تست هوش ریون

تست هوش ریون

تست هوش ریون

تعداد سوال: 60
مدت زمان پاسخگویی: 45 دقیقه
با یکی معتبرترین آزمونهای هوش IQ خودت رو اندازه بگیر!

تست هوش ریون یا آزمون ماتریس های پیش رونده ریون مجموعه تست های غیر کلامی هستند که معمولا در زمینه آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمون ارزیابی شناختی که برای سنجش و اندازه گیری استدلال انتزاعی هست به تست هوش تصویری هم شهرت دارد. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم تست هوش ریون چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

تاریخچه تست هوش ریون

نسخه اولیه تست هوش ریون توسط جان سی ریون در سال 1938 ساخته شد. طراحی این تست روان‌سنجی برای ارزیابی افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود، اما بعد مشخص شد که به‌طورکلی، برای ارزیابی هوش، مستقل از دانش کسب‌شده نیز مفید و معتبر است. 

ریون این آزمون را بر پایه دو عامل عناصر g اسپیرمن یا هوش عمومی اسپیرمن، یعنی استقرا و بهره هوش طبیعی طراحی کرد و نتایج این تست را می توان تخمین خوبی برای برآورد جنبه های غیر کلامی از هوش سیال دانست. هوش سیال یکی از ابعاد هوش عمومی می‌باشد که از مواردی مانند حل مسئله، استدلال قیاسی، رمز گشایی و استدلال استقرایی تشکیل شده است.

معرفی تست هوش ریون

تست هوش ریون یک ارزیابی غیر کلامی هوش هست که معمولا در محیط های آموزشی کاربرد دارد. شاید خیلی از شما این تست را در مدرسه گذرانده باشید.  

در این تست مجموعه ای از تصاویر به فرد ارائه می شود که باید جای خالی را با تصاویر پیشنهادی درست پر نماید. در واقع فرد باید رابطه بین تصاویر و گزینه های سوال را به گونه ای الگو یابی کند.

بدین صورت که به فرد تصویری نشان داده میشود که قسمتی از آن حذف شده است و فرد باید بین گزینه ها که در ابتدا 6 تا گزینه و در سوالات انتهایی 8 گزینه ای است تصویری را انتخاب کند که شکل را کامل کند.

سوالات به گونه ای طراحی شده است که هر چه پیش می روند سخت تر می شوند. آزمودنی در مدت 40 دقیقه باید به60  سوال پاسخ دهد.

انواع تست هوش ریون

در حال حاضر سه تست هوش ریون موجود است:

تست هوش ریون استاندارد (S.P.M):

این نوع آزمون، اصلی ترین حالت تست هوش ریون است و همان تستی است که در سال 1938 منتشر شد.

دفترچه سوال این نسخه شامل پنج مجموعه (A-E) است که هرکدام 12 آیتم دارند (برای مثال A1 تا A12) و این آیتم ها به تدریج دشوارتر می شوند که به توانایی شناختی بیشتری برای رمزگشایی یا تحلیل اطلاعات نیاز دارند. همه آیتم ها با رنگ مشکی و با پس زمینه سفید مشخص شده اند.

تست هوش ریون کودکان (C.P.M):

زمون ماتریس پیش رونده رنگی ریون برای کودکان 5 تا 11 سال قابل اجرا می باشد. . همچنین از این نسخه برای افرادی با توانایی عمومی پایین تر مانند سالمندان و افراد دارای اختلال ذهنی و جسمی نیز استفاده می‌شود. این نسخه از هوش ریون شامل دو مجموعه مجموعه های A و B از ماتریس های استاندارد است.

اکثر موارد بر روی یک پس زمینه رنگی ارائه شده اند تا  به لحاظ بصری برای شرکت کنندگان جذاب تر باشد. با این حال، موارد کمی در مجموعه B وجود دارد که به صورت سیاه و سفید ارائه می شوند. به این ترتیب، اگر موضوعی بیش از انتظارات آزمایشگر باشد، به مجموعه های C ، D و E از ماتریس های استاندارد رجوع می کند.

تست هوش ریون پیشرفته (A.P.M):

فرم پیشرفته ماتریس ها شامل 48 سوال است که به صورت یک مجموعه 12 تایی (مجموعه اول) و 36 تایی (مجموعه دوم) ارائه می شود.

در این مدل نیز همانند ماتریس های پیشرفته استاندارد سوالات به صورت سیاه و سفید بر روی زمینه سفید ارائه می شوند، و با پیشرفت در هر مجموعه پاسخدهی سخت تر می گردد. این آزمون برای بزرگسالان و نوجوانان دارای هوش متوسط به بالا مناسب است.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*
تست هوش ریون

نمره گذاری و تفسیر تست هوش ریون

افراد با شرکت در تست هوش ریون یک نمره خام کسب می کنند. این نمره خام عددی بین صفر تا 60 است. در واقع فرد به تعداد سوالاتی که به آنها جواب درست می دهد یک امتیاز می گیرد. مثلا فردی که از 60 سوال به 40 سوال آن پاسخ درست می دهد. نمره خام فرد 40 می شود.

سپس آزمون گیرنده باید این عدد را در جدول سن پیدا کند. یعنی سن فرد مشخص می کند که این فرد چه بهره هوشی دارد. پس با مشخص شدن نمره خام و به تبع آن بر اساس سن نمره نهایی نرمال شده بدست می‌ آید.

هنگامی که نمره نهایی و یا به عبارتی معدل هوش هر فرد مشخص شد، رتبه بندی بهره هوشی انجام می شود.

به طور کلی بهره هوشی افراد در 7 طبقه تقسیم می شود. بر اساس امتیاز یا بهره هوشی یا همان IQ که بدست می آید که فرد در یکی از طبقات نابغه، بسیار ممتاز، ممتاز، متوسط، پایین تر از متوسط، عقب مانده مرزی و عقب مانده قرار می گیرد. هر کدام از این طبقات ، بر اساس امتیازات بازه ی زیر بدست می آید.

 نابغه =  IQبالای 149 که شامل یک درصد جمعیت کلی است.

بسیار ممتاز = IQ بین 125 تا 148 که شامل 6/5 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

ممتاز=   IQبین 113 تا 124 که شامل 16 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

متوسط =  IQبین 89 تا 112 که شامل 54 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

پایین تر از متوسط = IQ بین 77 تا 88 که 16 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

عقب مانده مرزی = IQ بین 65 تا 76 که 5/5 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

عقب ذهنی = که IQ کمتر از 64 که 1/2 درصد جمعیت کلی چنین بهره هوشی دارند.

 

طبقه بندی از لحاظ هوش

درصد جمعیت

بهره هوشی

حدود نابغه

1%

149 یا بیشتر

بسیار ممتاز

6.5%

125 الی 148

ممتاز

16%

113 الی 124

متوسط

54%

89 الی 112

پایین تر از متوسط

16%

77 الی 88

عقب مانده مرزی

5.5%

65 الی 76

عقب مانده

1.2%

64 یا کمتر

کاربرد های تست هوش ریون:

  • حوزه آموزش:

تست هوش ریون سابقه طولانی در کاربرد و استفاده در حوزه آموزشی دارند. از نظر زبانی و قومی نمرات نسبتاً بی تأثیر است و می تواند به عنوان یک پیش بینی کننده خوب موفقیت در یک زمینه آموزشی برای کودکان و نوجوانان استفاده شود. امروزه از این تست در آزمون های ورودی به مدارس تیز هوشان استفاده می‌شود.

  • حوزه  بالینی:

 قابلیت اطمینان اقدامات و عدم سو گیری آنها را به ابزاری ایده آل در ارزیابی عصب روانشناختی ، کار با افراد مسن و بسیاری از گروه های بالینی تبدیل می کند که نیازهای خاص آنها خواسته های آزمایش شناختی سنتی را غیر واقعی می کند.

  • حوزه تحقیقات و پژوهش:

سالهاست که تست هوش ریون در مطالعات تحقیقاتی متعددی کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. پیشینه تئوریک قوی این تست، تعداد استناد به مدت طولانی و کاربرد آنها در گروه های مختلف زبانی ، قومی و فرهنگی ، آنها را به ابزاری ایده آل برای تحقیقاتی که نیاز به اندازه گیری توانایی های شناختی در طیف وسیعی از حوزه های آموزشی و بالینی دارند ، تبدیل کرده است.

هنگام اجرای تست هوش ریون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • کنترل استرس: سعی کنید هنگام انجام تست استرس نداشته باشید چرا که بر عملکرد ذهنی شما تاثیر منفی دارد.
  • تمرین قبلی: مثل هر تست هوش دیگری انجام دادن تست در گذشته یا انجام تست هوش های مشابه بر نمرات آزمون اثر دارد.
  • تمرین تمرکز و توجه: سعی کنید دقت و توجه خود را در طول انجام آزمون حفظ کنید. . قبل از شروع تست عوامل حواسپرتی را از خود دور کنید.
  • مدیریت زمان:  تست هوش ریون یک تست وابسته به زمان هست. هنگام انجام تست این موضوع را مد نظر قرار دهید تا زمان را از دست ندهید. البته مراقب باشید که با عجله زیاد نمرات آزمون شما کم نشود. زمان لازم برای تست های اول به دلیل سادگی کمتر از زمان لازم برای تست های انتهایی است.
  • بررسی همه گزینه ها: تست هوش ریون 6 تا 8 گزینه دارد که باید همه آنها را دقیق وارسی کنید. نباید به محض اینکه یک گزینه به نظر شما درست بود بررسی بقیه گزینه ها را رها کنید.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی