تنیس خاکی یا تنیس سالنی

تنیس خاکی و سالنی

در این مقاله می خواهیم در رابطه با تنیس خاکی و سالنی صحبت کنیم. در ابتدا نیاز است که بدانیم تنیس چیست و تاریخچه ی آن را با هم بررسی کنیم. در این مقاله مباحث زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • تنیس چیست؟
  • بررسی تاریخچه تنیس؟
  • قوانین بازی تنیس؟
  • انواع زمین تنیس؟
  • تفاوت های تنیس خاکی و سالنی؟
  • نکات مهمی که در تنیس باید رعایت شوند؟

تنیس چیست؟

ورزش تنیس به دو شکل انجام می شود، روش اول که اصطلاحا سینگل نام دارد دو نفره است که هر تیم از یک نفر تشکیل می شود، در روش دوم یا دابل هر تیم دو عضو دارد و مجموعا 4 نفر در زمین مقابل یکدیگر قرار می گیرند، بازی به این صورت انجام می شود که هر تیم سعی دارد از طریق راکت توری که در دست دارد یک توپ پلاستیکی که با نمد پوشانده شده است را به زمین تیم مقابل انتقال دهد.

بررسی تاریخچه تنیس

این ورزش ابتدا در بین اشراف زادگان بریتانیا رایج شد و پس از آن به سایر کشورهای انگلیسی و سپس سایر کشورهای جهان راه یافت. تجهیزات مورد نیاز این بازی به دلیل قیمت بالا و کمبود زمین با شرایط مناسب سبب شده تا این ورزش به یکی از ورزش های گران قیمت در دنیا مبدل شود، همچنین در ابتدا این ورزش را با دست خالی و تنها با یک توپ انجام می دادند، بعد از آن با استفاده از دستکش و امروزه با راکت بازی می کنند.

می توان گفت که در ایران ورزش تنیس بعد از جنگ جهانی دوم رواج پیدا کرد، به دلیل وجود شهروندان انگلیسی در آبادان مردم پس از مشاهده باز آنها، علاقه ی خاصی به این ورزش پیدا کردند و اولین مسابقه تنیس را بین تیم های آبادان و تهران برگزار کردند.

قوانین بازی تنیس

به عنوان یکی از قوانین پایه تنیس این نکته قابل توجه است که یکی از بازیکنان از گوشه ای از زمین بازی که خط کشی و توسط تور به دو قسمت تقسیم شده، با استفاده از راکت به توپ ضربه زده و یا به اصطلاح عامیانه سرویس می زند و بازی شروع می شود. بازیکن مقابل باید با برگرداندن توپ به زمین حریف خود، با یک بار ضربه توپ به زمین به نحوی که حریف قادر به جواب دادن نباشد برای خود امتیاز کسب کند.

لازم به ذکر است در این بازی هنگامی که عدد تمامی گیم ها فرد باشد، هر دو طرف زمین را تعویض می کنند، زمان استراحت در زمان تعویض 90 ثانیه و بین ست ها 2 دقیقه می باشد.

انواع زمین تنیس

زمین در ورزش تنیس بسیار با اهمیت است و به سه نوع سفت، خاکی و چمن تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

زمین سفت که از موادی مانند اکرلیک و الیاف مصنوعی ساخته می شود معمولا در بازی هایی که هجومی تر هستند مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به اینکه این زمین ها صاف و یکدست هستند، پیش بینی مسیر توپ پس از برخورد به زمین برای بازیکن راحت تر خواهد بود و سریعتر می تواند در جای مناسب قرار گرفته و پاسخ دهد.

زمین خاکی در بازی های تنیس رولان گاروس فرانسه کاربرد دارد، به دلیل نرم بودن این زمین برای بازی های طولانی استفاده می شود. این زمین از خاک آجر تشکیل شده که رنگ آن سرخ است و بازیکن می تواند روی آن سر بخورد. این زمین برای تنیسورهایی که به صورت دفاعی بازی می کنند مناسب است.

زمین چمن در مسابقات ویمبلدون کاربرد دارد. این زمین مانند نوع سفت برای تنیسورهایی که ماهر هستند و سرعتی بازی می کنند و یا بازی هایی که زمان کوتاهی دارند مناسب است.

راکت تنیس

تفاوت های تنیس خاکی و سالنی

در تنیس خاکی به دلیل نرم بودن خاک زمین بازی، هنگامی که توپ با زمین برخورد می کند، فرو رفته و از سرعتش کاسته می شود و همین سبب می شود توپ با ارتفاعی بیشتر نسبت به بقیه زمین ها بالا بیاید.

سرعت بازی در این زمین کند است به همین دلیل خستگی زودرس برای بازیکنان را به همراه دارد. یکی از مزایای بازی در زمین های خاکی، داشتن زمان بیشتر برای حرکت کردن است که سبب می شود بازیکن سریع تر به توپ رسیده و ضربه را پاسخ دهد. از رافائل نادال به عنوان بهترین بازیکن تنیس خاکی یاد می شود.

تنیس های سالنی بر روی زمین های سفت یا هاردکورت برگزار می شوند. حدود 70 درصد مسابقات بر روی این زمین ها انجام می گیرند. در زمین های هاردکورت، برخلاف زمین های خاکی توپ در زمین فرو نرفته و سرعت بالایی دارد، اما سرعتش با سرعت توپ ها در زمین های خاکی قابل مقایسه نیست. مصدومیت در این زمین ها به دلیل سفتی آن بالاست و اکثر مصدومیت های بازیکنان در این زمین ها رخ می دهد. نواک جوکوویچ صربستانی، در این زمینه از مهارت و تجربه بالایی برخوردار است.

نکات مهمی که در تنیس باید رعایت شوند

مانند دیگر مسابقاتی که با توپ انجام می شوند، در صورتی که توپ خارج از محدوده زمین بازی فرود بیاید، بازیکنی که ضربه را وارد کرده امتیاز آن را از دست می دهد.

وارد شدن به زمین حریف و یا دست زدن به تور و یا آنتن خطا محسوب می شود.

دوبار ضربه زدن به توپ، حمل و یا گرفتن توپ توسط راکت خطاست.

توپ برای رسیدن به زمین حریف باید از روی تور بگذرد.

توپ باید قبل از آن که دوبار به زمین برخورد کند به زمین حریف برسد در غیر این صورت بازیکن زننده ضربه امتیاز آن را از دست خواهد داد.

هرگونه لمس و یا برخورد کردن توپ با بازیکن و یا جدا شدن راکت از دست خطا محسوب می گردد.

در صورتی که توپ ها بر روی خط مرزی بین زمین بازی و محوطه فرود آیند امتیاز دارند.

هنگامی که توپ بعد از زدن سرویس به زمین برخورد می کند، دریافت کننده می تواند ضربه را پاسخ داده و توپ را برگرداند.

قابل ذکر است این ورزش مانند دیگر ورزش ها قوانین خاصی دارد که ممکن همگی آن ها در این مقاله قابل بررسی نباشند.

کلاس های تنیس در شهرهای مختلف

معرفی بهترین باشگاه تنیس تهران

معرفی زمین تنیس های مشهد

معرفی بهترین باشگاه تنیس تبریز

معرفی بهترین باشگاه تنیس شیراز

معرفی بهترین باشگاه تنیس اصفهان

معرفی بهترین باشگاه تنیس کرج

4.9/5 - (66 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «تنیس خاکی و سالنی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی