درآمد مربی مهد

درآمد مربی مهد

ما در این مقاله به درآمد مربی مهد یا به عبارتی حقوق مربیان مهد کودک خواهیم پرداخت. همچنین میزان حقوق مربی مهد کودک در سال 99 و حقوق مربی مهد کودک در سال ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

وضعیت شغلی و حقوق مربیان مهد کودک

اگر عاشق کودکان و بودن با آنها بوده و دوست دارید به آنها کمک کنید که شروع خوبی در زندگی شان داشته باشند، این شغل مناسب شماست. مهد کودک محلی است برای مراقبت، شناخت استعدادها،‌ پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری (اجتماعی) گفتاری و رشد خلاقیت کودکان در سن پیش از دبستان.

مربی مهدکودک یکسری فعالیت ها را در فضای داخلی مهدکودک و برخی را در فضای بیرونی برای بچه ها برنامه ریزی و سازماندهی می کند. مربی مهدکودک با نوزادان و بچه های زیر 6سال سر و کار دارد.

مربی مهدکودک در واقع جایگزین مادر در زمان نبود اوست. بنابراین وظیفه او فقط نگهداری و پرستاری از کودک نیست بلکه مربی باید به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک توجه کند. او باید زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای بچه ها فراهم و از طریق آموزش مناسب، مهارت ها، ارزشها و اصول اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی را به آنها انتقال دهد.

مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با بچه ها ارتباط برقرار کرده، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت و به درستی با رفتارهای نامناسب و چالشی آنها برخورد کند. همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد. ساعت کاری مربی مهدکودک معمولا به صورت تمام وقت است. البته امکان انجام کار پاره وقت هم وجود دارد. گاهی نیز در خارج از ساعات کاری باید به برنامه ریزی، ارزیابی فعالیت ها و جلسه با والدین و همکاران بپردازد.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی، میزان درآمد مربی مهدکودک و حقوق مربی مهد کودک ارائه می شود.

ساعت کار و محل کار مربی مهد کودک

ساعت کاری مربی مهدکودک معمولا به صورت تمام وقت است. به عبارت دیگر مربی مهد کودک از اوایل صبح، یعنب حدود ساعت 8 که والدین کودک می‌خواهند سر کار خود حاضر شوند در مهد کودک حضور دارد، و تا پایان وقت، یعنی حدود ساعت 5 که کار والدین تمام می‌شود باید در مجموعه و در کنار کودکان بماند. البته امکان انجام کار پاره وقت هم وجود دارد. گاهی نیز در خارج از ساعات کاری باید به برنامه ریزی، ارزیابی فعالیت ها و جلسه با والدین و همکاران بپردازد. محل کار مربی مهد کودک داخل فضای مهد کودک و گاهی نیز بر حسب ضرورت فضاهای بیرونی است.

بازارکار و وضعیت استخدام مربی مهد کودک

در سال های اخیر به دلیل الزامات زندگی شهرنشینی از جمله گسترش تعداد مادران شاغل، میزان استقبال از مهد کودک ها بسیار زیاد شده است. در نتیجه میزان تقاضای استخدام مربی مهد کودک رو به افزایش است.

استخدام مربی مهد کودک می تواند در مهد های کودک و مراکز پیش دبستانی دولتی و خصوصی، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش انجام شود. البته استخدام می تواند پاره وقت و یا تمام وقت باشد.  علاوه بر این، مربی مهد کودک می تواند با داشتن تجربه و سرمایه کافی، مجوزهای لازم را گرفته و با تأسیس مهد کودک به عنوان مدیر مهد کودک به طور مستقل فعالیت کند.

در ادامه به بررسی میزان حقوق مربی مهد کودک و حقوق کمک مربی مهدکودک میپردازیم. پاراگراف های بعد را از دست ندهید.

میزان حقوق مربی مهد کودک

در زمینه میزان درآمد و حقوق مربی مهد کودک در کشور آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. نبودن آمار دقیق به این معناست که حقوق مربیان مهد کودک مقدار ثابتی ندارد و از یک مهم به مهد دیگر متفاوت است. با این حال بنا به گفته بسیاری از مربیان مهد کودک، حقوق رشته تربیت کودک و درآمد آنها نسبت به زحمتی که می‌کشند و انرژی ای که صرف می کنند، کم بوده و گاهی حتی هزینه های آنها را نیز پوشش نمی دهد.

حقوق مربی مهد کودک طبق وزارت کار

حقوق مصوب وزارت کار برای انواع مشاغل کارگری و کارمندی تصویب می‌شود. بنابراین حقوق وزارت کار به این صورت نیست که برای هر شغل میزان خاصی باشد. بلکه بر اساس نوع کار (کارگری و بدون نیاز به تخصص، کارمندی و نیاز به تخصص)، میزان سابقه و بیمه، میزان تحصیلات، تجرد یا تاهل، داشتن فرزند، سطح تخصص مورد نظر و عوامل دیگر هر ساله مبلغی به عنوان حقوق قانون کار تصویب می‌شود.

گرچه حقوق مصوب قانون کار برای ارگان های دولتی متفاوت است و به عنوان مثال معلمان مبلغی کمتر از کادر درمان دریافت می‌کنند، اما در شرکت های خصوصی و مهد کودک ها معمولا چنین رده بندی به لحاظ حقوقی توسط وزارت کار وجود ندارد. بنابراین حقوق مربی مهد کودک طبق وزارت کار مشابه سایر مشاغل تعریف می‌شود. در پاراگراف های بعدی، حقوق مربی مهد کودک در تهران و شهرهای دیگر در سال 1399 و 1400 را بررسی می‌کنیم.

حقوق مربی مهد کودک در سال 99

 حقوق مصوب قانون کار در سال 99 حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، این در حالی است که حقوق مربی مهد کودک در سال 99 مبلغی بین 1 میلیون و 500 هزار تومان بوده و در مهد کودک های مختلف این میزان متفاوت است.

مبالغ ذکر شده حقوق مربی مهد کودک در تهران است، توجه داشته باشید که در شهرهای دیگر این مبلغ می‌تواند از این مقدار هم کمتر باشد. با این حال مبالغ ذکر شده برای حقوق مربی مهد کودک حدودی و کلی هستند و احتمالا مهدهایی وجود دارند که مبلغ کمتر یا بیشتر پرداخت کنند.

حقوق مربی مهد کودک در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

میزان حقوق وزارت کار برای مشاغل مختلف در سال 1400 مبلغی حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان بود، این در حالی است که حقوق مربی مهد کودک در سال 1400 اغلب مبلغی کمتر از 2 میلیون تومان می‌باشد. اگر بخواهیم حدودی بیان کنیم حقوق مربیان مهد کودک در سال 1400 مبلغی بین 1 میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است که در مقایسه با حقوق مصوب قانون کار مبلغی پایین‌تر می‌باشد.

حقوق مربی مهد کودک در سال ۱۴۰۲

در سال 1402 طبق روال هر ساله وزارت کار، حقوق مصوب قانون کار حدود 8 میلیون تومان می‌باشد. متأسفانه حقوق مربی مهد کودک در سال 1402 نیز نسبت به سایر مشاغل پایین‌تر است. به طوری که اکثر مربیان مهد بین 3 تا 5 میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. البته این موضوع بسته به منطقه مهد کودک و شرایط ۀن متفاوت است و برخی مربیان نیز حقوق مصوب قانون کار دریافت می‌کنند.

وضعیت استخدام مربی مهد کودک در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی می شود میزان  استخدام مربیان مهدکودک رشد ۱۷ درصدی خواهد داشت.

استرالیا – در۵ سال گذشته میزان استخدام مربیان مهدکودک رشد۲.۲ درصدی ( کمتر از متوسط همه مشاغل) داشته و پیش بینی رشد خوبی در آینده برای آن شده است.

میزان حقوق مربی مهدکودک در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالیانه مربیان مهدکودک۵۱.۳۸۰ دلار در سال۲۰۱۰ (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۰,۱۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۵۲.۸۰۰  دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه مربیان مهدکودک بین۳۳.۰۰۰  تا۴۸.۰۰۰  دلار می باشد.

درآمد مربی مهد

آشنایی بیشتر با شغل مربی مهد کودک

کار مربی مهد کودک برنامه ریزی و سازماندهی یکسری فعالیت ها در فضای داخلی مهدکودک و برخی فضاهای بیرونی برای بچه هاست که البته این کار در هماهنگی کامل با مدیر مهد کودکانجام می شود. مربی مهدکودک با نوزادان و بچه های زیر ۶ سال سر و کار دارد.

مربی مهدکودک در واقع جایگزین مادر در زمان نبود اوست. بنابراین وظیفه او فقط نگهداری و پرستاری از کودک نیست بلکه مربی باید به همه جوانب پرورش جسمی و معنوی کودک توجه کند. او باید با صبر و حوصله و دلسوزی، زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای بچه ها را فراهم و از طریق آموزش مناسب، مهارت ها، ارزشها و اصول اخلاقی، انسانی، اجتماعی و فرهنگی را به آنها انتقال دهد.

مربی مهدکودک باید بتواند به خوبی با بچه ها ارتباط برقرار کرده، برنامه ها و کلاس های مختلف را مدیریت و به درستی با رفتارهای نامناسب و چالشی آنها برخورد کند. همچنین باید صبور، مهربان و خوش اخلاق باشد.

وظایف مربی مهد کودک

  • کنترل و مراقبت مداوم از بچه ها
  • آموزش به بچه ها از طریق بازی و سایر روش ها و ابزار آموزشی و کمک به پیشرفت آنها
  • آموزش مهارت های مختلف از جمله مهارت های زندگی، ادبیات و ریاضیات در حد ابتدایی و…
  • تشویق همکاری و رفتار خوب بچه ها و کنترل رفتارهای بد آنها
  • تهیه و تنظیم طرح برنامه روزانه کودکان در چارچوب برنامه های پیش بینی شده و اجرای صحیح آن
  • انجام کارها و تغییرات لازم قبل از شروع کلاس های آموزشی و مرتب کردن آنها پس از اتمام کار
  • صحبت با والدین درباره روند پیشرفت بچه ها
  • کنترل بچه ها و تشخیص مشکلات احتمالی موجود در آنها
  • توجه به حضور و غیاب کودکان، و اعلام غیبت آنها به مدیر مهد کودک
  •  اجرای صحیح برنامه تغذیه کودکان تحت مسئولیت دادن غذا به کودکان شیرخوار و نوپا و حضور در تمام ساعات صرف غذایی کودکان
  •  نظارت بر چگونگی وضع بهداشت فردی کودکان
  • طرح مسائل و مشکلات کودکان با مدیر مهد کودک همراه با پیگیری آنها.
  • همکاری نزدیک با متخصصان دیگر از جمله مددکاران، روانشناسان کودک و….
  • شرکت در جلسات و دوره های آموزشی مخصوص مربیان

مهارت و دانش مورد نیاز مربی مهد کودک

  • توانایی برقراری رابطه خوب با بچه ها، والدین و سایر همکاران
  • رعایت عدالت بین بچه ها
  • داشتن مدیریت زمان و مهارت سازماندهی
  • مهربانی، صبر و خوش خلقی
  • مهارت آموزش دادن

 تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مربی مهد کودک

این شغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی طولانی مدت ندارد اما نیاز به آموزش در قالب دوره های ویژه دارد. علاقه مندان با حداقل مدرک دیپلم، می توانند با گذراندن دوره های آموزشی تربیت مربی مهد کودک وارد این شغل شوند. این دوره ها در مراکز آموزشی علمی – کاربردی بهزیستی استان های مختلف و برخی از مراکز جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

شخصیت های مناسب شغل مربی مهد کودک

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

لینک مرتبط :

مسی پلی چیست ؟
پرورش اعتماد به نفس در کودکان
خلاقیت کودک
تاثیر هنر بر رشد کودکان
اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای بر کودک و نوجوان
آپارات نیکارو

3.6/5 - (44 امتیاز)

28 دیدگاه دربارهٔ «درآمد مربی مهد»

  1. مربی مهد در ایران یه شغل پر استرس و.سخت هست مدام باید از حنجره ات کاربکشی مراقب ۱۴ یا ۱۵ تا بچه شیطون باشی در عین حال به همشون هم توجه کنی وبازی طراحی کنی براشون، انگار که شدی مادر ۱۴ تا بچه،تازه علاوه بر اون باید پاسخگوی انتقاد مدیر و والدین بچه ها هم باشی در آخر بعد کلی اعصاب خوردی و خرحمالی حقوق متوسط رو به پایین میدن بعضی جاها هم بیمه میکنن بعضی جاها نه البته این درمورد تهران مناطق ۱تا۵ هست مثلا قلهک یه مهد خیلی شیک و باکلاس (۱۴۰۱پاییز)به مربی ماهی ۵ میلیون ۵روز در هفته با بیمه میداد.

    1. سلام دوست عزیز. همون طور که داخل متن گفته شد حقوق مربیان مهد یه مقدار سلیقه ای و متفاوته در مجموعه‌های مختلف. اما به طور کلی نسبت به سال قبل 20-30 درصد افزایش داشته.

  2. سلام
    من مربی مهدم با سابقه 10سال و مدارک مختلف کودک .با این که کار تو مهد بسیار پر استرس و سخت هست و ساعت کاری طولانی هیچ ارزشی برای مربی مهد قایل نیستند و متاسفانه حقوق و مزایای مربی مهد بسیار کم
    لطفا راهنمایی کنید کجا باید در مورد مزایای مربی‌های مهد شکایت کنیم تا در مورد مهد ها پیگیری بشه

    1. سلام آذین عزیز. متأسفانه همونطور که میگین شرایط مهد کودک ها مناسب نیست و علیرغم سختی کار حقوق کمی پرداخت میشه. اگه قرارداد دارین با مراجعه به اداره کار در شهر خودتون میتونین ثبت شکایت کنین.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

    1. سلام ملیحه عزیز. متاسفانه هیچ عدد ثابت و دقیقی برای حقوق مربیان و کمک مربیان مهد وجود نداره و خیلی سلیقه ای رفتار میشه. اما به طور کلی حقوق کمک مربی مهد کودک بین 1 تا 3 تومن هست.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  3. کسی که مدرک کاردانی تربیت کودک داره، طبق قانون کار باید ۷میلیون حقوق بگیره. ولی الان توی رشت بالاترین حقوقی که دارن به مربی ها میدن ۲میلیونه و پایین ترین حقوق ۳۰۰تومن، که واقعا جای تاسف داره. اکثر مهد کودک های رشت هم مربی میخوان ولی مربی نیست، هر کی میره یه مدت کار میکنه میبینه با این حقوق کم نمیشه گذروند؛ و از اون مهد میاد بیرون. اونایی هم که موندن کاره بهتری پیدا نکردن و مجبورن.

    1. سلام فاطمه ی عزیز. ممنون که تجربه ات رو اینجا به اشتراک گذاشتی. متاسفانه همونطور که میگی شرایط پرداختی مربیان مهد کودک اصلا خوب نیست. امیدواریم در آینده شاهد شرایط بهتری برای مربیان عزیز و زحمتکش باشیم.
      نیکارو ؛ در جریانِ یادگیری…

    1. با سلام مینا عزیز
      با توجه به مهد – محله – زمانی که شما صرف میکنید و مهارت هایی که اموزش میدید متفاوت هست .

  4. سلام من مربی مهد هستم. به نظر بنده گذراندن دوره های مختلف برای برقراری رابطه درست با کودکان واقعا لازم هست. از شما بخاطر سایت و دوره های خوبتان تشکر میکنم.

      1. سلام دوست عزیز
        بستگی به شهر و مجموعه ای داره که بهشون درخواست همکاری دادید.
        البته به ساعت کاری و نوع قرار داد هم بستگی خواهد داشت.در شهر های بزرگ و نوع قرار داد سالیانه تمام وقت حداقل حقوق دریافتی حقوق قانون کار خواهد بود ( حدودا 3 میلیون و پانصد هزارتومان)

  5. چه عالی…دوست دارم دوره های مربی مهد رو شرکت کنم. مکان برگزاری دقیقا کجا هست؟

  6. با سلام.
    من مربی مهد هستم و تا حالا دوره های زیادی رو گذروندم. دوست دارم توی دوره مسی پلی هم شرکت کنم. آیا ثبت نان دوره دارید؟

    1. سلام دوست عزیز.
      دوره آموزش مسی پلی هنوز فعال نداریم . به زودی فعال میشه .
      شما میتونید به آدرس تلگرام سر بزنید یا و در کانال عضو بشید تا از اطلاعات به روز دوره ها مطلع بشید .
      nikaro.ir

  7. با سلام. دوره مربی مهد رو الان ثبت نام میشه کرد؟ توی کامنتها دیدم از دوره های مسی پلی نام بردید یعنی دوره های تربیت مربی مسی پلی دارید؟

    1. سلام دوست عزیز .
      دوره های تربیت مربی فعلا فعال نداریم – ولی الان دوره ای برای آموزش نقاشی داریم که مخصوص آموزش به کودکان هست .
      مسی پلی رو فعلا فعال نداریم
      کانال تلگرامی و چک کنید تا از اطلاعات به روز با خبر باشید
      nikaro_ir

  8. با عرض سلام و خسته نباشید. به نظر من مربیگری مهد تخصص و تجربه لازم داره. متاسفانه توی ایران این موارد زیاد رعایت نمیشه. دوره های مختلف تخصصی مهد کنک کننده هست.

  9. کجا دوره های تربیت مربی مهد برگزار میشه؟ هزینه هاش چجوریه؟ ای کاش یه متوسطی از درآمد توی ایران رو هم میاوردین

    1. سلام و وقت بخیر
      معمولا کلاسهایی با عناوین چرتکه , بازی و هوش و … در سطح شهر درحال برگزاری هست که در انتها شما رو برای این حرفه آماده میکنه .
      هزینه دوره ها متغیر هست بین 300 تا 800 تومن و حقوق هم به صورت ساعتی و قرار دادی بسته میشه .
      ممنون که سوالتون رو اینجا مطرح کردید

      البته دوره هایی که به تازگی فعالیت خودشو شروع کرده و خب طبیعتا جذاب تر هم هست
      دور های مسی پلی هست

      برای اطلاعات بیشتر به مقاله “مسی پلی چیست ” مراجعه کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی