آشنایی با رشته جیت کاندو

معرفی رشته جیت کاندو

در این مقاله با معرفی رشته جیت کاندو با شما همراه هستیم. تا انتها همراه ما باشید.

جیت کاندو چیست؟

آیا می‌دانید رشته جیت کاندو چیست؟ جیتکاندو یکی از هنرهای رزمی مدرن می باشد که توسط یک رزمی کار و هنرمند هالیوودی مشهور به نام بروس لی ابداع شده است. مسابقات این رشته به شکل های مختلفی مثل ووشوساندا، دفاع شخصی و شکستن اجسام صورت می گیرد.

بروس لی از همان دوران کودکی تمرینات رزمی خود را در “سبک وینگ چون” و تحت نظر استاد ایپ من که در این سبک بسیار شناخته شده بود، دنبال می کرد. به همین علت رشته جیت کان دو را بر پایه همین رشته به وجود آورد و اکثر تکنیک های آن از این سبک گرفته شده است.

سلاح های جیت کاندو

در ورزش جیت کاندو تکنیک های وینگ چون به گونه ای که کاربردی تر باشند تغییر کرده اند و امکان استفاده از سلاح های سرد نیز وجود دارد. در رشته جیت کاندو حرکاتی از سایر رشته ها هم دیده می شود و به همین علت این رشته را یکی از اولین سبک های هنر رزمی ترکیبی می شناسند.

از سلاح های جیت کاندو می‌توان به سلاح های سرد اشاره کرد که در رشته هایی مانند حرکات رشته ی “دان اینوسانتو” به کار می روند. البته بروس لی برای کاربردی تر شدن این حرکات آن ها را به نحوی تغییر داده است که برای دفاع و حمله به کار روند و اشکالات آن ها را برطرف کرده است. بروس لی معتقد بود که باید در هنر های رزمی از حرکات دست و پا استفاده شود و فنون کاربردی باید به شکل ساده ولی کاربردی با استفاده از حرکات دست و پا انجام شود.

نحوه ابداع سبک جیت کاندو به چه صورت بود؟

ایده ی ابداع رشته رزمی جیت کاندو در سال 1965 به ذهن بروس لی رسید. زمانی که او از هنگ کنگ برگشت و نتوانست به استاد ایپ من دسترسی پیدا کند، تصمیم گرفت که یک رشته جدید را به وجود بیاورد.اگر  سوال شما این است که جیت کاندو ترکیبی از چه رشته هایی است ، باید بگوییم جیت کاندو با الهام از سبک وینگ چون ابداع شده است. در سبک جیت کاندو تمرینات سخت بدنسازی برای افزایش قدرت، دویدن های پیاپی برای افزایش استقامت، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف بدن و بسیاری تمرینات دیگر به صورت همزمان انجام می شود، پس عملا جیت کاندو ترکیبی از تعداد بسیار زیادی از رشته هاست.

بروس لی در یکی از مبارزاتش حریف خود را به سختی شکست داد، اما با این وجود معتقد بود که در ان مبارزه سرعت کافی نداشته و بیش از حد طول کشیده است. همچنین از آن جایی که از استادش دور بود و نمی‌توانست تکنیک های خود را بهتر کند تصمیم گرفت خودش یک سبک جدید و کاربردی تر بسازد.

او به دنبال سبکی بود که توانایی هایش را بهتر و گسترده تر کند و روی 4 اصل کاربردی بودن، انعطاف پذیر بودن، سرعت بالا و کارآمدی تاکید داشت. با توجه به این دیدگاه ها بروس لی سبکی را ابداع کرد که در آن روش های اموزشی منحصر به فرد و سنگینی به کار برده می شد. برای مثال در سبک جیت کاندو تمرینات سخت بدنسازی برای افزایش قدرت، دویدن های پیاپی برای افزایش استقامت، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف بدن و بسیاری تمرینات دیگر به صورت همزمان انجام می شود.

نام سبک ابداعی بروس لی در ابتدا “جان فان ووشو” بود اما بروس لی معتقد بود که باید از روش های سنتی رها شد و بدون هیچ روش خاصی تمرین کرد و شعار او ابداع “روش بی روشی” بود. به همین دلیل نام سبک خود را به جیت کان دو تغییر داد اما بعد از مدتی از این نام هم اظهار پشیمانی کرد زیرا بسیاری از افراد از این نام هم روش ها و ویژگی های خاصی برداشت می کردند. او قصد داشت در سبکی کار کند که هیچ عامل و چهارچوب محدود کننده ای نداشته باشد و امکان تمرین کردن آزادانه در آن وجود داشته باشد.

رشته جیت کاندو در ایران توسط استاد حسن کوه کمری وارد ایران شد و هم اکنون زیر مجموعه فدراسیون ووشو جمهوری اسلامی ایران می باشد.

احترام در جیت کاندو:

مهم ترین چیزی که در جیت کاندو وجود دارد رعایت احترام و آداب و رسوم می باشد. بروس لی معتقد بود که احترام به استاد و شاگردان دیگر بسیار مهم تر از خود جیت کاندو می باشد، و به کرات در کتاب تائوی جیت کاندو که مروبط به آموزش این رشته است ذکر شده که قبل از یادگیری جیت کان دو باید احترام گذاشتن به دیگران را یاد گرفت. بنابراین در جیت کان دو احترام گذاشتن از اهمیت زیادی برخوردار است و فضایل اخلاقی بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

در جیت کان دو شاگردان باید تلاش کنند که به شناخت خود واقعیشان برسند و زمانی که وارد باشگاه می شوند، زمانی که قصد خروج دارند، زمانی که فردی با درجه بالاتر وارد می شود، زمان تمرین و … به یکدیگر احترام بگذارند.

درجات جیت کاندو:

رشته جیت کاندو هم مانند ورزش های رزمی دیگر درجات متفاوتی دارد. ترتیب کمربند ها و درجات جیت کاندو به صورت زیر می باشد:

سفید

زرد

نارنجی

سبز

آبی

بنفش

قهوه ای

قرمز

مشکی: از کمربند مشکی به بعد رزمی کاران باید درجات دیگری کسب کنند که به آن ها دان گفته می شود و تا دان 9 ادامه دارد.

علاوه بر این همزمان با اینکه درجات رزمی کاران عوض می شود القاب جدیدی می گیرند و رزمی کاران در هنگام تمرین باید یکدیگر را با این القاب صدا بزنند. لقب های رزمی کاران به شرح زیر می باشد:

توسان

دای تو

سی هینگ

دای سی هینگ

پو تینگ

استاد

سی فو

دای سی فو

سی جو: این لقب فقط به پدید آورنده سبک جیت کان دو یعنی بروس لی اطلاق می شود.

معرفی رشته جیت کاندو تفاوت های جیت کان دو با وینگ چون:

با اینکه سبک جیت کان دو بر پایه سبک وینگ چون ابداع شده است، اما بروس لی در این سبک تغییرات بسیار زیادی اعمال کرده است که در ادامه به برخی از اساسی ترین تغییرات اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم ترین تغییرات آن نحوه ایستادن برای اجرای تکنیک چی سائو می باشد که در وینگ چون پاها به اندازه عرض شانه ها از هم فاصله گرفته، پاشنه ها به سمت بیرون و زانو ها به سمت داخل قرار می گیرند. اما از نظر بروس لی این شیوه ایستادن باعث می شود که بدن سنگین شود و سرعت انجام حرکات پایین بیاید و همچنین بدن در مقابل حمله حریف آسیب پذیر تر می شود. چی سائو در جیت کاندو به این صورت است که باید با یکی از پاها به سمت جلو ایستاد و پاشنه ی پای دیگر به سمت بالا باشد.

تغییر اساسی دیگری که در سبک جیت کاندو انجام شد مربوط به فوک سائو بود. در فوک سائو حملاتی که با دست انجام می شد را با پشت دست، ساعد و یا انگشتان مهار می کردند و این تکنیک ها از نظر بروس لی بسیار خطرناک بود و احتمال صدمه دیدن دست وجود داشت. به همین علت در جیت کان دو چنین ضرباتی را مانند ورزش بوکس انجام می دادند.

 

7 دلیل برای یاد گرفتن رشته جیت کاندو:

رشته ورزشی جیت کان دو طرفداران زیادی دارد و ما در ادامه به 7 دلیل که شما نیز با دانستن آن ها به این رشته علاقه مند می شوید را معرفی خواهیم کرد:

  1. اولین دلیلی که برای یادگیری جیت کان دو اهمیت دارد این است که جیت کان دو برعکس رشته هایی مثل جودو یا کاراته که فقط روی تکنیک های دفاعی بدون سلاح تمرکز دارندف یک ورزش رزمی کامل به حساب می آید. بروس لی تمام تلاش خود را کرده است که این سبک تا حد ممکن هیچ محدودیتی نداشته باشد، به همین علت در جیت کان دو رزمی کاران می توانند از انواع سلاح ها استفاده کنند.

در وینگ چون رزمی کاران در فاصله ی بسیار کمی مبارزه می کنند اما در جیت کان دو امکان درگیری در تمام فواصل وجود دارد و محدودیتی وجود ندارد. رزمی کاران جیت کان دو در مقابل حریف خود می توانند از تکنیک های کشتی، پرتاب، ضربه به نقاط حساس و … در فاصله دور یا نزدیک استفاده کنند.

  1. تعداد تکنیک هایی که در جیت کان دو وجود دارند بسیار کم است اما در عوض بسیار کاربردی هستند و برای دفاع شخصی بسیار مفید می باشند. رزمی کاران جیت کاندو به صورت دو نفره با هم تمرین می کنند زیرا تمرین کردن به صورت انفرادی کمک زیادی به افراد نمی کند.
  2. در رشته های رزمی دیگر یا استفاده از سلاح سرد وجود ندارد و یا روش های استفاده از سلاح سرد در زمانی که رزمی کار به درجات بالایی رسیده باشد به او آموزش داده می شود، حتی در این حالت هم تعداد تکنیک های با سلاح بسیار کم می باشد. اما در رشته ی جیت کان دو به محض شروع تمرینات آموزش استفاده از سلاح سرد هم به رزمی کاران ارائه می شود و به این ترتیب رزمی کاران به سطح بالایی از مهارت های دست و پا به صورت هماهنگ می رسند و هماهنگی کل اعضای بدن نیز افزایش می یابد.
  3. رزمی کاران در رشته جیت کان دو به محض شروع اموزش ها با روش های مبارزه کردن آشنا می شوند. رزمی کاران یاد می گیرند که در فاصله های مختلف از حریف و با سلاح های مختلف با هم مبارزه کنند. همچنین در رشته جیت کان دو امکان مبارزه با چندین حریف وجود دارد که این موضوع در رشته های دیگر به ندرت به چشم می خورد.
  4. رزمی کاران در رشته جیت کان دو روش استفاده از سلاح های مختلف با هر وزن و اندازه ای را یاد می گیرند.
  5. جیت کان دو یک رشته ترکیبی می باشد و در آن انواع تکنیک های نرم و سخت وجود دارد. به همین علت امکان ترکیب جیت کان دو با هر رشته دیگری وجود دارد ولی رشته های دیگر چنین قابلیتی ندارند.
  6. ماهیت جیت کان دو به این صورت است که رزمی کاران این رشته به تدریج به پیشرفت جسمی و روحی خواهند رسید.

جیت کاندو در ایران

جیت کاندو، هنر رزمی سرزمین چین، توانست در دیگر کشورها راه پیدا کند و علاقه مندان این سبک مشغول آموزش و یادگیری شوند. کسی می داند چه کسی یا کسانی اولین بار سبک جیت کاندو را در ایران فرا گرفت؟ چه کسی سبک بروسلی جیت کاندو را در ایران پایه ریزی کرد؟ این سبک نوظهور در ایران طرفداران و مخالفان فراوانی دارد اما با این حال فدراسیون ووشو موفق به پرورش مربیان موفقی در این سبک شده است.

استاد حسن کوه کمری بنیانگذار جیت کاندو در ایران اینگونه بیان می کند که گروهی از دانشجویان ایرانی در اواخر دهه 40 شمسی برای تحصیل به کشور آمریکا سفر کردند، آن ها برای گذراندن یکی از واحدهای درسی خود، باید از چندین باشگاه ورزشی بازدید می کردند که یکی از آن ها، باشگاه جیت کاندوی بروسلی بود و تعدادی از آن ها به این سبک علاقه مند شدند و مشغول یادگیری جیت کاندو در آن کلوپ ورزشی شدند.

دانشجویان بعد از بازگشت از آمریکا، به صورت محدود در دهه 50 شمسی شروع به آموزش این سبک کردند و اوایل دهه 60 اولین باشگاه زده شد و استاد کوه کمری توانست، آن را زیر نظر فدراسیون ووشو ببرد و تا کنون حدود 15000 جیت کاندو کار حرفه ای آموزش دیده اند. سبک جیت کاندو در ایران، از سال 79 به رسمیت شناخته شد و استاد کوه کمری بر این مساله بسیار تاکید دارد که کشور ایران جزء اولین کشورها در آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا است که موفق به فدراسیونی کردن این رشته شده است.

سبک جیت کاندو در 20 استان کار می شود و مربیان موفقی دارد. این سبک بر گرفته از مسائل فلسفی و روانشناسی است . اساتید جیت کاندو در ایران علاوه بر سبک ها و تکنیک های آموزشی جیت کاندو به شاگردانش مسائل فلسفی و روانشناسی را نیز آموزش می دهد.

لینک مرتبط :

آشنایی با رشته رزمی موی تای
معرفی بهترین باشگاه رزمی مشهد
معرفی بهترین باشگاه رزمی مشهد
بهترین کلاس کاراته مشهد
معرفی بهترین باشگاه جودو مشهد

 

4.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی