چرم دوزی

چرم دوزی

بسیاری از افراد به هنر علاقه زیادی دارند و برای آموزش آن ها اقدام می کنند امروزه یکی از پرطرفدارترین هنرها، هنر چرم دوزی است که با استفاده از چرم و برخی از ابزارها انجام می شود. برخی از هنرمندان بعد از یادگیری این هنر درآمدزایی می کنند و از این راه کمک خرج خانواده می شوند. با این حال برخی از مردم حتی نمی دانند که چرم دوزی چیست و چه کاربردهایی دارد به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم شما را با انواع چرم و نحوه چرم دوزی آشنا کنیم با ما همراه باشید و این مطالب مفید را مطالعه نمایید.

چرم دوزی چیست؟

هنر چرم دوزی یکی از شاخه های صنایع دستی است که در ایران سابقه هزار ساله دارد و از زمان های قدیم تجارت چرم مرسوم بوده است و در آن زمان بیشتر برای زین و جل اسب استفاده می شده است اما امروزه کاربرد های فراوانی دارد که باید اصول اولیه آن را بدانید تا بتوانید طرح های مختلفی را ایجاد نمایید. یکی از مهم ترین مهارت ها در چرم دوزی داشتن تمرین زیاد است که شما می توانید طرح های مختلفی ایجاد کنید تا مهارت بیشتری پیدا کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید:

روبان دوزی
گلدوزی روی پارچه

انواع چرم

برای شروع هنر چرم دوزی بهتر است در ابتدا با انوع چرم آشنا شوید و سپس اقدام به آموزش آن نمایید. در ادامه شما را با انواع چرم آشنا خواهیم کرد.

چرم حیوانی

این نوع چرم ها از پوست گوسفند، گاو، بز، شتر، مار، شتر مرغ و … ساخته می شوند.

چرم گیاهی

چرم گیاهی با استفاده از عناصری که در روی تنه و میوه درختان وجود دارد ساخته می شود.

چرم انسانی

یک شرکت انگلیسی با افرادی که خودشان داوطلب هستند که بعد از مرگشان از پوست آن ها چرم درست کنند، چرم انسانی تولید می کند.

چرم کرومی

این نوع چرم ها با کرومیوم سولفات و دیگر نمک های کرومیوم ساخته می شوند.

چرم مصنوعی

پارچه های چرم مصنوعی از مواد نفتی ساخته می شوند و امروزه بیشتر از این نوع چرم ها استفاده می شود.

چرم ترکیبی

چرم ترکیبی با استفاده از ترکیبات گلوتار آلدهید یا اکسازولیدین ساخته می شود.

چرم آلومی

این چرم ها با نمک آلومینیوم ساخته می شوند.

کاربرد های چرم دوزی

چرم دوزي نیز مانند دیگر هنر ها کاربرد های فراوانی دارد که از چرم هایی که ضخامت بالایی دارند مانند چرم گاوی، برای ساخت چمدان، کیف های سامسونیت، کفش های زمستانی و … بیشتر استفاده می شود و از چرم هایی که ضخامت کمتری دارند مانند چرم بزی، برای ساخت کیف، کیف پول، کفش های مردانه و زنانه، رویه مبل، پادری، تابلو، لباس، کلاه، دستکش و … استفاده می شود.

آموزش چرم دوزی

مهم ترین ابزار در آموزش چرم دوزی، خود چرم است که به صورت طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارد و برای اینکه اقدام به چرم دوزی کنید بهتر است از دو نوع چرم گاو و یا چرم بز استفاده نمایید که چرم گاو همان چرم طبیعی است.

در مرحله بعد مهم ترین مسئله الگو است که کار چرم دوزی را آسان می کند و شما می توانید با تهیه الگو های مختلفی که در بازار موجود هستند به راحتی چرم دوزي نمایید. اما برخی از افراد علاقه دارند که الگو وسایل مورد نیازشان را خودشان طراحی کنند به همین دلیل به یک مقوای شطرنجی احتیاج دارند تا بتوانند طرح مورد نظرشان را روی آن بکشند. برای اینکه طرح و الگو را روی چرم بکشید بهتر است از خودکار نوبوک استفاده نمایید این خودکار ها به راحتی با استفاده از کرپ یا همان پاک کن چرم، از روی چرم پاک می شوند.

بعد از کشیدن الگو روی چرم نوبت به بریدن آن می رسد که باید آن را با کاتر و یا قیچی مخصوص چرم برش دهید. توصیه می شود قیچی که برای برش چرم استفاده می کنید تیز باشد و لبه های چرم را از بین نبرد. قیچی های معمولی برای برش چرم مناسب نیستند و لبه های چرم را از بین می برند. اگر هم برای برش چرم از کاتر استفاده می کنید باید زیر چرم تخته ای قرار دهید و سپس اقدام به برش آن نمایید.

وصل کردن تکه ها

حال نوبت به وصل کردن تکه های بریده شده می رسد که شما می توانید این تکه ها را با استفاده از نخ های موم زده و سوزن به هم متصل کنید. قبل از شروع دوخت بهتر است قسمت های مورد نیاز را به صورت منظم علامت بزنید و سپس با استفاده از شمبه یا مشته سوراخ نمایید. توجه داشته باشید که شمبه ها نیز در اندازه های گوناگونی در بازار موجود هستند و شما می توانید با توجه به طرحی که دارید اندازه های مورد نیاز را خریداری نمایید. بهتر است این ابزار صاف و سنگین باشد تا در هنگام سوراخ کردن چرم سر نخورد و به راحتی چرم را سوراخ کند.

اگر شما به کلاس آموزش چرم دوزی مراجعه نمایید همه مراحل آن را برای شما آموزش خواهند داد و شما بعد از آموزش می توانید اقدام به چرم دوزی نمایید و حتی می توانید با استفاده از آن کسب درآمد داشته باشید.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی