تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ESTJ هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی  ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ سازمان دهنده های خوبی هستند و دوست دارند کارها را به درستی انجام دهند. آنها حقایق ، ارقام، برنامه ها و رویه ها را ترجیح می دهد. نقطه قوت شخصیت ESTJ تمایل و توانایی برای اتخاذ موضع قاطع، مسئولیت پذیری و انجام دقیق کارها است، که باعث می شود رهبرانی “طبیعی” باشند که دیگران به راحتی از آنها پیروی می کنند.

تیپ شخصیتی ESTJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

E= به معنای برونگرا (Extraverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

T= به معنای منطقی (Thinking)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: برون‌گرای منطقی

تیپ شخصیتی ESTJ برای تصمیم‌ گیری، به‌جای احساسات شخصی، بر اطلاعات و منطق عینی تکیه می‌کنند. آنها در تصمیم‌گیری‌های عینی و غیرشخصی مهارت دارند و به‌جای اینکه هنگام تصمیم‌گیری روی احساسات ذهنی خودشان تمرکز کنند، واقعیت‌ها و منطق را در نظر می‌گیرند تا بتوانند انتخاب عقلانی‌ای داشته باشند.

افراد با شخصیت ESTJ بسیار عمل‌گرا هستند. آنها از یادگیری چیزهایی که در دنیای واقعی وجود دارد، لذت می‌برند و تمایلی به موارد انتزاعی یا نظری ندارند. این افراد واقعیت‌ها را ترجیح می‌دهند.

آنها در انتخاب‌های سریع و سرنوشت‌ساز، خوب عمل می‌کنند، اما ممکن است گاهی در داوری یک موقعیت عجله کنند و تمام اطلاعات را بررسی نکنند. جنبه مثبت این ویژگی، رهبری خوب آنها است ولی گاهی اوقات می‌تواند باعث ناراحتی یا دل‌خوری شود.

رویکرد کمکی: درون‌گرای سنجشی

آنها می‌توانند جزئیات را به‌خوبی به یاد آورند. خاطراتشان از وقایع گذشته می‌تواند کاملا واضح باشد و اغلب از یادآوری تجربیات گذشته خود برای ایجاد ارتباط با رویدادهای حاضر استفاده می‌کنند.

ازآنجاکه رویکرد حسی آنها درونی است، توجه کمتری به چیزهای نو و تازه دارند و با چیزهای آشنا ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. آنها به برنامه‌های روتین و طبق عادت تمایل دارند تا بر اساس آن عمل کنند. درحالی‌که این امر باعث می‌شود آنها باثبات و قابل‌پیش‌بینی باشند، در بعضی مواقع آنها را جدی و سخت‌گیر می‌کند.

رویکرد سوم:  برون‌گرای شهودی

 ESTJ ها به‌دنبال ایده‌ها و امکانات جدید است. این ویژگی باعث می‌شود افراد خلاقیت خود را کشف کنند.

ممکن است آنها با پردازش ایده‌ها و اطلاعات جدید، ارتباطات یا الگوهای جدیدی را کشف کنند. درنتیجه با بررسی اطلاعات ورودی، امکان دارد بیش از یک تفسیر یا نتیجه احتمالی وجود داشته باشد.

رویکرد فرعی: درون‌گرای احساسی

وقتی از این رویکرد استفاده می‌شود، تیپ شخصیتی ESTJ بیشتر بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرند تا منطق. اغلب در برخی از موقعیت‌ها، ارزش‌های درونی به تصمیم‌گیری بر اساس احساس منجر می‌شود. درحالی‌که این کارکرد اغلب استفاده نمی‌شود؛ در بعضی موارد ممکن است فرد به احساسات درونی خود اجازه دهد تا تفسیر عینی خود را از یک وضعیت نادیده بگیرد.

این تیپ شخصیتی تمایل دارد که بیشتر به احساسات خود فکر کند، بنابراین این عملکرد اغلب به‌صورت ناخودآگاه عمل می‌کند

ویژگی های تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ برای مدیریت پروژه ساخته شده شده اند، به همین دلیل است که آنها به سرعت وضعیت را ارزیابی می کنند، اهداف را تعیین می کنند و منابع را برای انجام کار تخصیص می دهند. تیپ شخصیتی ESTJ اخلاق کاری ویژه ای دارند و مهمترین آن وفاداری به هدف است. ESTJ ها دقیق هستند و  نظم، ساختار و تمرکز را در محیط به وجود می آورند.

شخصیت ESTJ در انجام کارها عالی هستند. در اجرای نقشه ها و برنامه ها قدرتمند بوده و در سازماندهی امور با در نظر گرفتن كلیه جزئیات و در چارچوب قوانین متبحر هستند. به سرعت اقدام به پیاده سازی تصمیمات کرده و افراد و پروژه ها را برای انجام کارها سازماندهی می کنند.

تیپ ESTJ از اینکه مسؤولیتی داشته باشند و همه چیز را در کنترل خود داشته باشند لذت می برند. در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می کنند و می دانند که چگونه کارها را انجام دهند. آنان درباره هر موضوعی عقیده ای دارند و همیشه از کلمه مناسب استفاده می کنند. این اشخاص، رفتاری مسؤولانه دارند، هشیار و متعهدند و نسبت به تعهدات خود از پایبندی فراوان برخوردارند.

تیپ شخصیتی ESTJ دوستدار ساختار هستند، جزئیات را به خاطر می سپرند و آنها را سازماندهی می کنند.این تیپ شخصیتی برای رسیدن به موقع به برنامه هایش تلاش می کند و کارهایش را با کارایی هر چه بیشتر انجام می دهد. به جزئیات روزمره توجه کرده و بر رسیدن به نتایج در کاراترین روش ممکن تمرکز دارند.

به این دلیل که این اشخاص با توجه به قوانین مشخص کار می کنند، ثابت قدم بوده و می توان روی آنها حساب کرد. آنان مجموعه ای روشن و واضح از استانداردهای منطقی دارند که با روش معین و سیستماتیک آنها را دنبال می کنند و از سایرین هم همین توقع را دارند.

 شخصیت ESTJ علاقه شدید به تصمیم گیری دارند و تصمیم گیرندگانی بزرگ و منطقی هستند. آنان اغلب اوقات تصمیمات خود را با توجه به تجربیات گذشته شان می گیرند. این اشخاص منطقی، عینی و تحلیلگر هستند و از قدرت استدلالی فراوانی بهره مند می باشند. در واقع بعید است آنها تحت تاثیر چیزی جز منطق قرار بگیرند. بسیار واقع بین و عملگرا بوده و به حقایق بها می دهند. به امور و مسائل حقیقی و عینی بیش از نظریه ها و نقطه نظرهای نظری بها می دهند. آنان برای چیزهایی که کاربرد عملی ندارند، بهایی قائل نیستند.

آنها می دانند که پیرامونشان چه اتفاقاتی می افتد، بیشتر به اینجا و اکنون توجه دارند و در لحظه حال زندگی می كنند.

این تیپ شخصیتی دوست دارند به سنتها بها دهند و به همین دلیل به نهادهای موجود، توجه شایسته دارند. هر چند در روابط خود ثابت قدمند، برای آنها زندگی احساسی و اجتماعی به اندازه سایر جنبه های زندگیشان مهم نیست و توجه زیادی به زندگی احساسی و اجتماعی خود ندارند.

این اشخاص در داوری نسبت به دیگران راحت هستند و به راحتی از دیگران انتقاد می كنند. افرادی منظم بوده و از نظم و انضباط فراوانی برخوردارند. شخصیت ESTJ اجتماعی، صریح و دوستانه هستند. شناختن آنها اغلب آسان است، زیرا آنچه را که می بینید، همان هستند.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ مانند برون‌گرایان، بسیار خوش‌برخورد هستند و از وقت‌گذرانی در کنار دیگران لذت می‌برند. آنها می‌توانند در موقعیت‌های اجتماعی، بسیار پرجنب‌وجوش و خوش‌مشرب باشند و اغلب از اینکه کانون توجه باشند، لذت می‌برند.

همچنین خانواده برای تیپ شخصیتی ESTJ بسیار مهم است. این اشخاص برای انجام وظایف خانوادگی خود تلاش زیادی می‌کنند. رویدادهای اجتماعی برایشان اهمیت دارد؛ همچنین آنها روزهای مهمی مانند روز تولد و سالگرد را به‌خوبی  به‌‌ خاطر می‌سپارند. آنها مشتاق شرکت در مراسم عروسی، دیدارهای خانوادگی، مهمانی‌‌های ایام تعطیل، دیدارهای دوستانه و مناسبات دیگر هستند.

یکی از  ضعف‌های  بالقوه آنها، سخت‌گیری در مورد قوانین و اصول است. آنها نظر خود را کاملا جدی می‌گیرند، اما به‌مراتب، کمتر تمایل دارند به نظر دیگران درمورد یک موضوع گوش دهند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ESTJ

ازآنجایی‌که تیپ شخصیتی ESTJ طرف‌دار نظم و سازمان هستند، اغلب در نقش‌های نظارتی عملکرد خوبی دارند. در چنین موقعیت‌هایی، آنها متعهد می‌شوند که اعضای گروه از قواعد، سنن و قوانینی که توسط مقامات عالیه وضع شده است، پیروی کنند.

این افراد در موقعیت‌های درسی و کاری، بسیار کوشا و قابل‌اعتماد هستند. آنها کارها را به‌خوبی پیگیری کرده و برای مشتری احترام زیادی قائل هستند. آنها در به‌انجام‌رساندن امور بسیار دقیق و خوش‌قول هستند و به‌ندرت درباره کار سوال یا شکایتی دارند.

افراد با تیپ شخصیتی ESTJ، دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های شخصیتی هستند که به آنها کمک می‌کند تا در چندین حرفه مختلف، برتر باشند. تأکید آنها بر قوانین و اصول باعث می‌شود برای سمَت‌های نظارتی و مدیریتی مناسب باشند؛ حال آنکه احترام‌گذاشتن ایشان به قوانین، اختیارات و نظم، کمک می‌کند تا در مشاغل مرتبط با اجرای قانون، پیشرفت کنند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ESTJ

گروه اجرایی و فروش

تیپ شخصیتی ESTJ بسیار پر انرژی، منظم و سازمان دهی شده است و برای بیشتر کارهایی که در حیطه بازار کار هستند، مناسب است. در ضمن، تیپ شخصیتی ESTJ، دوست دارد با همکاران و دوستان خود روابط اجتماعی کاری داشته باشد. برخی مشاغل این گروه: کارمند فروش، داروخانه دار و داروساز، کارگزار بیمه، مشاور مالی، افسر تنظیم مقررات، مشاور مالی، تحلیل گر بودجه.

گروه تخصصی صنایع

تیپ شخصیتی ESTJ به راحتی با دستانش کار می کند و دیدی منطقی نسبت به مسایل دارد. در واقع او کار با اشیاء را به کار با افراد ترجیح می دهد. او توجه و تمرکز زیادی بر جزییات دارد. برخی مشاغل این گروه: مهندسی، کشاورزی، پیمانکار، ساختمان ساز و مهندس عمران، مربی فنی و حرفه ای، تکنسین.

گروه مدیریت

تیپ شخصیتی ESTJ برای مدیریت بسیار مناسب است زیرا توانایی های زیادی برای سازماندهی کارها و امور دارد. او به آرمان های مجموعه اش وفادار است و از دیگران هم انتظار دارد همین گونه عمل کنند. تیپ شخصیتی ESTJ  در قبول مسئولیت، گرفتن تصمیمات منطقی و ارزیابی و تصمیم گیری تبحر زیادی دارد.  به طور کلی مدیر سختگیری است. برخی مشاغل این گروه: مدیریت املاک و مستغلات، مدیر کارخانه، مشاور مدیر، مدیر پروژه، تحلیلگر اعتبارات.

گروه مشاغل خاص و حرفه ای

تیپ شخصیتی ESTJ برای بیشتر کارهای خاص و حرفه ای مناسب است. بنابراین تیپ شخصیتی ESTJ می تواند در زمینه هایی که استدلال منطقی نیاز دارد به خوبی بدرخشد. برخی مشاغل این گروه: داندن پزشک، قاضی، معلم، وکیل، دلال سهام و بازار بورس

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی ESTJ می شود

تیپ شخصیتی ESTJ باید در جایگاهی قرار بگیرد که بتواند سازماندهی انجام دهد و قوانین و مقررات مشخص باشند.

حدود و اختیارات باید برای او مشخص باشند.

همکاران او باید مسئولیت پذیر و سخت کوش باشند.

باید بتواند بر افرادی که با آنها کار می کند مسلط باشد.

باید کنترل امور را در دست داشته باشد.

باید دستاورد های کاری اش ملموس باشد.

باید بتواند به شکل منطقی و سازمان یافته کار کند و از وقتش برای رسیدن به دستاورد های سازمان، به خوبی استفاده کند.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ قابل‌اعتماد هستند و تعهدات خود را جدی می‌گیرند. در روابط خود صادق هستند. آنها تمایل دارند احساسات خود را نادیده بگیرند که این وضع گاهی‌ اوقات برای شریک عاطفی‌شان دشوار است. این اشخاص احساسات خود را به‌ندرت با کلمات بیان می‌کنند و معمولا با عملشان آن را منتقل می‌کنند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟