ایجاد تنوع در زنگ ریاضی برای معلمان یک دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است . ریاضی یکی از کارآمدترین علوم است. ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین پدیده های طبیعی است. ریاضی تنها به عنوان یک موضوع درسی دارای هدف های محدود مطرح نیست بلکه ریاضی تفکر بشر است، ریاضی قدرت خلاقیت و توانایی استدلال را تقویت می کند، نظم فکر به وجود می آورد زیباشناسی را در بشر ترغیب می نماید. با توجه به اینکه آموزش رسمی ریاضی از دوره ابتدایی آغاز می شود، در این دوره باید پایه های این علم به گونه ای پایه گذاری شود که اثر آن مادام العمر باشد.
همچنین نوع نگرش کودکان به این درس به صورت مثبت شکل گیرد و پیوند عمیقی بین مفاهیم ریاضی و تجربیات زندگی برقرار گردد. با توجه به نقش و جایگاه ویژه ای که درس ریاضی در بین سایر علوم دارد و با توجه به اهمیت آن درمقطع ابتدایی باید این مساله مورد توجه قرار گیرد که چرا تقریبا عده زیادی از دانش آموزان به درس ریاضی علاقه مند نمی باشند چرا نتایج ارزشیابی درس ریاضی اکثر دانش آموزان رضایت بخش نیست عوامل متعددی مانندروش های تدریس، نوع وسایل کمک آموزشی، محیط و فضای آموزشی، عوامل فردی و شخصیتی، عوامل خانوادگی و نوع نگرش فرد نسبت به این درس می تواند در این مساله دخیل باشد.
بی شک مهمترین عامل که در موفقیت یا عدم موفقیت برخی از معلمان در تدریس ریاضی نقش بسزایی دارد، مربوط به روش های آنان در علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ریاضی باشد و چگونه ایجاد انگیزه و ارایه مطالب درسی به آنان می باشد. مساله مورد نظر بی علاقه گی، بی توجهی و غیرفعال بودن اغلب دانش آموزان در انجام فعالیت های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمون های عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی و انجام فعالیت های آن در درس مورد نظر بوده است. براساس تحقیق حاضرچگونه می توانیم رغبت دانش آموزان را به درس ریاضی افزایش داد هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و علاقه در دا نش آموزان نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمون ها و همچنین بالا بردن مهارت ها و توانایی های دانش آموزان برای کاربرد مفاهیم ریاضی در زندگی روزمره است.
تجزیه و تحلیل وتفسیر داده ها:
بر اساس داده هایی که از سه روش مصاحبه،مشاهده و پرسشنامه کسب کردیم، این داده ها را این گونه تفسیر و به اطلاعات مفید و مورد نظر تبدیل نمودیم:
اين مشكل يكي از مشكلات مشترك در همه كلاس ها مي باشد كه هم دانش آموزان ،هم والدينشان و هم معلمان مشتاق برطرف كردن اين مساله هستند. ما اقدام پژوهان متوجه شديم كه عامل مهمی که در بی توجهی و بی علاقگی شاگردان نسبت به درس ریاضی موثر است ،خشک و بی روح بودن و انتزاعی بودن درس ریاضی و همچنين نحوه تدريس معلم است که معلم باید با خلاقیت خود ،استفاده از روشهای نوین و دانش آموز محور و فعال نمودن آنها در کلاس و نیز خارج از کلاس و کاربردی کردن مسایل و تمرینات و همچنین تلفیق این درس با نقاشی،شعر ،اجرای نمایش و … این عامل مزاحم را برطرف ساخته و دانش آموزان را نسبت به این درس علاقه مند(تر) سازد.
۱. ایجاد شادی و نشاط در زنگ ریاضی:
برخی از معملمان معتقد هستند که لازمه ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزهای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش آموزان به وجود آورد. آنها با اقتباس از بهار الانوار می گویند: «هنگامی که دلها نشاط یافتند، علم و کمال را در آنها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آنها را وداع کنید؛ زیرا دلها در چنین حالتی آمادهی فراگیری علم نیستند.» سایر معلمان نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بودند که با ایجاد محیط شاد، میتوان علاقه مندی دانش آموزان را به درس ریاضی، افزایش داد.
۲. نصب فعالیت دانش آموزان روی دیوار جهت تزئین کلاس توسط آنان:
به پیشنهاد چند تن از اولیا، نصب برخی از فعالیت های دانش آموزان روی دیوار کلاس، علاوه بر مرور مفاهیم ریاضی، زیبا و جذاب شدن کلاس، باعث ایجاد خودپنداره ی مثبت در دانش آموزان نیز میگردد.
۳. کاربرد شعر مرتبط با بعضی از فعالیتها :
معلمان بر اساس تجربه هایی که از پژوهش خود به دست آورده هستند، کاربرد شعر را برای یادگیری برخی مفاهیم پیشنهاد می نمایند، همچنین برخی از دانشآموزان به منظور با نشاط شدن زنگ ریاضی نیز، پیشنهاد دادند که شعرهای کوتاه ساختگی یا داستان مرتبط با فعالیت مورد نظر به کار برده شوند.
۴. ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای انجام فعالیتهای درس ریاضی:
با توجه به نظر برخی معلمان و نتایجی که از تحقیق خود به دست آوردند، نتیجه ی آمادگیهای فکری و جسمی و فعالیتهایی که از سوی دانش آموزان انجام میشود، حل مشکلات و دستیابی به آرامش و تعادل روانی میباشد، همگی آثار و نتایجی را به بار می آورد که در آینده زمینه ساز و تعیین کننده چگونگی برخورد با مشکلات و نحوه ی نگرش و فعالیتها و تصمیمگیری های دانش آموزان خواهد بود.
۵. استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش آموزان:
یکی از روشهایی که در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی دانش آموزان سهم بسزایی دارد، روش ایفای نقش است. در حین ایفای نقش، علاوه بر تثبیت نگرش دانش آموزان نسبت به کاربرد مفاهیم ریاضی، مهارتهای کلامی و ارتباط اجتماعی نیز تقویت شده و یادگیری مفاهیم ریاضی عمیقتر میشود.
۶. اطلاع رسانی به اولیا جهت آمادگی از پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان:
بر اساس تجربه چند تن از اولیا، برای اینکه اولیای دانش آموزان بتوانند از پیشرفت درس ریاضی فرزندشان مطلع باشند، برنامهای تدارک داده شود تا علاوه بر کنترل و نظارت تکالیف و فعالیتها در منزل، از فعالیتهای کلاسی آنان نیز آگاه شوند.
۷. انجام ارزشیابی تشخیصی از مفاهیم پیش نیاز جهت تعیین نقطهی آغاز تدریس:
طبق تجربه ی برخی از همکاران، قبل از وارد شدن به مرحله ی اجرای تدریس شایسته است، ارزشیابی تشخیصی صورت بگیرد و مشخص شود که نقطه ی شروع کار معلم، کجاست؟ زمینه ی قبلی دانش آموزان چیست؟ این جاست که معلم از طریق یک ابزار اندازه گیری مانند: پرسشهای شفاهی و تمرینهای مختلف، پیش دانسته های دانش آموزان را میسنجد و پیش زمینههای موضوع تدریس را مطرح میکند و نتایج آن را در طول اجرای تدریس مورد توجه قرار میدهد.
۸. استفاده از طرحهای ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان در دروس ریاضی :
برخی از معلمان در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده اند که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفتهای عظیم علوم گوناگون مدیون کوششهای آنهاست و آنها هستند که پیشرفت تمدن را در همه ی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانشآموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آنها را پرورش دهیم. بر این اساس و به منظور پرورش خلّاقیّت وافزایش توانایی حل مسئله در دانشآموزان، فعالیتهای زیر را که حاصل تجربیات خودمان در سالهای قبل می باشد، را پیشنهاد نمودیم:
- تشکیل انجمن کودکان ریاضی دان:
به منظور پرورش دقّت، خلاقیّت و ایجاد انگیزه و علاقهی بیشتر دانش آموزان نسبت به انجام صحیح فعالیتها، انجمنی تشکیل شود تا علاوه بر نظارت و کنترل فعالیت دانش آموزان دیگر، گاهی طراح چند سؤال و حتی تعیین کننده ی نوع فعالیتها و تکالیف ریاضی نیز باشند. اعضای این انجمن میتوانند جهت آموزش به دوستان شان، معلم افتخاری شوند. البته قبل از انتخاب اعضای انجمن، قراردادی با شاخصهای معین تنظیم نموده تا آنان با وظایف خود آشنا شوند.
نتیجه گیری:
به طور خلاصه می توان گفت که تقریبا در همه کلاسها شاهد بی رغبتی و بی انگیزگی یا کم انگیزگی تعدادی از شاگردان نسبت به درس ریاضی هستیم ولی می توان با اقدام به بعضی فعالیت ها از سوی معلم و سایر همکاران و همچنین والدین و از همه مهم تر خود شاگردان این مساله را برطرف ساخت.بنابراین مرتفع ساختن این مساله نیاز به یک فعالیت دسته جمعی دارد که دور از دسترس نیست.
لینک مرتبط :
آپارات نیکارو
کلاس تقویتی زیست درمشهد
معرفی بهترین کلاس کنکور مشهد
داشتم چتها رو میخوندم – ممنون از خانواده هایی که پیگیری میکنند .
در مورد کلاس ای مث و یوسی مث چیزی میدونید ؟
دختر من الان کلاس اول هست احساس میکنم نیاز به ریاضی داره به نظرتون کدوم کلاس رو بزارم
ممنون سارا جان
بازهم مامانا اگه ازمدرسه دختراشون راضی هستن اسم شو بگن تو محدوده هاشمیه تااقبال
سلام شمس توس شعبه اقبال مدرسه خیلی خوبیه
چندتا دبستان دخترانه خوب وعالی تومحدوده(صیادشیرازی.حافظ.هفت تیر.هاشمیه)معرفی کنید ?