همه ما در شغل خودمان برای انجام وظایفی که بر عهده داریم نیاز به کسب مهارت هایی داریم. پایگاه داده مشاغل اونِت (O*NET)، مهارت های کاربردی موردنیاز برای هر شغل را دسته بندی کرده است. ما در این مطلب قصد داریم این مهارت های کاربردی را بررسی کنیم.
مهارت های کاربردی چه هستند؟
مهارت های کاربردی (مهارت های نرم)، ظرفیتهای توسعهیافته ای هستند که به افراد برای یادگیری و انجام وظیفه در یک شغل، کمک میکنند.
در پایگاه داده مشاغل اونِت (O*NET)، مهارت های کاربردی موردنیاز برای هر شغل در قالب دستهبندی زیر تعریف شده است که نیکارو از این دسته بندی در بستههای سنجش سازگاری شغلی و هدایت شغلی استفاده کرده است.
انواع مهارت های کاربردی (مهارت های نرم) در پرسشنامه سنجش مهارت های کاربردی
در این قسمت مهارت های کاربردی مطرح شده در پرسشنامه سنجش مهارت های کاربردی در پایگاه داده مشاغل اونِت (O*NET) را با یکدیگر بررسی می کنیم. هر یک از این مهارت ها از خرده مهارت هایی تشکیل شده که به معرفی و تعریف آنها نیز می پردازیم.
مهارتهای فرآیندی
تفکر انتقادی: استفاده از استدلال و منطق به منظور شناخت، تحلیل و نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف راهکارها و راهحلهای مطرحشده در هنگام مواجهه با مسائل
نظارت: نظارت و سنجش کارایی اشخاص یا سازمانها با هدف بهبود
یادگیری: آموختن و درک مفاهیم و اطلاعات جدید برای حل مسائل یا تصمیمگیری
روش تدریس: انتخاب و استفاده از شیوهها و روشهای مناسب آموزشی برای موقعیتها و شرایط متفاوت
مهارتهای محتوا محور
گوش دادن: توجه کامل به گفتههای مردم، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرحشده، پرسیدن سؤالات مناسب، قطع نکردن حرف دیگران در زمان نامناسب
نگارش: انتقال درست منظور از طریق نوشتن
فهم نوشتهها: درک جملات و عبارات نوشتهشده در نامهها، اسناد و مدارک مرتبط با کار
کاربرد علوم: استفاده از قوانین و روشهای علمی برای حل مسئله
سخنورزی: سخن گفتن با دیگران برای انتقال مفید اطلاعات و فهماندن منظور
محاسبه: استفاده از علم ریاضیات برای حل مشکلات
مهارت حل مسئله
حل مسائل پیچیده: شناخت مسائل پیچیده، بررسی اطلاعات مرتبط با راهکارها، ارائه پیشنهادها برای حل مسائل و اجرای راهکارها
مهارتهای مرتبط با سیستمها
تصمیمگیری: انتخاب بهترین راهکار با در نظر گرفتن هزینهها و منافع ناشی از اجرای آنها
ارزیابی سیستمها : شناخت ویژگیهای عملکرد یک سیستم بهمنظور انتخاب راهکارهای موردنیاز برای بهبود یا اصلاح عملکرد آن
تحلیل سیستمها: شناخت اینکه چگونه یک سیستم باید کار کند، یا چگونه میتوان حالتها یا عملکرد یک سیستم را تغییر داد؛ و نیز شناخت اینکه چگونه محیط بر خروجی سیستمها تأثیر میگذارد
این مطلب را هم از دست ندهید:
مهارتهای مدیریت منابع
مدیریت زمان: برنامهریزی و بهکارگیری آگاهانه زمان خود و دیگران
مدیریت منابع انسانی: توانایی ایجاد انگیزش در افراد، توسعه نیروی انسانی و هدایت آنها در کارها و نیز تشخیص بهترین افراد مناسب برای استخدام
مدیریت منابع مالی: تعیین چگونگی پرداخت پول در برابر کار انجامشده و حسابداری هزینهها
مدیریت داراییها: تهیه اموال، دستگاهها، امکانات و مواد لازم برای انجام کار و نظارت بر استفاده صحیح از آنها
مهارتهای فنی
مهارت های فنی نیز یکی از مهارت های کاربردی (نرم) مهم هستند که اینجا تعدادی از آنها را می بینید:
نظارت بر عملکرد: تحت نظر گرفتن داشبوردهای مدیریتی، درجهها و سایر نشانگرهای ابزارهای کنترلی، برای اطمینان از صحبت کارکرد صحیح دستگاه
کنترل عملیات: کنترل عملکرد تجهیزات و سیستمها
تجزیهوتحلیل کیفیت: اجرای تستها و بازرسی از محصولات، خدمات یا فرآیندها برای ارزیابی کیفیت یا عملکرد
تحلیل عملیات: تحلیل نیازها و الزامات یک محصول برای برآورده کردن نیازهای کاربر
عیبیابی: تعیین علت خطاها و اشتباهات عملیاتی و تصمیمگیری برای رفع آنها
طراحی فنی: طراحی تجهیزات و ابزارها با استفاده از تکنولوژی برای برآورده کردن نیازهای مردم
انتخاب تجهیزات: تعیین و انتخاب نوع ابزار و تجهیزات لازم برای انجام یک شغل
برنامهنویسی رایانهای: نوشتن برنامههای کامپیوتری برای اهداف مختلف
تعمیر: تعمیر ماشینها یا سیستمها با استفاده از ابزار لازم
نگهداری تجهیزات: اجرای عملیات نگهداری منظم بر روی تجهیزات و تعیین اینکه چه زمانی، چه نوع نگهداری موردنیاز است
نصب و راهاندازی: نصب تجهیزات، ماشینآلات، سیمکشی، برنامهریزی و راهاندازی، بر اساس مشخصات موردنظر
اگر به بسته های هدایت تحصیلی و شغلی نیکارو سر زده باشید متوجه شده اید که در این بسته ها از پرسشنامه سنجش مهارت های کاربردی استفاده شده است. ما برای تهیه این پرسشنامه از نسخه ترجمه شده پرسشنامه O*NET بهره برده ایم و تلاش کرده ایم که در طراحی آن حداکثر وفاداری به نسخه اصلی را رعایت کنیم.
لینک مرتبط: