آزمون حافظه کلامی
آزمون حافظه فعال کلامی (Working Memory Test) یکی از معتبرترین آزمونها برای سنجش حافظه فعال است. با استفاده از این آزمون میتوان عملکرد شناختی فرد را که با کنشهای اجرایی (Executive Function) مانند کنترل و تخصیص توجه، تصمیمگیری، برنامهریزی پردازش اطلاعات و … مرتبط است، مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.
۷۸
تعداد انجام
۰ سوال
تعداد سوالات
همه سنین
رده سنی
۶ دقیقه
زمان تقریبی
۴٫۷۲۷
تعداد نظرات
۴.۷
امتیاز
آزمون حافظه کلامی
آزمون حافظه فعال کلامی (Working Memory Test) یکی از معتبرترین آزمونها برای سنجش حافظه فعال است. با استفاده از این آزمون میتوان عملکرد شناختی فرد را که با کنشهای اجرایی (Executive Function) مانند کنترل و تخصیص توجه، تصمیمگیری، برنامهریزی پردازش اطلاعات و … مرتبط است، مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. این آزمون اولین بار در سال 1958 توسط کرچنر (Kirchner) معرفی شد. روند کلی انجام آزمون به این صورت است که دنبالهای از محرکها (عموما دیداری) برای شرکتکننده آزمون نمایش داده میشود و او باید بررسی کند که آیا محرک فعلی، با محرک n مرحله قبل از آن سازگاری دارد یا نه. این آزمون سطوح مختلفی دارد و هرچه سطح بالاتر رود، آزمون سختتر خواهد بود. به عنوان مثال در حافظه کلامی سطح 1 (n=1) آزمودنی باید محرک فعلی را با محرک قبلی مقایسه کند. هرچه سطح بالاتر میرود، آزمون سختتر خواهد شد. نتایج حاصل از آزمون حافظه فعال کلامی عمدتا در مطالعات تصویربرداری عصبی برای برانگیختن کارکرد مغز فرد انجامدهنده آزمون به کار میرود. اما حافظه فعال چیست؟
حافظه فعال یا Working Memory یک مفهوم نظری مهم در حوزه روانشناسی شناختی، روانشناسی عصبی و علوم اعصاب به شمار میرود. حافظه فعال نوعی حافظه کوتاه مدت است که در موفقیت تحصیلی و شغلی، مهارتهای حل مسأله و ریاضیات نقش بسیار مهمی دارد و ضعف آن میتواند تأثیر پررنگی در عدم یادگیری داشته باشد. حافظه فعال یکی از فرآیندهای شناختی مهم و زیربنایی در تفکر و یادگیری است که برای به خاطر سپردن موقت اطلاعات در ذهن و پردازش آنها به کار میرود. با استفاده از حافظه فعال میتوان ورودیهای مهم را به خاطر سپرد و برای حل مسأله مورد استفاده قرار داد و ورودیهای بی اهمیت را کنار گذاشت.
کاربردهای آزمون حافظه کلامی
با استفاده از آزمون حافظه کلامی میتوان موارد زیر را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد:
سنجش و ارزیابی نحوه عملکرد حافظه کاری
بررسی میزان برانگیختگی مغزی در هنگام فعالیت حافظه کاری
بررسی تفاوتهای افراد یک گروه خاص (سن و جنس) در حیطه حافظه کاری
سنجش عملکرد حافظه کاری در گروههای خاص (بیماران آسیب مغزی، سوءمصرف کنندگان مواد، مبتلایان به اختلالاتی نظیر اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی، ADHD، ADD و …)
استفاده در مطالعات آزمایشگاهی حافظه کاری و سایر کنشهای شناختی مانند هوش سیال
ارتقاء عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان
تسریع درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات نقص توجه، بیشفعالی و اختلال یادگیری
معیارهای مورد سنجش در آزمون
به طور کلی حداقل دو نوع مشکل حافظه وجود دارد: حافظه فعال (Working Memory) و حافظه بلند مدت (Long-term Memory). وجود مشکلات در هریک از این دو نوع حافظه میتواند منجر به بروز مشکلات یادگیری شود. به عنوان مثال داشتن فضای کم در حافظه کاری، میتواند فعالیتهایی مانند سازماندهی، ادغام مهارتهای مختلف یا فراگیری یک دانش جدید را با مشکل مواجه کند.
آزمون حافظه کلامی بزرگسال به سنجش حافظه فعال میپردازد. حافظه فعال یک سیستم مغزی برای ذخیره و دستکاری موقت اطلاعات است که در انجام کارهای شناختی پیچیده مثل درک زبان، یادگیری و استدلال نقش پررنگی دارد. هرچه حافظه فعال قویتر باشد، حفظ تمرکز و توجه و در نتیجه فرآیند یادگیری سادهتر خواهد بود. تست به طور تخصصی بر روی سنجش مهارتهای شناختی زیر تمرکز دارد:
انواع مهارتهای توجه و تمرکز
سرعت پردازش اطلاعات
سرعت عملکرد
مهارتهای جهتیابی و مسیریابی
توانایی بهتر دیدن و شنیدن
حفظ تعادل
کنترل حرکتی
جامعه هدف و رده سنی آزمون
این آزمون برای کودکان 6 تا 9 ساله قابل استفاده است. نیکارو برای نخستین بار این آزمون را برای 2 رده سنی پیش دبستانی و پایه اول به تفکیک پیادهسازی کرده و نتایج را طبق نُرم هر گروه ارائه میدهد.
روند انجام آزمون
آزمون حافظه کلامی کودک حدود 4 دقیقه زمان میبرد و در این مدت توالی از محرکهای دیداری به شرکتکننده آزمون ارائه میشود. شرکتکننده در هر لحظه باید بررسی کند که آیا محرک ارائه شده فعلی با محرک گام قبل از آن مشابه است یا نه.
شرکتکننده باید راهنمای آزمون را به دقت بخواند و سپس مرحله تمرینی آزمون را انجام دهد. دادههای به دست آمده از آزمون حافظه کلامی شامل تعداد پاسخهای صحیح، تعداد پاسخهای غلط، تعداد مادههای بیپاسخ و میانگین سرعت واکنش پاسخهای صحیح است.
در مرحله تمرینی آزمون شرکتکننده بسته به پاسخی که میدهد، بازخورد درست یا اشتباه دریافت میکند. این بازخوردها به شرکتکننده کمک میکند تا روند انجام آزمون را به خوبی درک کرده و برای آزمون اصلی آماده شود.
پس از اتمام تمرین نوبت به انجام آزمون اصلی میرسد که کاملا مشابه مرحله تمرینی است. تنها تفاوت آزمون اصلی و مرحله تمرینی این است که در آزمون اصلی هیچ بازخوردی به شرکتکننده ارائه نمیشود.
از آنجا که این آزمون شامل نگهداری و دستکاری اطلاعات شناختی است، برای سنجش عملکرد حافظه کاری کلامی بسیار مناسب است. هنگام انجام این آزمون، بیشترین میزان درگیری در عملکرد سیستم پردازشگر مرکزی مغز (Central Executive System) ایجاد میشود.