تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ENFJ هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ بین 16 شخصیت، افرادی کاریزماتیک و کارآفرین هستند. ENFJ ها معمولاً به رویاهای خود اعتقاد دارند و خود را به عنوان یار و یاور می بینند. آنها تصاویر کلان را می بینند. آنها تمرکز شان گسترده است. برخی می توانند تعداد شگفت انگیزی مسئولیت  یا پروژه را به طور همزمان به نتیجه برسانند.

تیپ شخصیتی ENFJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

 E= به معنای برونگرا

 N= به معنای شهودی

 F= به معنای احساسی

 j= به معنای قضاوتگر

رویکرد غالب: برون‌گرای احساسی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ این عملکرد شناختی، خود را از طریق رفتارهای اجتماعی مناسب و روابط هماهنگ اجتماعی بیان می‌کنند. آنها اغلب با احساسات دیگران بسیار هم‌سو و هماهنگ هستند، تا حدی که برای رضایت‌خاطر دیگران، نیازهای خود را نادیده می‌گیرند.

تأکید این گروه هنگام تصمیم‌گیری بیشتر روی ملاحظات شخصی است تا موضوعی؛ دغدغه مهم آنها چگونگی اثرگذاری تصمیمشان بر دیگران است.

رویکرد کمکی: درون‌گرای شهودی

افراد با تیپ شخصیت ENFJ علاقه‌مند هستند که به‌جای گذشته، به آینده فکر کنند. آنها اغلب آن‌قدر بر اهداف بزرگ‌تر متمرکز می‌شوند که تمرکز خود را روی موضوعات ضروری و فوری از دست می‌دهند. همان ‌طور که درباره جهان، اطلاعات کسب می‌کنند، رویکرد درون‌گرای شهودی آنها، این داده‌ها را برای ایجاد تصورات، ایده‌ها و افکار پردازش می‌کند. این امر به آنها اجازه می‌دهد تا الگوهای خود را مشخص كنند و از داده‌های پیچیده یا انتزاعی استفاده كنند.

رویکرد سوم: برون‌گرای حسی

احساس برون‌گرایی در این دسته از افراد باعث می‌شود تا با جمع‌آوری جزئیات مشخص و اطلاعات حسی از محیط، در لحظه حضور داشته باشند. به همین دلیل، اغلب به‌دنبال تجربیات و احساسات جدید و جالب هستند. تیپ شخصیتی ENFJ تمایل دارند که اطلاعات و آگاهی زیادی از محیط فعلی خود داشته باشند؛ این موضوع می‌تواند باعث فهم و تقدیر آنها از زیبایی و تمایلشان به ایجاد یک فضای دل‌نشین شود.

رویکرد فرعی: درون‌گرای منطقی

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ سازمان‌یافته هستند و از ساختار و برنامه‌ ریزی دقیق لذت می‌برند. پیروی از یک برنامه قابل‌پیش‌بینی و مشخص، به این افراد کمک می‌کند تا احساس کنند که کنترل دنیای اطراف خود را در دست دارند. از آنجا که این، عملکردی ضعیف به حساب می‌آید، ممکن است آنها اعتماد زیادی به قابلیت خود در زمینه منطقی‌بودن و سازمان‌یافته‌بودن نداشته باشند. گسترش این رویکرد می‌تواند به این نوع از افراد کمک کند تا احساس تعادل بیشتری داشته باشند و روند تصمیم‌گیری خود را کنترل کنند. غفلت از این جنبه از شخصیت، می‌تواند باعث شود که آنها هنگام تصمیم‌گیری فقط به ارزش‌های شخصی خود متکی شوند و از ضرورت منطق دور بمانند.

ویژگی های تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ شخصیتی عمل گرا و مردم محور است که به دنبال و ایجاد ارتباط بین افراد است. آنها شبکه های اجتماعی بسیار خوبی دارند و در میان همکاران و دوستان خود بسیار محبوب هستند. ENFJ ها می توانند در هر زمان انبوهی از فعالیتها و وظایف را انجام دهند. ENFJ از انرژی و اشتیاق قابل توجه برخوردار است و با این ویژگی می تواند در یک گروه از افراد روحیه را افزایش دهد.

 ENFJ ها حمایتگر، منظم، مثبت نگر، کمال طلب، صبور و سیاستمدار است. مهربان و مردم دار هستند و روابط اجتماعی با دیگران، برایشان بسیار حائز اهمیت است.

برای اطرافیانشان وقت صرف می کنند، به آنها علاقمندند و ویژگی های مثبتشان را تحسین می کنند. از صحبت کردن با دیگران لذت می برند و خواستار این هستند که با آنها تبادل نظر داشته باشند. همین ویژگی هایشان سبب شده که در بین آنها، از مقبولیت و محبوبیت زیادی برخوردار باشند

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFJ، شخصیتشان به گونه ای است که می توانند بدون آموزش خاصی، یک رهبر خوب و لایق باشند. زیرا به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و آنها را متقاعد سازند.

اگر از دوستان افراد دارای شخصیت ENFJ خواسته شود تا نظرشان را درباره آنها بگویند، خواهند گفت که آنها فردی کاریزماتیک، صبور، صریح، پیچیده و پر شور و اشتیاق هستند. همچنین بسیار نوع دوست و حمایتگر هستند و دوست دارند به دیگران کمک کنند که رشد و پیشرفت نمایند.

از آنجایی که اطرافیان دارای این تیپ شخصیتی برایشان مهم هستند، در هنگام تصمیم گیری و انجام فعالیت هایشان، به تأثیری که این امور و تصمیمات بر روی آنها می گذارند، بسیار توجه می کنند. نسبت به احساسات دیگران حساس هستند و نهایت تلاشتان را می کنند که احساساتشان را جریحه دار نکنند.

اگر کسی از این تیپ شخصیتی  انتقاد کند، ناراحت می شود، با این وجود تا جایی که امکانش باشد، سعی می کنند از بقیه انتقادی نکنند (به ویژه در ملاء عام)، چرا که می ترسند از آنها برنجند.

مهارت های کلامی و نوشتاری ENFJ ها قابل تحسین است و بسیار خلاق هستند. نسبت به مردم، وفادار و صمیمی هستند و برای نهادهایی که در آنها مشغول به فعالیت هستند یا مورد علاقه شان هستند، احترام زیادی قائلند.

 ENFJ ها افردای مسئولیت پذیر و باملاحظه هستند و بسیار تلاش می کنند که مسائل اطرافشان را حل و فصل کنند. در اغلب موقعیت ها، ترجیح می دهند که به جای تمرکز بر واقعیت های موجود، بر اساس احساسات و ارزش های شخصی شان تصمیم بگیرند.

از آنجا که خودشان فردی منظم و سازمان یافته هستند، از دیگران نیز همین انتظار را دارند.

ENFJ ها افرادی مصمم و با اراده هستند، از بی عدالتی های اجتماعی خشمگین می شوند و عمیقاً به دنبال حفظ تناسب و ایجاد هماهنگی می باشند.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ، دیگران را بسیار باارزش می‌دانند و در روابط شخصی گرم، مشوق، حامی و پشتیبان هستند. بعضی اوقات، غرق در مشکلات دیگران می‌شوند؛ این گروه نوع‌دوست و عاشق کمک‌کردن به دیگران هستند، تا جایی که برخی اوقات این ویژگی آنها می‌تواند کمی تحمل‌ناپذیر شود. با وجود این، آنها معمولا بسیار دوست‌داشتنی هستند و دیگران به این احساس نگرانی و توجه خالص و واقعی آنها احترام می‌گذارند.

والدینی که این تیپ شخصیتی  را دارند، مشوق و گرم هستند. آنها به‌طور مستقیم در زندگی فرزندانشان درگیر می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند کاملا سخت‌‌گیر باشند.  شخصیت ENFJ باید به خاطر داشته باشند که به فرزندان خود فرصت دهند تا شخصیت خود را به‌خصوص در سنین بلوغ و نوجوانی کشف و ابراز کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ  اغلب در مشاغل خود بهترین هستند تا جایی که می‌توانند به دیگران کمک کنند و زمان زیادی را برای تعامل با دیگران سپری می‌کنند. به‌دلیل داشتن مهارت‌ های برقراری ارتباط و سازمانی قوی، می‌توانند رهبران و مدیران بزرگی شوند. آنها در سازماندهی فعالیت‌ها خوب عمل می‌کنند و به هریک از اعضای گروه کمک می‌کنند تا به بیشترین سطح توانایی بالقوه خود برسند و درگیری‌های بین ‌فردی را حل‌و‌فصل کنند. آنها تلاش می‌کنند تا در هر شرایطی هماهنگی را برقرار کنند و همیشه این‌طور به نظر می‌رسد که می‌دانند برای برطرف‌کردن تنش‌ها و به‌حداقل‌رساندن اختلافات چه باید بکنند.

تیپ ENFJ شخصیتی اجتماعی دارند و از وقت‌گذراندن با دیگران لذت می‌برند. قرارگرفتن در محیط‌های اجتماعی به آنها انرژی می‌دهد. معمولا در دوستی‌ها و روابط، دیگران آنها را به‌عنوان افرادی پشتیبان و سرگرم‌کننده در جمع توصیف می‌کنند. این گروه در ارتباط با دیگران بسیار خوب هستند و به کسانی که وقتشان را با آنها می‌گذرانند، کمک می‌کنند تا بهترین‌ها را به دست آورند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ENFJ

گروه مراقبت های بهداشتی

تیپ شخصیتی ENFJ بسیار دلسوز و مهربان است و اعتقاد زیادی به گسترش فرهنگ نوع دوستی و مهربانی دارد. شخصیت ENFJ می تواند در این گروه مشاغل براحتی از این موهبت خود استفاده کند و در خلال گوش دادن و معاشرت با مردم از انجام وظایفش لذت ببرد. برخی مشاغل این گروه: فیزیوتراپیست، دندان پزشک، درمانگر طب سنتی، متخصص تغذیه، پزشک عمومی

گروه ارتباطات

تیپ شخصیت ENFJ  برونگرا و خوش صحبت بوده و برای مشاغل ارتباطی بسیار مناسب هستند. شخصیت ENFJ می تواند از کلام و نوشتار خوب خود در این مشاغل بهترین بهره را ببرد. برخی مشاغل این گروه: متخصص روابط عمومی، مدیر ارتباطات، نویسنده و روزنامه نگار، بازیگر، تولید کننده برنامه های تلویزیونی

گروه آموزش

شخصیت ENFJ برای مشاغل گروه آموزش بسیار مناسب است. ENFJ از الهام بخشی و راهنمایی لذت میبرد. روابط عمومی و توانایی کلامی بالای تیپ شخصیتیENFJ   به او برای تدریس جذاب و عمیق کمکم خواهد کرد. برخی مشاغل این گروه: معلم، استاد دانشگاه، مدیر انجمن، مدیر مدرسه، جامعه شناس، معلم پرورشی

گروه تجارت

تیپ شخصیتی ENFJ عملگرا بوده وانرژی زیادی برای دادن ایده های ناب و خلاقانه دارد. شخصیت ENFJ روابط عمومی بالایی دارد و این به او کمک می کند تا برای دنیای تجارت که در آن ارتباطات و آشنایی با افراد مهم است مناسب باشد. برخی مشاغل این گروه: مربی فروش، مدیر فروش، مشاور مدیریتی، منابع انسانی (گسترش و استخدام نیرو)

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی ENFJ  می شود

تیپ شخصیتی ENFJ باید بتواند محیط کاری دوستانه و روابط گرم و صمیمانه با همکاران، مشتریان و مراجعان داشته باشد.

محیط کار شخصیت ENFJ بایداز هر گونه تنش دور باشد.

تیپ ENFJ باید بتواند در محیط کار برنامه ریزی برای کارها داشته باشد

تیپ شخصیتی ENFJ محیط کاری خلاق را دوست داردتا بتواند در مورد کارهای جدید نظر بدهد.

انتظارات و مسولیت های شخصیت ENFJ در محیط کار باید واضح و روشن باشد.

همکاران شخصیت ENFJ در محیط کار باید خلاق و کاربلد باشند.

تیپ شخصیت ENFJ باید روی کارهایش کنترل و مسئولیت داشته باشد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ENFJ

از آنجا که تیپ شخصیتی ENFJ نسبت به احساسات دیگران بسیار حساس هستند، خوشبختی شما برای خوشبخت ‌شدن شریک زندگی‌تان بسیار مهم است. تا جایی که حتی ممکن است او برای اطمینان از تأمین نیازهای شما، نیازهای خود را در مرحله آخر قرار دهد. به شریکتان که تیپ شخصیتی ENFJ را دارد، بگویید که تا چه اندازه قدردان تمام توجهات، پشتیبانی‌ها و مراقبت‌های او هستید و مایلید که در مقابل تمام آنها را جبران کنید، حتی اگر کمک‌خواستن برای او دشوار باشد.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟