نرم افزارهای رشته برق الکترونیک

ما در این مقاله به معرفی نرم افزارهای رشته برق الکترونیک میپردازیم. تاانتها با ما همراه باشید.

مهندسی برق همان طور که از اسمش پیداست. یکی از رشته های مهندسی است. نرم افزارهای فراوانی برای رشته های مختلف وجود دارد که کاربردهای فراوانی دارند. برای رشته برق نیز نرم افزارهای بسیاری وجود دارد که پرکاربرد هستند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با نرم افزارهاي الكترونيك که کاربردهای زیادی دارند آشنا کنیم. با ما همراه باشید و با این نرم افزارهای مهندسی الکترونیک که پرکاربرد هستند آشنا شوید.

۱. نرم افزار پروتئوس Proteus Design

نرم افزار پروتئوس برای شبیه سازی ریزپردازنده ها و طراحی تخته مدار چاپی به کار می رود. این نرم افزار نسخه های فراوانی در بازار دارد که آخرین نسخه آن 8.1 می باشد که در سال 2014 رونمایی شده است. این نرم افزار دارای دو بخش ISIS و ARES می باشد. ISIS کار شبیه سازی مدارات آنالوگ را انجام می دهد و قابلیت برنامه نوسی را نیز دارد. ARES نیز کار طراحی تختهٔ مدار چاپی را برعهده دارد که این طراحی تختهٔ مدار چاپی را از محیط ISIS به کاربر می دهد. نرم افزار پروتئوس به دلیل قدرت و آسانی که دارد برای کسانی که مبتدی هستند بسیار مناسب است و یکی از بهترین نرم افزار الکترونیک می باشد.

۲. نرم افزار متلب MatLab

مطلب نرم افزاری برای محاسبات عددی به کار می رود و یک زبان برنامه نویسی نسل چهارم می باشد. این نرم افزار از دو کلمه MATrix ماتریس و LABoratory آزمایشگاه به وجود آمده است. زیرا که این نرم افزار اعداد را به صورت ماتریسی در نظر می گیرد. این نرم افزار برای گروه های مختلفی از مهندسی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر و … کاربرد دارد. مطلب یک برنامه متن باز است و در واقع یک مفسر است.قدرتی که این نرم افزار دارد ناشی از انعطاف پذیری و راحت بودن آن است. هر سال شرکت های مهندسی جعبه های ابزاری را به این نرم افزار اضافه می کنند که کاربردهای فراوانی دارند و این کار موجب می شود مطلب کارایی بالایی داشته باشد و جز بهترین نرم افزار الکترونیک باشد.

۳. نرم افزار Altium Designer

نرم افزار Altium Designer  یک نرم افزار قدرتمند از نرم افزارهاي الكترونيك است که برای پیاده سازی شماتیک ، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ به کار می رود. این نرم افزار مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین مزایای آن دسته بندی مناسب کتابخانه ها می باشد. که در زمان کمتری به راحتی می توان قسمت مورد نظر را پیدا کرد. در این نرم افزار امکان نوشتن برخی از کد ها وجود دارد و امکان شبیه سازی را نیز دارد. همچنین زمان پیاده سازی را نیز به حداقل رسانده است. ورژن های زیادی در بازار موجود است که آخرین ورژن آن امکانات فراوانی را دارد و کار را برای آینده نیز راحت کرده است.

۴. نرم افزار Code Vision AVR

نرم افزار Code Vision AVR یکی از بهترین نرم افزار الکترونیک و مهندسی برق می باشد. که یک کامپایلر برای زبان برنامه نویسی C است. بیشتر مهندسان کامپیوتر نیز با این نرم افزار آشنا هستند. زیرا این نرم افزار محیط برنامه نویسی  و کامپایلر کردن را برای کاربر فراهم می کند. همچنین قدرت بالایی دارد و برخی از مشکلاتی که قبلا داشته است برطرف شده است و اکنون بر روی همه ویندوزها قابل نصب می باشد.

۵. نرم افزار OrCAD Pspice

یکی از بهترین و قدرتمند ترین شبیه ساز ها، نرم افزار OrCAD Pspice است. زیرا بسیاری از مدارات را می توان با این نرم افزار شبیه سازی کرد. به دلیل اینکه می توان به راحتی نویز اضافه کرد، عملکرد مدار نتیجه مطلوبی خواهد داد. این نرم افزار دارای مدهای مختلفی از شبیه سازی است که در هنگام کار با آن می توانید بر اساس نیاز خود یکی از مدها را انتخاب کنید. یکی از قدرتمندترین شبیه سازهایی که این نرم افزار استفاده می کند، شبیه ساز pspice  است.

۶. نرم افزار SIMATIC Step 7

شرکت زیمنس PLC هایی را تولید می کند که پایداری 100 درصد دارند. امروزه نیز 30 درصد صنایع جهان و 60 درصد صنایع ایران از آن استفاده می کنند. این نرم افزار به گونه ای است که همه کاربران می توانند با آن به زبان های مختلفی برنامه نویسی کنند. از جمله زبان هایی که می توانند برنامه نویسی کنند زبان های ladder (LAD) یا نرد بانی، و ( statement list  (STLیا متنی (شبیه به زبان اسمبلی)  و (FUNCTION block diagram (FBD یا بلوکی و …

۷. نرم افزار eplan

نرم افزارeplan یکی از نرم افزارهای ساخت نقشه های برقی می باشد. این نرم افزار یکی از پرکاربردترین نرم افزارهاي الكترونيك  و مهندسی برق می باشد. زیرا که با این نرم افزار مهندسان می توانند نقشه های برقی ترسیم کنند.

۸. نرم افزار DIgSILENT

نرم افزار DIgSILENT یکی از نرم افزارهای قدرتمند است که مهندسان کامپیوتر به وسیله آن می توانند به تجزیه و تحلیل سیستم های قدرت الکتریکی صنعتی بپردازند. DIgSILENT  مخفف کلمات DIgital SImulation and Electrical NeTwork می باشد. همچنین این نرم افزار از جمله نرم افزارهای مهندسی الکترونیک می باشد که برای برآورده کردن نیازهای امروزی برخی از کاربران بسیار مناسب است.

۹. نرم افزار Autocad Electrical

یکی از معروف ترین شرکت های تولید کننده نرم افزار های کاربردی، شرکت اتودسک است. که یکی از معروف ترین نرم افزارهایی که تاکنون تولید کرده است اتوکد می باشد. که برای تهیه انواع نقشه ها به کار می رود. این شرکت به تازگی نسخه جدیدی از نرم افزار اتوکد را تولید کرده است که هدف کشیدن نقشه ها در هر زمینه صنعتی می باشد. به دلیل امکاناتی که در این نرم افزار وجود دارد کاربر به راحتی می تواند قطعات مدارها و اجزای آن را ترسیم کند.

۱۰. نرم افزار Automation Studio P6 SR9

نرم افزار Automation Studio P6 SR9 یک نرم افزار الکترونیک برای طراحی مدار است. که برای کاربر این امکان را می دهد تا مداری را طراحی، شبیه سازی و مستند سازی کند. همچنین می توان با آن با ریسک کمتری برنامه را اجرا کرد. این نرم افزار در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که برخی از آن ها را برای شما بیان می کنیم.

  • سیستم های هیدرولیک صنعتی
  • سیستم های نیوماتیک صنعتی
  • سیستم های هیدرولیک
  • سیستم های کنترل الکتریکی
  • کنترل با PLC
  • سیستم های کنترل خودکار

11. نرم افزار Dialux

نرم افزار Dialux یک نرم افزار الکترونیک معروفی برای روشنایی است. که برای شبیه سازی و روشنایی خیابان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. از این نرم افزار برای نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان نیز استفاده می کنند. همچنین می توان یک نقشه دو بعدی را داخل این نرم افزار قرار داد و طرح های گوناگون نورپردازی را مشاهده کرد.

12. نرم افزار Transformer Design

نرم افزار Transformer Design برای طراحی ترانسفورماتور مورد استفاده قرار می گیرد. که به وسیله توان، ولتاژ، جریان و … برای طراحی ترانسفورماتور به کار می رود.

13. نرم افزار CalculuX

نرم افزار CalculuX یکی از محصولات شرکت Philips می باشد. که برای روشنایی معابر به کار می رود. این نرم افزار قادر است تا پیش بینی کند که چراغ را با چه زاویه و فاصله ای باید نصب کرد. به همین دلیل به راحتی می توان بهینه ترین و با طرح را از لحاظ اقتصادی انتخاب کرد. این نرم افزار الکترونیک  امروزه در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در آینده این نرم افزار یکی از پرکاربردترین نرم افزار ها از لحاظ محاسباتی در شرکت های توزیع برق در زمینه روشنایی خواهد بود.

14. نرم افزار E3 Series

 نرم افزار E3 Series یک نرم افزار پیشرفته از نرم افزارهای مهندسی الکترونیک  است که برای کشیدن نقشه های برق به کار می رود. این نرم افزار برخلاف دیگر نرم افزارها به گونه ای راحت است که هر کاربر ویندوز می تواند با آن کار کند و در مدت زمان کم کار خود را انجام دهد.

15. نرم افزار PSCAD

نرم افزار PSCAD یکی از نرم افزار های گرافیکی است. که می توان به وسیله آن مدارات را به شکل شماتیک طراحی و شبیه سازی کرد. در این نرم افزار به راحتی می توان نمودارها را ترسیم کرد و متغیرهای سیستم را اندازه گیری کرد. نرم افزار PSCAD این امکان را به کاربر می دهد تا کاربر بتواند به راحتی مدلی را که می خواهد را از نو طراحی کند.

بسیار خوشحالیم که تااینجای مقاله نرم افزارهای رشته برق الکترونیک با ما همراه شدید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

لینک مرتبط:

آموزشگاه تخصصی برق مشهد

بهترین کلاس برق تهران

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

4 دیدگاه دربارهٔ «نرم افزارهای رشته برق الکترونیک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی