معرفی نرم افزار های رشته مهندسی معماری

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی نرم افزار های رشته مهندسی معماری بپردازیم.

معماری یعنی سبک طراحی و ساخت ساختمان ها و سازه های مختلف می باشد. در معماری علم و هنر با هم تلفیق شده اند تا ساختمان ها و بنا های درون و بیرون شهر به گونه ای زیبا و اصولی طراحی شوند. در حال حاضر رشته ی مهندسی معماری در بسیاری از دانشگاه ها تدریس می شود و از آینده شغلی خوبی هم برخوردار است. دانشجویان و مهندسین این رشته برای پیشبرد کار خود با نرم افزار های مختلفی در این زمینه کار می کنند. به همین علت ما برای آشنایی بیشتر شما چند نمونه ی رایج و کاربردی تر این نرم افزار ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مهم ترین نرم افزار های رشته مهندسی معماری:

 3D Studio Max یکی از بهترین نرم افزارهای معماری:

نرم افزار 3D Studio Max از همان ابتدا که گرافیک کامپیوتری وارد دنیای کامپیوتر شده بود مورد استفاده قرار می گرفت و تحت داس اجرا می شد. هم اکنون این نرم افزار پیشرفت های زیادی داشته و نقش مهمی در زندگی بسیاری از افراد پیدا کرده است.

این نرم افزار بسیار محبوب و مشهور بوده و دارای قابلیت های مختلفی از جمله مدل سازی، پلاگین های متنوع و توانایی اجرا بر روی ویندوز می باشد و در بسیاری از موارد مثل استودیو های تلویزیونی، استودیو های شبیه سازی معماری، ساخت بازی های ویدیویی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزار In Design:

این نرم افزار برای شیت بندی در ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. کاربران این نرم افزار می توانند ابجکت ها را به صورت متن، تصویر، اشکال هندسی و … ارائه داده و در یک Layout مناسب قرار دهند.

شما می توانید هر فونت و سایز و هر صفحه بندی و قالب بندی که دوست داشتید را روی این نرم افزار اعمال کنید تا متناسب با نیاز و علاقه شما باشد.

از کاربرد های دیگر این نرم افزار این است که امکان تهیه رزومه در آن وجود دارد، همچنین کاربران می توانند با استفاده از این نرم افزار فایل های خود را به پکیج تبدیل کرده و آن ها را در هر مکانی به همراه داشته باشند.

نرم افزار SketchUp:

یکی از مهم ترین قابلیت های مورد نیاز معماران این است که برای درک بهتر دیگران بتوانند ایده های خود را در یک محیط 3 بعدب طراحی کرده و نمایش دهند. نرم افزار SketchUp همان محیطی است که این امکان را برای مهندسین معماری فراهم می کند.

نرم افزار SketchUp توسط شرکت گوگل خریداری شده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. این نرم افزار عملکرد بسیاری خوبی داشته و به همین علت به یکی از نرم افزار های محبوب رشته مهندسی معماری تبدیل شده است.

نرم افزار SketchUp دارای یک رابط کاربری بسیار ساده و قابل فهم می باشد و به همین علت کار با آن بسیار راحت است. این نرم افزار در رندرینگ کمی ضعیف است اما این مشکل با موتور رندر Vray قابل حل می باشد و از محبوبیت این نرم افزار نمی کاهد.

SketchUp یک نرم افزار کاربردی و بسیار قدرتمند برای نمایش ایده می باشد و ابزار های زیادی را در اختیار مهندسین معماری قرار می دهد.

نرم افزار Tekla Structures:

این نرم افزار قبلا Xsteel نام داشت و بعد ها به Tekla Structures شهرت یافت. این نرم افزار برای مدل سازی اطلاعات ساختمان و نمایش سه بعدی سازه های صنعتی می باشد. در این نرم افزار دو بخش اصلی مدلینگ و نقشه گیری وجود دارد که مورد استفاده مهندسین قرار می گیرد.

معرفی نرم افزار های رشته مهندسی معماری
نرم افزار Revit:

Revit یک نرم افزار همه جانبه است که هم قابلیت 3 بعدی و هم 2 بعدی دارد. خروجی Revit نیز شامل نقشه های 2 بعدی و 3 بعدی و رندر می باشد. مزیت مهم این نرم افزار این است که به کاربران این امکان را می دهد که به جای استفاده از خطوط و اشکال مختلف، از دیوار و سقف و در و پنجره و … استفاده کنند.

نرم افزار Revit قابلیت پشتیبانی از فایل های AutoCAD را دارد و کاربران می توانند یک فایل DWG را به عنوان ورودی به نرم افزار داده و روی آن کار کنند. یکی از مزایای مهم Revit این است که با هر تغییری که در مدل ایجاد می شود تمام ویو های دیگر هم تغییر خواهند کرد و دیگر نیازی به اعمال این تغییر روی تمام نقاط و ویو های مدل نیست. با این کار زمان طراحی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند و امکان بروز خطا کمتر خواهد شد.

پلاگین Vray:

پلاگین Vray توسط شرکت Chaos Grou تولید شده است و یکی از بهترین و پر کاربرد ترین پلاگین ها می باشد. این پلاگین در ابتدا فقط برای پروژه های معماری کاربرد داشت اما با پیشرفت های فراوانی که داشته در حال حاضر در حوزه های بسیاری مثل جلوه های ویژه ی تلویزیونی، تبلیغات، صنعت خودرو، بازی های کامپیوتری و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاگین Vray روی بسیاری از نرم افزار های قدرتمند مثل 3D Studio Max، Modo، Katana، Nuke، Rhino، Maya، Cinema 4D، Soft image، SketchUp و Auto Desk اعمال شده و امکانات بی نظیری مثل نور پردازی طبیعی، متریال سازی پیشرفته، استفاده از دوربین های فول آپشن و همچنین موتور رندر پر سرعت و پر قدرت را برای کاربران فراهم می کند.

نرم افزار AutoCAD:

این نرم افزار یکی از قدیمی ترین نرم افزار های مورد استفاده در رشته مهندسی معماری می باشد اما در حال حاضر توانایی رقابت با نرم افزاری همچون Revit را ندارد. تمام دانش آموزان و دانشجویان رشته معماری با این نرم افزار آشنایی داشته و کار کرده اند. از این نرم افزار برای طراحی نقشه های 2 بعدی استفاده می شود که در مدل سازی های 3 بعدی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از قابلیت های این نرم افزار این است که کاربران می توانند رابط کاربری آن را به صورت دلخواه تنظیم کنند و قالب مخصوص خود را داشته باشند. یکی از ورژن های محبوب AutoCAD که مخصوص مهندسین معماری طراحی شده است،AutoCAD Architecture نام دارد که دقیقا مشابه اتوکد می باشد اما ابزار ها و ویژگی های خاصی دارد که موجب عملکرد بهتر مهندسین معماری خواهد شد.

نرم افزار محبوب Photoshop:

نرم افزار Photoshop یکی از رایج ترین و محبوب ترین نرم افزار های خلق و ویرایش تصاویر باکیفیت بسیار بالا می باشد که در تمام رشته ها کاربرد دارد. این نرم افزار به مهندسین معماری کمک می کند که یک رندر مناسب طراحی کنند و هر چیزی که در اطرافشان وجود دارد مانند مناظر مختلف، آسمان، مردم، ماشین ها و … را به رندر خود اضافه نمایند. نرم افزار Photoshop یک ابزار قدرتمند برای ویرایش و ارائه طرح ها می باشد.

نرم افزار Graphisoft ArchiCAD:

نرم افزار Graphisoft ArchiCAD یکی از اصلی ترین نرم افزار های تخصصی رشته مهندسی معماری و یا مهندسی عمران می باشد که امکانات و قابلیت های بی نظیری را در اختیار کاربران قرار می دهد. برای مثال این نرم افزار امکان مشاهده 3 بعدی، تغییر نور شب و روز، تجزیه و تحلیل داده های ساختمانی و … را فراهم می کند. همچنین در این نرم افزار اجزای مختلف ساختمان مثل سقف، دیوار، در، پنجره و … به صورت پیش فرض وجود دارند و کاربر با انتخاب هر کدام و تعیین سایز دلخواه می تواند از آن ها استفاده کند.

نرم افزار Rhino:

این نرم افزار به تازگی وارد دنیای طراحی و معماری شده است اما با پیشرفت های مداومی که دارد هر لحظه از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهد شد. تفاوت این نرم افزار با نرم افزار های مشابه مثل مکس این است که در این نرم افزار ها برای مدل سازی از سیستم mesh استفاده می شود، اما در نرم افزار Rhino مدل سازی با استفاده از خطوط nurbs صورت می گیرد. این موضوع سبب شده که Rhino از مزایای بسیار بیشتری نسبت به سایر نرم افزار ها برخوردار شود.

برخی از مزایای نرم افزار Rhino عبارتند از:

  • مدل هایی که با استفاده از Rhino ساخته می شوند بسیار دقیق و با کیفیت هستند زیرا در Rhino الگوریتم های ریاضی دقیق برای مدل سازی وجود دارد و این کار بر اساس اندازه های دقیق انجام خواهد شد.
  • مدل هایی که در نرم افزار Rhino ساخته می شوند فضای بسیار کمی از حافظه را اشغال می کنند.
  • خروجی نرم افزار Rhino از انواع دستگاه های CNC و یا لیزر کات پشتیبانی می کند.
  • نرم افزار CorelDraw:

این نرم افزار یک ویرایشگر گرافیکی برداری می باشد که توسط بنگاه کورل به وجود آمده است. جالب است بدانید که نام کورل دراو از مجموعه گرافیکی کورل (Corel’s Graphics Suite) گرفته شده است.

نرم افزار کورل دراو در اکثر موارد برای طراحی به کار می رود اما برخی از کاربران به منظور انجام کار های ویرایشی از آن استفاده می کنند. این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از هر دو مد برداری و پیکسلی را دارد.

لینک مرتبط :

نرم افزارهای رشته برق الکترونیک
آشنایی با نرم افزار ایتبس Etabs
آپارات نیکارو

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی