آموزش بازیگری

آموزش بازیگری از صفر تا صد

تعداد بسیار زیادی از جوانان کشور ما این روزها، رویای بازیگر شدن و ایفای نقش در سینما یا تئاتر را در سر می پرورانند. اما چگونه می توانیم بازیگر شویم؟ برای آموزش بازیگری حرفه ای باید در چه مسیری گام برداریم؟

هر فردی که به بازیگری علاقه داشته باشد بدون شک به دنبال پاسخ این سوال است که چگونه می‌شود بازیگر شد؟‌ یا برای آموزش بازیگری باید از کجا شروع کرد؟ اگر شما هم به بازیگری علاقه دارید این مقاله برای شماست. تا انتها با ما همراه باشید.

آموزش بازیگری برای افراد مبتدی

حتما این سوال در ذهنتان پیش آمده که برای آموزش بازیگری از کجا باید شروع کنید و چگونه می‌توانید به دنیای بازیگری قدم بگذارید؟ فضای کار بازیگری، فضایی پر رقابت است و به همین خاطر بازیگر شدن کار ساده ای نیست. ممکن است با خود فکر کنید که با خواندن کتاب آموزش بازیگری یا تماشای ویدئوها و دوره های آنلاین می‌توان بازیگر شد، اما واقعیت چیز دیگری است. 

گرچه با مطالعه کتاب یا دیدن ویدئوهای انلاین آموزش بازیگری می‌توان با مباحث این حوزه آشنا شد، و حتی تا حد زیادی بازیگری را فرا گرفت؛ اما به دلیل فضای رقابتی که در دنیای بازیگری وجود دارد، بهترین کار این است که از طریق شرکت در کلاس بازیگری در آموزشگاه های بازیگری معتبر دانش و مهارت خود را افزایش دهید. حضور در کلاس بازیگری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در کنار یادگیری بازیگری، با افراد فعال در حوزه سینما و تلویزیون آشنا شوید و شانس بیشتری برای ورود به دنیای بازیگری داشته باشید. 

نکات مهم آموزش بازیگری برای ورود به دنیای بازیگری

همانطور که گفتیم دنیای بازیگری امروزه شلوغ و پر ازدحام است و رقابت در آن، حتی برای به دست آوردن یک نقش کوتاه شدید است. با این حال حتی اگر شما بتوانید در یک نقش ساده و کوتاه بازی کنید، شانس شما برای ستاره شدن بیشتر خواهد شد. 
سالانه تعداد زیادی بازیگر از دانشگاه و آموزشگاه ها فارغ التحصیل می‌­شوند. طبق شرایط موجود، امروزه حتی یک بازیگر مبتدی باید فراتر از مبتدی باشد و حتی برای شروع بازیگری، کمی تجربه داشته باشد. همین موضوع مشخص می‌کند که آموزش بازیگری تا چه اندازه اهمیت دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان بدون آموزش دیدن به دنیای بازیگری قدم گذاشت.  
در ادامه تعدادی نکته برای شما آماده کردیم که به شما کمک می‌کند برای ورود به دنیای بازیگری، نگرش کلی پیدا کنید. 

1- آموزش ببینید.

حتی با استعدادترین افراد، اگر استعداد خود را در جهت درست هدایت نکنند، به نتیجه ای نخواهند رسید. بازیگری درست مشابه مهارت‌های دیگر یک تخصص است و باید فراگرفته شود. برای شروع بازیگری در صورت امکان در کلاس های آموزش بازیگری شرکت کنید و در آموزشگاه های معتبر بازیگری ثبت نام کنید. همچنین می‌توانید ار دوره‌های آنلاین یا پکیج‌های آموزش بازیگری استفاده کنید. با این حال همانطور که پیش تر نیز گفتیم بهتر است در کلاس بازیگری ثبت نام کنید تا از این طریق با افراد نام آشنا در حوزه بازیگری ارتباط بگیرید. کلاس بازیگری یک شروع مناسب برای علاقمندان به با زیگری است که تازه اول راه هستند.

2- باسواد شوید.

مسلما اگر دانش و بینش خودتان را در مورد بازیگری بهبود ببخشید، دید گسترده تر و بازتری نسبت به کاری که می‌خواهید انجام دهید، پیدا می‌کنید. از طرفی دانش و سواد این اعتماد به نفس را به شما می‌دهد که یک بازیگر مستقل و موفق باشید.
افراد زیادی عاشق بازیگری هستند اما تا کنون حتی یک بار هم کلمه بازیگری را در گوگل سرچ نکرده اند، یک کتاب در مورد آن نخوانده اند، یا یک ورکشاپ در زمینه آموزش بازیگری شرکت نکرده اند. همین موضوع  سبب می‌شود بازیگری برای این افراد صرفا یک رویا یا هدف دست نیافتنی باشد. 
شک نداشته باشید برای هر کارگردانی کار کردن با بازیگری که کارش را بلد است، بسیار خوشایند است. اگر در حال حاضر به هر دلیلی امکان تجربه بازیگری ندارید، بهتر است تا می‌توانید از لحاظ تئوری خودتان را قوی کنید. شک نداشته باشید هزینه و زمانی که صرف آموختن بازیگری خواهید کرد بسیار ناچیزتر از هزینه و زمانی است که بخواهید تمام این مباحث را به صورت عملی تجربه کنید. 

3- تمرین، تمرین، و تمرین

شما به عنوان بازیگر ممکن است زمان زیادی سر پروژه نباشید و بیکار بمانید، با این وجود باید در این زمان ها آمادگی خود را حفظ کنید. مسلما بعد از گذراندن دوره ها و کلاس های آموزش بازیگری، قراردادها به سمت شما سرازیر نخواهند شد. شما باید به صورت مداوم روی مهارت خود کار کنید و توانایی های خود را افزایش دهید.
مونولوگ ها و قطعات جدید و متنوع را تمرین کنید (اتود بازیگری بزنید) و از این روند بازیگری و کشف کردن درون خودتان لذت ببرید. شک نکنید استعداد بازیگری به تنهایی کافی نیست. پارتی داشتن هم به تنهایی ممکن است شما را به جایی برساند، اما موقتی است. سخت کوشی و بهترین بودن، ساده ترین راه برای رسیدن به خواسته هایتان است. تمرین کنید. تمرین کنید. و باز هم تمرین کنید.

4- تست دهید.

همواره برای تست بازیگری آماده باشید. زمانی که به اندازه کافی تمرین کردید و به آمادگی کامل رسیدید، وقت آن است که تست بدهید و توانایی خودتان را بسنجید. یکی از مزیت های کلاس ها و دوره های آموزش بازیگری این است که عموما هنرجویان در کارهای کارگاهی آموزشگاه به کار گرفته می‌شوند و فرصت تجربه کردن خواهند داشت.
پس از بالا بردن سواد خودتان و تمرینات مداوم، حالا وقت آن است که قطعه هایی را برای تست بازیگری آماده داشته باشید. 

آموزش بازیگری و ترس از صحنه

5- تجربه کنید.

بازیگری یک کار کاملا عملی است. شک نداشته باشید با مطالعه انواع روش های بریدن چوب، نجار نخواهید شد. و بدون تمرین عملی هم بازیگر نخواهید شد. تا می‌توانید تجربه کنید. می‌توانید در کارهای دانشجویی و گروههای کوچتر فعالیت خودتان را آغاز کرده و تجربه کسب کنید. قرار نیست شروع بازیگری و اولین تجربه بازیگری تان، بازی در مقابل نوید محمد زاده در سالن تئاتر شهر باشد!

6- یادگیری را یاد بگیرید!

یادگیری با تماشا ابزاری بسیار قدرتمند است. اگر در گروه خودتان بازیگر با تجربه‌ای دارید او را زیر نظر داشته باشید و تمرینات و روند کاری او را بیاموزید. یک فرد باتجربه می‌تواند تجربه سال‌های فعالیتش را در اختیار شما قرار دهد و باعث پیشرفت شما گردد.
متواضع باشید. تا ندانید که هیچ نمی دانید، پیشرفت نخواهید کرد. بپرسید. سؤال کردن زشت نیست. بپرسید تا بیاموزید.
اگر واقعا تشنه بازیگری باشید به چشمه های زلالی خواهید رسید.

7- هدایت شوید.

شما بازیگر هستید و قرار است دنیای کارگردان را برایش بسازید و در جهت دنیای او حرکت کنید. مسلما هیچ کارگردانی دوست ندارد با بازیگری که هدایت نمی شود کار کند. گوش دهید، از کارگردان بپرسید و دنیایش را درک کنید. سپس در جهت دنیای او حرکت کنید. در برداشت شخصیتان تعصب نداشته باشید و ذهن تان را آزاد کنید.

8- ازصحنه و دوربین نترسید.

ناگهان خود را روی صحنه می‌بینید و چشم‌های زیادی که به شما خیره شده اند. ترس اولیه از صحنه و دوربین در شروع بازیگری می‌تواند عذاب آور باشد ولی با تجربه بیشتر این ترس کمتر خواهد شد.
برای خلاصی از آن باید مثل یک بازیگر حرفه‌ای تمام تمرکزتان بر روی نقش باشد. به هیچ چیز دیگری فکر نکنید و از نوری که روی شما متمرکز شده است لذت ببرید. کارتان را انجام دهید و بدانید این ترس برای همه وجود دارد، حتی کسانی که باتجربه هستند. فقط باید یاد بگیرید که این ترس را مدیریت کنید.

9- بر متن مسلط باشید.

نمایشنامه و فیلم‌نامه را چندین بار بخوانید و هدف و منظور نویسنده را کشف کنید. آن قدر نمایشنامه را بخوانید تا با روح و جانتان آمیخته شود. سپس نمایشنامه از زاویه نقش خودتان بخوانید. اگر ابهامی در درک نمایشنامه و نقشتان دارید با کارگردان در میان بگذارید. شما به عنوان بازیگر باید نمایشنامه را کاملا درک کنید و نقش خود را با جزییات بشناسید. (به نظر شما رنگ مورد علاقه نقشتان چیست؟ چه غذایی دوست دارد؟ از چه تفریحاتی لذت می‌برد؟ و … )

10- حرفه ای رفتار کنید.

زمان شناس باشید. بازیگری یک کار کاملا گروهی است، پس حتما راس زمان مقرر در مکان حاضر شوید. زمان شناسی یکی از اصول بازیگران حرفه‌ای است.
تعهد داشته باشید. در یک گروه ممکن است اختلاف سلیقه زیادی وجود داشته باشد و گاهی این اختلاف سلیقه منجر به مشاجره شود، ولی به عنوان یک بازیگر حرفه ای باید همواره به کار متعهد باشید و تا پایان کار، علی رغم وجود مشکلات، همراه گروه بمانید.
مغرور نشوید و همواره شاگرد بمانید. غرور کاذب در شروع بازیگری فقط باعث توقف پیشرفت شما می‌شود. اعتماد به نفس لازمه بازیگری و بازیگر است ولی غرور کاذب با اعتماد به نفس تفاوت بسیار زیادی دارد.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

نکات تکمیلی برای آموزش بازیگری

علاوه بر 9 نکته ای که در بخش بالا برای آموزش بازیگری مطرح کردیم، نکات تکمیلی دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند سریع‌تر آموزش بازیگری ببینید. در ادامه به بیان این نکات خواهیم پرداخت:

کمی عصبانیت و استرس مفید است!

ممکن است تجربه نقش های کوچک در تئاترهای محلی را داشته باشید، یا اینکه ممکن است تا کنون هیچ نوع تجربه بازیگری نداشته باشید. در هر دو حالت آموزش باغزیگری می‌تواند برای شما استرس زا باشد و باعث نگرانی شود. 

صرف نظر از تکنیک های خاص، بازیگری در مورد دسترسی به احساسات مختلف انسان و ارتباط با دیگران بر پایه تجربه مشترک است. یک بازیگر دائماً خود را در شرایط آسیب پذیر قرار می دهد تا مخاطبان بتوانند به صورت کامل آن را درک کنند. پس به آن احساس خام خود اجازه میدان دهید و آن را با آغوش باز بپذیرید! از عصبانیت و استرس ابتدای کار نترسید و حواس مختلف خود را به سادگی بپیذیرید.

در تمرین بازیگری جدی باشید

ممکن است که شما برای آموزش بازیگری در کلاس بازیگری خصوصی شرکت کنید یا کمی احساس راحتی کنید و کلاس بازیگری گروهی را برای آموزش بازیگری خود انتخاب کنید. صرف نظر از انتخابی که داشته باشید، شما در معرض تمرینات مختلف بازیگری و به اصطلاح “بازی ها” هستید. در ابتدا این تمرینات برای شما ناخوشایند خواهند بود، اما به تدریج به نحوی با این تمرین ها خو خواهید گرفت که نه تنها دیگر فقط با آنها راحت نیستید، بلکه منتظر شروع دوره و شرکت دوباره در تمرین ها میباشد.

ارتباط با صدا و بدن مهم ترین اصل آموزش بازیگری

ابزار اصلی هر بازیگر بدن او است. هر کسی که علاقه مند به انجام تمرین ها باشد، باید کنترل کاملی بر تمام چیزهایی که یک فرد به وسیله آنها ارتباط برقرار میکند، از جمله صدا و بدن را داشته باشد. برای انجام درست این کار، اکثر درس‌های آموزش بازیگری معمولاً با تمرینات فیزیکی خاصی آغاز می شود. ممکن است مدت زمان زیادی را فقط صرف تنفس کنید. تنفس درست به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت صدای صحبت کردن شما نیز کمک شایانی خواهد کرد. این امر برای بازیگری، چه در سینما و چه روی صحنه تئاتر یک عنصر حیاتی به حساب می آید.

بعد از تمرینات تنفس، به احتمال زیاد با چند دقیقه تمرین کشش روبه رو می‌شوید تا ماهیچه هایتان را شل و آماده کار کنید. از آنجا که تقریبا در تمامی نمایش ها، اعم از موزیکال، فیلم، و سریال های تلویزیونی نیاز به حرکت دارید (مگر اینکه شما فقط نقش یک جسد در یک قسمت از یک سریال تلویزیونی را بازی کنید)، باید خوب بدانید که بدن چگونه کار می کند. هدف از این کار این است که در جریان آموزش بازیگری هر تنشی را که ممکن است در بدنتان وجود داشته باشد، از بین ببرید. انجام این تمرین برای شما این امکان را فراهم میکند تا به راحتی در زمانی که قرار است روی صحنه اجرایی داشته باشید، احساس راحتی داشته باشید. در نتیجه میتوانید درست به ایفای نقش خود بپردازید.

برای اجرای صحنه های سخت آماده باشید

مرحله بعد از تمرین بدن در آموزش بازیگری، تمرین های نهایی آماده سازی و کار بداهه گویی است. تمرین بازیگری در تئاتر از جمله آن تمرین هایی است که برای حفظ تمرکز و توجه بازیگران ترجیحاً در یک محیط گروهی برگذار میشود. این فعالیت ها با وجود اینکه عنصر اساسی آموزش بازیگری هستند، ممکن است در ابتدا حرکات غیر معمول و فریادهایی بی هدف برای شما به نظر رسند. اما در طول اجرای آنها مهارتهای اجرایی اولیه مانند “زندگی در لحظه” و “نگه داشتن تماس چشمی با بازیگر رو به رو “ را به خوبی آموزش خواهید دید.

در نهایت، با گذراندن دوره های بازیگری بیشتر، پیشرفت قابل توجهی خواهید داشت. شما به مرور در تک پلان ها، صحنه های کوتاه و شاید حتی برای اجرای کامل نیز انتخاب شوید و در همین اجراها است که باید تلاش کنید تا تجربه خود را برای رسیدن به بازی های جدی ‌و حرفه ای بالا ببرید. فراموش نکنید که بهترین معلم تجربیات دنیای واقعی است. آموزش بازیگری زمانی هدفمند است که تجربی باشد تا به شما کمک کند تا آنچه را که لازم دارید از این تجربیات به دست بیاورید.

این مطلب را هم از دست ندهید:

هزینه کلاس آموزش بازیگری

یکی از دغدغه های اصلی علاقمندان به عرصه بازیگری و سینما یافتن یک مرکز آموزش هنرهای سینمایی خوب برای آموزش بازیگری یا دوره های دیگر سینمایی مثل کارگردانی، نویسندگی و غیره است. آموزشگاه های بازیگری هر کدام شرایط و دوره های آموزشی ویژه خود را دارند. برخی آموزشگاه ها از اساتید بسیار مطرح بهره می‌گیرند و همین موضوع باعث افزایش قیمت کلاس بازیگری در این آموزشگاه ها خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که اگر هزینه کلاس بازیگری در یک آموزشگاه سینمایی پایین‌تر بود، یعنی آن آموزشگاه کیفیت مطلوبی ندارد.

هزینه کلاس بازیگری در شهرهای مختلف و بسته به کیفیت آموزشگاه متفاوت است، اما این هزینه معمولا از ترمی 500 هزار تومان در شهرهای کوچک‌تر شروع می‌شود و می‌تواند تا ترمی 2 میلیون تومان و حتی بیشتر در شهر تهران متغیر باشد. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که معولا با گذراندن تنها یک ترم آموزش بازیگری نمی‌توان برای شغل بازیگری آماده شد. بنابراین لازم است حداقل 2 یا 3 ترم در کلاس‌های بازیگری بگذرانید تا به صورت حرفه‌ای تر برای بازیگری آماده باشید.

ورکشاپ ها و کارگاه های کوتاه مدت اصولاً شهریه‌ کمی دارند، یعنی مدرس می تواند از یک روز تا ۳ روز، یک هفته کارگاهی را تحت عنوان کارگاه کوتاه مدت بازیگری برگزار کند و هزینه را از هنرجویان دریافت نماید. این کارگاه ها بسته به معروف بودن مدرس متغیر است. گاهی می توان یک کارگاه یک روزه را با هزینه ۱۰ یا ۲۰ هزار تومان گذراند و گاهی نیز همین یک کارگاه یک روزه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون هزینه دارد.

برای مشاهده بهترین آموزشگاه‌های بازیگری بر روی شهر مورد نظر خود کلیک کنید.

چنانچه شهر شما در لیست بالا نیست، برای مشاهده اطلاعات مربوط به آموزشگاه‌های بازیگری در شهرهای دیگر، به بخش لینک‌های مرتبط در انتهای مقاله مراجعه کنید.

شرايط کاری شغل بازيگری سينما 

حرفه بازیگری سینما عليرغم ظاهر زيبا، جذاب و پر زرق و برق خود شرايط کاري بسيار پيچيده و دشواري دارد. در ادامه به برخي از دشواري‌هاي اين حرفه اشاره خواهيم کرد. ساعات کاري بسيار مختلف، بي نظم و گاها غير متعارف از خصوصيات اجتناب ناپذير اين حرفه است. با توجه به داستان فيلم، فيلم برداري در ساعات مختلفی از شبانه‌روز انجام مي‌شود . مکان‌هاي مختلف فيلم برداري نيز يکي ديگر از مشکلات شرايط کاري بازيگري سينما و تلويزيون است. در بسياري از موارد براي ضبط بسياري از صحنه هاي فيلم برداري بايد در مکان‌هاي مختلف حاضر شد. همچنين سفر به مکان هاي مختلف و بعضا طولاني مدت يکي دیگر از شرايط اجتناب ناپذير اين حرفه است. با توجه به اين که خواسته يا ناخواسته برخورداري از ظاهر خوب يکي ديگر از ملزومات ورود به اين حرفه است، حفظ تناسب اندام يکي ديگر از دغدغه هاي بازيگران است. اگرچه که راز ماندگاري و موفقيت در حرفه بازیگری، دانش، تلاش، تمرين و ممارست، علاقه و پشتکار است، اما حفظ تناسب اندام نيز که تاثير به سزايي در زيبايي افراد دارد يکي از ملزومات ورود و ماندگاري در اين حرفه است.  استفاده از گريم هاي سنگين نيز يکي ديگر از مصائب اين حرفه است. استفاده از مواد گريم به صورت ممتد و مستمر مي‌تواند عوارض زيادي براي سلامت پوست بازيگران داشته باشد.

اين حرفه داراي ظاهر جذاب و پر زرق و برقي است که مانع از ديده شدن مصائب و سختی هاي خاص آن مي شود. اما این حرفه نيز مانند همه حرفه‌هاي ديگر در کنار معايب خود، داراي مزايايي نيز هست. از مزاياي اين حرفه می‌توان به کسب اعتبار، شهرت و محبوبيت، تنوع زياد، و در صورت موفقيت کسب درآمد بسيار بالا اشاره کرد.

فراخوان بازیگری

شرايط ورود به حرفه بازيگری سينما، تلویزیون و تئاتر

در گذشته بسياري از بازيگران با کسب تجربه و از طريق آموزش‌هاي عملي و تجربي با تکنيک هاي بازيگري آشنا شده و به اين عرصه وارد مي‌شدند، و تنها عده کمي با کسب دانش و تحصيل در رشته بازيگري دانشگاهي پا به اين عرصه مي‌گذاشتند. امروزه معمولا ورود به اين حرفه از طريق تحصيلات مرتبط دانشگاهي در رشته هايي مانند بازيگري، کارگرداني، ادبيات نمايشي و غيره در قالب آموزش هاي تئوري و عملي به صورت توامان انجام مي‌شود. گرچه هنوز هم تعداد قابل توجهي از افراد با استفاده از استعداد ذاتي خود و گذراندن دوره‌هاي آموزشي کارگاهي در آموزشگاه بازیگری و مراکز سینمایی، براي ورود به اين حرفه اقدام مي‌کنند. پس از گذراندن دوره هاي آموزش بازیگری، اولين گام براي ورود به اين حرفه گذراندن تست در فراخوان بازیگری است که معمولا توسط کارگردان و يا تيم کارگرداني انجام مي شود.  

این مطلب را هم از دست ندهید:

فراخوان استخدام بازیگر

پس از اینکه مهارت و تجربه خود را در حوزه آموزش بازیگری افزایش دادید، باید به دنبال پیدا کردن موقعیت برای آشنایی با کارگردانان مطرح باشید. حتی یک نقش بسیار کوچک در یک فیلم قوی می‌تواند دریچه ورود شما به دنیای بازیگری باشد. به فراخوان‌های استخدام بازیگر دقت کنید. کارگردانان مختلفی برای خلق فیلم هایشان، فراخوان استخدام بازیگر می‌دهند. شما پس از گذرندان دوره‌های آموزش بازیگری آماده اید تا تست بازیگری دهید و خودتان را برای ایفای نقش هایی کوچک در فیلم ها محک بزنید. قطعاً می‌دانید که در شروع کار باید با نقش های کوچک آغاز کنید. فراخوان های مختلف استخدام بازیگر و تست بازیگری را می توانید در مجلات سینمایی و یا با جستجو در اینترنت بیابید. تنها باید پیگیر باشید.

درآمد بازیگران

متاسفانه درآمد بازیگران در ایران به هیچ وجه شفافیت مالی ندارد و در آثار و تولیدات سینمایی اطلاعات مالی اعلام نمی‌شود. ولی یک اصل کلی این است که بنا به تلاش و پشتکار بازیگران نمی‌توان انتظار داشت که تمامی بازیگران دستمزدهایی به یک اندازه و هم‌سطح دریافت کنند. از آن جایی که بازیگران ویترین سینمای ایران هستند، نقش بازیگران خوب و جذاب نیز پررنگ‌تر بوده و درآمد آنان نیز بالاتر خواهد بود. از طرفی معیارهای تجربه، توانمندی بازیگر و محبوبیت، سختی و دشواری نقش، از مواردی است که  بر روی دستمزد بازیگر تأثیر مستقیم دارد.

مشکلات بازیگران

بازیگری نیز مانند دیگر مشاغل خالی از مشکل نیست و بازیگران با انواع مختلی از مشکلات دست به گریبان هستند. در زیر چند عنوان از مشکلات بازیگران را مطرح میکنیم.

  • امنیت شغلی پایین (بسیاری از هنرمندان در کنار بازیگری به حرفه دیگری مشغول هستند)
  • رقابت بالای بازیگران
  • وجود برخی روابط در بسیاری از انتخاب نقش‌ها (برخی افراد به واسطه مسائل مالی وارد این حوزه می‌شوند و یا با معرفی آشنایان و تکیه بر رابطه پا به عرصه بازیگری می‌گذارند. در حالی که هیچ دوره آموزش بازیگری هم ندیده اند. به قول یکی از بازیگران بزرگ: کسی که با پول وارد این حوزه شده اصالت لازم برای بازیگری را نداشته و بقای خود را نمی‌تواند تضمین کند).

بازیگری کودک

بازیگری کودکان

یک بازیگر حرفه ای باید از قواعد و اصول بازیگری مطلع باشد و توانایی انتقال حس و حال نقش خود را به مخاطبان داشته باشد. علاقه شدید به بازیگری فقط مختص بزرگسالان نیست و بسیاری از کودکان هم آینده خود را در غالب ورود به دنیای سینما و تئاتر می بینند. کودکان در سن 4 سالگی تا اوایل نوجوانی از استعداد خوبی در زمینه بازیگری و یادگیری آن برخوردارند و این موضوع به روشنی در هنگام انجام بازی های کودکانه ای که انجام می دهند مثل پانتومیم، دزد و پلیس، خاله بازی و … مشخص می باشد.

اما مسئله این است که چگونه باید قواعد بازیگری را به کودکان آموزش داد و به پرورش استعداد های آنان کمک کرد؟

تاثیرات مثبت بازیگری بر کودکان

آموزش و تمرینات بازیگری علاوه بر بازیگر شدن فواید دیگری هم برای کودکان دارد که به شرح زیر است:

  1. بازیگری یکی از بهترین و مفید ترین روش ها برای فعال نگه داشتن کودک و تخلیه انرژی او می باشد. همچنین به سلامت روحی و روانی کودک بسیار کمک خواهد کرد.
  2. بازیگری به بالا رفتن اعتماد به نفس کودک بسیار کمک می کند. حفظ کردن دیالوگ ها، خو گرفتن با شخصیت ها و نقش های نمایش نامه، معاشرت و کار کردن با بازیگران دیگر و نهایتا حضور در صحنه و تشویق ها باعث افزایش اعتماد به نفس و به وجود آمدن حس محبوب بودن در کودک خواهد شد.
  3. بازیگری باعث می شود که کودک در یک جمع قرار گرفته و توانایی کار گروهی را پیدا کند.

روند اموزش بازیگری به کودکان

کودکان از همان بدو تولد سعی در تقلید از رفتار های بزرگتر ها و وانمود کردن دارند و به همین علت در سنین کودکی استعداد بازیگری در افراد بیشتر از هر سن دیگری می باشد. کودکان در بازی هایشان همواره در حال نقش بازی کردن بر اساس نمایش نامه کودکانه خود هستند و به طور شگفت انگیزی در نقش های خود فرو رفته و آن را باور می کنند.

البته تمام کودکان استعداد یکسانی ندارند. و فقط علاقه آن ها به بازیگری باعث نمی شود که در آینده به بازیگران حرفه ای و مشهوری تبدیل شوند. اولین کاری که برای بازیگر شدن کودکان باید انجام داد کشف استعداد های آن هاست.

سپس باید موانعی که سر راه بازگیر شدن کودک وجود دارد. را برداشت و برای مشکلاتی مانند وقت نداشتن پدر و مادر هایشان، دور بودن محل زندگی از کلاس های بازیگری و تئاتر و … راه حلی پیدا کرد.

بررسی رفتار کودک

بعد از اینکه شرایط کودک بررسی شد و همه چیز برای فرستادن کودک به کلاس بازیگری مهیا بود. باید به رفتار های کودک توجه کرد؛ برخی از کودکان بسیار خجالتی هستند و حتی اگر از استعداد فوق العاده ای در بازیگری برخوردار باشند، نمی توانند در مقابل جمعیت به خوبی ایفای نقش کنند. البته این مشکل با رفتار ها و تمرینات خاص و کمک گرفتن از مشاور قابل حل می باشد و جای نگرانی نیست.

آموزش بازیگری به کودک

بعد از انجام تمام کار هایی که گفتیم. کودک از لحاظ روحی و شرایط دیگر کاملا آماده است و نوبت به آموزش بازیگری می‌رسد. همانطور که گفتیم برای بازیگر شدن تنها علاقه کافی نیست و بازیگری اصول و قواعد خاص خود را دارد.

کودک باید یاد بگیرد که چگونه به خوبی نقش خود را در مقابل دوربین ایفا کند. و حس نقش را منتقل نماید. برای این کار می توان کودک را در کلاس های آموزشی معتبر ثبت نام کرد. تا به تدریج با اصول بازیگری آشنا شود. همچنین استفاده از کتاب ها و فیلم های مختلف در این زمینه هم می تواند به آموزش بهتر کودک و پرورش استعداد هایش کمک کند.

لینک‌های مرتبط:

معرفی بهترین کلاس بازیگری در تهران
معرفی بهترین کلاس بازیگری تئاتر تهران

معرفی بهترین کلاس بازیگری شرق تهران
معرفی بهترین کلاس بازیگری غرب تهران
معرفی بهترین کلاس بازیگری مشهد
کلاس بازیگری تئاتر در مشهد
معرفی بهترین کلاس بازیگری تبریز
معرفی بهترین کلاس بازیگری شیراز
معرفی بهترین کلاس بازیگری اصفهان
معرفی بهترین کلاس بازیگری قم
معرفی بهترین کلاس بازیگری کرج
معرفی بهترین کلاس بازیگری کرمان
معرفی بهترین کلاس بازیگری یاسوج
معرفی بهترین کلاس بازیگری قزوین
معرفی بهترین کلاس بازیگری لرستان
معرفی بهترین کلاس بازیگری اهواز
معرفی بهترین کلاس بازیگری کرمانشاه
معرفی بهترین کلاس بازیگری رشت
معرفی بهترین کلاس بازیگری همدان
معرفی بهترین کلاس بازیگری گرگان
معرفی بهترین کلاس بازیگری بروجرد
معرفی بهترین کلاس بازیگری بابل
معرفی بهترین کلاس بازیگری بجنورد
معرفی بهترین کلاس بازیگری بندر عباس
معرفی بهترین کلاس بازیگری بوشهر
معرفی بهترین کلاس بازیگری ساری
معرفی بهترین کلاس بازیگری زاهدان
معرفی بهترین کلاس بازیگری زنجان
معرفی بهترین کلاس بازیگری سنندج
بازیگری کودک


4.7/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی