شرایط کلاس سوارکاری

شرایط کلاس سوارکاری + آدرس و هزینه آموزش سوارکاری

در این مقاله می‌خواهیم شرایط کلاس سوارکاری را با شما در میان بگذاریم و در پایان بهترین کلاس سوارکاری در شهرهای مختلف را به شما معرفی می‌کنیم. این مقاله قرار است ساده ترین راه را برای سوارکار شدن به شما یاد بدهد و سپس برترین باشگاه سوارکاری شهرتان را به شما معرفی کند. بد نیست بدانید که هزینه کلاس سوارکاری، این رشته ورزشی به ظاهر پرهزینه چقدر است و این تفاوت قیمت به نسبت دیگر رشته ها از کدام باور قدیمی سرچشمه می گیرد.

هزینه کلاس سوارکاری

هزینه کلاس سوارکاری یا هزینه تک جلسه اسب سواری در باشگاه های مختلف متفاوت است. در برخی باشگاه ها برای استفاده از یک جلسه اسب سواری، تنها 20 هزار تومان از افراد اخذ می شود. اما در برخی دیگر از باشگاه های سوارکاری ممکن است لازم باشد تا 200 هزار تومان به ازای تنها یک جلسه هزینه کنید. در حال حاضر، اکثر باشگاه سوارکاری تهران، مشهد، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ 40 تا 80 هزار تومان بابت یک جلسه دریافت می‌کنند. این در حالی است که این رقم در شهرستان ها ممکن است تا 15 یا 20 هزار تومان هم پایین بیاید. شما همچنین می‌توانید از سایت های تخفیفی مثل نت برگ استفاده کنید تا بتوانید با هزینه کمتری از تک جلسات سوارکاری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید سوارکاری را به صورت حرفه‌ای دنبال کنید و به این ورزش مفرح به چشم تفریح نگاه نمی‌کنید، باید سراغ کلاس سوارکاری برای آموزش این رشته بروید. معمولا یک دوره آموزشی سوارکاری 10 جلسه طول می‌کشد و هفته ای یک بار برگزار می‌شود. از آنجا که بیشتر ثبت نام کنندگان روزهای پنجشنبه و جمعه را انتخاب می‌کنند، روزهای شنبه همه باشگاه های سوارکاری تعطیل هستند.

شرط سنی برای ثبت نام وجود ندارد و از 5، 6 تا 60، 70 ساله می توانند وارد این رشته شوند؛ فقط وزن آنها نباید بیش از 70، 75 کیلو باشد. البته نگران نباشید. چنانچه افزایش وزن دارید و میخواهید سوارکاری را اموزش ببینید، باید مبلغی معادل 1.5 برابر یک ادم سبک وزن را پرداخت کنید.

از آنجا که بیشتر طرفداران کلاس سوارکاری خصوصی، مالکان اسب ها هستند، برخی از کلاس ها در محیط خانوادگی برگزار می‌شود. در بعضی باشگاه های سوارکاری، با اجاره اسب به کسانی که فاقد اسب هستند، این افراد را برای شرکت در مسابقات تربیت می‌کنند. سرعت فراگیری و تعداد جلسات آموزشی برای هر فرد به جثه، قدرت بدنی و استعداد او بستگی دارد.

شهریه کلاس سوارکاری در باشگاه های خصوصی و دولتی

میزان شهریه ای که باید برای آموزش حرفه ای و اصولی در کلاس سوارکاری بپردازید بستگی به این دارد که می‌خواهید در باشگاه خصوصی ثبت نام کنید یا دولتی. متوسط میزان شهریه اخذ شده در باشگاه سوارکاری خصوصی، به ازای 10 جلسه آموزش می‌تواند از حدود 700 هزار تومان تا 2 میلیون تومان یا بیشتر متغیر باشد. این مبلغ برای آموزش رده سنی نوجوانان تا بزرگسالان است. زمان هر جلسه حدود 40 دقیقه می‌باشد. به طور کلی قیمت دقیقی از برگزاری دوره ها در باشگاه های خصوصی در دسترس نیست، چرا که بسته به امکانات باشگاه سوارکاری و سطح تخصص و تجربه مربیان این هزینه تغییر می‌کند.

در باشگاه سوارکاری دولتی، هزینه دوره های تفریحی به ازای 10 جلسه مخصوص نونهالان 7 سال به بالا 600 هزار تومان و برای زیر 7 سال مبلغ 800 هزار تومان است. این مبلغ برای کودکان زیر 4 سال به ازای همان ده جلسه 1 میلیون تومان می‌باشد. زمان جلسه برای رده های سنی زیر 7 سال 20 تا 30 دقیقه است.

ضمنا مبلغ 30 هزار تومان بابت حق عضویت و بیمه در مجموعه‌های سوارکاری دریافت خواهد شد.

رشته های مختلف ورزش سوارکاری

سوارکاری رشته های مختلفی مانند پرش از مانع، درساژ، کورس، کمان گیری روی اسب، چوگان، ارابه رانی و مسابقات صحرایی  دارد. برخی از این رشته ها در ایران وجود دارند و برخی دیگر از قدیم در ایران مرسوم نبوده‌اند. هم اکنون دو رشته سوارکاری کورس و درساژ در ایران طرفداران زیادی دارد.

کورس همان مشابه اسب سواری در میادین مسابقه است که به دو شاخه کورس با مانع و بدون مانع تقسیم میشود. این رشته بیشتر در بندر ترکمن و گنبدکاووس برگزار می شود؛ در تهران نیز باشگاه نوروزآباد در غرب تهران شرایط آموزش این رشته را دارد. رشته کورس از رشته هایی است که برای صاحبانش بیشتر پولساز است. در کورس علاوه بر شرکت در مسابقه، روی اسب ها شرط‌بندی هم می‌شود. علاقمندان به شرط‌بندی با ثبت نام کامپیوتری بر روی اسب‌های خارجی که بخت و اقبال خوبی در پیروزی دارند، شانس خود را آزمایش می‌کنند.

درساژ یکی دیگر از رشته های زیبا و جالب سوارکاری است که شامل حرکات موزون با اسب است و بعضی از باشگاه های سوارکاری به طور اختصاصی آن را آموزش می‌دهند.

چوگان یکی از رشته های بسیار قدیمی بوده و شبیه بازی هاکی است. در این رشته بازیکنان باید سوار بر اسب، گوی را با ضربات چوب وارد دروازه کنند. این رشته در باشگاه های شهدا و نوروزآباد در تهران آموزش داده می‌شود.

رشته ارابه رانی در ایران وجود ندارد. در این رشته چند اسب به یک ارابه بسته می‌شوند. دو نفر سوارکار سوار بر ارابه می شوند و با حفظ تعادل در مسیرهای پرپیچ و خم از روی موانع طبیعی مثل رودخانه و تنه های درختان و بوته زارها با سرعت بالا می پرند.

موضوعات مؤثر در هزینه کلاس سوارکاری و قیمت اسب

یکی از مشکلات رشته سوارکاری، تامین مساحت لازم برای فعالیت است. باشگاه سوارکاری برای یک «مانژ پرش» نیاز به فضای 4 تا 6 هزار متری دارد. فکرش را بکنید باشگاهی که در زمینه کورس کار می‌کند، به چه ابعادی از زمین نیازمند است. فضای اصطبل، خوراک و نگهداری اسب ها را هم به این فضا اضافه کنید. این عوامل دست به دست هم داده و باعث افزایش هزینه کلاس سوارکاری می‌شوند.

قیمت یک اسب به سن، تربیت نژاد، توانایی و مهارت اسب، رده پرشی و ارتفاع آن بستگی دارد. همچنین نوع آموزش و تمریناتی که گذرانده یا در حال انجام است، جوایزی که کسب کرده و مربی که داشته، در قیمت اسب بسیار تعیین کننده است؛ اما در آخر، این مربی، خریدار و فروشنده است که می گوید یک اسب چه اندازه می ارزد.

راه ارزان تری هم وجود دارد که بتوانید یک اسب ارزان و البته از نژاد خوب بخرید. اسب را بخرید و آن را در اختیار یک مربی حرفه‌ای قرار دهید؛ هر چه آموزش بیشتری ببیند به قیمت آن افزوده می‌شود. همچنین می‌توانید اسب را به صورت پانسوین خریداری کنید. پس از بارداری تا مرحله زایمان و شروع آموزش سه سال طول می‌کشد تا صاحب اسب به سود برسد.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

باشگاه سوارکاری یا باشگاه اسب سواری

سوارکاری به معنای نشستن بر پشت یک اسب و کنترل حرکات آن می‌باشد. ویژگی این ورزش این است که انسان و مرکب (معمولاً اسب) را متحد می‌سازد، بنابرین موفقیت اسب و سوارکار به ارتباط و اعتماد و احترامی که آن دو برای یک دیگر قائل‌اند، بستگی دارد. برای شروع به یادگیری سوارکاری نیاز به هیچ دانش و مهارت قبلی‌ای نیست، با این حال به دلیل قدرت جسمی و ذهنی که کنترل کردن اسب نیاز دارد، به کودکان زیر ۷ سال و افراد سنگین‌وزن توصیه نمی‌شود.

مسابقات اسب ‌دوانی

این مسابقات از دوران قدیم در بسیاری از تمدن‌ها همچون یونان و روم باستان وجود داشته‌است. مسابقات یورتمه و تاخت از مسابقات رایج اسب‌دوانی هستند.

مسابقات یورتمه (سوار بر اسب یا ارابه)، که در آن‌ها هدف نفر اول رسیدن به خط پایان است، بدون این که اسب با سرعت گرفتن شروع به تاختن کند. تاختن اسب باعث حذف شدن سوارکار از دور مسابقه می‌شود.

مسابقات تاخت، که در آن‌ها نیز هدف اول رسیدن به خط پایان است، اما این بار با تاخت. مسافت این مسابقات بین ۲٫۴۰۰ و ۱٫۶۰۰ متر است. نوعی دیگر از مسابقات تاخت، همراه با مانع است و اسب باید از روی آن‌ها بپرد. مسافت این مسابقات با توجه به نوع مانع‌ها متفاوت است.

کلاس سوارکاری یا کلاس اسب سواری

برای شرکت در مسابقات اسب دوانی بایستی در کلاس سوارکاری  ثبت نام کرده باشید. اصول ابتدای سوارکاری را آموخته و طریقه تعامل با اسب را بدانید .

آموزش سوارکاری

اولین گام برای آموزش سوارکاری یادگیری و شناخت رفتار اسب و نحوهٔ برقراری ارتباط با او است. هر سوارکار باید قبل از سوارشدن بر اسب از خلق‌وخوی اسبش مطلع باشد و اسب به او عادت کرده باشد. یک سوارکار می‌تواند حرکات چشم، گوش و دست‌وپای اسب را بفهمد و اگر صدایی او را نگران می‌کند، آن را از صدا دور کند. اگر سوارکاری بدون شناخت اخلاق و روحیات عاطفی اسب بر او سوار شود، بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
اسب‌سواران می‌توانند از زبان بدن اسب برای برقراری ارتباط استفاده کنند. با کمک ‌مربی، زبان اسب را از طریق زبان بدن یاد خواهید گرفت.

آموزش اسب سواری کودکان

اگر می خواهید به آموزش اسب سواری برای کودکان خود بپردازید، بهتر است که یک موضوع را بدانید. تحقیقات نشان داده است که اگر فرزند شما در سن خیلی پایین باشد و بخواهید به او آموزش اسب سواری را بدهید به دلیل این که کودک از نظر جسمی توانایی مراقبت کردن از خود را ندارد اگر اتفاقی برای او بیفتد تا آخر عمر از ورزش سوارکاری دور خواهد شد.

به همین دلیل مربیان توصیه کرده اند تا والدین برای اسب سواری کودکشان صبر کنند تا کودک از نظر جسمی کاملا قوی و محکم شود تا به این گونه بتواند حیوان را کنترل کند . گفته شده است که سن آموزش مناسب برای کودکان 5 الی 6 سال می باشد، چرا که در این سن کودک می‌ تواند به راحتی با قدرت جسمانی خود و آموزش هایی که دیده است حیوان را کنترل کند. هم چنین از نظر روحی هم استقلال و اعتماد به نفس را تجربه می کند.

آموزش سوارکاری بانوان

اسب سواری ورزشی سرگرم کننده اما دشوار است. این ورزش نیاز به شجاعت دارد. برای انجام اسب سواری لازم است نکته‌هایی را بدانیم:

  1. یک مرکز اسب سواری خوب پیدا کنید. اگر مبتدی هستید و سعی می‌کنید به تنهایی اسب سواری را یاد بگیرید زیاد به جایی نمی‌رسید. در مراکز اسب سواری شما یک مربی خوب خواهید داشت که به شمنا اسب مناسبتان را نشان می‌دهد. وقتی مرکز اسب سواری را پیدا کردید، با یک یا دو جلسه مربی و اسب را محک بزنید. مربی اسب سواری باید با تجربه باشد و اسب سواری‌اش خوب باشد. او باید صبور باشد، اما نباید منتظر باشید تا آنچه در فکر شماست بخواند. او نباید شما را وادار به اسب سواری کند، شما باید احساس راحتی کنید. اسب باید آرام و برای یک مبتدی راحت باشد. اسب باید زیر هشت سال سن داشته باشد. اسبی را پیدا کنید که به صورت دایره‌وار آرام حرکت کند و به مدت نیم ساعت با آن تمرین کنید.
  2. اسب خود را آماده کنید. قبل از شروع باید افسار اسب را به کمک مربی ببندید.
  3. بر روی اسب سوار شوید. معمولا باید این کار را از سمت چپ انجام داد، اما برای اسب بهتر است که از هر دو طرف سوار شوید.
  4. تعادل خود را پیدا کنید. برای دور اول، احتمالا مردی خودش اسب را هدایت می‌کند تا شما به حس اسب سواری عادت کنید. اگر احساس می‌کنید که تعادل خود را از دست می‌دهید به یال اسب بچسبید تا زمانی که تعادل را باز یابید. شما باید ریتم حرکت اسب را احساس کنید و دستانتان با ریتم حرکت، تکان بخورد، اما نباید زیاد افسار را بکشید، زیرا به دهان اسب وصل است. آرنج‌های شما باید با ریتم حرکت به آرامی ، تکان بخورد. هنگامی که اسب سواری می‌کنید جلو را نگاه کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. تقریبا یک سوم کفش‌های شما باید در رکاب باشند و پاها باید به سمت پایین باشند. نگذارید که پاهایتان زیاد به سمت جلو برود، انگار که بر روی صندلی نشسته‌اید، این روش نشستن نادرست است. شانه‌ها، کشاله ران و پاشنه‌های پایتان باید کشیده باشند.
  5. برای کنترل اسب کمک بگیرید. کمک می‌تواند طبیعی باشد مثلا از دست‌ها و پاهایتان کمک بگیرید یا مصنوعی باشد مثلا از رکاب‌ها و شلاق کمک بگیرید. برای پیش بردن اسب ساق پاهای خود را ببندید. اگر اسب راه نیفتاد پیش‌تر ساق پاها فشار دهید. ممکن است به شما بگویند که برای اسب‌های تنبل از شلاق و رکاب کمک بگیرید ، اما اگر اسب خود ترتبیت شده باشد، نیازی به این کار نیست. برای متوقف کردن اسب سعی کنید در پایین‌ترین قسمت زین بنشینید و کمی افسار را بکشید. می‌توانید از گفتن “هووو” نیز استفاده کنید. سعی کنید اسب خود را بدون استفاده از افسار نگه دارید. اسب شما باید به موقعیت بدنی شما واکنش نشان دهد. برای دور زدن با اسب، افسار را به راست یا چپ بکشید و با پایی که همان طرف است کمی به اسب فشار بیاورید. شما باید این کار را انجام دهید وگرنه اسب تنها سرش را می‌چرخاند، اما مستقیم می‌رود.

برای مشاهده کلاس سوارکاری در تهران یا اسب سواری در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و شهرهای دیگر می‌توانید بر روی دکمه‌های زیر کلیک کنید یا به لیست باشگاه های اسب سواری در انتهای مقاله مراجعه کنید:

برای مشاهده کلاس سوارکاری در تهران یا اسب سواری در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرج و شهرهای دیگر می‌توانید بر روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

چنانچه شهر شما در لیست بالا نیست، برای مشاهده اطلاعات مربوط به باشگاه‌های سوارکاری در شهرهای دیگر، به بخش لینک‌های مرتبط در انتهای مقاله مراجعه کنید.

آموزش سوارکاری به صورت آکادمیک

کسانی که مایل هستند به جای شرکت در چند جلسه کلاس سوارکاری ، اسب  سواری را به صورت تحصیلات دانشگاهی فرا بگیرند، می‌توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. سپس با انتخاب دانشکده جامع علمی-کاربردی می‌توانند در رشته های مختلف سوارکاری ثبت نام کنند. این دانشگاه کنار باشگاه شهدا واقع است و دانشجویان این رشته با سوارکاری و صنعت اسب داری به صورت علمی آشنا می‌شوند.

برخی از رشته های این دانشگاه عبارتند از: کاردان حرفه ای تربیت بدنی، مربیگری چوگان، کاردان بهداشت‌یاری دامپزشکی و پرورش اسب. دانشجویان این دانشکده پس از پایان تحصیلات تکمیلی خود مهارت‌هایی در زمینه شناخت نژاد اسب ها، تربیت سوارکار و اسب برای شرکت در مسابقات، و مدیریت مراکز تولید و پرورش اسب به دست می آورند.

خرید لوازم مورد نیاز برای سوارکاری

برای خرید لوازم سوارکاری باید به فروشگاه های این رشته مراجعه کنید. این بدین معناست که در هر فروشگاه ورزشی، نمی‌توانید تجهیزات این رشته را پیدا کنید. بنابراین شما صرفا باید به فروشگاهی بروید که به صورت تخصصی لوازم سوارکاری می‌فروشد. کلاه سوارکاری، شلوار، دستکش چرم و جیر، چکمه ساقدار، شلاق و مهمیز مهمترین تجهیزاتی هستند که یک سوارکار حرفه ای به آنها نیاز دارد.

برای کلاس سوارکاری شما می‌توانید از 100 هزار تومان تا نزدیک 3 میلیون تومان برای خرید هزینه کنید. همچنین شلوار سوارکاری از 450، 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان است. کفش نیم سوارکاری به همراه گتر (ساق بند) یا پوتین سوارکاری از 200 هزار تومان به بالاست؛ از 100 هزار تومان تا بالای 500 هزار تومان برای کفش و از 100 هزار تومان به بالا برای گتر باید پرداخت شود. هرچند مهربان بودن با اسب از واجبات سوارکاری است، اما شما نیاز به شلاق هم دارید، که می توانید آن را با 50 هزار تومان تهیه کنید. اگر دوست ندارید دست هایتان در برخورد و سایش با دست جلو (افسار متصل به دهنه اسب) آسیب ببیند، می توانید دستکش را با قیمت 50 هزار تا چند صد هزار تومان تهیه کنید.

5 نکته سوارکاری برای مبتدی‌ها

سوارکاری به سوار شدن و هدایت کردن اسب مربوط است و نیاز به تمرین دارد. سوارکاری به شکل سنتی از دیرباز وجود داشته و اسب به عنوان یکی از رام‌ترین حیوانات در دسترس انسان برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هرچند با پیشرفت تکنولوژی و توسعه وسایل نقلیه، اسب کارکرد قدیمی خود را از دست داده و استفاده از آن شکل نمادین و یا ورزشی پیدا کرده است.

با وجود سنتی بودن، اسب سواری نیز اصولی دارد. گذشتگان به دلیل سر و کار داشتن با انواع حیوانات و دام ها، کاملا با این اصول خو گرفته‌ بودند. انسان مدرن و امروزی نیاز به آموزش دارد و باید در کلاس سوارکاری شرکت کند تا بتواند با اسب برخوردی مناسب داشته باشد. سوارکاری امروزه یکی از رشته های محبوب ورزشی نیز هست که در المپیک نیز سالهاست که جایگاه خود را حفظ کرده و ماده‌های مختلف آن همیشه با استقبال تماشاگران روبرو می‌شود. پایگاه اینترنتی wikiHow نکاتی را درباره اسب‌سواری و اصول مربوط به آن بر شمرده است.

اسب سواری ورزشی سرگرم کننده اما دشوار است. این ورزش نیاز به شجاعت دارد. اگر به سوارکاری علاقه دارید، لازم است به چند نکته توجه کنید:

1- یک مرکز اسب سواری خوب پیدا کنید.

اگر مبتدی هستید و می‌خواهید به تنهایی اسب سواری را یاد بگیرید، احتمالا به جایی نمی‌رسید. در مراکز اسب سواری شما یک مربی خوب خواهید داشت که اسب مناسبتان را به شما نشان می‌دهد. وقتی مرکز اسب سواری را پیدا کردید، با یک یا دو جلسه کلاس سوارکاری، می‌توانید مربی و اسب را محک بزنید. مربی باید با تجربه بوده و در سوارکاری خوب و حرفه‌ای باشد. او همچنین باید صبور باشد، اما نباید منتظر باشید تا آنچه در فکر شماست بخواند. مربی نباید شما را وادار به اسب سواری کند، شما باید خودتان احساس راحتی کنید. اسب باید آرام بوده و برای یک مبتدی راحت باشد. همچنین اسب باید زیر هشت سال سن داشته باشد. اسبی را پیدا کنید که به صورت دایره‌وار آرام حرکت کند و به مدت نیم ساعت با آن تمرین کنید.

2- اسب خود را آماده کنید و سپس سوار شوید.

بسیار مهم است که قبل از سوار شدن اسب را آماده کنید. همچنین قبل از شروع افسار اسب را به کمک مربی ببندید. پس از آن می‌توانید روی اسب سوار شوید. معمولا باید این کار را از سمت چپ انجام داد، اما برای خود اسب بهتر است که از هر دو طرف این کار انجام شود.

3- تعادل خود را پیدا کنید.

برای دور اول در کلاس سوارکاری، احتمالا مربی خودش اسب را هدایت می‌کند تا شما به حس اسب سواری عادت کنید. اگر احساس می‌کنید که تعادل خود را از دست می‌دهید به یال اسب بچسبید تا زمانی که تعادل خود را باز یابید. شما باید ریتم حرکت اسب را احساس کنید. دستان شما باید با ریتم حرکت، تکان بخورد، اما نباید زیاد افسار را بکشید، زیرا به دهان اسب وصل است. آرنج‌های شما باید با ریتم حرکت به آرامی ، تکان بخورد. هنگامی که اسب سواری می‌کنید جلو را نگاه کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. تقریبا یک سوم کفش‌های شما باید در رکاب باشند و پاها باید به سمت پایین باشند. نگذارید پاهایتان زیاد به سمت جلو برود، طوری که انگار روی صندلی نشسته‌اید، این روش نشستن نادرست است. شانه‌ها، کشاله ران و پاشنه‌های پایتان باید کشیده باشند.

4- برای کنترل اسب کمک بگیرید.

برای کنترل اسب می‌توانید به روش طبیعی از دست‌ها و پاهایتان کمک بگیرید، یا به صورت مصنوعی از رکاب‌ها و شلاق کمک بگیرید. برای پیش بردن اسب ساق پاهای خود را ببندید. اگر اسب راه نیفتاد بیشتر ساق پا را فشار دهید. ممکن است به شما بگویند که برای اسب‌های تنبل از شلاق و رکاب کمک بگیرید، اما اگر اسب خوب تربیت شده باشد، نیازی به این کار نیست.

برای متوقف کردن اسب سعی کنید در پایین‌ترین قسمت زین بنشینید و کمی افسار را بکشید. می‌توانید از گفتن “هووو” نیز استفاده کنید. سعی کنید اسب خود را بدون استفاده از افسار نگه دارید. اسب شما باید به موقعیت بدنی شما واکنش نشان دهد. برای دور زدن با اسب، افسار را به راست یا چپ بکشید و با پایی که همان طرف است کمی به اسب فشار بیاورید. شما باید این کار را انجام دهید و گرنه اسب فقط سرش را می‌چرخاند، اما مسیر را مستقیم می‌رود.

4- یاد بگیرید که با اسب یورتمه بروید.

زمانی که به راه رفتن اسب عادت کردید، کمی پاهای خود را محکم‌تر فشار دهید و شروع به یورتمه رفتن کنید. می‌توانید این کار را نشسته یا ایستاده انجام دهید. اگر نشسته هستید، در پایین‌ترین قسمت زین بمانید و پاهای خود را دو طرف بدن اسب نگه دارید. مطمئن شوید که آرنج‌های‌تان آزاد است و زیاد افسار اسب را نمی‌کشید.

برای یورتمه رفتن به صورت ایستاده باید حالت نشسته و ایستاده را با هم تعویض کنید. پاشنه‌های خود را پایین ببرید و کاملا در رکاب قرار دهید، اما زیاد کشش ایجاد نکنید. اسب‌ها وقتی یورتمه می‌روند پاهای خود را به صورت مورب تکان می‌دهند. وقتی می‌خواهید به سمت چپ بروید زمانی برخیزید که اسب شانه راستش بالاست و وقتی می‌خواهید به سمت راست بروید زمانی برخیزید که اسب شانه چپش بالاست. سعی کنید با یک نگاه کوتاه موقعیت شانه‌های اسب را بفهمید؛ زیرا اگر این نگاه طولانی شود حواس شما پرت شده و تعادل خود را از دست می‌دهید.

5- چهار نعل رفتن را یاد بگیرید.

برای چهار نعل رفتن آرام پاهای خود را به سمت عقب ببرید و فشار دهید. هنگامی که اسب در حال یورتمه رفتن است از این کار استفاده کنید. این کار را برای این که اسب فقط کمی تندتر برود انجام ندهید، زیرا شروع به چهار نعل رفتن می‌کند. هنگامی که اسب چهار نعل می‌رود شما در موقعیت همیشگی خود بر روی اسب بنشینید. قسمت بالا تنه را بی‌حرکت نگه دارید، رکاب‌ها را خوب نگه دارید و افسار را زیاد نکشید. می‌توانید چهار نعل را در حالی که نیمه ایستاده هستید نیز انجام دهید. کافی است  شانه‌ها و لگن خود را کمی به سمت جلو خم کنید.

13 توصیه امنیتی مهم برای کلاس سوارکاری

  • مطمئن شوید که به اندازه کافی راحت هستید.
  • کلاه شما باید مناسب باشد. کلاه دوچرخه‌سواری برای اسب سواری مناسب نیست. اگر از روی اسب افتادید یا بیش از پنج سال است که از کلاه خود استفاده می‌کنید، آن را عوض کنید.
  • اگر از روی اسب افتادید از اسب سواری نترسید دوباره امتحان کنید.
  • هنگامی که اسب را لمس می‌کنید و سوار می شوید آرام باشید و استرس به خود راه ندهید. اسب احساس شما را می‌فهمد و واکنش نشان می‌دهد.
  • پاشنه پای خود را پایین نگه دارید و به سمتی که می‌خواهید بروید نگاه کنید.
  • از مربی خود بپرسید که اسب با چه علامتی، واکنش نشان می‌دهد.
  • هنگامی که به اسب خود نزدیک می شوید با او حرف بزنید تا بفهمد که شما به او نزدیک شده‌اید.
  • افسار متصل به فک اسب را خیلی نکشید، مگر این که اسب در حال فرار کردن باشد. حتی در این زمان هم حرکت شما به اسب بستگی دارد. کشیدن ناگهانی افسار باعث ترس اسب می‌شود و او ممکن است بیشتر بدود. اسب‌ها عادت دارند که به آرامی هدایت شوند.
  • لباس‌ مخصوص اسب سواری بپوشید.
  • هرگز کنار یک اسب زانو نزنید و ننشینید.
  • قبل از حرکت از یک اسب سوار حرفه‌ای بخواهید تا موقعیت زین شما را بررسی کند.
  • هرگز از پشت به اسب نزدیک نشوید ، چون ممکن است بترسد.
  • اگر می‌خواهید به پشت اسب بروید، دست خود را روی کفل اسب بگذارید تا متوجه شود که پشت او هستید.

و اما نکته پایانی؛
از اسب سواری لذت ببرید. اسب سواری ورزش بی‌نظیری است، پس به خوبی از آن استفاده کنید.

باشگاه سوارکاری و آموزش اسب سواری در شهرهای مختلف

معرفی بهترین باشگاه های سوارکاری تهران
بهترین باشگاه سوارکاری مشهد
معرفی بهترین کلاس سوارکاری کرج
معرفی بهترین کلاس سوارکاری شیراز
معرفی بهترین کلاس سوارکاری تبریز
معرفی بهترین کلاس سوارکاری اصفهان
معرفی بهترین کلاس سوارکاری کرمان
معرفی بهترین کلاس سوارکاری کرمانشاه
معرفی بهترین کلاس سوارکاری غرب تهران
معرفی بهترین کلاس سوارکاری قم
معرفی بهترین کلاس سوارکاری یزد
معرفی بهترین کلاس سوارکاری اهواز
معرفی بهترین کلاس سوارکاری همدان
معرفی بهترین کلاس سوارکاری ارومیه

4.8/5 - (68 امتیاز)

8 دیدگاه دربارهٔ «شرایط کلاس سوارکاری + آدرس و هزینه آموزش سوارکاری»

  1. درود
    هزینه ثبت نام با مربی و تفریحی
    از مبتدی تا حرفه در سال
    ۱۴۰۲ چه قدر هست؟
    بهترین و مناسب ترین باشگاه ها در تهران رو معرفی کنید؟
    سوار کاری مختلط هست یا جدا؟

    1. سلام دوست عزیز
      به زودی اطلاعات ما راجع به سوارکاری رشت به روی وب سایت بارگذاری میشه.
      حتما درخواست کلاست رو به همراه شهر و منطقه برای ما ثبت کن

      نیکارو
      درجریان یادگیری

  2. سلام ، سپاسگزارم از مطالب جامع و‌کاملی که دادین ، حسابی استفاده بردم ، دمتون گرم 🙏🏻🌷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی