ما در بسته استعدادیابی و ارزیابی سنجش عملکرد شناختی تلاش کردهایم با اندازهگیری تواناییهای اساسی و پایه ذهنی؛ گزارشهای تفصیلی و دقیق و از عملکرد سنجش عملکرد شناختی ارائه دهیم. کارکردهای مورد ارزیابی نه تنها میتوانند پیشبینی کننده موفقیت افراد در حوزههای مختلف باشند بلکه با عملکرد در زندگی روزمره نیز گره خورده است. هر گزارش شخصیسازی میشود و علاوه بر استعداد سنجی؛ کلاسهای مهارتی متناسب و تمریناتی برای بهبود نقاط ضعف پیشنهاد میشود.
۱۷۴
تعداد انجام
۰ سوال
تعداد سوالات
همه سنین
رده سنی
۲۳ دقیقه
زمان تقریبی
۴٫۷۲۷
تعداد نظرات
۴.۵
امتیاز
آزمون عملکرد پیوسته Continuous Performance Test (CPT) که با نام علمی IVA شناخته میشود، یک آزمون معتبر و شناختهشده برای سنجش انواع اختلالات بیشفعالی پیوسته است. این آزمون بیشفعالی دیداری و شنیداری برای سنجش و تفکیک طیف گستردهای از اختلالات بیشفعالی ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بيش فعال (تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته (NOS) استفاده میشود.
اختلال بیشفعالی که با نام ADHD در دنیا شناخته میشود، به راحتی عملکرد مغز را در حوزههای توجه و تمرکز تحت تأثیر قرار میدهد. اختلال بیشفعالی توجه و کنترل فرد را دچار اختلال میکند، به همین دلیل افراد بیشفعال در مقایسه با افراد سالم بیشتر دچار خشم میشوند و به راحتی کنترل خود را از دست میدهند. نکته جالب توجه در مورد بیشفعالی این است که کودکان بیش از بزرگسالان به آن مبتلا میشوند.
آزمون IVA که برای سنجش بیش فعالی استفاده میشود، میتواند 5 نوع توجه را مورد ارزیابی قرار دهد:
توجه متمرکز یا Focused Attention: فرد به چیزی متمرکز میشود و به آن دقت میکند.
توجه مداوم یا Sustained Attention: یعنی فرد بعد از اینکه بر روی چیزی با موفقیت تمرکز کرد، میتواند این توجه را حفظ نماید.
توجه انتخابی یا Selective Attention: یعنی فرد از بین محرکهای مختلف، بر روی آن چیزی که میخواهد تمرکز میکند.
توجه تقسیم شده یا Divided Attention: یعنی فرد به طور همزمان میتواند به چند مورد توجه کند.
توجه جایگزین یا Alternating Attention: یعنی فرد توجه خود را از روی یک موضوع به موضوع دیگر میبرد.
را در دو سطح دیداری و شنیداری، تفکیک کند.
از نتایج آزمون IVA برای بررسی اختلالات یا مشکلات دیگر نیز استفاده میشود. به عنوان مثال مشكلات خود کنترلی که میتواند منجر به جراحت سر شود، انواع اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلال در یادگیری، زوال عقل و برخی مشکلات پزشکی دیگر با استفاده از آزمون IVA قابل بررسی میباشد.
با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته میتوان موارد زیر را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد:
بررسی دقیق میزان توجه افراد
اطلاع از سطح توجه غالب افراد یعنی توجه دیداری یا توجه شنیداری
تشخیص بیش فعالی یا ADHD با دقت بالاتر از 80%
تشخیص بیتوجهی غالب در افراد دارای بیشفعالی
امکان تمایز بین ADD و ADHD، به این معنا که بفهمیم فرد فقط ضعف توجه و تمرکز دارد یا ممکن است رفتارهای ناگهانی هم داشته باشد.
سنجش روند بهبودی در کنار درمانهایی مانند نوروفیدبک
سنجش روند بهبودی در کنار درمانهای شناختی بهبود توجه مانند توانبخشی شناختی، tDCS و موارد مشابه
سنجش روند بهبود در دارودرمانی مانند استفاده از ریتالین
آزمون IVA معیارهای مختلفی را مورد سنجش قرار میدهد که در ادامه به توضیح هریک از این معیارها میپردازیم.
مقیاس احتیاط نشاندهنده پاسخهای تکانشی و بازداری پاسخ مانند خطاهای تکانشی، گرایش به خطا و خطای ناشی از تغییر توجه از دیداری به شنیداری است.
مغز سالم برای پاسخدهی بهتر به یک محرک تکراری نیاز به توانایی حفظ تمرکز بر روی یک کار دارد.
این مقیاس میانگین زمان واکنش به پاسخهای صحیح را در طول صد کوشش اولیه با صد کوشش انتهایی مقایسه میکند.
کسب نمره پایین در مقیاس گوش به زنگی میتواند نشاندهنده پاسخدهی سهلانگارانه و بی اعتنا باشد.
کسب نمره پایین در مقیاس توجه میتواند نشاندهنده توجه ضعیف یا پاسخدهی سرسری و نامعتبر باشد.
مقیاس سرعت، میانگین زمان واکنش به تمام پاسخهای صحیح را اندازهگیری میکند. این مقیاس مشکلات توجه مربوط به سرعت پردازش مغزی را مورد بررسی قرار میدهد.
مقیاس توجه متمرکز به توانایی پاسخگویی سریع به محرکهای دیداری و شنیداری آزمون IVA اشاره دارد.
این مقیاس به توانایی حفظ الگوی پاسخدهی به صورت پایدار و معتبر اشاره دارد. توجه مداوم به واسطه تغییراتی که در زمان واکنش آزمودنی حین آزمون ایجاد میشود، مورد سنجش قرار میگیرد.
توجه انتخابی یک توانایی شناختی مهم برای پاسخدهی صحیح به محرک هدف و بازداری از پاسخ در مواجهه به محرکهای غلط میباشد.
توجه تقسیمشده به توانایی پاسخدهی همزمان به تکالیف مختلف اشاره دارد. آزمون IVA نیازمند ایجاد تعادل بین سرعت و دقت پاسخدهی در دو بعد دیداری و شنیداری است.
به توانایی انعطافپذیری شناختی در انتقال توجه از دیداری به شنیداری و برعکس، توجه جایگزین یا متناوب گفته میشود.
این مقیاس به سنجش و ارزیابی بیقراری و ناآرامی ناشی از بیشفعالی میپردازد.
مقیاس ادراک پاسخهای تصادفی را در آزمون IVA شناسایی میکند.
مقیاس پایداری انگیزه فرد برای انجام تکالیف اضافی را مورد بررسی قرار میدهد. این مقیاس همچنین میزان خستگی روانی یا حرکتی فرد را نشان میدهد.
مقیاس حسی حرکتی به بررسی سرعت زمان واکنش به محرک اصلی در مراحل ابتدایی و انتهایی آزمون میپردازد.
آزمون IVA برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان 6 تا 96 ساله قابل استفاده است. نیکارو برای نخستین بار این آزمون را برای دو رده سنی پیش دبستانی و بزرگسال به تفکیک پیادهسازی کرده و نتایج را طبق نُرم هر گروه ارائه میدهد.
آزمونی که در این صفحه مشاهده میکنید برای رده سنی بزرگسال از 7 تا 99 است.
آزمون عملکرد پیوسته بزرگسال CPT حدود 15 دقیقه زمان میبرد و در این مدت بیش از 100 محرک دیداری و شنیداری (عدد 1 و 2 دیداری و شنیداری) به شرکتکننده ارائه میشود. شرکتکننده باید راهنمای آزمون را به دقت بخواند و سپس مرحله تمرینی آزمون را انجام دهد.
در مرحله تمرینی آزمون IVA شرکتکننده بسته به پاسخی که به محرکها میدهد، بازخورد درست یا اشتباه دریافت میکند. این بازخوردها به شرکتکننده کمک میکند تا روند انجام آزمون را به خوبی درک کرده و برای آزمون اصلی آماده شود.
پس از اتمام تمرین نوبت به انجام آزمون اصلی میرسد که کاملا مشابه مرحله تمرینی است. تنها تفاوت آزمون اصلی و مرحله تمرینی این است که در آزمون اصلی هیچ بازخوردی به شرکتکننده ارائه نمیشود.
نکته مهمی که در انجام این آزمون باید به آن توجه کنید این است که حتما از ماوس استفاده کنید. در صورتی که لپتاپ دارید به هیچ عنوان از تاچپد برای پاسخدهی به سوالات آزمون استفاده نکنید و یک ماوس بیسیم یا سیمی به آن وصل کنید.
آزمون عملکرد پیوسته Continuous Performance Test (CPT) که با نام علمی IVA شناخته میشود، یک آزمون معتبر و شناختهشده برای سنجش انواع اختلالات بیشفعالی پیوسته است. این آزمون بیشفعالی دیداری و شنیداری برای سنجش و تفکیک طیف گستردهای از اختلالات بیشفعالی ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بيش فعال (تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته (NOS) استفاده میشود.
اختلال بیشفعالی که با نام ADHD در دنیا شناخته میشود، به راحتی عملکرد مغز را در حوزههای توجه و تمرکز تحت تأثیر قرار میدهد. اختلال بیشفعالی توجه و کنترل فرد را دچار اختلال میکند، به همین دلیل افراد بیشفعال در مقایسه با افراد سالم بیشتر دچار خشم میشوند و به راحتی کنترل خود را از دست میدهند. نکته جالب توجه در مورد بیشفعالی این است که کودکان بیش از بزرگسالان به آن مبتلا میشوند.
آزمون IVA که برای سنجش بیش فعالی استفاده میشود، میتواند 5 نوع توجه را مورد ارزیابی قرار دهد:
توجه متمرکز یا Focused Attention: فرد به چیزی متمرکز میشود و به آن دقت میکند.
توجه مداوم یا Sustained Attention: یعنی فرد بعد از اینکه بر روی چیزی با موفقیت تمرکز کرد، میتواند این توجه را حفظ نماید.
توجه انتخابی یا Selective Attention: یعنی فرد از بین محرکهای مختلف، بر روی آن چیزی که میخواهد تمرکز میکند.
توجه تقسیم شده یا Divided Attention: یعنی فرد به طور همزمان میتواند به چند مورد توجه کند.
توجه جایگزین یا Alternating Attention: یعنی فرد توجه خود را از روی یک موضوع به موضوع دیگر میبرد.
را در دو سطح دیداری و شنیداری، تفکیک کند.
از نتایج آزمون IVA برای بررسی اختلالات یا مشکلات دیگر نیز استفاده میشود. به عنوان مثال مشكلات خود کنترلی که میتواند منجر به جراحت سر شود، انواع اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، اختلال در یادگیری، زوال عقل و برخی مشکلات پزشکی دیگر با استفاده از آزمون IVA قابل بررسی میباشد.
با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته میتوان موارد زیر را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد:
بررسی دقیق میزان توجه افراد
اطلاع از سطح توجه غالب افراد یعنی توجه دیداری یا توجه شنیداری
تشخیص بیش فعالی یا ADHD با دقت بالاتر از 80%
تشخیص بیتوجهی غالب در افراد دارای بیشفعالی
امکان تمایز بین ADD و ADHD، به این معنا که بفهمیم فرد فقط ضعف توجه و تمرکز دارد یا ممکن است رفتارهای ناگهانی هم داشته باشد.
سنجش روند بهبودی در کنار درمانهایی مانند نوروفیدبک
سنجش روند بهبودی در کنار درمانهای شناختی بهبود توجه مانند توانبخشی شناختی، tDCS و موارد مشابه
سنجش روند بهبود در دارودرمانی مانند استفاده از ریتالین
آزمون IVA معیارهای مختلفی را مورد سنجش قرار میدهد که در ادامه به توضیح هریک از این معیارها میپردازیم.
مقیاس احتیاط نشاندهنده پاسخهای تکانشی و بازداری پاسخ مانند خطاهای تکانشی، گرایش به خطا و خطای ناشی از تغییر توجه از دیداری به شنیداری است.
مغز سالم برای پاسخدهی بهتر به یک محرک تکراری نیاز به توانایی حفظ تمرکز بر روی یک کار دارد.
این مقیاس میانگین زمان واکنش به پاسخهای صحیح را در طول صد کوشش اولیه با صد کوشش انتهایی مقایسه میکند.
کسب نمره پایین در مقیاس گوش به زنگی میتواند نشاندهنده پاسخدهی سهلانگارانه و بی اعتنا باشد.
کسب نمره پایین در مقیاس توجه میتواند نشاندهنده توجه ضعیف یا پاسخدهی سرسری و نامعتبر باشد.
مقیاس سرعت، میانگین زمان واکنش به تمام پاسخهای صحیح را اندازهگیری میکند. این مقیاس مشکلات توجه مربوط به سرعت پردازش مغزی را مورد بررسی قرار میدهد.
مقیاس توجه متمرکز به توانایی پاسخگویی سریع به محرکهای دیداری و شنیداری آزمون IVA اشاره دارد.
این مقیاس به توانایی حفظ الگوی پاسخدهی به صورت پایدار و معتبر اشاره دارد. توجه مداوم به واسطه تغییراتی که در زمان واکنش آزمودنی حین آزمون ایجاد میشود، مورد سنجش قرار میگیرد.
توجه انتخابی یک توانایی شناختی مهم برای پاسخدهی صحیح به محرک هدف و بازداری از پاسخ در مواجهه به محرکهای غلط میباشد.
توجه تقسیمشده به توانایی پاسخدهی همزمان به تکالیف مختلف اشاره دارد. آزمون IVA نیازمند ایجاد تعادل بین سرعت و دقت پاسخدهی در دو بعد دیداری و شنیداری است.
به توانایی انعطافپذیری شناختی در انتقال توجه از دیداری به شنیداری و برعکس، توجه جایگزین یا متناوب گفته میشود.
این مقیاس به سنجش و ارزیابی بیقراری و ناآرامی ناشی از بیشفعالی میپردازد.
مقیاس ادراک پاسخهای تصادفی را در آزمون IVA شناسایی میکند.
مقیاس پایداری انگیزه فرد برای انجام تکالیف اضافی را مورد بررسی قرار میدهد. این مقیاس همچنین میزان خستگی روانی یا حرکتی فرد را نشان میدهد.
مقیاس حسی حرکتی به بررسی سرعت زمان واکنش به محرک اصلی در مراحل ابتدایی و انتهایی آزمون میپردازد.
آزمون IVA برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان 6 تا 96 ساله قابل استفاده است. نیکارو برای نخستین بار این آزمون را برای دو رده سنی پیش دبستانی و بزرگسال به تفکیک پیادهسازی کرده و نتایج را طبق نُرم هر گروه ارائه میدهد.
آزمونی که در این صفحه مشاهده میکنید برای رده سنی بزرگسال از 7 تا 99 است.
آزمون عملکرد پیوسته بزرگسال CPT حدود 15 دقیقه زمان میبرد و در این مدت بیش از 100 محرک دیداری و شنیداری (عدد 1 و 2 دیداری و شنیداری) به شرکتکننده ارائه میشود. شرکتکننده باید راهنمای آزمون را به دقت بخواند و سپس مرحله تمرینی آزمون را انجام دهد.
در مرحله تمرینی آزمون IVA شرکتکننده بسته به پاسخی که به محرکها میدهد، بازخورد درست یا اشتباه دریافت میکند. این بازخوردها به شرکتکننده کمک میکند تا روند انجام آزمون را به خوبی درک کرده و برای آزمون اصلی آماده شود.
پس از اتمام تمرین نوبت به انجام آزمون اصلی میرسد که کاملا مشابه مرحله تمرینی است. تنها تفاوت آزمون اصلی و مرحله تمرینی این است که در آزمون اصلی هیچ بازخوردی به شرکتکننده ارائه نمیشود.
نکته مهمی که در انجام این آزمون باید به آن توجه کنید این است که حتما از ماوس استفاده کنید. در صورتی که لپتاپ دارید به هیچ عنوان از تاچپد برای پاسخدهی به سوالات آزمون استفاده نکنید و یک ماوس بیسیم یا سیمی به آن وصل کنید.