تیپ شخصیتی INFP

تیپ شخصیتی INFP درتست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی INFP هستید و یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی INFP

از نظر تیپ های شخصیتی INFP، زندگی سرشار از معنا و هدف است و ارزش های شخصی برای آنها بسیار مهم است. این بدان معناست که برای INFP ضروری است که اعتقادات و اعمال همیشه هماهنگ باشد. بعید است که INFP اقدامی انجام دهد که با اعتقاد قلبی او هماهنگ نباشد. این افراد تصمیمات شان مبتنی بر احساسات بوده و انعطاف پذیر زندگی می کنند. تیپ شخصیتی INFP خلاصه چهار کلمه زیر است.

I= به معنای درونگرا (Introverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

F= به معنای احساسی (Feeling)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INFP عمق زیادی از احساسات را تجربه می‌کنند، اما به‌عنوان افرادی درون‌گرا، تا حد زیادی این احساسات را در درون خودشان پردازش می‌کنند. آنها نسبت به شگفتی‌های جهان، حسی باورنکردنی دارند و نسبت به دیگران احساس دل‌سوزی و همدلی دارند. با اینکه این احساسات خیلی قوی هستند، این افراد به ابراز بیرونی آنها تمایلی ندارند؛ به همین علت، برخی از اوقات می‌توان آنها را به‌طور غیرمستقیم یا ناخواسته اشتباه گرفت.

رویکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP با بهره‌گیری از قوه تخیل و سناریوهای «چه می‌شود اگر»، در موقعیت‌ها کندوکاو می‌کنند و پیش از اقدام به کاری، احتمالات جورواجور را تحلیل می‌کنند. زندگی درونی این افراد، نیروی غالب در شخصیتشان محسوب می‌شود و با استفاده از شهودشان با جهان بیرون مرتبط می‌شوند. آنها روی تصویر بزرگ و چیزهایی که مسیر آینده را شکل می‌دهند، متمرکز می‌شوند؛ این مهارت کمک می‌کند تا تیپ شخصیتی INFP به رهبرانی تحول‌آفرین تبدیل شوند که از ایجاد تغییرات مثبت در جهان، هیجان‌زده می‌شوند.

رویکرد سوم: درون‌گرای حسی

هنگام دریافت اطلاعات، تیپ شخصیتی INFP خاطرات زنده‌ای را از وقایع در ذهنشان خلق می‌کنند. آنها غالبا این رویدادها را در ذهنشان بازپخش می‌کنند تا در محیطی آرام و کم‌استرس تجاربشان را بررسی کنند. به‌طور معمول، چنین خاطراتی با احساساست قدرتمندی همراه هستند؛ در نتیجه، یادآوری آنها اغلب، به‌معنای بازگشت به آن موقعیت و تجربه مجددشان است.

رویکرد فرعی: برون‌گرای متفکر

این کارکرد شناختی، به سازمان‌دهی و معنادادن به دنیا به‌شکل عینی و منطقی ارتباط دارد. اگرچه این عملکرد در تیپ شخصیتی INFP بسیار ناخودآگاه است، می‌تواند در مواقعی که فشار شدیدی وجود دارد، خود را نشان دهد. هنگامی که این افراد با استرس روبه‌رو می‌شوند، به‌طور ناگهانی به افرادی جزئی‌نگر و واقع‌بین تبدیل می‌شوند و به‌جای احساسات بر منطق تمرکز می‌کنند. تیپ شخصیتی INFP بیشتر تحت‌تأثیر شهود و هیجان هستند. هرازگاهی آنها برای اینکه‌ احساس کارایی‌داشتن و بهره‌ور‌بودن داشته باشند، سخت تقلا می‌کنند. یادگیری برای توسعه عملکرد شناختی تفکر برون‌گرا به تمامی افراد با این تیپ شخصیتی کمک می‌کند تا حس تعادل بهتری را به وجود آورند.

ویژگی های تیپ شخصیتی INFP

تیپ شخصیتی INFP یکی از 16 تیپ شخصیتی است که در آزمون تست روانشناسیMBTI وجود دارد. این افراد حساس، دلسوز و همدل بوده و سعی می کنند از دیگران حمایت کنند. آنها برای خودمختاری خود ارزش قائلند و احساس “متفاوت بودن” می کنند. آنها خوش بین، بسیار مثبت و رویاپرداز هستند.  تیپ شخصیتی INFP افراد کاملا آینده نگر هستند، همیشه به سمت جلو نگاه کرده و رویاهای بزرگ را در سر می پرورانند. INFP ها می توانند به خوبی توانایی ها و ارزش های دیگران را درک کنند.

این تیپ شخصیتی به هماهنگی داخلی بیش از هر چیزی بها می دهد. آنها اشخاصی حساس، آرمان گرا، صمیمی و وفادار هستند. از خودشان انتظارات بالایی داشته و ایده آل های زیادی در فكر آنها وجود دارد. برای باورها، افكار و ارزشهای شخصی خود بهای فراوانی قائل اند و اغلب تحت تأثیر باورهای شخصی خود قرار می گیرند و وقتی به کاری که فکر می کنند ارزشمند است می پردازند، انگیزه پیدا می کنند.

تیپ شخصیتی INFP امکانات و احتمالات فراسوی آنچه شناخته شده است را در نظر دارند و بیشتر به رویاها و افکار خود توجه می کنند. اشخاصی روشن ضمیر، کنجکاو و با بصیرتند که اغلب افکاری بلند مدت دارند. در مسائل روزانه انعطاف پذیرند، از صبر و شکیبایی و سازگاری فراوان بهره دارند. وفادارند، به تعهدات خود پایبند هستند و برای خود معیارهای سطح بالا در نظر می گیرند.

تیپ شخصیتیINFP ایده آل ها و علایق فراوانی دارند که ذهنشان را به خود مشغول می کند. آنها عمیقاً به آنچه انتخاب می کنند، پایبندند و نسبت به آنچه به آن اعتقاد دارند، بسیار متعصب و متعهد هستند. این تیپ شخصیتی به درون خود توجه فراوان دارد. آنان مطابق ارزشهای درونی خود کار می کنند و از ایده های نو استقبال می کنند، اما اگر یکی از ارزشهای اصلی آنها رعایت نشود، ناراحت می شوند.

مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

اشخاصی مهربان، همدل، فهیم و نسبت به احساسات و عواطف دیگران بسیار حساس بوده و از تعارض و اختلاف پرهیز می کنند. آنها علاقه ای ندارند که دیگران را مورد سلطه جویی قرار دهند، مگر آن که ارزشهایشان به خطر بیفتد و در صورت خدشه دار نشدن ارزشهایشان، از هرگونه اختلافی پرهیز می كنند.

تیپ شخصیتیINFP ارتباطات نوشتاری را به كلامی ترجیح می دهند و ترجیح می دهند احساسات خود را به شکل مکتوب و نه کلامی مخابره کنند. دارای توانایی زیادی در اثر گذاری بر دیگران هستند و وقتی می خواهند دیگران را نسبت به مهم بودن ایده آل های خود مجاب کنند، بسیار مجاب کننده می شوند.

تیپ شخصیتی INFP آرام، راحت و تایید کننده هستند. آنها به ندرت احساسات خود را ابراز می کنند و اغلب آرام، كم صحبت و بی سروصدا می باشند. با این حال با افراد همفكر خود بسیار صمیمی و گرم هستند. این تیپ شخصیتی بسیار دوستانه است، اما از اجتماعی شدن های سطحی احتراز می کند. از این رو نکات مهم خود را با افراد کمی در میان می گذارد. آنان به اشخاصی علاقه مندند که هدفها و ارزشهایشان را درک کنند. INFPها زندگی درونی قدرتمند و احساسات پیچیده دارند. گاه درک INFPها دشوار است، زیرا احساساتشان اغلب درونی است.

تیپ شخصیتی INFP

روابط شخصی تیپ شخصیتی INFP

افراد دارای تیپ شخصیتی INFP، ایده آل گرا هستند و به همین دلیل، در همه چیز خصوصا در روابط خود، انتظارات بالایی دارند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است در روابط عاطفی خود، چنان تصویر ایده آلی از شریک عاطفی خود در ذهن داشته باشند، که برآورده کردن آن برای هر کسی دشوار باشد!

افراد دارای این تیپ شخصیتی، عمیقا به دیگران اهمیت می دهند؛ اما از آنجا که درونگرا هستند، ممکن است شناختن آن ها کار دشواری باشد. این افراد، به معدود کسانی که رابطه نزدیکی با ان ها دارند، عمیقا متعهد هستند. آن ها همچنین از درگیری و مشاجره دوری می کنند. وقتی بحث و کشمکشی ایجاد می شود، به جای تمرکز بر جزئیات حقیقی ماجرا، بر احساسی که آن مشاجره در آن ها ایجاد کرده، تمرکز می کنند.

در بحث و مجادله، ممکن است بیش از حد احساسی و حتی بی منطق به نظر برسند. با این حال، وقتی مجادله ای بین دیگران اتفاق می افتد، می توانند با کمک به طرفین در شناسایی و بروز احساسات شان، به خوبی میانجی گری کنند. از آنجا که این افراد بسیار تودار هستند، ممکن است شناخت آن ها برای دیگران سخت باشد. آن ها برای دایره محدود دوستان صمیمی و اعضای خانواده شان، بسیار فداکار هستند، و برای احساسات و عواطف عزیزان شان، اهمیت ویژه ای قائلند.

عمده انرژی آن ها درونی بوده، و با احساسات شدید و ارزش های قوی مشخص می شود. آن ها به کسانی که عاشق شان هستند و همچنین به اعتقادات و ارزش هایی که برایشان مهم است، بسیار وفادار و پایبندند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INFP

فراد دارای تیپ شخصیتی INFP بهترین عملکردشان را در شغل‌هایی به نمایش خواهند گذاشت که بتوانند در آنها آزادانه اوج خلاقیت و تجسمشان را به کار گیرند. اگرچه آنان افرادی هستند که در کارهای گروهی نیز به بهترین شکل عمل می‌کنند، عموما ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند. این افراد بسیار خلاق، هنرمند و معنوی هستند. آنها اغلب از مهارت‌های گفتاری برخوردارند، اما ممکن است ترجیح دهند که به‌جای صحبت‌کردن، افکار و احساساتشان را با نوشتن بیان کنند.

از آنجا که این اشخاص ارزش‌ها و اخلاق محکم و استواری دارند، در دفاع‌ و طرفداری از باورهایشان، به افراد پرشوری تبدیل می‌شوند. در حالی که تیپ شخصیتیINFP درمورد ارزش‌هایشان احساسات قدرتمندی دارند، علاقه‌مندند که درباره دیگران بیشتر اطلاعات کسب کنند و به شنیدن و درنظرگرفتن جنبه‌های مختلف هر موضوعی تمایل نشان می‌دهند.

تیپ شخصیتی INFP

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی INFP

گروه خلاقیت،هنر و طراحی

تیپ شخصیتی INFP از هنر خلاقانه لذت می برد و به هنر، موسیقی، رقص و ادبیات علاقه دارد. برخی مشاغل این گروه: هنرمند، مهندس معمار، نویسنده رمان، کمدین، طراح داخلی، روزنامه نگار، موسیقی دان

گروه آموزش و فعالیت های اجتماعی

تیپ شخصیتی INFP می تواند توانایی های افراد را خیلی سریع شناخته و به آنها کمک کند آنها را به ظهور برسانند. تیپ شخصیتی INFP به دلیل شهودی که دارد افراد را درک کرده و می تواند مشاور خوبی برای آنها باشد. او دوست دارد به افراد کمک کند تا بهترین خود باشند. برخی مشاغل این گروه: مشاور ، معلم زبان، استاد دانشگاه، دبیر مقطع متوسطه، روانشناس

گروه های مذهبی

تیپ شخصیتی INFP همانطور که گفته شد می تواند پتانسیل های افراد را دریافته و به آنها کمک کند تا آنها را ظاهر کنند. نظم و ترتیب درونی آنها موجب می شود نسبت به مقررات مذهبی پایدار بمانند. برخی مشاغل این گروه: مربی پرورشی، کارمند مراکز پرورشی و مذهبی

گروه مراقبت های بهداشتی

احساس همدلی موجود در تیپ شخصیتی INFJ آنها را به خدمتگزاران خوبی در گروه مراقبت های بهداشتی بدل کرده است اما مشاغلی مثل پزشکی و پرستاری ممکن است با روحیه آنها جور در نیاید زیرا به جزییات زیاد توجه نمی کنند. برخی مشاغل این گروه: آسیب شناس گفتار درمانی، پزشک طب جایگزین، فیزیوتراپیست، مربی بهداشت، متخصص تغذیه

گروه کسب و کار و فناوری

مشاغل امروزی متنوع و غالبا متمرکز بر فناوری هستند. در حالی که تیپ شخصیتی INFP تمایل دارند که با استرس زیاد فروش یا مشتری روبه‌رو نشوند، عمل‌کردهای بسیاری در یک سازمان تجاری یا غیرانتفاعی وجود دارند که به تفکر خلاق، حساس و بزرگ آن‌ها اعتماد می‌کنند.

برخی مشاعل این گروه: نویسنده‌ی فنی، استراتژیست محتوا، مدیر منابع انسانی، مدیر جمع‌آوری سرمایه، طراح UX، تکنسین طراحی.

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتی INFP می شود

کار با ارزش هایش هماهنگی داشته باشد.

محیط کار دوستانه و به دور از تنش و درگیری باشد.

در انجام کارها دارای خودمختاری باشد تا بتواند بدور از مقررات و زمانبندی ها کار را پیش ببرد.

کسی بر کارهایش نظارت نداشته باشد و مستقل باشد.

بتواند از قدرت شهودی خود در کمک به دیگران استفاده کند.

روابط تیپ شخصیتی INFP  

همانند سایر روابط دوستانه، ممکن است تیپ شخصیتی INFP تقلا کنند تا به شریک عاطفی پرشوری تبدیل شوند. پس از آنکه رابطه‌ای را برقرار کردند، با حسی قوی از وفاداری به آن نزدیک می‌شوند. گاهی اوقات، آنها می‌توانند دیدگاه‌های بیش‌ازحد عاشقانه‌ای نسبت به روابط داشته باشند. همچنین ممکن است برای ادامه زندگی، انتظارات بسیار زیادی از شریکشان داشته باشند. این افراد تمایل دارند به اینکه شخصا اظهارنظر کنند و در عین حال، تلاش می‌کنند تا جلوی وقوع درگیری را بگیرند. اگر شریک زندگی شما یک فرد دارای تیپ شخصیتی INFP است، درک کنید که ممکن است گاهی برای اینکه سر صحبت را باز کند با مشکل مواجه شود، نسبت به انتقادهایی که دریافت کرده است، حساس شود و اغلب خوشبختی شما را بالاتر از خوشبختی خود در نظر بگیرد.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟