راههای پرورش استعداد کودکان

راههای پرورش استعداد کودکان

راههای پرورش استعداد کودکان چیست؟ سوالی که در ذهن شماست نشان می دهد دغدغه ی آینده و مسیر زندگی فرزندتان را دارید و می دانید که از همین حالا باید برای آینده او سرمایه گذاری کنید. و چه فرصتی بهتر از استعدادهای ذاتی هر فرد برای سرمایه گذاری وجود دارد؟

استعدادهای ما مواهبی خدادادی ارزشمندی هستند که در اختیار ما قرار داده شده اند.  همه ما دوست داریم از استعدادهای خود بهترین استفاده را بکنیم و به بهترین نسخه از خودمان تبدیل شویم. اما گام اول برای این کار شناسایی استعدادهایمان آنهاست.

هرچه این شناسایی در سنین پایین تر و در کودکی انجام شود زودتر هم وارد مرحله بعد یعنی پرورش استعداد خواهیم شد. از آنجا که در مقالات قبلی به مبحث کشف استعداد پرداخته ایم در این مقاله قصد داریم درباره راههای پرورش استعداد کودکان با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد میکنیم پیش از ورود به بحث ابتدا این مطالب را بخوانید:

استعداد چیست؟

استعدادیابی چیست؟

چگونه استعداد کودکان را کشف کنیم؟

چرا استعدادیابی کودکان مهم است؟

مطالب فوق درباره مفهوم استعداد، استعدادیابی، چگونگی کشف استعداد و اهمیت استعدادیابی است که پیش از ورود به بحث پرورش استعدادها خوب است درباره آنها اطلاع کافی داشته باشید.

نقش والدین در پرورش استعدادهای کمک

والدین به عنوان مهمترین اشخاص در زندگی فرزندشان نقش بسزایی در پرورش استعداد کودک دارند. خیلی مهم است که شما به این امر آگاه باشید که کودک شما موجود منحصر بفردی است که تلاش می کند راه خودش را در زندگی پیدا کند.

 او قرار نیست مسیر شما را ادامه دهد و یا آرزوهای دست نیافته شما را برآورده کند. پس از مقایسه کودک با خود و یا تلاش برای هدایت اجباری اش دست بردارید. او را موجودی منحصر به فرد با علایق، استعدادها و توانایی های مخصوص به خود در نظر بگیرید.

 کمک کنید در طی زمان و به تدریج  با خودش، علایق و توانایی هایش هرچه بیشتر آشنا شده و استعدادهایش را کشف کند. پس از کشف استعداد کودک در مسیر پرورش استعدادها گام به گام پیش خواهید رفت.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

راههای پرورش استعداد کودک

در کودک تصور مثبتی از خودش ایجاد کنید

شما تنها کسی هستید که می توانید خودباوری و اعتماد به نفس را در کودکتان ایجاد کنید و پرورش دهید. البته نکته مهم اینجاست که تصویری که شما از او ارایه می دهید باید مطابق با خود کودک و موفقیت هایش شد نه اغراق آمیزتر.

در حقیقت شما برای کودکتان آینه ای هستید که باید منکعس کننده تواناییهای حقیقی او باشید تا کودک بتواند به شما و خودش اعتماد پیدا کند. 

کودک را مستقل بار بیاورید

استقلال برای شکوفا شدن استعدادهای کودک اهمیت زیادی دارد. کودکی که مستقل است اعتماد به نفس بیشتری دارد و در برابر شکست های احتمالی در مسیر شکوفایی استعدادهایش بیشتر قدرت تاب آوری دارد. او سعی می کند راه مخصوص به خودش را در زندگی در پیش گرفته و  با اتکا به توانایی ها و استعدادهایش مشکلات و ناکامی ها را پشت سر بگذارد.

پرورش استعداد کودکان
برای کودک خود فرصت شکوفایی ایجاد کنید

استعدادها برای تکامل نیاز به یک جررقه ابتدایی دارند. اگر هیچ فرصتی برای بهبود یک توانایی وجود نداشته باشد، ممکن است این توانایی در سال های اولیه شکل گیری کودک سرکوب شود، و بعد از آن ممکن است برای توسعه آن استعداد خیلی دیر شده باشد.

به عنوان مثال، اگر کودک یک استعداد برای نواختن موسیقی دارد، ممکن است تا زمانی که با یک ساز یا با موسیقی برخورد نداشته باشد، این استعداد در او شکوفا نشود.

 برای پرورش استعداد کودک مهم است که طیف وسیعی از فرصت ها را برای او فراهم کنید. به طوری که هر استعداد پنهانی بتواند بروز یافته و شکوفا شود. شما می توانید این کار را با معرفی موضوعات مختلف، بازی ها، توانایی هاو مهارت های مختلف به او و کمک به او در دنبال کردن آنها انجام دهید.

محیط زندگی غنی که در بحث شناسایی استعدادها مطرح شد، اینجا هم کاربرد دارد. تنوع فرصت های محیطی برای تجربه های کودک، استعدادهای او را هرچه بیشتر در مسیر رشد قرار می دهد.

تخیل کودک را تقویت کنید

 یکی از راههای پرورش استعداد کودکان این است که اجازه دهید خیال پردازی کند و رویاهایش را با شما در میان بگذارد.

همه کودکان کم و بیش خیال پردازی هایی دارند. تخیلات آنها را به مسیر درست هدایت کنید و به تخیلاتش شکل دهید. به عنوان مثال اگر استعداد نقاشی دارد به جای آنکه از او بخواهید الگویی برای نقاشی داشته باشد آنچه در ذهن دارد را -هر چه که هست- روی کاغذ بیاورد.

یا اگر هوش کلامی بالایی دارد از او بخواهید داستانی خیالی برای شما بگوید. تخیل زمینه ساز خلاقیت های بعدی در مسیر شکوفایی استعدادها است.

بگذارید طعم شکست را بچشد

زندگی همیشه شادی و موفقیت نیست. اجازه دهید طعم شکست را بچشد و بخاطر اشتباهاتش او را سرزنش نکنید. اگر کودک یاد نگیرد شکست جزوی از مسیر موفقیت است خیلی زود ناامید شده و راهش را ادامه نخواهد دارد.

به او بیاموزید از شکست هایش برای شناسایی اشتباهات و نقطه ضعف هایش استفاده کند. چرا که اگر بخاطر ترس از شکست از ناحیه امن خود بیرون نیاید و ریسک نکند، هر گز برای کشف و گسترش یک استعداد خطر نخواهد کرد.

برای کودک الگوی مناسبی باشید

یکی از راههای پرورش استعداد کودک این است که سعی کنید خودتان الگوی کودکتان شویدباشید. همان طور که شاید شنیده باشید کودکان شبیه والدین می شوند نه شبیه حرفهای آنان. مهم نیست چه می گویید و از کودک چه می خواهید او در نهایت از رفتار شما الگو برداری می کند.

 برای موفقیت و رشد استعداد های خودتان تلاش کنید. کودکتان باید ببیند شما به عنوان والدین هم برای موفقیت تلاش می کنید و حتی گاهی نیز شکست می خورید. موفقیت و کشف استعداد ها نیاز به تلاشی مستمر و کمی صبر دارد. مداومت شما در انجام کارها می تواند الگوی خوبی برای فرزندتان باشد.

کودک را تشویق کنید

مهم است کوچکترین گامهای کودک در مسیر رشد و شکوفایی استعدادش را ببینید و به او باز خورد داده و تشویقش کنید.  اگر تشویقی در کار نباشد، با افزایش سن، اعتماد به نفس کودک نسبت به توانمندی هایش کم می شود و ممکن است فرصت‌ها و تجربه‌های جدیدی را که برای رشد فردی او مفید باشد را از دست بدهد. 

اگر چه بزرگترین مشوق هر فرد در زندگی انگیزه های درونی او هستند اما هیچ وقت نمی توان از اهمیت تشویق های بیرونی در پرورش استعداد کودک و پیگیری مسیر موفقیت غافل شد. بسیار خوب است علاوه بر تشویق های کلامی و مواردی چون لبخند و تعریف از او نزد دیگران، از مشوق های مادی متناسب با استعداد او استفاده کنید. مثلا اگر کودک استعداد موسیقی دارد می توانید به او ساز یا بلیط یک کنسرت هدیه بدهید

کودک را با دیگران مقایسه نکنید

همان طور که در ابتدا گفتیم هر انسان موجودی منحصر به فرد و یکتا است. پس هرگز توانمندی‌های کودک را با دیگران مقایسه نکنید.

 تلاش کنید این پیام را به او منتقل نمایید که او منحصر به فرد است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. پیشرفت های کوچک او را ببینید و او را تنها با قبل خودش مقایسه کنید.

کودک را مجبور به یادگیری نکنید

اجبار مانعی بزرگ بر سر راه یادگیری و شکوفایی است. وقتی کودک از ادامه مسیر یادگیری سر بار میزند، سعی کنید با ترفندهای خاص یادگیری در زمینه استعدادش را برای او جذاب کنید. اجبار به یادگیری او را دلسرد و دلزده خواهد کرد.

افراد موفق در زمینه استعداد کودک را به او معرفی کنید

خوب است برای انگیزه بیشتر، الگوهای موفق عینی در زمینه ای که کودک علاقه و استعداد دارد به او معرفی کنید. با کودک درباره زندگی، تلاش ها و شکست ها و موفقیت های این افراد صحبت کنید.

از کودک انتظارات واقع بینانه داشته باشید

سطح انتظارات شما باید متناسب با سن و سطح رشد جسمی و روانی کودک باشد. فراموش نکید که او یک کودک در حال تکامل است و به تدریج بهتر خواهد شد.  انتظارات بی‌جا و غیرواقعی باعث سرکوب شدن استعدادهای کودکان می‌شود.

نکات بالا تنها مواردی محدود از راههای پرورش استعداد کودکان است. شما به عنوان والدین او بهتر از همه می دانید چه چیزی برای او موثرتر است و در پرورش استعدادش کارایی بیشتری دارد. از مطالعه و یادگیری در این زمینه دست نکشید و با عشقی بی قید و شرط در این مسیر همراه کودک باشید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی