تست استعدادیابی کودکان

تست استعدادیابی کودکان

امروزه با پیشرفت علوم و افزایش آگاهی افراد، شناخت پتانسیل های فردی و استعدادیابی در سنین پایین امری شناخته شده و پذیرفته شده است. برخی والدین با پی بردن به اهمیت استعدادیابی به دنبال راههای استعدادیابی کودکشان هستند. تست استعدادیابی کودکان از جمله راههایی است که به کمک آن می توان به استعدادهای نهفته کودک پی برد. این تست ها در مراکز استعدادیابی و یا به صورت آنلاین در اینترنت موجود هستند. قصد داریم در این مطلب  تست استعدادیابی کودکان گاردنر را به شما معرفی کنیم.

استعداد چیست؟

برای استعداد معانی لغوی متعددی در منابع مختلف ذکر شده است. فرهنگ لغت عمید استعداد را اینگونه معنی کرده‌ است: توانایی ذهنی و فطری برای انجام دادن یا فراگرفتن کاری.

خوب است بدانیم متخصصین این حوزه یعنی روانشناسان در مورد استعداد چه می گویند. ملانی کلاین روانشناس معروف در کتاب راهنمای سنجش روانی می گوید:”مجموعه‌ای از توانایی‌ها که در فرهنگ‌های خاص، باارزش به شمار می‌رود”.

برخی دیگر نیز استعداد را میزان نسبی توسعه یک فرد در موضوع و یا فعالیتی خاص و یا ظرفیت یا توان بالقوه برای یادگیری موضوعی خاص می دانند.

استعدادیابی چیست؟

استعداد یابی یعنی تلاش برای پیش بینی ظرفیت آینده عملکرد یک فرد. و روندی که طی آن، آنچه که به عنوان استعداد درونی از زمان تولد در وجود شخص نهادینه شده، کشف شده و به یک استعداد درخشان تبدیل می شود.

 به بیانی دیگر، در هر فرد توانایی های بالقوه ای وجود دارد که ذاتی هستند. استعدادیابی یعنی ما این توانایی ها را کشف کنیم، آن را وارد زمینه ای که آن توانایی در آن کارآمد است کنیم و اجازه دهیم فرد در همان زمینه رشد کند و شکوفا شود و سر انجام منجر به توسعه فردی در شخص شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی لطفا مقاله زیر را مطالعه فرمایید:

استعدادیابی چیست؟

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

روش های استعدادیابی کودکان

تعدادی از روش ها که به شناسایی استعدادهای کودک کمک می کنند را در اینجا برای شما آورده ایم:

مشاهده دقیق کودک

 رفتار کودک را به دقت مشاهده کنید. در طول روز با چه چیزی سرگرم است؟از کنار کدام بازی های به راحتی میگذرد و به آنها علاقه ندارد؟ آیا خوب صحبت می کند؟ آیا به موسیقی و ریتم واکنش نشان می دهد؟ این ها اطلاعات خوبی راجع کودک در اختیار شما می گذارد.

محیط یادگیری غنی

سعی کنید اسباب بازی ها و فضای خانه شامل چیزهای متنوعی برای بازی او باشد. هر چه این محیط متنوع تر باشد احتمال اینکه کودک استعداد نهفته خود را بروز دهد بیشتر است.

تشویق به موقع

کوچکترین نشانه ها از استعدادهایش را باید به طور متناسبی تشویق کنید. اگر کودک اثری خلق کرده ابتدا او را تشویق کنید و بعد اگر دوست داشتید کارش را اصلاح کنید به نرمی پیشنهاداتش به او بدهید. استعدادها اموری هستند که به تدریج تکامل یافته و بهتر می شوند.

علایق کودک

غالبا انسان ها در کاری که به آن علاقه دارند تواناتر هستند و در آن زمینه استعداد دارند. مثلا اگر کودک شما به نقاشی کشیدن علاقه دارد ممکن است در آن استعداد داشته باشد. البته این امر همیشه صادق نیست اما می توانید به عنوان یکی از گزینه ها برای کشف استعداد در نظر بگیرید.

علایم و نشانه ها

اگر در کودک خود نشانه هایی دیده اید که به ظن شما معنی اش این است که کودک در آن کار استعداد دارد این نشانه ها را رها نکنید. این نشانه ها می تواند موارد زیر باشد:

کودک مدت زیادی از وقت خود را صرف آن میکند‌.

کودک دوست دارد درباره آن کار با شما یا دیگران صحبت کند.

کودک هنگام بازی در آن زمینه، غرق در بازی شده و دنیای بیرون را فراموش می کند.

کودک پیشرفت سریعی در زمینه مورد نظر دارد.

اگر این موارد را در بازی های کودک حس کردید بهتر است آن را بیشتر بررسی کنید. با کودک گفتگو کنید و از او بپرسید دوست دارد در این زمینه آموزش های بیشتری ببیند؟

مراجعه به مراکز استعدایابی و استفاده از تست استعدادیابی کودکان

با مراجعه به مراکز استعدادیابی زیر نظر متخصصان کودک را استعدادیابی کنید. در این مراکز متخصصان با استفاده از تست استعدادیابی کودکان، او را بررسی و استعداد سنجی می کنند.

البته در مراکز استعدایابی معمولا از چندین تست استعدادیابی، مشاهده، بازی و … برای استعدادیابی کودک استفاده می شود. یکی از این تست های استعدادیابی کودکان، تست گاردنر نسخه کودکان است که ما در اینجا به معرفی این تست می پردازیم.

تست استعدادیابی کودکان گاردنر

تست گاردنر بر اساس نظریه هوش های چندگانه که متعلق به هوارد گاردنر است طراحی شده است.  بر اساس نظریه هوش های چندگانه تمامی انسان ها از بدو تولد دارای هوش های ذاتی هستند. در واقع هیچ انسان کم هوشی در دنیا وجود ندارد بلکه آن چیزی که به نظر ما می آید ظرفیت ذاتی هوش انسان ها در زمینه های متفاوت است.

برای مثال ممکن است شخصی از نظر هوش موسیقی توانایی داشته باشد، دیگری در زمینه هنری و آن سومی در ریاضی. و عدم توانایی افراد در یک هوش به معنی این نیست که او استعداد کمی دارد ، ممکن است در هوش دیگری دارای توانایی و استعداد باشد.

گاردنر هشت نوع مختلف هوش را معرفی کرده است که عبارتند از:

  • هوش موسیقی
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش کلامی-زبانی
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش بدنی – جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت گرایی

الگوی هوش چندگانه گاردنر بعدها تکمیل‌تر شد و او پیشنهاد کرد که هوش وجودی و  هوش اخلاقی هم به فهرست هوش های چندگانه اضافه شوند. او برای سنجش این هوش ها تست گاردنر را ابداع کرد. در ادامه به طور مختضر هر یک از این هوش ها را توضیح می دهیم.

تست استعدادیابی کودکان
هوش موسیقی

این هوش به شما توانایی فهم موسیقی، ساخت، انتقال و درک معنای آهنگ، ریتم، طنین و کیفیت صدا را می دهد. این افراد غالبا حساسیت شنیداری بالایی دارند و سبک یادگیری آنها شنیداری است.

هوش دیداری-فضایی

این هوش شامل درك عمیق و صحیح محیطی ، فضایی ، بصری و مکانی است. دیدن ریزه کاری هایی مثل زاویه ها ، رنگ ها، طرح ها ، شکل ها ، ترکیب بندی ها ، هماهنگی ها (هارمونی ها)، تضادها ، فرم ها و موارد مشابه ، جزئی از عملکرد هوش فضایی است.

هوش کلامی – زبانی

براساس نظریه گاردنر، هوش کلامی شامل توانایی درک و استفاده از زبان گفتار و نوشتار است.  درک واژه ها و توانایی برقراری ارتباط بسیار خوب از طریق گفتار از ویژگی های هوش کلامی-زبانی است. این هوش به شما کمک می کند تا ترتیب و معنی واژه ها و سطوح عمیق زبان را متوجه شوید و از آن به راحتی استفاده کنید.

هوش منطقی – ریاضی

هوش منطقی و ریاضی به تجزیه و تحلیل منطقی مسائل، انجام عملیات ریاضی و تحقیق علمی مسائل اشاره دارد. این هوش در شما توانایی محاسبه، اندازه گیری  و درک فرضیه ها را به وجود می آورد. افرادی که این هوش در آن ها غالب است به راحتی می توانند ارتباط منطقی بین موارد مختلف را درک کنند و مسائل پیچیده ریاضی را فهمیده و حل کنند.

هوش بدنی – جنبشی

هوش بدنی-جنبشی به شما توانایی استفاده از انواع مهارت های فیزیکی را می دهد. ورزشکاران، رقصنده ها، جراحان و از این قبیل شغل ها، افرادی با هوش بدنی- جنبشی قابل را به خود جذب می کنند. کسانی که در این زمینه هوش بالایی دارند به راحتی می توانند حرکات ورزشی را انجام دهند و ارتباط بسیار خوبی با بدنشان دارند.

هوش درون فردی

هوش درون فردی در درک خود و احساسات‌ درونی خود بسیار موثر است و فرد از چنین دانشی در برنامه ریزی و هدایت زندگی اش می تواند استفاده کند.  افرادی با هوش درون فردی،  به تنهایی و خلوت علاقه دارند. از انجام کارهای گروهی بیزار هستند و دوست دارند خودشان به تنهایی کار کنند، درس بخوانند و فیلم ببینند.

هوش بین فردی

هوش بین فردی توانایی درک و تعامل با مردم دیگر است. این هوش شما را قادر می سازد تا تفاوت های افراد را درک کنید، احساسات آن ها را متوجه شوید و زمانی که شخصی ناراحت و یا عصبانی است حتی بدون آنکه چیزی از خود بروز دهد آن را به راحتی زودتر از بقیه بفهمید.

هوش طبیعت گرا

کسانی که در این هوش قوی هستند علاقه خاصی به طبیعت و شناخت اجزای آن دارند. هوش طبیعت گرا توانایی انسان را در تبیین موجودات زنده (گیاهان، حیوانات) و حساسیت و داشتن احساسات بیشتر به ویژگی های دیگر دنیای طبیعی (ابرها، سازه های سنگی) مشخص می کند.این هوش به ما توانایی شناسایی و ایجاد تمایز بین پدیده های طبیعی اعم از جانوران ، گیاهان و یا طبیعت بی جان می دهد.

تست استعدادیابی کودکان گاردنر یکی از معتبرترین تست های استعدادیابی است که امروزه برای استعدادیابی کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. البته فراموش نکنید که استعدادیابی یک فرایند است و این انجام این تست به منزله استعدادیابی قطعی نیست. بلکه شما را یک گام در مسیر شناخت استعدادهای کودک پیش می برد.

تست استعداد یابی دانش آموزان

 در قسمت های پیشین مطلب با  تست استعدادیابی کودکان گاردنر آشنا شدیم. اما تست هایی وجود دارند که برای  هدایت تحصیلی از آنها استفاده می شود. انواع مختلفی از تست استعداد یابی دانش آموزان وجود دارد که بسته به سن و هدف استعدادیابی از آنان استفاده می شود. در اینجا با دو تست استعدادیابی در سنین بالای 12 سال آشنا می شویم:

یکی از این تست های استعدادیابی که برای استعداد یابی دانش آموزان استفاده می شود، تست اوکانر است. این تست 14 استعداد را در فرد شناسایی کرده و می سنجد.

تست استعداد یابی دیگری که برای دانش آموزان مناسب است تست استعدادیابی هالند است که به آن تست ترجیحات شغلی هالند هم می گویند. این تست برای دانش آموزانی مناسب است که در آستانه انتخاب رشته متوسطه یا کنکور قرار دارند.

 

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

کودک خود را چقدر می‌شناسید؟

با استعدادهای او آشنا هستید؟