بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان

بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان

اضطراب را می توان بزرگترین بیماری زندگی مدرن امروز نامید. اختلالی که بزرگ و کوچک نمی شناسد و خیلی زود خودش را به یکی از دغدغه های والدین امروزی بدل کرده است. والدینی که می خواهند هر کاری که از دستشان برمی آید انجام دهند تا کودکشان آرامش خاطر داشته باشد. از آنجا که بازی بخش عمده ای از فعالیت های روزانه کودک را به خود اختصاص می دهد ما در این مطلب قصد داریم به شما بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان معرفی کنیم تا با انجام آنها در منزل به حل مشکل استرس و اضطراب فرزندتان کمک کنید.

علایم اضطراب در کودکان

خوب است ابتدا نگاهی بیندازیم به علایم اضطراب در کودکان:

  • نمی‌توانند تمرکز کنند.
  • نمی‌توانند بخوابند و در خواب کابوس می‌بینند.
  • بدخلق و بهانه‌گیر هستند.
  • تغذیه‌ی مناسبی ندارند.
  • خیلی زود عصبانی می‌شوند، زود رنج هستند و در هنگام طغیان از کنترل خارج می‌شوند.
  • از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند.
  • دائم نگران هستند و یا افکار منفی دارند.
  • احساس ناراحتی و بی‌قراری می‌کنند.
  • زیاد گریه می‌کنند.
  • به شدت وابسته هستند.
  • از دردهای فیزیکی مانند سردرد و شکم درد شکایت دارند و احساس ناخوشی و بدحالی می‌کنند.
  • از خودشان توقع زیادی دارند که می‌تواند شامل نمرات تحصیلی و یا فعالیت‌های ورزشی و دیگر امور روزمره باشد

حالا که با علایم اضطراب در کودکان آشنا شدیم در ادامه به معرفی بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان می پردازیم.

بازی هایی برای کاهش اضطراب کودکان

استفاده از اسباب بازی های ضد استرس:

 خمیر اسلایم

خمیرهای اسلایم جزء بازی‌های پرطرفدار در میان کودکان و بزرگ‌سالان هستند. این بازی از لحاظ کاهش استرس و اضطراب محبوبیت زیادی در میان گروه‌های سنی مختلف دارد.

ویژگی منحصر به فرد این خمیرها این است که به دلیل خاصیت کششی و نرمی که دارند؛ کودکان می‌توانند آن را پیچ و تاب داده یا به حالت‌های مختلف درآورند.

قابلیت کششی و شکل پذیری این خمیر علاوه بر کاهش استرس در کودکان، خلاقیت آن‌ها را تقویت می‌کند. هنگامی که کودکان یا بزرگ‌سالان با خمیر اسلایم بازی می‌کنند در لحظه آرامشش پیدا کرده و ذهن آن‌ها از افکار منفی و استرسی دور می‌شود

بازی با اسلایم

فیجت

فیجت ها نیز جزو اسباب بازی هایی هستند که خاصیتی ضد استرس دارند. و در اشکال و رنگ های مختلف در دسترس هستند و برای کاهش اضطراب در کودکان و بزرگسالان موثرند.

خمیر بازی

خمیربازی با خاصیت دست ورزی و افزایش تمرکز کودک می تواند به کاهش اضطرابش کمک کند.

حل مکعب روبیک

از کودک بخواهید مکعب روبیک بازی کند. زمانی که تلاش می کند رنگ های مختلف را با هم جور کند به راحتی از دنیای اطراف غافل شده و روی بازی متمرکز می شود. این امر موجب کاهش اضطراب کودک می شود. اگرچه حل کل مکعب روبیک ممکن است اضطراب آور به نظر برسد اما به محض اینکه کودک شیوه حل کردن را بیاموزد یکی پس از دیگری رنگ های هر وجه مکعب را با هم جور کرده و احساس خوشایندی خواهد داشت.

لگو بازی

اگر به دنبال بازی هایی برای کاش اضطراب کودکان هستید لگو ها را فراموش نکنید. این اسباب بازی سرگرم کننده که کودکان هم معمولا به آن علاقه بسیاری دارند با افزایش تمرکز و توجه کودک نقش پررنگی در کاهش استرس او دارد. از دیگر مزایای لگوها میتوان به تقویت قوه تخیل، تقویت عضلات و انگشت‌ها، بهبود مهارت‌های بدنی، قدرت داستان سرایی و افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد.

فعالیت های فیزیکی

انجام فعالیت های فیزیکی خصوصا آنهایی که بیرون از خانه و در حیاط انجام می شوند با کاهش هورمون هایی که سطح اضطراب کودکان را بالا می برند، موجب کاهش اضطراب کودک می شوند. وسطی، فوتبال، والیبال و … انتخاب  های خوبی هستند.

فعالیت فیزیکی

بازی های ویدیویی

بازی‌ های ویدیویی در ظاهر آرامش بخش نیستند اما زمانی که غرق در بازی‌های ویدیویی شوید به احتمال زیاد، فراموش کردن آن برایتان سخت خواهد بود. بازی‌هایی مانند ریمن لجندز، Sky: Children of the Light، سِلِست می‌توانند روح و جان را به خوبی سرگرم کنند و آرامش را به خوبی تزریق کنند. دقت کنید که بازی هایی که کودک می کند نباید حاوی صحنه های خشونت آمیز و استرس زا باشد.

نمایش بازی کردن

نمایش بازی کردن و رول پلی می تواند به کودکان کمک کند اضطراب خود را کاهش داده و مدیریت کنند. بسته به نوع اضطراب کودک می توان نمایش های مختلفی را طراحی کرد و از کودک خواست تا با بازی کردن نقش، احساسات و عواطفش را بروز دهد و ضمنا دریابد چگونه با مسایل برخورد کند تا نگرانی کمتری داشته باشد

قصه گویی

قصه هم یکی راههایی است که می تواند به کودک در برون ریزی احساسات و نگرانی هایش کمک کند. در این مورد هم قصه گفتن برای کودک و هم اینکه از کودک بخواهیم برایمان قصه بگوید در کاهش تنش کودک موثر است. در قصه گویی می توانیم مشکلات کودک در را قالب یکی از شخصیت های قصه مطرح کنیم و از کودک برای کمک به قهرمان داستان کمک بگیریم. این روش هم به مهارت حل مساله کودک کمک می کند و هم می تواند با پیدا کردن راه حل برای مشکل کودک باعث کاهش اضطراب او شود

نقاشی کردن

نقاشی کردن و حتی خط خطی کردن کاغذ و کتاب های رنگ آمیزی یکی دیگر از بازی هایی که اضطراب کودکان را کاهش میدهند مواجه شدن کودک با موضوع نگرانی هایش به کمک کشیدن نقاشی درباره آن، استفاده از رنگ ها و قصه گفتن درباره نقاشی که کشیده است می تواند استرس کودک را کم کند.

شن بازی

شن و ماسه بازی نیز از جمله بازی هایی است که خاصیت رها کنندگی استرس داشته و می تواند تنش های کودک را کاهش دهد. امروزه در پارک ها محوطه شن بازی برای کودکان مهیا است اما می توان از شن های جادویی خانگی نیز در این زمینه استفاده کرد.

آب بازی

به عنوان یک بزرگسال تنها کمی تصور کنید موقع آب بازی و شنا چه احساسی دارید تا دریابید این بازی چقدر می تواند برای کودک آرام بخش باشد. البته که بهتر است در فصول گرم سال ازین بازی بهره ببرید.

سخن آخر

استرس و اضطراب همچون دیگر اختلالات روان طیفی از علایم را در بر میگیرد که از خفیف تا شدید متفاوت بوده و در موارد شدید بهتر است از متخصص روانپزشک و روانشناس برای درمان بهره گرفت. بدون شک بازی های فوق در صورتی موثرترند که به صورت درست و اصولی انجام شود و چه بهتر که برای انجام آنها با متخصصین روانشناسی کودک مشورت کنیم.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی