فوتبال بانوان

فوتبال بانوان

در این مقاله با بررسی موضوع فوتبال بانوان با ما همراه باشید.

فوتبال یکی از قدیمی ترین ورزش هاست و به عنوان محبوب ترین ورزش دنیا شناخته می شود. در این ورزش دو تیم 11 نفره روی زمین چمن طبیعی یا مصنوعی در مقابل هم قرار می گیرند و باید با یک توپ فوتبال تلاش کنند که به هم گل بزنند. بازیکنان هر تیم شامل یک دروازه بان، هافبک، مدافع و چند مهاجم است و سرمربی تیم جای آن ها در زمین فوتبال را مشخص می کند. تمام این عوامل مانند یک سیستم عمل می کنند تا بتوانند به حریف خود گل بزنند و برنده مسابقه شوند.

فوتبال چندین سده قبل از میلاد در کشور چین پدید آمد و اندک اندک به روم و یونان هم وارد شد. اما فوتبال مدرن در سال 1866 در انگلیس به وجود آمد و با گذشت چندین سال در کل دنیا رواج یافت تا آنجا که هم اکنون 250 میلیون فوتبالیست در جهان فعالیت دارند. در سال 1904 فدراسیون بین المللی فوتبال (Fifa) به وجود آمد و باعث شد که کشور های مختلف ورزش فوتبال را جدی تر دنبال کنند و به محبوبیت این ورزش افزوده شد.


تاریخچه فوتبال بانوان:

قدمت فوتبال بانوان به سال 1894 در انگلستان بر می گردد. در این سال اولین باشگاه فوتبال زنان به نام British Ladies Football Club ساخته شد و با گذشت تنها 1 سال پس از تاسیس این باشگاه، چندین تیم فوتبال در کشور انگلیس فعال شدند و اولین مسابقات فوتبال برگزار شد. مسابقات فوتبال بانوان در انگلیس تماشاگران بسیار زیادی داشت و درآمد حاصل از آن صرف امور خیریه می شد.

محبوب ترین و موفق ترین تیم این مسابقات Dick Kerr Ladies F.C. نام داشت که در سال 1971 به وجود آمده بود. بازیکنان این تیم در یک کارخانه ماشین سازی و مهمات سازی به نام Dick Kerr کار می کردند. این تیم به تدریج آن قدر موفق شد که به مصاف تیم های خارجی هم می رفت.

متاسفانه بعد از اتمام جنگ جهانی اول مسابقات فوتبال بانوان انگلیس محبوبیت و طرفداران خود را از دست داد؛ زیرا فدراسیون فوتبال انگلیس مانع از پشتیبانی باشگاه ها از فوتبال بانوان شد. با اینکه بعد از این عدم پشتیبانی باز هم بانوان فوتبالیست به فعالیت خود ادامه دادند، اما موفقیت و محبوبیت آن ها بسیار کمتر از سابق بود.

علاوه بر انگلیس، در کشور فرانسه هم فوتبال بانوان با وجود مخالفت مردان رواج یافت و در سال 1917 اولین مسابقه فوتبال بانوان در فرانسه انجام شد. همچنین در سال های 1920 تا 1930 مسابقات مختلفی بین تیم های انگلستان و فرانسه صورت گرفت و بعد از آن فدراسیون فوتبال فرانسه راه اندازی شد تا مسئولیت پشتیبانی از بانوان فوتبالیست را بر عهده بگیرد.

با سرسختی و ایستادگی بانوان در مقابل مخالفت های مردان، سر انجام در سال 1991 فدراسیون بین المللی فوتبال تصمیم گرفت که اولین دوره جام جهانی فوتبال بانوان را در کشور چین برگزار نماید، و بعد از آن در سال 1996 فوتبال بانوان به المپیک نیز راه یافت.

در حال حاضر تیم ملی فوتبال بانوان ایالات متحده آمریکا در رده اول فوتبال بانوان جهان قرار دارد. این تیم موفق شد در سال 1996 در آتلانتا، در سال 2004 در آتن، در سال 2008 در پکن و در سال 2012 در لندن مدال طلای جهانی را کسب کند و همچنین در سال 2000 در المپیک سیدنی موفق به کسب مدال نقره گردید.


فوتبال بانوان در ایران:

تاریخچه فوتبال بانوان در ایران به دهه 40 شمسی برمی گردد اما زنان ایرانی در اوایل دهه 50 اجازه تمرین و بازی آن هم در محل های به خصوصی را کسب کردند. اولین تیم فوتبال بانوان توسط باشگاه تاج به وجود آمد و کلاس های تمرینی برای بانوان در همین باشگاه برگزار شد. بعد از آن چند باشگاه دیگر مثل دیهیم تاسیس شدند و با استقبال خوب دختران از این رشته ورزشی و افزایش تیم ها، فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت اولین تیم ملی فوتبال بانوان ایران را تشکیل دهد و چندین مربی را برای آموزش حرفه ای به کلاس های فیفا فرستاد.

در اردیبهشت ماه 1350 تیم منتخب فوتبال بانوان ایتالیا با دعوت خانم پری اباصلتی که از موسسین مجله بانوان می باشد، به دیدار تیم فوتبال بانوان تاج در ایران آمد. این دیدار اولین مسابقه بین المللی فوتبال بانوان ایران بود و در آن تیم تاج با نتیجه 2-0 از تیم ایتالیایی شکست خورد.

فوتبال بانوان ایران در سال 1357 و در جریان وقوع انقلاب اسلامی با تغییرات بسیاری روبرو شد. بعد از انقلاب اسلامی بانوان فوتبالیست ناچار به رعایت حجاب کامل شدند و تماشاگران مرد حق ورود به ورزشگاه بانوان را نداشتند.

به دلیل این محدودیت های به وجود آمده از شور و شوق اولیه دختران فوتبالیست کاسته شد و فوتبال بانوان در ایران بسیار کمرنگ گردید. اما با تلاش و سرسختی بانوان ایرانی سرانجام بعد از دو دهه تیم های فوتبال بانوان ایران فعال شدند و در مدت کمی به پیشرفت های چشمگیری دست یافتند. تا آنجا که در رده بندی سال 1389 تیم ملی فوتبال بانوان ایران در جایگاه 55 جهان قرار گرفت و این جایگاه از رده ی تیم ملی فوتبال مردان ایران بالاتر بود.

برخی از فعالیت های بعد از انقلاب فوتبال بانوان ایران به شرح زیر می باشد:

حضور در جام ملت های آسیا در سال 2008:

در سال 2008 تیم ملی فوتبال بانوان ایران در جام ملت های آسیا حضور یافت و در اولین مسابقات حذفی به مصاف کشور هند رفت. در این دیدار پوشش اسلامی بازیکنان ایرانی در هوای بسیار گرم شهر دهلی نو بر عملکرد بازیکنان تاثیر بسیار بدی داشت و به همین دلیل، تیم ملی ایران با نتیجه 3-1 مغلوب تیم ملی هند شد. اما در بازی برگشت تیم ایران موفق شد هندی ها را شکست دهد و به مرحله بعد راه پیدا کند.

حضور در جام ملت های آسیا در سال 2010:

تیم ملی فوتبال بانوان ایران موفق شد در جا ملت های آسیا در سال 2010 هم حضور پیدا کند و با کشور های ازبکستان و تایلند که در سطح بالایی از فوتبال آسیا قرار داشتند هم گروه شد. در این دوره مسابقات ایران از تایلند و ازبکستان شکست خورد و نهایتا تیم ملی تایلند بود که به مرحله بعدی راه یافت.

حضور در المپیک نوجوانان سنگاپور:

دختران نوجوان ایران در المپیک 1389 که در سنگاپور برگزار شد شرکت کردند و در این مسابقات تیم ایران موفق شد تیم گینه پاپوآ را شکست دهد اما مغلوب ترکیه و گینه استوایی شد و به همین علت، موفق به کسب مدال نگردید.

در المپیک لندن تیم ملی فوتبال پسران در مرحله دوم رقابت ها از عراق شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد. اما تیم ملی فوتبال دختران موفق شد به مرحله گروهی راه یابد و با پیروزی در مقابل هم گروهی های خود در صدر جدول قرار گرفت. اما متاسفانه به علت سخت گیری های بیش از حد فیفا به دلیل حجاب بازیکنان ایرانی، بانوان ایرانی در یک قدمی صعود به المپیک از دور مسابقات کنار گذاشته شدند.

تیم ملی فوتبال بانوان

مشکلات فوتبال بانوان در ایران:

فوتبال بانوان در ایران با موانع و مشکلات زیادی روبرو می باشد که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد:

  1. حجاب اسلامی بازیکنان:

بازیکنان ایرانی طبق قوانین اسلامی کشور موظفند در جریان بازی از مقنعه، لباس آستین بلند، شلوار و جوراب استفاده کنند، و در صورتی که در حین بازی آستین لباس های آن ها بالا برود یا به علت برخورد توپ به سر مقنعه های آن ها بیفتد، از سوی نماینده مربوطه تذکر دریافت می کنند و باید به سرعت حجاب خود را رعایت کنند در غیر به نهاد های انظباطی مربوطه معرفی خواهند شد.

فیفا اعلام کرده که این مسئله با استاندارد های بازی مخالف است و باعث می شود که بازیکنان در طول بازی تمرکز خود را از دست بدهند به همین علت از حضور بانوان با این نوع پوشش در مسابقات بین المللی جلوگیری می کند. خوشبختانه با تلاش مسئولین کشور و یادآوری و تاکید بر شعار “فوتبال برای همه”، قرار شده است که این سازمان در صورت تغییراتی در طراحی پوشش بانوان و استفاده از کلاه های مخصوص به جای مقنعه اجازه حضور بانوان ایرانی در مسابقات را صادر کند.

  1. کمبود بودجه:

یکی دیگر از مشکلات فوتبال بانوان در ایران نبود اسپانسر می باشد و بازیکنان از حمایت جدی و حرفه ای برخوردار نیستند.

  1. کمبود دیدار های تدارکاتی:

به دلیل کمبود بودجه امکان راه اندازی دیدار های تدارکاتی یا اردوهای تمرینی وجود ندارد. این مسئله باعث می شود که بازیکنان نتوانند به خوبی تمرین کنند و بدون آمادگی قبلی در مسابقات بین المللی حاضر می شوند.

  1. به کار گیری بازیکنان فوتسال در فوتبال:

به دلیل اینکه مدت زیادی از به وجود آمدن فوتبال بانوان در ایران نمی گذرد، بازیکنان حرفه ای و مهم را در هر دو رشته فوتبال و فوتسال به کار می گیرند. برخی می گویند تلفیق بازیکنان فوتبال و فوتسال باعث می شود که استعداد ها و علاقه مندی های مربوط به هر رشته مشخص شود، اما بسیاری از کارشناسان فوتبال مخالف این کار می باشند و با گذشت زمان و پیشرفت فوتبال بانوان این مشکل خواهد شد.

منع ورود تماشگران:

از آن جایی که هنوز هم مسابقات فوتبال بانوان در ایران بدون تماشاگر انجام می شود، بازیکنان شورو انگیزه کافی برای بازی را ندارند.

امیدواریم که در آینده ای نزدیک تمام این موانع از سر راه بانوان شایسته کشورمان کنار بروند و شاهد موفقیت های بیشتر فوتبال بانوان کشورمان باشیم.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو
معرفی بهترین مدرسه فوتبال مشهد

5/5 - (1 امتیاز)

  1. سلام ممنونم از مطلبتون خداکنه بشه فوتبال ما خانوما پیشرفت کنه حداقل مربی خوب داشته باشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی