آشنایی با ساز هنگ درام

آموزش سازهنگ درام

ما در این مقاله قصد داریم به آموزش سازهنگ درام بپردازیم. تاانتها با ما همراه باشید.

تاریخچه ساز هنگ درام:

ساز هنگ درام جزو سازهای کوبه ای و ملودیک محسوب می شود. این ساز بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر میکنند مربوط به قبایل آفریقایی می شود توسط دو فرد سوییسی به نام های: سابینا شارر و فلیکس روهنر ابداع شد.

ایده ساخت ساز هنگ درام از یک ساز فلزی گرفته شده بود و ساز هنگ درام از سال 2000 میلادی به صورت رسمی معرفی شد.

در ابتدا که این ساز معرفی شد شکل آن شبیه به گالن فلزی بود اما به مرور زمان این ساز تغییر شکل پیدا کرد و در حال حاضر مانند سپرهای فلزی میباشد.

نوازنده ساز هنگ درام:

به نوازنده ساز هنگ درام پن ایست گفته می شود.

ساز هنگ درام در حال حاضر شکلی مانند یک سفینه فضایی دارد و برای نواختن آن نیاز به وسیله خاصی نمیباشد و نوازنده این ساز میتوانند با هنگ درام صداهای مختلفی را تولید کند.

شکل ظاهری این ساز از گذشته تا کنون تغییرات زیادی داشته است، به همین علت است که نوع و کیفیت صدا در سازهای هنگ درام یکسان نیستند و در اجراهای زنده از دو نوع ساز هنگ درام استفاده می شود.

آموزش سازهنگ درام
آموزش سازهنگ درام

ساختار ساز هنگ درام:

ساز هنگ درام از دو نیم دایره با جنس استیل نیتریت تشکیل شده است.

در نیم دایره بالایی این ساز با چکش حفره هایی ایجاد شده است. که مرکز نت ها است و به آن دینگ می گویند که قسمت دینگ به طور معمول دارای 8 نت میباشد.

به نیم دایره پایینی ساز هنگ درام گو می گویند.

در نیم دایره پایینی این ساز یک حفره بزرگ لوله ای شکل تعبیه شده است. که برای این حفره نتی قرار داده شده است که با نواختن لبه های این ساز تولید می شود.

انواع ساز هنگ درام:

  • هندپن (HandPans):

در این مدل نت ها به صورت حفره های فرو رفته یا قسمت های مسطح ساز قرار داده شده است. که به طور معمول بین 7 تا 12 نت بر روی این ساز وجود دارد.

  • تانگودرام (Tongue Drums)

در این مدل نت ها با استفاده از برشی بر روی فلز کوک شده است. که سازنده این ساز میتواند با استفاده از طول خط برش صدای هر قسمت را تغییر دهد.

این مدل به طور معمولا ارزان تر است و انواع مختلفی از این مدل در بازار وجود دارد.

مشهور ترین نوازنده هنگ درام چه کسی است؟

دنیل ویپلس (Daniel Waples) یکی از معروف ترین نوازندگان ساز هنگ درام میباشد وی در ابتدا با ساز گیتار و گیتار الکتریک وارد دنیای موسیقی شد و سپس در سال 2006 با ساز هنگ درام آشنا شد و شروع به فراگرفتن این ساز کرد. دنیل تا کنون ملودی های زیادی را برای ساز هنگ درام ساخته است و در کنسرت های متعددی این ساز را نیز نواخته است.

آموزش سازهنگ درام
آموزش سازهنگ درام

 چرا ساز هنگ درام گران است؟

ساز هنگ درام یکی از گران ترین سازها محسوب می شود و علت آن این است که افرادی زیادی در سراسر جهان متقاضی این ساز هستند اما سازندگان این ساز محدودیت هایی دارند.

این ساز در کارگاه های کوچکی و به صورت دستی ساخته می شود و ساخت این ساز مراحل زیاد و  سختی دارد و به همین دلایل است که ساز هنگ درام قیمت بالایی دارد.

نکاتی مهم در ارتباط با نگهداری از ساز هنگ درام:

در استفاده از ساز هنگ درام بایستی نکاتی را نیز رعایت کنید.

در زمان نواختن این ساز از انگشتر یا دستبند استفاده نکنید. چرا که این وسایل میتوانند آسیب جدی به ساز هنگ درام وارد کنند.

این ساز از فلز مقاومی ساخته شده است اما همانطور که گفته شد. بر روی این ساز حفره هایی تعبیه شده است که نت های این ساز را تشکیل می دهند.

این حفره ها بسیار حساس هستند و در صورتی که ضربه محکمی به این ساز وارد شود. نت های آن از کوک خارج می شوند.

لینک مرتبط :

معرفی کلاس های موسیقی مشهد

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی