فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟

ما در این مقاله به فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟ میپردازیم. تاانتها با ما همراه باشید.

فرق یوگا و مدیتیشن

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن و بدن است. تمامی حرکات بر پایه فیزیک بدن است و کششش و تمرکز در کنار هم برای بدن ایجاد سلامتی میکنند . اما می توان گفت مدیتیشن در درجه اول به آرامش ذهن اهمیت می دهد. در حالی که یوگا اساسا فعالیتی است که به حفظ سلامت جسمی و صلح روحی یاری می نماید.

چندین روش متفاوت وجود دارد که افراد می توانند برای تغییر حالات هشیاری خود، استفاده از هیپنوتیزم تا استفاده از داروها برای چرت زدن، انجام دهند. در حالی که برخی روش ها مانند مصرف مواد مخدر می توانند مضر باشند، برخی دیگر از جمله هیپنوتیزم، خواب و مدیتیشن می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت داشته باشد مدیتیشن روشی در حال تغییر است که نشان داده می شود فواید زیادی در سلامت روانی دارد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن دربدن است که در آن شخص به آرامی توجه را به درون خود می برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند.مدیتیشن تمرکز ، آرامش و همچنین کاهش درد و افزایش بهبودی سلامت انسان را به همراه دارد.

مدیتیشن تبدیل شدن به فردی متفاوت، فرد جدید، و یا حتی یک فرد بهتر نیست این در مورد آموزش آگاهی و درک حس سالم است سعی نمی کنید افکار و احساسات خود را خاموش کنید یاد می گیرید بدون قضاوت به آنها نگاه کنید و در نهایت،ممکن است شروع به درک بهتر آن ها نیز کنید.

فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟
فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟

اثرات مثبت و خواص مدیتشین

مدیتیشن یک مهارت است :

یادگیری مدیتیشن مانند یادگیری هر مهارت دیگری است فکر کنید قبلا هیچ وقت واقعا کار نکرده اید. این کار با تمرین سازگار انجام می شود تا آسوده شوید و اگر معلم داشته باشید آسان تر است.

کاهش استرس:

کاهش استرس یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم از مدیتیشن استفاده می کنند .به طور معمول، استرس ذهنی و فیزیکی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود. این باعث تولید بسیاری از اثرات مضر استرس مانند ترشح مواد شیمیایی (سیتوکین) می شوند،

کنترل اضطراب :

استرس کمتر به اضطراب کمتر منتهی می شود.علائم اختلالات اضطراب مانند هراس ها، اضطراب اجتماعی، افکار پارانویایی، رفتارها و حملات را کاهش می دهد. مدیتیشن می تواند به کنترل اضطراب مربوط به محیط های کاری کمک کند.

بهبود سلامت عاطفی :

برخی اشکال مدیتیشن نیز می تواند منجر به بهبود تصویر ذهنی و دیدگاه مثبت تری در زندگی شود.مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین که در واکنش به استرس آزاد می شوند می توانند. بر حالت افسردگی تاثیر بگذارند و منجر به افسردگی شوند.

خود آگاهی:

برخی از اشکال مدیتیشن می تواند به شما کمک کند. درک قوی تر از خود ایجاد کنید و به رشد خود در بهترین حالت کمک کنید.

توجه بیشتر :

مدیتیشن به افزایش قدرت و استقامت کمک می کند. و انجام آن در طول زمان قدرت تمرکز و توجه را بیشتر می کند

کاهش کم حافظی مربوط به سن :

پیشرفت در توجه و شفافیت تفکر می تواند کمک کند ذهن را جوان نگه دارید. توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف حافظه در مطالعات متعدد از دست رفتن حافظه مربوط به سن را بهبود بخشید .

به علاوه، بررسی 12 مطالعه نشان داد سبک های تفکر متعدد توجه، حافظه و سرعت ذهنی در داوطلبان مسن تر را افزایش می دهند.علاوه بر مبارزه با کم حافظگی مرتبط با سالخوردگی مدیتیشن می تواند حداقل تا حدی حافظه را در بیماران مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد.

فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟
فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟
ایجاد مهربانی :

برخی از انواع مدیتیشن می تواند به طور خاص احساسات و اعمال مثبت را نسبت به خودتان و دیگران افزایش دهد.نوعی مدیتیشن که به عنوان مهربانی ، دوست داشتن شناخته می شود، با توسعه افکار و احساسات مهربان شروع می شود.

گروهی دیگر از مطالعات نشان دادند که احساسات مثبت که از طریق تفکر ایجاد می شوند می توانند اضطراب اجتماعی را بهبود ببخشند، تعارض ازدواج را کاهش دهند و به مدیریت خشم کمک کنند .

کمک به مبارزه با اعتیاد:

نظم ذهنی را می توانید از طریق مدیتیشن انجام دهید، ممکن است کمک کند تا با افزایش کنترل خود و آگاهی از محرک ها برای رفتارهای اعتیاد آور، وابستگی های خود را کنار بگذارید.

بهبود خواب:

تقریبا نیمی از مردم در برخی موارد با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند علاوه بر این می تواند به استراحت بدن کمک کند، تنش را آزاد کرده و شما را در وضعیتی آرام قرار دهد که به احتمال زیاد در آن به خواب بروید.

کمک به کاهش درد:

درک شما از درد به حالت ذهنی متصل است و می تواند در شرایط استرس زا بالا برود.بیمارانی که مدیتیشن انجام می دهند فعالیت افزایش یافته در مراکز مغزی که به کنترل درد معروف هستند را نشان دادند آن ها همچنین حساسیت کمتری به درد گزارش دادند .

کاهش فشار خون :

مدیتیشن می تواند سلامت جسمی را با کاهش فشار بر قلب بهبود بخشد.فشار خون بالا باعث می شود قلب برای پمپ کردن خون سخت تر کار کند که می تواند منجر به عملکرد ضعیف قلب شود فشار خون بالا باعث آترواسکلروز و یا تنگ کردن سرخرگ ها می شود که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

لینک مرتبط :

معرفی بهترین کلاس یوگا مشهد

لطفا امتیاز دهید

3 دیدگاه دربارهٔ «فرق مدیتیشن با یوگا در چیست ؟»

  1. فروغی نیا

    سلام
    استاد تا آنجایی که من اطلاع دارم یوگا یک عرفان کاملا شرقی هست اما مدیتیشن توسط فردی به نام اوشو که هندی بود و الان هم در پونه هند اوشو سنتر به فعالیت خود ادامه میدهد عرفان به سبک غربی هست که این دو سبک تفاوتهای زیادی دارند البته مدیتیشن به معنی مراقبه هست و در یوگا هم مدیتیشنهای خاص یوگا وجود دارد که کاملا با مدیتیشن فرق دارند، یوگا روی کالبد اول کار میکند اما مدیتیشن روی کالبد دوم کار میکند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی