصول اخلاقی در کارگردانی چیست ؟
آپارات نیکارو
بهترین کلاس کارگردانی مشهد
معرفی بهترین کلاس بازیگری تهران
معرفی کلاس فیلم نامه نویسی تهران
معرفی بهترین کلاس تدوین فیلم
معرفی بهترین کلاس نقد فیلم در تهران
سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی
چگونه وارد حرفه فیلمبرداری شوم ؟

 

 

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی