اسکیت اگرسیو چیست

اسکیت اگرسیو چیست ؟

ورزش اسکیت این لاین اگرسیو (به انگلیسی: Aggressive inline skating) یا اسکیت اینلاین چالشی یکی از رشته‌های ورزش‌های سبک افراطی می‌باشد، که با اسکیت‌های این لاین طراحی شدهٔ مخصوص و با تمرکز روی لم‌ها و تکنیک‌ها و استایل سبک اجرا می‌شود. این ورزش شامل انواع گوناگونی از رنده‌کردن‌ها (به انگلیسی: Grind)، حرکات هوائی، لغزیدن‌ها یا سر خوردن‌ها (به انگلیسی: Slide) و دیگر مانورهای پیشرفته‌است. زیر سبک‌های اسکیت اگرسیو با توجه به محیطی که در آن انجام می‌شود، به سبک‌های ورت (زمین عمودی)، پارک، و اسکیت خیابانی تقسیم می‌شود.

تاریخچه اگرسیو اسکیت در جهان

اینلاین اسکیت طوری طراحی شده بود که مانند اسکیت روی یخ، در فصول هوای گرم کار کند و ابتدا توسط Louis) Legrange) لوئی لگرانژ فرانسوی در سال ۱۸۴۹ اختراع شد. لگرانژ (Louis Legrange)اسکیتی برای اپرائی ساخت که یکی از کارکترهای آن می‌بایست در حال اسکیت روی یخ به نظرمی آمد. اسکیت طراحی شده توآم با مشکلات و ناموفقیت بود طوری که کسی که اسکیت را می‌پوشید نه می‌توانست دور بزند نه اینکه بایستد (توقف نماید).

در سال ۱۹۸۰ گروهی از بازیکنان هاکی روی یخ در مینه‌سوتا به دنبال راهی برای تمرین در فصل تابستان می‌گشتند.

مینه‌سوتا (به انگلیسی: Minnesota) ایالتی است در آمریکا و یکی از ایالت‌های غرب میانه آمریکا به‌شمار می‌رود. این ایالت در یازدهم می ۱۸۵۸ از نیمه شرقی قلمرو مینه‌سوتا ایجاد شد. نام مینه‌سوتا از زبان داکوتا به معنای «آب شفاف آبی» گرفته شده‌است.شعار رسمی آن به فرانسوی «ستاره شمال» (به فرانسوی: L’Étoile du Nord) است. این ایالت دارای رودخانه‌های زیادی است به گونه‌ای که به «سرزمین ده‌هزار رودخانه» شهرت یافته‌است. مینه سوتا دوازدهمین ایالت پهناور و بیست و یکمین ایالت پرجمعیت ایالات متحده است. نزدیک به شصت درصد ساکنان آن در منطقه کلان‌شهری سینت پل-مینیاپولیس (معروف به شهرهای دوقلو) زندگی می‌کنند که مرکز حمل و نقل، کسب و کار، صنایع، آموزش، دولت و سکونت جامعه هنری شناخته شده بین‌المللی است.

اسکات و برنان اولسون کمپانی رولربلید را برای فروش اسکیت هائی با چهار چرخ از جنس پلی اورتان که پشت سر هم روی خط مستقیم در زیر بوت آن چیده شده بودند، تأسیس کردند. در سال ۱۹۸۸ رولربلید اولین اسکیت اگرسیوبا نام «رولربلید لایتنینگ تی آر اس» را به بازار معرفی کرد. ورزش اسکیت اگرسیو سرانجام در سال ۱۹۹۰ به صورت ورزشی سازمان یافته توسعه پیدا کرد. فدراسیون اسکیت اگرسیو (به انگلسیس: ASA) با حضور تعدادی از ورزشکاران سبک اگرسیو در سال ۱۹۹۴ شکل یافت که انجمنی برای توسعه قانون‌های مدیریت مسابقات و تجهیزات بود. این بازی ابتدا در سال ۱۹۹۵ در لیست بازی‌های اکستریم در سال ۱۹۹۵ قرار گرفت که شامل رمپ عمودی و رویدادهای خیابانی می‌شد. اگرسیو اینلاین در سال ۲۰۰۵ به خاطر کم شدن تعداد طرفدارها از لیست بازی‌های اکستریم حذف شد.

برای مشاهده بهترین آموزشگاه‌های اسکیت بر روی شهر مورد نظر خود کلیک کنید.

اسکیت اگرسیو در ایران

اسکیت اگرسیو امروزه در ایران با وجود آنکه هنوز هم در نگاه بعضی اشخاص غیر اسکیت باز ورزشی عجیب شناخته می‌شود، اما بسیار پیشرفت کرده‌است و در تمام شهرها ورزشکارانی به این رشته مشغولند.

حضور این رشته در ایران، نزدیک به ده سال پیش بازمی‌گردد و عدهٔ محدودی به آن فعال بودند و از همین عده هم تعداد انگشت شماری از اصطلاحات این لاین اگرسیو و این لاین استانت که هر دو برای این رشته استفاده می‌شود؛ اطلاع داشتند.

اکثریت مردم این رشته را با نام «رمپ» می‌شناختند. اصطلاح «رمپ باز» برای کسانی به کار می‌رفت که اسکیت اگرسیو داشتند و از ارتفاعات مختلف گپ یا همان پرش انجام می‌دادند و بعضی‌ها هم بر روی لژها گرایند اجرا می‌کردند.

اسکیت اگرسیو در ایران

اما به مرور و به سرعت این رشته پیشرفت کرد مخصوصاً زمانی که در پارک‌ها نظیر پارک ملت یا در پیست تابان در رسالت، هف پایپ ساخته شد که این وسیله «یو» یا همان «رمپ» نامیده می‌شد! حالا در مناطق تهران پیست اسکیت آب و آتش بزرگترین و مجهزترین پیست اسکیت در خاور میانه با۴۰۰۰ متر مربع زمین اسکیت با استاندارد بین المللی اسکیت اگرسیو – اسکیت برد – دوچرخه BMX کافی شاپ فضای بسته و باز افتتاح شده است. همچنین حضور اسکیترهایی که در کشورهای دیگر به این رشته پرداخته و به ایران آمده بودند، باعث شد که انواع اسکیت‌ها، سبک‌ها و تکنیک‌های این رشته شناخته‌تر شود.

مسابقات اسکیت اگرسیو

به مرور زمان اسکیترها سبک خود را در رشتهٔ اگرسیو انتخاب نمودند و به صورت تخصصی به تمرینات خود ادامه دادند تا سال ۲۰۰۵.

در این سال مسابقات آسیایی تایلند برگزار می‌شد و فدراسیون اسکیت هم تصمیم گرفت که با برگزاری مسابقات داخلی، اسکیترهای کشورمان را به این مسابقات اعزام کند.

کشورمان در این مسابقات در رشته‌های پارک، پارک بست تکنیکال، ورت و ورت بست تکنیکال شرکت کرد که اعضای تیم شامل آقایان نجاتی، اژدری و سلمانپور بود.

بعد از مسابقات تایلند، روز به روز اسکیترها بر تمرینات خود افزودند همین‌طور از نظر تعداد نیز افزایش یافتند.

در سال ۲۰۰۷ مسابقات آسیایی ماکائو برگزار می‌شد، بنابراین هم فدراسیون و هم اسکیترها با تمام قوا خود را آماده کردند و باز هم با برگزاری مسابقات داخلی، نفرات برتر انتخاب شدند و با برگزاری اردوهای مختلف از نظر تکنیکی اسکیترها به سطح مطلوبی رسیدند.

در این سال اعضای تیم شامل آقایان قوانلوپور، بندری و واحدی فر بود.

پس از مسابقات آسیایی ماکائو، اگرسیو در تمامی نقاط کشور شناخته شده بود و عدهٔ زیادی به این رشته علاقه‌مند شدند.

تیم ملی ایران در مسابقات خارجی شرکت نکرد اما برگزاری مسابقات مختلف داخلی همواره نشان داده‌است که سطح اسکیت اگرسیو ایران کاملاً بالا رفته‌است و قابل مقایسه با قبل نیست.

در ادامه می‌توان به تیم اگرسیو اسکیت ریزورز که به کمک اردشیر قوانلوپور در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد اشاره نمود؛ که در واقع شامل ملی پوشان این رشته می‌باشد. برخی از اسامی عبارتند از: آقایان اسکندری، سهرابی، ارزانلو، شکرپور.

نتایج آخرین دوره مسابقات دستجات آزاد قهرمانی کشور اسکیت اگرسیو در ابانماه ۱۳۹۱ به شرح ذیل می‌باشد: مقام نخست: آقای اردشیر قوانلوپور، نایب قهرمان آقای محسن اسکندری و مقام سوم آقای علیرضا ارزانلو. این افراد کاندیدهای اصلی تیم ملی ایران نیز می‌باشند.

نتایج آخرین دورهٔ انتخابی تیم ملی در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ به منظور اعزام به مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ پوکت در تایلند به این شرح است: جایگاه نخست اردشیر قوانلوپور، مقام دوم محسن اسکندری و مقام سوم و چهارم به ترتیب سهرابی و ارزانلو کسب کردند.

کلاس های دیگر در تهران:

معرفی بهترین کلاس یوگا تهران
معرفی بهترین کلاس آشپزی شمال تهران
معرفی کلاس های عکاسی تهران
معرفی کلاس نویسندگی در تهران
معرفی بهترین کلاس طلا و جواهرسازی تهران
معرفی بهترین کلاس های بازیگری درتهران
معرفی بهترین کلاس خیاطی تهران
بهترین کلاس هنرهای سنتی تهران
معرفی بهترین کلاس نقاشی تهران
معرفی بهترین مرکز مشاوره تهران
معرفی بهترین کلاس فرانسه تهران
معرفی بهترین آموزشگاه های رانندگی در تهران
بهترین باشگاه رزمی تهران
معرفی باشگاه های سنگ نوردی تهران
بهترین کلاس اسکیت تهران
معرفی بهترین باشگاه تنیس تهران

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «اسکیت اگرسیو چیست ؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی