ماساژ انعکاسی

ماساژ انعکاسی

بازتاب درمانی یا انعکاس درمانی

ماساژ انعکاسی یا بازتاب درمانی (به انگلیسی: Reflex Therapy) یا زون درمانی (به انگلیسی: Zone Therapy) نوعی روش تشخیص و درمان بیماری‌ها است که پیشینه کهن در دو کشور چین و هند دارد.

اصل اساسی این روش مالش ماساژ عمیق کف، رو، کناره‌ها و بین انگشتان پا است. برخی درمانگران این روش گاهی کف، کناره و بین انگشتان دست‌ها را نیز مالش می‌دهند ولی این اصل نیست و نوعی مکمل است.

تاریخچه ماساژ انعکاسی

انعکاس درمانی تا ابتدای قرن بیستم در کشورهای غربی ناشناخته بود. در آن زمان یک پزشک آمریکایی متخصص گوش و حلق و بینی به نام ویلیام فیتز جرالد آن را به نام زون درمانی به کار گرفت.

انتخاب این نام از سوی او به دو دلیل بود. یکی اینکه برخی درمانگران چینی کهن این روش را زون درمانی نامیده و همراه با سوزن درمانی بکار گرفته بودند. دیگر اینکه خود او به تجربه فهمید مناطقی در کف، رو، کناره‌ها و بین انگشتان پاها هستند که نوعی ارتباط با دیگر اعضای بدن دارند و مالش آن مناطق آثار درمانی بر اعضای دور دست بدن می‌گذارند. بعبارتی دیگر، تحریک یک منطقه از بدن انعکاس و واکنش درمانی در منطقه‌ای دیگر از بدن تولید می‌کند.

بزرگترین مبلغ این روش در کشورهای غربی یک آمریکایی دیگر به نام اونیس اینگام بود که آموزه فیتز جرالد را کامل تر کرد و سپس آن را تقریباً به‌طور کامل روی مناطق پا متمرکز کرد. این روش امروزه در همه کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا محبوبیت گسترده دارد. بسیاری از درمانگران انعکاس درمانی معمولاً همراه با این روش یکی دیگر از درمان‌های طبیعی چون اوستئوپتی، یا کایروپرکتیک را بکار می‌گیرند.

بازتاب درمانی یا انعکاس درمانی

ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی

برای کسانی که تجربه ماساژ را دارند ماساژ پاِ مخصوصا ماساژ انعکاسی بسیار لذت بخش و فوق العاده است. این احساس رضایت زمانی هست که فشار بر روی نقاط مختلفی از کف پا اعمال می شود. به نظر می رسد که ماساژ کف پا تمام تنش های عضلانی که در حال ساخته شدن است کاهش می‌دهد و احساس تسکین و راحتی برای بدن فرد به همراه دارد. رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی یک تمرین درمانی شفابخش است. زمانی که فشار بروی مناطق مشخصی از پا و گاهی اوقات دست و گوش اعمال میشود.

این مناطق که فشار روی آنها اعمال می شود، مناطق بازتابی نیز نامیده می شوند. نظریه ای وجود دارد که هر منطقه یا رفلکس مربوط به یک اندام خاص در بدن می شود. پزشکان بازتاب درمانی ادعا می‌کنند که اصول بازتاب درمانی و تمرینات شفابخش آن برای بدن، به حدود پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. گفته می‌شود که مدارک و شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد که بازتاب درمانی در 2700 سال قبل میلاد مسیح در کشورهای مصر و چین و ژاپن وجود داشته است. با این حال، تمرینات بازتاب درمانی در طول قرن 19 به جهان غرب آمد.

در بازتاب درمانی، اعتقاد بر این است که نقاط خاصی در پاها، دست ها و گوش ها وجو دارد که به قسمت های مختلفی از بدن مربوط می شود. همچنین این باور وجو دارد که دست و پاها بسیار حساس هستند و اعمال فشار بر روی این حسگرها (پا و دست) باعث تحریک مکانیسم مبارزه کننده بدن می شود. جریان انرژی که در بدن جاری است ممکن است در این مناطق مسدود شده باشد و باعث استرس شود. همچنین عملکرد درست یک اندام خاص در بدن را مختل کند. هنگامی که اندام های بدن، قادر به انجام کار خود به درستی نباشند، بیماری در بدن توسعه پیدا می کند.

طبقه بندی اعضای بدن و نقاط بازتابی در ماساژ انعکاسی یا رفلکسولوژی

  • پای چپ یا دست چپ = سمت چپ بدن
    • پای راست یا دست راست = سمت راست بدن
    • داخل پا / دست = ستون فقرات
    • طرف بیرون پا / دست = بازوها و شانه ها
    • انگشتان دست و پا = سر و گردن، و همچنین اندام های درون
    • استخوان‌های بلند پا / دست (قوس) = کمر
    • منطقه بالای قوس و زیر انگشتان پا (توپ پا) = اندام های بین کمر و گردن (ریه ها، قلب، سینه، کبد، معده، و غیره)
    • مساحت زیر قوس (پاشنه پا) = اندام های پایین تر از کمر

اعمال فشار به مناطق خاص روی پا و دست موجب انتشار انرژی مسدود شده در بدن می‌شود. حرکات بازتاب درمانی بر روی پا و دست به افزایش جریان گردش خون و انتشار اندروفین در بدن کمک می‌کند. این هورمون احساسی خوب برای بدن به همراه دارد.

 

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی