تست استعدادیابی شغلی

تست استعداد شغلی و پیدا کردن بهترین شغل برای شما

در این مقاله ضرورت و کاربرد تست استعداد شغلی در یافتن مسیر شغلی مناسب را بررسی می کنیم و در پایان چهار مورد از معتبرترین تست های موجود را برای پیدا کردن شغل مناسب به شما معرفی خواهیم کرد.

“همه افراد نابغه هستند. ولی اگر ما بخواهیم در مورد نبوغ یک ماهی بر اساس توانایی‌اش در پریدن بر روی شاخه‌ درخت قضاوت کنیم، آن ماهی در تمام طول زندگی‌اش خود را یک احمق خواهد دانست.”  _منسوب به اینشتین_

چرا انجام کار مورد علاقه اهمیت دارد؟

تقریبا تفاوتی ندارد که در کجای دنیا یا در چه فرهنگ و جامعه ای زندگی می کنیم، دنیای ما پر از آدم هایی شده که مرغ آمین آرزوهای ناکام والدینشان هستند، در حالی که کوچکترین علاقه و استعدادی در کاری که خانواده از آن ها می خواهد ندارند؛

یا افرادی که به وسوسه داشتن جایگاه اجتماعی بهتر، درآمد بیشتر و شهرت و احترام روزافزون، پا در مسیری می گذارند که بر خلاف تصور خود و اطرافیانشان، هرگز قرار نیست در آن به کمال برسند. گویا حلقه ای در زنجیر مسیر شغلیشان گم شده و رسیدن به موفقیت بدون این حلقه، سخت یا حتی ناممکن به نظر می رسد.

کارمند دولت، دکتر، مهندس، استاد، مدیر و… شدن، برای خیلی ها آرزو و رویایی است که موفقیت و رضایت خود را در گرو رسیدن به آن متصور می شوند، اما آیا تمام کارمندها، دکترها، مهندس ها، اساتید و مدیران، پردرآمد و راضی هستند؟

واضح است که پاسخ این سوال منفی است و در واقع هیچ صنفی نمی توانیم پیدا کنیم که تمام شاغلان آن رضایت و موفقیت بالای هفتاد درصد داشته باشند. همیشه در کنار افرادی که با تمام علاقه و توان فعالیت می کنند، افرادی هم هستند که به کار تنها دیدگاه کسب درآمد دارند و تمام طول هفته با بی انگیزگی، در انتظار تعطیلات آخر هفته کار هستند.

این افراد تنها یک یا دو روز در هفته را “زندگی” می کنند. چه بسا اگر همین افراد در شغلی دیگر مشغول به کار می شدند، حتی آخر هفته ها هم هیچ چیز نمی توانست آنها را از کار کردن جدا کند؛ چرا که انها زندگی و لذت را در کار خود پیدا می کردند و از هیچ استراحت و تعطیلاتی در دنیا به اندازه وقتی که مشغول کار هستند، لذت نمی بردند!

دلیل اهمیت استعدادیابی شغلی

به نظر می رسد مهمترین نکته برای موفق شدن در زندگی شغلی، پیدا کردن همان حلقه گمشده است که می تواند تمام شرایط و کیفیت زندگی شما را دگرگون کند. این حلقه گمشده همان علاقه و استعداد شما است. هر فردی در دنیا، علایق و استعدادهایی دارد و گرایشات خاصی که از سنین کم با کمی دقت می توان آن ها را تشخیص داد.

نقاشی، آشپزی، پزشکی، اختراع و نوآوری، مدیریت و رهبری و دیگر استعدادهایی که اگر شناخته شوند، می توانند نشان دهند که فرد به چه کارهایی گرایش بیشتری دارد و می تواند آن ها را به مدت طولانی و با لذت و رضایت انجام دهد بدون اینکه تمام مدت چشم انتظار رسیدن به ساعات پایان کار باشد! و چه بسا که بر خلاف تصور حاکم، مثلا یک آرایشگر علاقمند، بتواند از یک پزشک متخصص پردرآمدتر و موفق تر باشد.

با اینکه شناسایی این تمایلات و استعدادها کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، اما همیشه هم آسان نیست و ممکن است کمک گرفتن از یک مشاور با تجربه و متخصص کمک بزرگی برای شما و آینده خود یا فرزندتان باشد. در همین زمینه، تست ها و آزمون های معتبری توسط متخصصان بزرگ و مشهور این زمینه، طراحی شده که در سطح جهان به کار گرفته می شوند و با صرف کمی وقت، می توانند به عنوان یک راهنما و مکمل برای انتخاب مسیر شغلی، به شما کمک کنند.

بهترین زمان برای تست استعداد شغلی

همانطور که اشاره شد، گرایشات شغلی از دوران کودکی قابل شناسایی هستند و امروزه مراکز استعدادیابی کودکان، بسیار پرطرفدار و فعال هستند. مراکز تست استعدادیابی شغلی می‌توانند در آینده فرزند شما و انتخاب مسیر مناسب او برای پرورش و تاکید استعداد شناسایی شده بسیار مفید باشند.

یافتن استعداد و گرایشات شغلی در دوران کودکی بسیار ایده ال است و کمک می کند فرد زودتر از دیگران مسیر شغلی خود را پیدا کند. همچنین کشف استعداد در سنین پایین به فرد کمک می‌کند در انتخاب های بزرگ زندگی مثل انتخاب رشته دبیرستان یا دانشگاه، سردرگمی و تردید کمتری را تجربه کند؛ اما به صورت کلی، هیچ وقت برای کشف استعداد و دنبال کردن آن دیر نیست! تغییر رشته دانشگاهی، رها کردن شغلی که سال‌ها مشغول آن بوده اید یا حتی شروع یادگیری مهارتی جدید در دوران بازنشستگی، احتمالا جرئت بالایی می خواهد. هریک از این کارها اگر با فکر و حساب شده انجام شود، می تواند تغییری بزرگ و جذاب در زندگی شما ایجاد کند و میزان رضایت و نوع نگرش شما به زندگی را دگرگون کند.

تست استعدادیابی شغلی

4 مورد از معتبرترین تست استعداد شغلی

در ادامه چهار نمونه از معتبرترین تست استعداد شغلی را به شما معرفی می‌کنیم:

تست هالند

تست استعداد شغلی هالند توسط “جان هالند” طراحی شده است. جان هالند یک روانشناس مطرح آمریکایی است و معتقد است افراد از کارهایی که میل و رغبت درونی بیشتری نسبت به انها دارند، بیشتر لذت می برند و بهترین عملکرد خود را در این فعالیت ها بروز می دهند.

این آزمون استعداد شغلی نسبتا کوتاه، از محبوب ترین تست های رغبت سنجی شغلی و تحصیلی است و به دلیل عدم تمرکز بر گروه سنی خاص، می تواند بسیار پر کاربرد باشد. تست استعداد شغلی هالند به شما کمک می کند با پاسخ دادن به چند سوال، متوجه شوید که با دنبال کردن چه رشته و شغلی می توانید راضی تر و موفق تر باشید.

تست اوکانر

آزمون اوکانر توسط جانسون اوکانر طراحی شده و در زمینه استعدادسنجی بسیار معروف و قابل توجه است. اوکانر در زمینه استعدادسنجی، در تلاش بود که علاوه بر شناخت استعداد، توانایی‌ها و علایق فردی، شخصیت فرد را از نظر برقراری ارتباط، انعطاف‌پذیری، كنترل استرس، خلاقيت، وجدان كاری و هوش هيجاني مورد بررسي قرار دهد. تست استعدادیابی شغلی اوکانر، دوازده آیتم زیر را بررسی می کند و در نهایت بهترین زمینه شغلی و تحصیلی را با توجه به پاسخ های فرد، پیشنهاد می دهد.

  1. كار با انگشتان
  2. تجسم فضايي و درك ساختارها
  3. موسيقي و تشخيص صدا
  4. ايده پردازي
  5. تشخيص و تفكيک رنگ‌ها
  6. استدلال و تحليل
  7. كار كردن با اعداد
  8. سيلوگرام
  9. حافظه طراحي
  10. استقرايي
  11. آینده نگری
  12. خواندن سريع

تست دیسک (Disc)

در تست استعداد شغلی دیسک با توجه به پاسخی که به سوالات می دهید، جایگاه شما در طیف چهار تیپ شخصیتی 1. تسلط گرا، 2. ترغیب کننده، 3. ثبات گرا و 4. وظیفه گرا، مشخص می شود. در نهایت می توانید با استفاده از تفسیر تست دیسک، ویژگی های شغل و جایگاه مناسب خود را متوجه شوید.

تست کلیفتون

تست کلیفتون پررنگ ترین ویژگی های شخصیتی شما را مشخص می کند تا با آگاه شدن از آنها، بتوانید توانایی های خود را به درستی هدایت کنید و از توانایی های خود بیشترین بهره را ببرید و متوجه شوید چه کاری را به صورت طبیعی و ذاتی می توانید بهتر انجام دهید.

این تست نه تنها در انتخاب شغل و انتخاب رشته دانش آموزان و دانشجویان مفید است که در کنار برخی تست های شخصیت شناسی دیگر، در مشاوره های پیش از ازدواج نیز می توان از آن برای شناخت شخصیتی بیشتر از طرفین می تواند کاربردی باشد.

چهار آزمون استعداد شغلی معرفی شده از محبوب ترین و پرکاربردترین تست های استعدادیابی و رغبت سنجی شغلی هستند. این تست‌ها می توانند گرایش های شخصیتی شما را روشن تر کنند و شما می‌توانید بهترین مسیر شغلی مناسب خود را پیدا کنید. در این حالت می‌توانید حتی به شکست های احتمالی در مسیر هم، نگرش مثبت داشته باشید و همواره از زندگی کاری خود لذت ببرید.

خدمات استعدادیابی شغلی نیکارو

ما در نیکارو  تلاش کرده ایم برای تمامی گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان مجموعه ای از بهترین و بروز ترین بسته های استعدادیابی را فراهم کنیم. هدف ما این است تا افراد با شناخت بهتر خود و استعداد هایشان، مهارت هایی را یاد بگیرند که مطابق علایق و استعداد آنها بوده و بتواند به آنها برای رسیدن به موفقیت کمک کند.

برای آشنایی با بسته های استعدادیابی و هدایت شغلی نیکارو همین الان روی دکمه زیر کلیک کنید:
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟