بدنسازی یا زیبایی اندام چیست؟

در این مقاله در ارتباط با بدنسازی یا زیبایی اندام صحبت خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

بدنسازی، پرورش اندام یا زیبایی‌ اندام (به انگلیسی: Bodybuilding) ورزشی است که در آن فرد بدن‌ساز با انجام تمرین‌های مختلف قدرتی و استقامتی بر روی عضلات خود، همچنین تغذیه مناسب و البته استراحت کافی به ساخت بدنی حجیم، کات شده و متناسب مبادرت می‌ورزد.

تاریخچه ورزش بدنسازی

در پایان قرن ۱۹ میلادی جریان فکری تازه‌ای با رویکردی آرمانی به اساطیر یونانی (که در آن زیبایی، تناسب و پرورش یافتگی عضلات و بدن، عاملی برای ستایش و تمجید انسان قلمداد می‌شد) پدید آمد. بر اثر نفوذ این جریان فکری جدید، سنت قدیمی بلند کردن سنگ به صورت ورزش مدرن وزنه‌برداری درآمد و با توجه به روند توسعه‌اش، جوانب گوناگونی در فرهنگ‌های مختلف پیدا نمود.

قدرتی کاران دوران باستان از سنگ ها یی که اوزان مختلف داشتند برای تمرین دادن بدن خود استفاده میکردند وبا استفاده ازاین سنگ ها رقابت هایی را صورت می دادند ولی با این وجود گفته می شود که اگر چه در این رقابت فیگور مبنای کار نبوده است ولی در کنار وزنه هایی که جابجا می کردن بدن حجیم وتراشیده ی قهرمانان وپهلوانان موجب شور واشتیاق تماشاچیان و رقابت ها می شد

آنهایی که با ورزش پرورش اندام و ورزش های قدرتی سر وکار دارند می دانند که پرورش اندامی که ما با  آن سر وکار داریم  در سال ۱۸۹۰وبا ورود فردی به نام یوجین ساندو به این رشته بود ولی تمرین با وزنه از دیر بازها بوده ودر سال های دور ودر یونان مصر باستان نیز وجود داشته است

یوجین ساندو (Eugene Sandow) یک فوق ستاره فرهنگ بدنی در اوایل قرن بیستم شخصی بود که شهرت خود را در اروپا به عنوان مرد قدرتمند حرفه‌ای بدست آورد و پیروزمندانه با دیگر مردان قدرتمند مبارزه می‌کرد و آن‌ها را علی‌رغم تمام شیرین کاریهایشان شکست می‌داد. او در سال‌های ۱۸۹۰ به آمریکا آمد و توسط فلورنس زیگفلد مورد حمایت قرار گرفت. چیزی که ساندو را از سایرین متمایز می‌کرد زیبایی، ورزیدگی، قدرت و پرورش یافتگی عضلات و بدن وی بود و بیشتر به خاطر معروفیت ساندو بود که فروش هالتر ( هالتر یا میل‌وزنه (به فرانسوی: Haltère) یکی از تجهیزات ورزشی است که در تمرین با وزنه، بدن‌سازی، وزنه‌برداری، و پاورلیفتینگ استفاده می‌شود. هالتر متشکل از یک میله از جنس فولاد و معمولاً چند وزنه از جنس آهن است که به‌منظور کم و زیاد کردنِ وزن، می‌توان به آن وصل و از آن جدا کرد) و دمبل به‌طور سرسام آوری بالا رفت.

اولین ظهور دمبل

دمبل اولین بار در قرن یازدهم در هندوستان به کار گرفته شد ودر این قرن افرادی با سنگ ها دمبل هایی درست کردند وحتی با آنها باشگاه هایی را نیز افتتاح نمودند وکسانی که ازاین دمبل ها استفاده می نمودند یا خود را برای کارهای سخت که درپیش رو یا روزمره خود داشتند آماده می کردن یا محافظت از حاکمان وقت بوده واین روند تا قرن شانزده ادامه داشت تا به عنوان ورزش محبو وملی در این کشور مطرح گردید

 دوران(۱۹۸۰-۱۹۲۹)

درقرن نوزدهم میلادی بود که روش سنتی وقدیمی تر با وزنه های سنگی که درآن دوران در مصر ویونان ابداع شده بود وقدرت بدنی ورکورد در آن دوران مطرح بود فرم جدیدوزیر شاخه ی جدیدی به خود گرفت واین دمبل های سنگی جای خود را عوض وبه ابزار آلاتی که از فلز ساخته می شوند داده واین زیر شاخه که بعدها پرورش اندام نام گرفت واز این ابزار آلات برای رسیدن به حجم عضلانی به کار گرفته شد.

آشنایی با بدنسازی یا پرورش اندام 

ورزش بدن‌سازی دارای پنج فدراسیون جهانی می‌باشد که باسابقه‌ترین و معتبرترین آن‌ها فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب‌اندام (IFBB) می‌باشد که مسابقات مستر المپیا که مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی در جهان است زیر نظر این فدراسیون برگزار می‌گردد.

مسابقات بدنسازی

مسابقات بدنسازی به‌طور کلی به سه دسته نمایشی (با فیگور گرفتن روی استیج)، آیتمی (با گذراندن آیتم‌های قدرتی ویا استقامتی) ویا ترکیبی از هردو مورد قبلی تقسیم می‌شوند که در دو سطح آماتور و حرفه‌ای زیر نظر یکی از پنج فدراسیون جهانی بدن‌سازی برگزار می‌گردد.

مسابقات نمایشی

این مسابقات که تنها با فیگور گرفتن روی استیج (صحنه نمایش) انجام می‌پذیرد در سطح آماتور به دسته مسابقات بادی‌بیلدینگ و بادی‌کلاسیک تقسیم می‌شوند که تفاوتشان در محاسبه قد و وزن در بادی‌کلاسیک و دسته‌بندی بر اساس قامت در این رشته می‌باشد درصورتی که در بادی‌بیلدینگ قامت تفاوتی ایجاد نمی‌کند و تنها براساس وزن تقسیم‌بندی برای رقابت صورت می‌گیرد.اما در رقابت‌های حرفه‌ای معمولاً تقسیم‌بندی وزنی هم صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین این مسابقات مسابقات مستر المپیا می‌باشد که سالانه برگزار شده و مهم‌ترین رویداد بدن‌سازی است.

مسابقات پاورلیفتینگ

در این‌گونه مسابقات برای شرکت کنندگان آیتم یا آیتم‌هایی وجود دارد. تنوع در اینگون مسابقات بسیار زیاد است و معمولاً تماشاچیان بسیاری دارد. از جمله مسابقات آیتمی می‌توان به مسابقات قوی‌ترین مردان جهان، پاورلیفتینگ، پرس‌سینه و مچ اندازی اشاره کرد.

مسابقات ترکیبی

این مسابقات بیشتر در بخش تناسب‌اندام زنان مطرح است که علاوه بر فیگور روی استیج، آیتم‌های هوازی نیز برایشان وجود دارد و بیشتر با عنوان مسابقات فیتنس شناخته شده‌است که مسابقات تناسب‌اندام در مسابقه تناسب‌اندام و فیگور از جمله آن است.

حال که تااینجا مقاله بدن سازی یا زیبایی اندام چیست ؟ با ما همراه بودید . به نکاتی در ارتباط با شروع این ورزش مهیج نظر شما را جلب مینماییم.

بدنسازی یا پرورش اندام

نکاتی برای شروع پرورش اندام

1- با وزنه‌های عادی شروع کنید

باشگاه‌ها پر از دستگاه‌های مختلف برای وزنه زدن است اما در ابتدا این دستگاه‌ها به شما برای ساختن یک ساختار بدنی منسجم کمک نخواهد کرد. ابتدا از دمبل و وزنه‌های عادی شروع کنید.

2- حرکات ترکیبی انجام دهید

ممکن است در مجله‌ها و سایت‌های ورزشی حرکات ورزشی مختلفی را ببینید اما باید در شروع کار حرکات پایه‌ای را انجام دهید. حرکاتی همچون اسکات، وزنه و پرس سینه نباید از برنامه شما حذف شود.

3- برنامه داشته باشید

نمی‌توانید تنها به باشگاه بروید و هر حرکتی دوست دارید انجام دهید. باید یک برنامه خاص داشته باشید و آن را دنبال کنید. از یک مربی بدنسازی یا یک ورزشکار حرفه‌ای بخواهید تا به شما برنامه‌ای بدهد که شخص شما نیاز دارید. تعداد حرکات در این برنامه باید مشخص باشد. هنگامی که به باشگاه می‌روید باید دقیقا بدانید که می‌خواهید چه کار کنید.

4- هر روز تمرین نکنید

اگر شخصی که برای شما برنامه می‌ریزد حرفه‌ای باشد بیش از 4 روز در هفته به شما تمرین نمی‌دهد. به عنوان یک مبتدی بیشتر از این به تمرین احتیاج ندارید. بقیه روزهای هفته باید استراحت کنید تا ریکاوری صورت گیرد.

5- هر هفته بر روی همه عضلات کار کنید:

درطول هفته باید حداقل یک بار بر روی هر کدام از گروه‌ عضلات بدن کار کنید. همان طور که تمرین زیاد خوب نیست، تمرین کم هم مناسب نیست.

6- نحوه درست هر حرکت را یاد بگیرید

بهتر است هر حرکتی را آرام‌تر شروع کنید و نحوه درست انجام آن را یاد بگیرید.

7- کم‌کم وزنه خود را افزایش دهید

بعد از اینکه فرم درست حرکات ورزشی را یاد گرفتید، باید کم‌کم وزن وزنه‌ها را افزایش دهید. هر دو هفته یک بار کمی بر وزن وزنه‌ها اضافه کنید. این کار باعث افزایش قدرت و حجم عضلات می شود.

8- مراقب کمر درد باشید

هنگامی که به حدی رسیدید که از وزنه‌های سنگین استفاده کردید، از کمربند مخصوص برای محافظت از کمر استفاده کنید. ممکن است در ابتدا کمردرد نگیرید اما در آینده این مشکل را پیدا خواهید کرد.

9- پروتئین مصرف کنید

پروتئین برای پرورش عضلات لازم است. پروتئین در مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، لبنیات، سبزیجات و آجیل وجود دارد. بیشتر متخصصان ورزشی توصیه می‌کنند که هر روز به ازای هر کیلو از وزن بدن 2 گرم پروتئین مصرف کنید.

10- میزان کالری دریافتی را افزایش دهید

برای پرورش عضلات باید بیشتر از آنچه که می‌سوزانید کالری مصرف کنید. BMR یا میزان سوخت و ساز بدن خود را محاسبه کنید. اگر شغل شما طوری است که زیاد حرکت نمی‌کنید لازم نیست زیاد کالری مصرف کنید.

11- وعده‌هایی غذایی را افزایش دهید

به جای خوردن 3 وعده غذایی در روز، 4 تا 5 وعده غذایی با حجم کمتر داشته باشید.

12- از خوردن غذای ناسالم پرهیز کنید

درست است که می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید اما این وزن اضافه باید با افزایش حجم عضلات ایجاد شود نه چربی. غذاهای باکیفیت که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشند، مصرف کنید. از خوردن غذاهای چرب، ناسالم و با قند زیاد پرهیز کنید. تنها زمانی که می‌توانید از کربوهیدرات که سریع هضم می‌شود استفاده کنید بلافاصله بعد از ورزش است. این نوع کربوهیدرات در قند و آرد سفید وجود دارد.

13- میوه و سبزیجات مصرف کنید

در کنار پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیاز به مصرف ویتامین و مواد معدنی دارید.

14- استراحت کنید

عضلات هنگامی که استراحت می‌کنید رشد می‌کنند، نه در هنگام ورزش. بنابراین از 8 ساعت خواب روزانه مطمئن شوید.

15- مانند یک ورزشکار رفتار کنید

سعی کنید زندگی سالمی داشته باشید و سیگار نکشید.

خوشحالیم که اتمام مقاله بدن سازی یا زیبایی اندام چیست ؟ با ما همراه بودید. برای دیدن سایر مقالات به بخش لینک مرتبط مراجعه کنید.

باشگاه های بدنسازی در شهرهای مختلف

معرفی بهترین باشگاه بدنسازی مشهد
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی یاسوج
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی یزد
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی گرگان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی کرمانشاه
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی همدان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی تبریز
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی خرم آباد
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی رشت
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی زاهدان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی کرمان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی کرج
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی قم
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی قزوین
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی شیراز
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی شهرکرد
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی سنندج
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی سمنان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی ساری
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی زنجان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی اراک
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی اردبیل
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی ارومیه
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی اصفهان
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی اهواز
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی بجنورد
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی بندرعباس
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی بوشهر
معرفی بهترین باشگاه بدنسازی بیرجند

لطفا امتیاز دهید

  1. سلام.رشته پرورش اندام و یا زیبا اندام چه هدفی به دنبال دارند.ایا فقط نشان دادن برجستگی های عضلات فرد می‌باشد .اصلا ساختن بدنی هرکول مانند که از انعطاف و محدودیت حرکتی به دور هستند و در هیج یک از فعالیتهای ورزشی کارایی ندارند میتوان به آن ورزش گفت؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی