از کجا بدانید فرزندتان استعداد نقاشی دارد؟

از کجا بدانید فرزندتان استعداد نقاشی دارد؟

ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با از کجا بدانید فرزندتان استعداد نقاشی دارد؟ صحبت کنیم. شاید دغدغه شما به عنوان والدین یک کودک کشف استعداد او باشد . پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شناسایی زود هنگام استعداد

تقریبا همه کودکان از سنین دو تا سه سالگی می توانند مداد در دست گرفته و با خط خطی کردن کاغذ اولین نقاشی های زندگیشان را خلق کنند. اما با بزرگتر شدن بچه ها در می یابیم که برخی از آنها استعداد نقاشی بی نظیری داشته و به نظر می رسد می خواهند زندگی خود را به عنوان یک نقاش سپری کنند.

شناسایی زود هنگام استعداد نقاشی به پرورش آن و پیشرفت هر چه بهتر کودک در این زمینه کمک می کند. ما در این مطلب می خواهیم درباره این مساله صحبت کنیم که چه نشانه هایی به شما می گوید که فرزند شما استعداد نقاشی دارد.

هنر نقاشی قدمتی به دیرینگی تاریخ حیات بشر دارد.  نقاشی های انسان های آغازین بر روی دیواره غارها نشان از علاقه دیرینه بشر به این هنر والاست. گویی هنر و نقاشی در نهاد آدمی ریشه داشته و بنابراین عجیب نیست که چرا کودک از همان سنین پایین نقاشی کشیدن را آغاز می کند.

 نقاشی برای کودکان هم جنبه سرگرمی داشته و هم روشی برای بیان احساسات و تخلیه هیجانات آنهاست. از اینجا می توانیم بفهمیم که چرا تقریبا همه کودکان نقاشی می کنند. اما کودکانی که استعداد نقاشی دارند چه ویژگی هایی دارند که آنها را از سایرین استثنا می کند؟

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

ویژگی های بارز کودکان دارای استعداد نقاشی

اینجا تعدادی از ویژگی های کودکانی که در نقاشی با استعداد محسوب می شوند را برای شما بر می شماریم:

  • بیشتر این کودکان در سنین پایین (پیش از دو سالگی) نقاشی کشیدن را آغاز کرده و به خوبی نقاشی می کشند.
  • زیاد نقاشی می کشند. نقاشی کشیدن جزو فعالیت های مورد علاقه آنهاست و بخش زیادی از وقت خود را به آن اختصاص می دهند.
  • نقاشی های خیلی خوبی می کشند. به دقت از رنگ ها استفاده می کنند، در آثارشان مفاهیم بالایی وجود دارد و جزییات قابل توجهی در نقاشی هایشان وجود دارد.
  • به دیدن نقاشی و کارهای هنری علاقمندند و از رفتن به گالری ها و دیدن آثار هنری لذت می برند.
  • در تصویرسازی ذهنی قوی هستند. این کودکان کیفیت تصویرسازی متمایزی دارند و در کشیدن ایده های خود نیازی به کپی کردن ندارند.

این مطلب را هم از دست ندهید:

چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

  • نیمکره راست مغز در آنها فعال تر است. آنها خیال پرداز و خلاق هستند و کارها را به شیوه های خاص خود انجام می دهند.
  • اغلب مراحل رشد بصری را با سرعتی سریعتر از حد معمول طی می کنند.
  • غالبا دست ورزی ها را به خوبی انجام می دهند.
  • توانایی آنها در استفاده از اطلاعات قبلی در زمینه های جدید بالاست.
  • در تفکر، احساس و ادراک یکپارچگی نشان می دهند.
  • بیشتر کودکان مستعد در نقاشی، نمرات بالاتر از متوسط در آزمون های هوشی می گیرند. البته برعکس آن صادق نیست. یعنی بسیاری از کسانی که نمرات IQ بالایی دارند خوب نقاشی نمی کشند.
  • این کودکان غالبا بسیار مستقل و مبتکر هستند.

گام نهایی کشف استعداد

اگر در کودک شما تعدادی از موارد بالا وجود دارد می توان گفت کودک شما استعداد نقاشی دارد(طبیعی است که همه موارد در یک کودک ممکن است وجود نداشته باشند) و می تواند در آینده به یک نقاش خوب تبدیل شود. اما شما به عنوان والدین او چگونه می توانید این استعداد را در او  شکوفا کنید؟

– او را تشویق کنید. خیلی از ما به دلیل دیده نشدن استعدادمان و تشویق نشدن، آن را رها  کرده ایم. کوچکترین نشانه های استعداد را در او تشویق کنید. می توانید نقاشی هایش را روی در و دیوار بچسبانید. آنها را به دیگران نشان دهید و از توانایی هایش تعریف کنید. این کار اعتماد به نفس و جرات خلق آثار جدید را در او افزایش می دهد.

– استعداد کودک را رها نکنید و به او جهت ببخشید. او را به کلاس نقاشی بفرستید. یک نقاش خوب در درجه اول باید در این زمینه آموزش لازم را نزد افراد دارای مهارت و صلاحیت های لازم ببیند. اگرچه گاهی افراد مستعد بدون آموزش های رسمی پیشرفت می کنند اما نمی توان از نقش یک استاد خوب در پیشرفت سریع در هر زمینه ای چشم پوشی کرد.

استعداد نقاشی کودکان

در ادامه مقاله از کجا بدانید فرزندتان استعداد نقاشی دارد؟ با مهارت های جانبی و تاثیر محیط زندگی یشتر آشنا میشویم.

– مهارت های جانبی لازم را در کودک تقویت کنید. به او کمک کنید دست ورزی و تصویر سازی ذهنی خود را بهبود ببخشد. بازی هایی با او انجام دهید که شامل این مهارت هاست.

– در همه رشته های هنری خلاقیت عاملی تعیین کننده در موفقیت فرد است. پس خلاقیت را در او تقویت کنید. در کنار فراهم سازی محیطی غنی در خانه به منظور اکتشاف و خلاقیت، می توانید از کلاس های تقویت خلاقیت در مراکز معتبر کمک بگیرید.

– محیط زندگی او را از نظر هنری بخصوص نقاشی غنی نگه دارید. وسایل چون رنگ های انگشتی، مداد شمعی، قلم مو و … در اختیار کودک قرار دهید و از کثیف کاری های احتمالی او عصبانی نشوید.  با او درباره نقاشی هایش صحبت کنید و از او بخواهید احساساتش را درباره آنها بیان کند.

-خوب است که گاهی او را برای تفریح به گالری ها و دیدن آثار هنری ببرید. آثار هنرمندان بزرگ را به او نشان دهید و درباره آنها با او صحبت کنید.

-در سنین بالاتر با کودک درباره علاقه اش به نقاشی صحبت کنید. سعی کنید به او پیش زمینه ای از آینده شغلی این هنر بدهید و گاهی آینده را با او تصویرسازی کنید. اگر امکاناتش را دارید زمینه ای فراهم کنید با یک نقاش دیدار کرده و گفتگو کند.

در نهایت بهتر است خاطر نشان کنیم به عنوان پدر یا مادر شما تنها راهنما هستید و در نهایت باید به انتخاب کودک احترام گذاشته و علایق و استعدادهایش را حمایت کنید. ممکن است فرزند شما علی رغم توانایی بالا در نقاشی بخواهد مسیر دیگری را در زندگی در پیش بگیرد. در هر حال حامی او باشید و برای رسیدن به موفقیت در هر مسیری پشتیبان او باشید.

4.1/5 - (8 امتیاز)

14 دیدگاه دربارهٔ «از کجا بدانید فرزندتان استعداد نقاشی دارد؟»

  1. باسلام.
    دختد من ۶سالشه و بسیار علاقمند به نقاشیه.رویا پردازی هم زیاد داره .معلم پیش دبستانیش گفتن که خیلی با استعداده و توصیه کرد که حتما به کلاس نقاشی بره .
    از بین کلاس های نقاشی معمولی و کلاس نقاشی با روش تصویر سازی کدوم برای دخترم مناسبتره؟

    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز. با توجه به سن کمی که داره، بهتره برای شروع از کلاس های نقاشی معمولی شروع کنه که با اصول و تکنیک های طراحی و نقاشی بیشتر اشنا بشه. بعد یه مدت بهتره یه مربی عالی واسش پیدا کنین تا بتونه کلاس های تصویرسازی هم شرکت کنه. اما گام اول یادگیری اصول پایه طراحی و نقاشی هست.با آرزوی موفقیت دختر دلبندتون 🙂
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  2. سلام دختر من ۱سال و ۸ماه داره و با دو دستش نقاشی میکنه این الان استعداد داره بنظرتون یا یه چیز طبیعی و همه بچه ها اینجورن؟

    1. سلام دوست عزیز. برای اینکه از استعداد دختر کوچولوتون مطمئن بشین میتونین از مراکز استعدادیابی در شهرتون استفاده کنین، یا کلاس نقاشی پیش یه مربی خوب ثبت نامش کنین و ببینین استعدادش چقدر هست. البته که هنوز سنش خیلی کمه و فعلا بهتره همینطوری تفریحی نقاشی کنه و شما هم کمکش کنین.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  3. دختر من دو سال و نیم داره و سندرم داون هست اما مدادرنگی رو با مهارت دست میگیره و خطوط عمودی و افقی و همچنین دایره رو به خوبی میکشه . برای دایره چشم و گوش میکشه شبیه آدمک . حس میکنم خوب نقاشی میکشه

    1. سلام مریم عزیز. برای اینکه بهتر بتونین استعداد نقاشیشو محک بزنین، بهتره از یه مربی نقاشی کمک بگیرین. البته که در کنار استعداد تمرین کردن هم خیلی کمک میکنه.
      تیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  4. دختر من خیلی خوب نقاشی میکشه و دقت که کردم چند تا از نشونه های بالا رو داشت. مرسی بابت مطلب خوبتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

هوش‌های چندگانه گاردنر

رونالدو یا انیشتین؟!
آل پاچینو یا بتهوون؟!

استعداد شما چیست؟