آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران

ما در این مقاله به بررسی آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران میپردازیم. پس تاانتها همراه ما باشید.

سالیان سال است که در دنیا قضات برای صدور رای در خصوص مسایل فنی و تخصصی، از کمک کارشناسان استفاده می کنند تا بتوانند به درستی وعادلانه قضاوت کنند و حق کسی در این بین ضایع نشود. در ایران هم با توجه به وجود این نیاز، حدود 76 سال است که کارشناسان رسمی در محاکم قضایی مختلف مشغول به کار هستند و قضات پس از اعلام نظر کارشناس رسمی،  حکم خود را اعلام می کنند.  

تعریف کارشناس

اشخاصی که با تکیه بر توانائیهای فنی و علمی در رشته های مختلف، مردم، نهادها و دستگاه قضایی را در جهت دستیابی به نتایج درست در حل اختلافات موجود و احقاق حقوق مراجعه کنندگان یاري می نمایند، کارشناس نام دارند.

انواع کارشناسان دادگستری کدامند؟

کارشناسان دو دسته اند: آنانی که با احراز شرایط خاص قانونی و دریافت پروانه کارشناسی، تحت عنوان کارشناس رسمی شناخته می شوند و گروه دوم کارشناسانی که فاقد پروانه کارشناسی اند و به عنوان خبره یا کارشناس غیررسمی شناخته می شوند.
تحت شرایطی از جمله این که کارشناس رسمی رشته مورد نظر در دسترس نباشد، دادگاه ها یا مقامات دارای صلاحیت، می توانند طبق مقررات از کارشناسان غیر رسمی استفاده کنند. 

به طور کلی، آزمون کارشناس رسمی در سه حالت و به صورت آزمون‌های مجزا برگزار می‌شود:

۱- آزمون کارشناسان رسمی دادگستری که زیر نظر کانون کارشناسان دادگستری است.

۲- ماده ۱۸۷ که همان آزمون کارشناسان قوه قضاییه است و زیر نظر قوه قضاییه است.

۳- ماده ۲۷ که همان آزمون کارشناسان رسمی نظام مهندسی و زیر نظر قوه مجریه است.

در ابتدا فقط جذب کارشناس از طریق کانون کارشناسان انجام می‌گرفت. بعدا به خاطر کندی روند جذب کارشناس و یکسری ملاحظات دیگر، قوه قضاییه وارد کار شد. و اقدام به جذب کارشناس کرد و همچنین به موازات قوه قضاییه، نظام مهندسی هم در این خصوص اقدام به جذب کارشناس کرد. ارجاع کار به کارشناسان نظام مهندسی از طریق سامانه نظام مهندسی صورت می‌پذیرد. که در حال حاضر حدود ۵۰۰ کارشناس در این سازمان وجود دارند. ولی ارجاع کاری خاصی به آنها انجام نمی‌شود و سازمان در این زمینه فعالیت خاصی ندارد.

سیستم ارجاع کار به کارشناسان قوه قضاییه به دو صورت وجود دارد. یا قاضی به صورت مستقیم با توجه به کتابچه‌ای که از کلیه کارشناسان در اختیار دارد کار را ارجاع می‌دهد یا خود کارشناس از طریق روابطی که دارد پروژه را بدست می‌آورد.

آخرین آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال ۱۳۹۵ و آزمون قوه قضاییه سال ۱۳۹۳ و آزمون ماده ۲۷ سال ۱۳۹۰ برگزار شد و آزمون کارشناس رسمی دادگستری ۹۷ احتمالاً در اسفند ماه برگزار می‌شود.

متقاضیان شرکت در این آزمون می توانند در بهمن ماه برای ثبت نام به سامانه موردنظر مراجعه کنند.

معمولا به صورت میانگین ۶۰ تا ۵۰ سوال در آزمون می‌آید و ترجیحا جهت اطمینان خاطر بهتر است ۷۰ درصد نمره آزمون را کسب کنید  تا به مرحله گزینش راه یابید. (البته داوطلبان می‌توانند با پاسخگویی به بیش از ۵۰ درصد سوالات نیز امیدی جهت قبولی داشته باشند که این موارد با توجه به رقابتی بودن آزمون متغیر است).

چگونه در آزمون کارشناس رسمی دادگستری  ثبت نام کنیم؟

  • پس از مراجعه به سامانه ثبت نام و واریز مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام به صورت الکترونیکی و بارگذاری عکس اسکن شده، ثبت نام کامل می شود.
  • لازم به ذکر است زمان توزیع کارت ورود به جلسه و مکان و زمان آزمون کارشناس رسمی دادگستری از طریق سامانه ثبت نام اعلام خواهد شد.
  • بهتر است بدانید، پس از ثبت نام، هزینه قابل برگشت نیست.
  • درصورتی که داوطلب در آزمون امتیاز بالایی داشته باشد اما شرایط آزمون کارشناس رسمی دادگستری را نداشته باشد (شرایط ذکر شده)، نمره متقاضی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
  • قبولی در آزمون کتبی به منظور قبولی قطعی در آزمون نیست.
  • از داوطلب بعد از کسب نمره قبولی، مصاحبه حضوری به عمل می آید.
  • تاریخ برگزاری مصاحبه از طریق وب سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • در صورتی که داوطلب از زمان مصاحبه مطلع نشود، امکان برگزاری جلسه دیگری برای انجام مصاحبه حضوری وجود ندارد. (امکان تکرار هیچ مرحله‌ای وجود ندارد)
  • زمان آزمون و نحوه اخذ كارت ورود به جلسه
  • تاريخ توزيع كارت و زمان آزمون متعاقباً از طريق سايت ثبت نام اعلام می‌شود.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری 

سؤالات امتحانی از منابع دانشگاهی در رشته مورد تقاضا با رعايت استانداردها و با توجه به تجارب لازم مربوط به هر رشته كارشناسي حتي الامکان به صورت كاربردی و تخصصی به شيوه چند گزينه‌ای يا تشريحی يا هر دو طراحی و همانند آزمون‌های سراسری اجرا خواهد شد.

آیا کارشناس رسمی یک شغل است؟

در واقع می توان گفت کارشناس رسمی یک شغل نیست. بلکه یک تخصص و حرفه است. که در موارد لازم در پرونده های مختلف از آن استفاده می شود. بنابراین بسیاری از متخصصان و شاغلین کشورمی توانند در کنار شغلی که دارند. با دریافت پروانه کارشناس رسمی دادگستری، در صورت ارجاع پرونده قضایی به آنها، کار کارشناس رسمی را نیز انجام دهند.

آیا کارشناس رسمی فقط در قوه قضائیه می تواند فعالیت کند؟

فعالیت اصلی و عمده کارشناس رسمی در قوه قضائیه است ولی طبق قانون، بخش های  دیگر مانند قوه مجریه و دستگاه و سازمان های مختلف و حتی بخش خصوصی و مردم عادی هم در صورت نیاز می توانند. از نظرات این کارشناسان استفاده کنند و نظرات این کارشناسان رسمی مورد تایید سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است. 

به عنوان مثال سازمانی که می‌خواهد اموال یا املاک خود را از طریق مزایده به فروش برساند. برای تعیین قیمت کارشناسی آنها، درخواست کارشناس می کند و نظر مکتوب آن کارشناس به عنوان قیمت کارشناسی مورد تایید و استناد قرار می‌گیرد. یا این که مردم عادی در پرونده های مختلف می توانند به کارشناس رسمی مراجعه کرده. و نظر کارشناس مورد توافق طرفین، برای دادگاه نیز قابل قبول و قابل استناد است. 

3/5 - (1 امتیاز)

8 دیدگاه دربارهٔ «آزمون کارشناس رسمی دادگستری عمران»

  1. سلام من لیسانس عمران گرایش اجرا رو دارم میتونم در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری یا کانون وکلا شرکت کنم ممنون

  2. عبداللهی

    برای عمران،مجدد چه زمانی باید ثبت نام کرد،و از چه منابعی استفاده کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی