سرعت پردازش

سرعت پردازش

برخی از بچه ها به طور طبیعی سریع هستند. آنها می دوند، صحبت می کنند، تکالیف را کامل می کنند و انواع کارها را با سرعتی که برای سنشان مناسب به نظر می رسد انجام می دهند. بچه های دیگر این کار را نمی کنند، یا شاید عادلانه تر باشد که بگوییم نمی توانند. اینها بچه هایی هستند که ممکن است دچار نقص هایی در سرعت پردازش باشند.

علی، پسر 10 ساله‌ای با ADHD و سرعت پردازش بسیار پایین را در نظر بگیرید، که تقریباً هر کار روزانه‌اش را سه برابر بیشتر از خواهر 11 ساله‌اش طول می دهد. از لحظه‌ای که علی صبح میخواهد از خواب بیدار شود، به سختی اینکار را انجام میدهد. 10 دقیقه طول می کشد تا راه دستشویی را پیدا کند، حتی بیشتر از این زمان می برد تا انتخاب کند چه چیزی بپوشد، و اغلب آنقدر طول می کشد که بفهمد برای صبحانه چه چیزی بخورد که بدون اینکه چیزی بخورد به مدرسه می رود.

کودکانی که مشکلات  سرعت پردازش دارند ممکن است از مدرسه ناراحت شوند. بنابراین مهم است که والدین و معلمان به طور یکسان علائم و نشانه ها را بدانند تا بتوانند مداخله کنند. سرعت پردازش شامل یک یا چند مورد از عملکردهای زیر می شود: مدت زمانی که برای درک اطلاعات، پردازش اطلاعات و فرموله کردن یا ارائه پاسخ لازم است. راه دیگر برای تعریف سرعت پردازش این است که بگوییم زمان لازم برای انجام یک کار فکری یا مقدار کاری است که می توان در یک دوره معین انجام داد. حتی ساده تر، می توان سرعت پردازش را اینگونه تعریف کرد که چقدر طول می کشد تا کار انجام شود. دراین مقاله میخواهیم در مورد این کنش شناختی مهم صحبت کنیم.


سرعت پردازش یا هوش بالا؟

سرعت پردازش یکی از عناصر اصلی فرآیند شناختی است و به همین دلیل یکی از مهم ترین مهارت ها در یادگیری، عملکرد تحصیلی، رشد فکری، استدلال و تجربه است. سرعت پردازش یک توانایی شناختی است که می تواند به عنوان زمانی که فرد برای انجام یک کار ذهنی طول می کشد تعریف شود. این به سرعتی مربوط می شود که در آن شخص می تواند اطلاعاتی را که دریافت می کند، بصری (حروف و اعداد)، شنیداری (زبان)، یا حرکت، درک کند و به آن واکنش نشان دهد. به عبارت دیگر، سرعت پردازش زمان بین دریافت و پاسخ به یک محرک است. سرعت پردازش کند یا ضعیف به هوش ارتباطی ندارد، به این معنی که یکی لزوما دیگری را پیش بینی نمی کند. سرعت پردازش آهسته به این معنی است که برخی از کارهای تعیین شده مانند خواندن، انجام ریاضی، گوش دادن و یادداشت برداری یا نگه داشتن مکالمه دشوارتر از سایر وظایف خواهند بود. همچنین ممکن است با عملکردهای اجرایی تداخل داشته باشد، زیرا فردی که سرعت پردازش پایینی دارد، برنامه ریزی، تعیین اهداف، تصمیم گیری، شروع کارها، توجه کردن و غیره دشوارتر خواهد بود. هرچه سرعت پردازش بیشتر باشد، کارآمدتر می‌توانید فکر کنید و یاد بگیرید.

نمونه هایی از سرعت پردازش شناختی

سرعت پردازش می‌تواند در تمرین‌ها هنگام تشخیص الگوهای بصری ساده، انجام تست‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری ساده دارند، انجام محاسبات ریاضی اولیه، دستکاری اعداد یا انجام یک کار استدلالی تحت فشار استفاده شود. برخی از مثال‌هایی که ممکن است با سرعت پردازش آهسته شناسایی شوند عبارتند از: آیا انجام یک تکلیف که برای دیگران فقط 30 دقیقه طول می‌کشد برای شما یا فرزندتان یک ساعت طول می‌کشد؟ آیا برای دنبال کردن دستورالعمل ها یا برنامه ریزی یک فعالیت خاص مشکل دارید، به خصوص زمانی که زمان زیادی برای اتمام آن ندارید؟ آیا در امتحانات ضعیف عمل می کنید، حتی زمانی که مطالب را می دانید؟

اختلالات و آسیب شناسی های مربوط به سرعت پردازش کند

سرعت پردازش آهسته از نظر ساختاری یک مشکل یادگیری یا توجهی نیست و به هوش نیز مرتبط نیست، اگرچه بر هر مرحله از یادگیری تأثیر می گذارد. هنگامی که از سرعت پردازش آهسته صحبت می کنیم، باید در نظر داشته باشیم که ممکن است در برخی از اختلالات یادگیری مانند ADHD، نارساخوانی یا اختلال پردازش شنوایی نقش داشته باشد. این  مساله می تواند بر وظایفی مانند برنامه ریزی هدف، حل مسئله و پشتکار در اهداف شخصی تأثیر بگذارد. سرعت پردازش همچنین با اختلالات طیف اوتیسم مرتبط است و سایر آسیب‌شناسی‌ها مانند زوال عقل یا اسکیزوفرنی نیز می‌توانند باعث کندی سرعت پردازش شوند.

چگونه می توانید نقص سرعت پردازش شناختی را تشخیص دهید؟

با ارزیابی کامل عصب روانشناختی، شما توانایی جمع آوری موثر نتایج قابل اعتماد در مورد سرعت پردازش شناختی کاربر را خواهید داشت. در این باب میتوانید به سایت نیکارو مراجعه نمایید.نیکارو

تست سرعت پردازش برای ارزیابی خودکار سرعت پردازش طراحی شده است. فرض بر این است که هرچه سرعت پردازش بهتری داشته باشید، اطلاعات جدید را به طور مؤثرتری یاد می‌گیرید. این فرآیند شامل دریافت اطلاعات، درک آن و ایجاد پاسخ است. اگر نتایج در این زمینه ناقص باشد، توانایی فرد در تصمیم گیری، کارکردهای اجرایی و اجرای دستورالعمل ها به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرد. تست های شناختی علاوه بر سرعت پردازش، حافظه کاری، حافظه کوتاه مدت واجی، حافظه کوتاه مدت و زمان پاسخ را نیز اندازه گیری می کند.

چرا سرعت پردازش اهمیت دارد؟

مطالعات بسیاری در طی چندین دهه نشان داده اند که مهارت های شناختی یک عامل تعیین کننده برای توانایی یادگیری یک فرد است، طبق گفته  آکسفورد مهارت هایی که “یادگیرندگان خوب را از یادگیرندگان عادی جدا می کند.” در اصل، زمانی که مهارت های شناختی قوی هستند، یادگیری سریع و آسان است. وقتی مهارت های شناختی ضعیف باشد، یادگیری به یک چالش تبدیل می شود. گفته می شود که نقص در مهارت های شناختی به طور قابل توجهی بر فرآیند یادگیری تأثیر می گذارد. مربیان و والدین باید این را تصدیق کنند، مراقب رشد غیرطبیعی شناختی باشند و از رشد موفقیت آمیز این مهارت ها اطمینان حاصل کنند. سرعت پردازش یکی از اجزای اصلی شناخت است و در یادگیری، عملکرد تحصیلی، رشد فکری، استدلال و تجربه بسیار مهم است.

سرعت پردازش در زندگی روزمره

براتن و ویلوبی در کتاب تحسین‌شده‌شان، «بچه‌های درخشانی که نمی‌توانند ادامه دهند»، می‌گویند در زندگی روزمره، پردازش آهسته‌تر هر چیز هزینه‌ای دارد. برخی از مشاغل نیاز به سرعت پردازش سریع دارند. در واقع، انجام برخی کارها بدون آن سرعت واکنش سریع غیرممکن خواهد بود. پزشکان اورژانس، خلبانان جت و کنترلرهای ترافیک هوایی، در میان ده ها شغل دیگر، اولویت بالایی بر توانایی واکنش به اطلاعات و انجام سریع وظایف دارند. اگرچه ممکن است واضح نباشد، اما این نوع مهارت ها در مدرسه نیز مهم هستند. از درخواست برای تکمیل «کاربرگ‌های ریاضی ۱ دقیقه‌ای» در کلاس دوم، تا توانایی جابه‌جایی بین کلاس‌ها و اتاق‌ها در دوره راهنمایی و دبیرستان (در حالی که به یاد داشته باشید که کتاب‌ها و تکالیف مناسب را از یک کمد در یک دوره ۴ دقیقه‌ای تهیه کنید. ) توانایی انجام سریع کارها با موفقیت کودک در مدرسه ارتباط زیادی دارد.

سرعت پردازش و اختلالات یادگیری

سرعت پردازش آهسته یک ناتوانی یادگیری رسمی نیست، اما می‌تواند در مسائل یادگیری و توجه مانند نارساخوانی، ADHD، دیسگرافی، اختلال در محاسبه و اختلال پردازش شنوایی نقش داشته باشد. وقتی دانش آموزی در پردازش کند است، انجام برخی از وظایف تحصیلی ممکن است طولانی تر از دانش آموز معمولی باشد. سرعت پردازش با تأثیر منفی بر توانایی یافتن سریع پاسخ، بازیابی اطلاعات از حافظه بلندمدت و به خاطر سپردن کارهایی که قرار است در یک زمان معین انجام دهید، با سایر حوزه های عملکرد شناختی تعامل دارد. شواهد حاکی از آن است که مشکلات سرعت پردازش یک عامل اساسی در نارساخوانی و ADHD هستند، دو اختلالی که اغلب دست به دست هم می دهند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که آهسته خواندن و پاسخ‌های حرکتی آهسته، که اغلب در افراد مبتلا به نارساخوانی دیده می‌شود، ممکن است با سرعت پردازش کند مرتبط باشد. در نمونه ای متشکل از 600 خانواده که توسط دانشمندان این حوزه مورد مطالعه قرار گرفتند:

70 درصد از کودکانی که نقص سرعت پردازش قابل توجهی داشتند پسر بودند.

اختلالات زبانی در حدود 40 درصد از کودکان با نقص سرعت پردازش گزارش شده است.

حدود یک سوم از والدین تاخیر در رشد حرکتی فرزندان خود را گزارش کردند.

61 درصد از بچه‌های مبتلا به ADHD نیز در مقایسه با همسالان خود دارای ضعف در سرعت پردازش بودند.

هنگامی که این مسائل درمان نمی شوند، گاهی اوقات ممکن است کودک از انجام تکالیف خودداری کند یا در موارد شدید از مدرسه به طور کلی اجتناب کند. این کودکان ممکن است بی انگیزه، تنبل، بی تفاوت و کم انرژی به نظر برسند. حتی شروع کار برای آنها دشوار است.


سرعت پردازش و عملکرد اجرایی

مهارت های عملکرد اجرایی به ما این امکان را می دهد که با موفقیت از هوش و توانایی های حل مسئله خود استفاده کنیم. این مهارت‌ها شامل توانایی‌هایی مانند تعیین هدف، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، اولویت‌بندی، به خاطر سپردن اطلاعات در حافظه کاری، نظارت بر رفتار ما و جابه‌جایی بین وظایف یا فعالیت‌های مختلف است. سرعت پردازش به عنوان یک مهارت عملکرد اجرایی مهم در نظر گرفته می شود. سرعت پردازش فقط کلمه دیگری برای عملکردهای اجرایی نیست. با این حال، در اینجا یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن وجود دارد: تصور کنید که عملکرد اجرایی به مثابه ماشین است و سرعت پردازش موتور آن. داشتن موتور سریعتر یا موتور قوی تر به این معنی است که ماشین می تواند سریعتر حرکت کند، بنابراین عملکرد اجرایی خوب به کیفیت موتور بستگی دارد. موتورهای کارآمدتر این امکان را به خودرو می دهند که در سطح بالاتری از کارایی کار کند.

سرعت پردازش و افسردگی

سرعت پردازش آهسته می تواند بر پیشرفت تحصیلی، روابط اجتماعی و پویایی خانواده کودک تأثیر بگذارد. هزینه انباشته داشتن مشکلات در این حوزه های گسترده می تواند منجر به مشکلاتی در حوزه احساسی شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه ادینبورگ، نوجوانانی که سرعت پردازش کمتری دارند ممکن است در آینده در معرض خطر اضطراب و افسردگی قرار بگیرند. نتایج شواهد جدیدی را اضافه می‌کنند که نشان می‌دهد توانایی شناختی پایین‌تر ممکن است به جای اینکه پیامد افسردگی باشد، به افسردگی کمک کند.

محققان داده‌های 705 شرکت‌کننده اسکاتلندی را در یک مطالعه شامل پیگیری از نوجوانی تا بزرگسالی تجزیه و تحلیل کردند. سرعت پردازش کندتر در سن 16 سالگی با افزایش علائم اضطراب و افسردگی در سن 36 سالگی همراه بود. مطالعات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی شدیدتر زمان واکنش کندتر و سایر نقایص شناختی دارند. به طور کلی فرض بر این است که این “کند شدن روانی حرکتی” به جای یک عامل خطر برای آن، پیامد افسردگی است. مطالعه ادینبورگ نشان می‌دهد که سرعت پردازش آهسته‌تر ممکن است به ایجاد اختلالات سلامت روان کمک کند – احتمالاً به خاطر “افزایش استرس و مشکلات در پاسخ به سختی‌ها در اوایل زندگی”.


چگونه می توان سرعت پردازش را افزایش داد؟

به دانش آموزان کمک کنید تا استراتژی های حافظه را بیاموزند تا بتوانند یادگیری را ایمن کنند و با سرعت بیشتری به اطلاعات بانک های حافظه خود دسترسی پیدا کنند. بازی هایی را انجام دهید که بازیکنان را ملزم به کار سریع در یک محدودیت زمانی می کند. از مترونوم استفاده کنید یا موسیقی شاد یا تایمر پخش کنید. مترونوم دستگاهی است که ضربان، کلیک یا صداهای دیگری را در فواصل منظم و ثابت تولید می کند. ضربان آهسته می تواند آرامش بخش باشد و ضربان سریع می تواند سرعت پردازش و سطح انرژی را افزایش دهد.

ترفند این است که از مترونومی استفاده کنید که به دانش‌آموز اجازه می‌دهد تنظیمات ترجیحی سرعت و صدا را انتخاب کند. اگر می‌خواهید سرعت پردازش را افزایش دهید، مترونوم را می‌توان به آرامی در طول زمان افزایش داد. علاوه بر این، می توان از یک تایمر برای ایجاد انگیزه در برخی از زبان آموزان برای ماندن در کار و افزایش سرعت پردازش استفاده کرد. علاوه بر این، اگر دانش‌آموزی از رقابت با خود لذت می‌برد، می‌توان کارها را به بخش‌هایی تقسیم کرد و دانش‌آموزان می‌توانند برای بهبود سرعت تکمیل هر بخش تلاش کنند.

زمینه های پردازش شناختی ضعیفی را که یادگیری را کند می کند، توسعه دهید. وقتی اطلاعاتی را که می بینیم و می شنویم درک می کنیم، بسیاری از افراد با پردازش کند با پردازش ضعیف بینایی و یا شنیداری دست و پنجه نرم می کنند. برای رسیدگی به هر گونه نواحی نقص پردازش، می توان فعالیت هایی را برای اعمال این مهارت ها انجام داد. جابه‌جایی بین تکالیف، روشی بسیار ناکارآمد برای تکمیل تکالیف است. درعوض، می‌توان به دانش‌آموزان مزایای حفظ توجه آن‌ها بر روی یک تکلیف را تا پایان آن آموزش داد.

به یادگیرندگان کمک کنید تا حواس‌پرتی‌هایی را که توجه آن‌ها را از کارشان دور می‌کند مدیریت کنند. برای مثال، رسانه‌های اجتماعی، صدای تلفن همراه یا صدای پس‌زمینه تلویزیون یا رایانه می‌توانند توجه را منحرف کنند و سرعت پردازش را کاهش دهند. بنابراین، کمک به دانش‌آموزان برای ایجاد محیط‌های بدون حواس‌پرتی می‌تواند به آنها کمک کند تا توجه خود را متمرکز کنند و سرعت پردازش را بهبود بخشند تا بتوانند همزمان با بهبود ظرفیت یادگیری، تکالیف را با سرعت بیشتری انجام دهند. به دانش آموز کمک کنید تا بر اضطرابی که با یادگیری یا تست زدن مرتبط است غلبه کند. اضطراب مانع می شود و پردازش اطلاعات را کند می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر رجوع نمایید:

راه های کاهش اضطراب

جمع بندی

سرعت پردازش مستلزم توانایی بیشتر برای انجام آسان کارهای ساده یا قبلاً آموخته شده است. این کنش شناختی به توانایی پردازش خودکار و سریع اطلاعات  بدون انجام آگاهانه آن است. هرچه سرعت پردازش بیشتر باشد، کارآمدتر می‌توانید فکر کنید و یاد بگیرید. با توجه به اهمیت بسیار بالای سرعت پردازش به نظر می رسد که هر چه زود تر آن را در خود و فرزند خود بسنجیم، بهتر می توانیم برای حل مشکلات احتمالی آن اقدام کرده و بسیاری از مشکلاتی که قبلا از علت آن آگاه نبودیم را حل نماییم.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی