مهندسی خلاقیت

مهندسی خلاقیت چیست ؟

مسیر استعداد یابی

اگر خانواده ای به کودک خود دقت کرده باشد حتما میتواند بگوید فرزندش در چه زمینه ای استعداد دارد یا حداقل به چه حوزه ای علاقه مند است و پس از آن که کودک در پروسه ای استعداد یابی میشود و خروجی کار را در قالب یک کارنامه به دست خانواده ها میرسد , متوجه صحت این موضوع خواهند شد. یعنی با تطبیق آنچه از کودکشان دیده اند و خروجی کار تاییدی بر این کارنامه زده اند.

خیلی از خانواده ها هنوز به اهمیت موضوع استعدادیابی نرسیده یا به درک کامل ایرسیده اند منتهی در بین هزاران موسسه بی نام و نشان گم شده اند و نمیدانند کدام را باید انتخاب کنند.

گاهی خانواده ها به موسسه مراجعه کرده و میگویند که کودکان دوست دارد چیزی بسازد , کودک من عاشق ساختن است. این یک نشانه است که بدانیم آن کودک در زمینه هوش تصویری-فضایی استعداد بیشتری دارد.

تنها مولفه موجود در تیم لکو استقلال عمل و دقت و ریز بینی است. این تیم با سختی در سطح کشور و به خصوص شهر مشهد توانسته است نام آشنایی برای خود به دست بیاورد. در این تیم مدرسان تمام آموزش های خود را بر مبنای روش مونته سوری ( آموزش به همراه بازی ) پیش گرفته اند. کودکان در حین آموزش نباید بدانند که درفرایند اموزشی هستند. ذهن آنها بازی را میطلبد و در هنگام بازی آموزش های لازم را میبینند. در این موسسه کودک یاد میگیرد که بتواند آموزش ها را با خلاقیتهاشان هماهنگ کنند. کودکان در این موسسه یاد میگیرند خودشان خلق کنند.

هندسی خلاقیت چیست؟

 شکوفایی ذهنی و فکری با استفاده از ابزارآلات و وسیله های مشخص و مهندسی شده را مهندسی خلاقیت می نامند. تولید و ارائه ابزارآلات و وسایلی که باعث می‌شوند ذهن افراد به خصوص رده سنی کودکان و نوجوانان در انجام با این محصولات روندی پویا را در پیش گیرد و علاوه بر بروز خلاقیت‌های فردی و گروهی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس و مهارت‌های او خواهد شد در حیطه تعریف مهندسی خلاقیت می‌باشد.

نکته کلیدی در آموزش با ابزار آلاتی که برای مهندسی خلاقیت تعبیه شده‌اند، کاربردی بودن آن ها در زمینه شکوفایی هوش و خلاقیت می‌باشد به این معنا که هر محصول مهندسی شده با روند آموزشی مشخصی بتواند نتیجه مطلوب را سبب شود.

مهندسی خلاقیت یا لکوکیدز

این کلاس مقدمه یا همان پیش نیاز رباتیک است . رباتیک برای مثال مخصوص کودکان 6 سال به بالا است , اما لکوکیدز مخصوص کودکان 3-6 است. در کلاس های لکوربو کودک یاد میگیرد رباتی بسازد که الکتریکی باشد و این ربات حرکت میکند. اما در کلاس های لکوکیدز ربات ها به صورت مکانیکی هستند و فقط با دخالت دست به حرکت درخواهند آمد.

لکوکیدز 4 ترم است و فوق العاده در خلاقیت کودک تاثیر گذار است. برای کودکان که بسیار شیطنت دارند این کلاس پیشنهاد میشود. چرا که در این کلاس با بازی انرژی خود را تخلیه میکند و خوب یاد میگیرد. کودکان در این روند یادمیگیرند که آموزش ببینند و دقت خود را بالا ببرند. یکسری کتابچه برای این کلاس موجود است که در آن اشکالی وجود دارد. کودکان بر مبنای آن اشکال بایستی ربات خود را درست کنند. در ادامه و همراه با ساخت کودکان نقاشی میکنند و شعر میخوانند. پایه این آموزش ها افزایش مهارت کودک است. در واقع کودک وارد یک مهدکودک کوچکی شده که در عین سرگرمی مهارت های دست ورزی و هوش خلاقش تقویت میشود. در ادامه به توضیح مختصری از این مهارت ها خواهیم پرداخت.

مهندسی خلاقیت با لکوکیدز

مهارت دست ورزی چیست ؟

یکی از مهم ترین مهارت های پیش از دبستان مهارت دست ورزی است که کودک قبل از رفتن به مدرسه باید آن را یاد بگیرد اگر چه این مهارت در ظاهر ساده به نظر می‌آید اما به هماهنگی عضلات چشم و دست نیاز دارد آموزش این مهارت ها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می‌شود. کودکانی که در سن پیش دبستانی بتوانند مداد را برای آغاز نوشتن در دست بگیرند مهارت دست ورزی خوبی دارند و در مقابل کودکانی که این مهارت را یاد نگرفته اند در سن دبستان با درشت نویسی و بدخطی مواجه می‌شوند . اگر دیدید که کودکی به نقاشی علاقه ندارد ، بدانید که او مهارت دست ورزی را یاد نگرفته است و باید والدین به این نکته توجه کنند و در کنار کودک فعالیت دست ورزی را با او انجام دهند تا او یاد بگیرد و او را تشویق کنند یک مداد را در دست بگیرد که این کار خودش یک مهارت دست ورزی به حساب می‌آید. مهم ترین ابزار آموزشی ، ابزار های پیشرفته نیست ، بلکه دست ها هستند کودکانی که دستان قوی دارند بهتر و راحت تر کارهایشان را انجام می‌دهند

اهداف رشته لکوکیدز چیست ؟

  • افزایش خلاقیت
  • بالا بردن دقت، توجه و تمرکز
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تقویت حافظه دیداری
  • پرورش فکری
  • تقویت مهارت های حرکتی
  • تقویت مهارت های اجتماعی
  • ایجاد انگیزه برای یادگیری
  • ایجاد اشتیاق برای تولید

لینک مرتبط :

خلاقیت کودک
آیا خلاقیت آموختنی است؟
نمایش خلاق چیست ؟
تاثیر نقاشی بر کودکان
آپارات نیکارو

3.7/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «مهندسی خلاقیت چیست ؟»

    1. سلام مینا عزیز. متاسفانه در این مورد اطلاعی نداریم. با مجموعه لکو تماس بگیر تا شرایط جذب و استخدام رو بپرسی.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

  1. با سلام و درود هر پکیج لکوکیدز چند قطعه کوچیک داره؟؟جهت مشاوره چطور میتونم با شما صحبت کنم؟؟میشه شماره تماس بدید

    1. سلام و وقت بخیر زهرا عزیز

      شما میتونید با شماره تماس 05191090439 بگیرید . یا درخواست خود را برای ما ثبت کنید تا ما شما را به آموزشگاه مربوطه ارجاع دهیم

      نیکارو – در جریان یادگیری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی