قالی بافی

کلاس قالی بافی

درآمد زایی از طریق قالی بافی

هنر قالی بافی یکی از اصیل ترین هنرهای با ارزش در ایران است که سابقه طولانی دارد. بسیاری از افراد به دلیل اینکه به این هنر علاقه زیادی دارند به دنبال یادگیری آن می روند و بسیاری از افراد نیز هدفشان از آموزش این هنر کسب درآمد است. اما با این حال برخی از افراد نمی دانند که قالی بافی چیست و نحوه کسب درآمد با آن به چه صورت است؟ به همین علت ما در این مطلب می خواهیم شما را با آموزش قالی بافی و نحوه درآمد زایی از طریق آن را آشنا کنیم با ما همراه باشید و این مطالب مفید را مطالعه نمایید.

قالی بافی چیست؟

قالی که نام دیگر آن همان فرش است نوعی پوشش برای کف زمین است که در بیشتر خانه وجود دارد. این وسیله از جنس الیاف پنبه، پشم یا نخ و ابریشم است که امروزه به دلیل نقش های زیبایی که داشتند به عنوان یک وسیله تزیینی استفاده می شود. هر فردی که می خواهد وارد هنر قالي بافي شود باید حدود 2 هفته آموزش ببینید و سپس بعد از 2 هفته می تواند شروع به بافتن فرش نماید و با استفاده از آن درآمد زایی کند.

تاریخچه ای از هنر قالی بافی

قبل از هنر قالی بافی آثاری که به جا مانده اند، سبد بافی، نمد بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی می باشد که می توان گفت همه این ها مقدمه ای برای ظهور قالی بافی بود. در زمان های قدیم مهد فرش بافی را مصر معرفی کردند اما با گذشت زمان در سال 1949 با پیدایش فرش، مهد قالی بافی را سواحل رود نیل و دجله و فرات تغییر مکان داد و ثابت کرد که مهد قالی بافی در ایران است. برخی از مردم معتقدند که برای اولین بار گلیم و قالیچه های پشمی را چادر نشینان اختراع کردند و به کف چادر هایشان انداختند اما برخی دیگر از افراد معتقدند که فرش توسط چینی ها  و مصری ها اختراع شده است. نخستین سند موجود در رابطه با فرش بین سال ‌های ۲۴۴ تا ۶۴۱ پس از میلاد مربوط به ساسانیان و با دست نوشته های چینی می باشد.

آشنایی با هنر قالی بافی و نحوه بافت فرش

هنر قالي بافي نیز مانند دیگر هنر ها به شیوه های مختلفی انجام می شود به همین دلیل کیفیت آن ها با هم فرق می کند. یکی از مهم ترین دلیل تفاوت در بافت قالی، تفاوت در نوع گره ها است که در این مطلب می خواهیم شما را با آموزش قالی بافی و انواع گره های آن آشنا کنیم.

 مواد اولیه‌ مورد نیاز برای قالی بافی

  • پشم
  • ابریشم
  • پنبه
  • نخ چله

ابزار‌های مورد نیاز

دار قالی

دار قالی همان چهار چوبی است که قالی روی آن بسته می شود و با توجه به متراژ فرش، اندازه آن نیز متفاوت است. دار قالی می تواند هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی باشد.

نقش قالی

نقشه همان طور که از اسمش پیداست همان طرحی است که قالی را روی آن می بافند و نقشه ها با توجه به طرح هایشان نام های مختلفی دارند که از جمله آن ها نقش حوضی، نقش گل هشت پر، نقش خراسانی، نقشه بوته سه گل می باشد.

قلاب

قلاب مانند کاردی است که انتهای آن ها به اندازه ای باریک است که به شکل میله‌ ای به طول یک تا دو سانت در می‌ آید. در انتهای آن ها زائده ای قلاب مانند وجود دارد که برای جلو آوردن تار و گره زدن آن ها استفاده می کنند. همچنین از این قلاب برای بیرون کشیدن پرز های بین تار ها استفاده می شود. به این وسیله قلاب تبریزی گفته می شود و در منطقه های ترک باف بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت هر قلاب از دو قسمت تیغه و دسته تشکیل شده است.

دفه

دفه یک وسیله بسیار سنگین است که بیشتر برای کوبیدن گره ها استفاده می شود.

کوجی

کوجی نوعی میله است که قطر آن چهار تا شش میلی متر می باشد و میله کمکی پایه دار قالی می باشد که تا تمام شدن بافت قالی در روی دار قرار گرفته می شود و بعد از بریدن و در آوردن فرش، آن را هم از کنار دار بر می دارند.

شانه

شانه وسیله ای است که با استفاده از آن گره های فرش را جلو می کشند تا در پشت فرش نظم ایجاد شود. این وسیله را بعد از بافتن و کوبیدن گره ها روی گره های فرش می کشند.

قیچی

قیچی قالی بافی با قیچی های دیگر از لحاظ شکل و ظاهر متفاوت است و دسته آن با محل برش فاصله دارد به همین دلیل این فاصله باعث می شود تا پرز های اضافی فرش راحت تر بریده شود.

کاردک

این وسیله بیشتر برای بریدن خامه های اضافی پس از گره زدن استفاده می شود.

انواع گره‌ ها در قالی بافی

در هنر قالی بافی گره های مختلفی وجود دارد که هر کسی با توجه به شیوه های خاصی که دارد از آن ها استفاده می کند. در این هنر هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد فرش پرتر و زیبا تر دیده می شود و کیفیت آن بالا تر می رود. از جمله گره های قالی بافی گره های ترکی، گره های فارسی، گره های تقلبی و گره های هنری می باشد.

نحوه درآمد زایی با استفاده از قالی بافی

هر فرد بعد از اینکه با وسایل مورد نیاز و نحوه بافت فرش آشنا شد و به خوبی دوره های آموزش قالی بافی را به طور کامل گذراند می تواند با استفاده از این هنر درآمد زایی کند. بعد از حدود 3 ماه دوره کامل آموزش بهتر است یک مکان برای انجام این کار در نظر بگیرد و سپس وسایل مورد نیاز آن را تهیه نماید و اقدام به راه اندازی این شغل نماید. هنر قالي بافي به گونه ای است که بعد از آموزش به راحتی می توانید با کمی ذوق و استعداد رشته های جدیدی مانند تصویر بافی، چند بعدی بافی، تابلو فرش و … را خلق نمایید.

طراحی و نقشه کشی قالی

نقشه کشی فرش دارای دو مرحله کلی نقطه چینی و رنگ آمیزی است تا در نهایت بافنده بتواند به راحتی، نقشه آماده شده را به کمک گره تارها آماده کند.

طراحان فرش باید در طراحی و رنگ آمیزی به نکات مختلفی توجه کنند که مهمترین آن، کاربرد فرشی است که قرار است طراحی و بافته شود. با توجه به اینکه فرش ها انواع و سایز های مختلفی دارند، نقشه کش باید کاربردها را در نظر بگیرد، مثلا از یک تابلو فرش انتظار می رود طرحی خاص و متفاوت داشته باشد. علاوه بر این لازم است نقشه کش به مقصد نهایی فرش نیز توجه کند. اینکه فرش قرار است در چه مکان جغرافیایی و اقلیمی به بازار ارائه شود و اینکه بازار هدف بیشتر چه طرح و نقشی را مورد استقبال قرار می دهد نیز در انتخاب طرح و نقش و حتی انتخاب رنگ نقشه مهم است و باید در نظر گرفته شود.

 

لینک مرتبط :

معرفی بهترین اموزشگاه های خیاطی مشهد
روبان دوزی
گلدوزی روی پارچه

3.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «کلاس قالی بافی»

  1. سلام مطلبتون بدک نبود ولی از نقشه کشی چیزی نگفتین

    منظور فقط بافتن یاد میدم یا طراحی هم هست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی