تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ENFP هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

تیپ شخصیتی ENFP

نوع شخصیت ENFP در قلب مردم جا دارد. آن ها با آینده نگری خود اغلب چیزهایی را می بینند که دیگران از دیدن آن ناتوانند. گاهی اوقات ENFP ممکن است در ثابت ماندن، اولویت بندی و تمرکز بر وظیفه پیش رو مشکل داشته باشد، به خصوص اگر پای چیز جالب تری در میان باشد. تیپ شخصیتی ENFPخلاصه چهار کلمه زیر است.

E = به معنای برونگرا (Extraverted)

N = به معنای شهودی (iNtuitive)

=F به معنای احساسی (Feeling)

P= به معنای ادراکی (Perceiving)

رویکرد غالب: برون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ENFPاغلب بر احتمالات تمرکز می‌کنند. در تفکر انتزاعی، خوب هستند و ترجیحشان این است که بر جزئیات تمرکز نکنند. آنها مبتکر و متمرکز بر آینده هستند؛ همچنین در مشاهده تصویر اشیا، قوی‌تر هستند تا در توجه به واقعیت آن. این گروه به تمرکز بر روابط علاقه‌مندند و در یافتن الگو و ارتباطات بین افراد، موقعیت‌ها و ایده‌ها مهارت دارند.

رویکرد کمکی: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی ENFPهنگام تصمیم‌گیری، ارزش بیشتری برای احساسات و ارزش‌ها قائل می‌شود تا معیارهای منطقی و عینی. این افراد تمایل دارند به اینکه احساسات خود را دنبال کنند، با دیگران همدل باشند و تصمیماتشان را بر اساس احساسات خود بگیرند. آنها به صادق‌بودن با خود و ارزش‌های خود علاقه‌مندند. دنیای آنها با ارزش‌هایشان در دنیای ایدئال هم‌سو خواهد بود. 

رویکردسوم: برون‌گرای منطقی

این کارکرد شناختی مبتنی بر سازماندهی اطلاعات و ایده‌ها با روشی منطقی عمل می‌کند. این تیپ شخصیتی ممکن است از این کارکرد برای مرتب‌کردن داده‌های پراکنده به‌منظور برقراری ارتباطات استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال، یک فرد ENTP ممکن است حین حل مسئله با صدای بلند فکر کند تا بتواند برای دنبال‌کردن خط فکری خود، همه اطلاعات را روی میز قرار دهد.

رویکرد فرعی: درون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی ENFP از این کارکرد برای مقایسه تجربیات امروز با گذشته استفاده می‌کنند. در این حالت، این افراد اغلب می‌توانند خاطرات، احساسات و حواس مرتبط با آن وقایع را به یاد بیاورند؛ در نتیجه آنها می‌توانند بر اساس تجربیات قبلی، به‌دنبال انتظارات خود و الگویی برای رویدادهای آینده باشند

ویژگی های تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFPفردی خوشبین، خلاق، کنجکاو، مستقل، پر شور و دارای ایده های جدید است. آنها فردیخود انگیخته، دارای اطمینان خاطر بالا و خوشبین بوده و زندگی را مملو از فرصت ها می بینند. زندگی برای آنها، یک درام هیجان انگیز است.

در موقعیت های مختلف، اغلب سازگار و انعطاف پذیر هستند. اما گاهی اوقات نیز به جای سازگاری، ترجیح می دهند که راه های جدید را امتحان کنند. بیشتر به دنبال الهام گرفتن و الهام بخش بودن هستند و ایده های مبتکرانه ای خلق می کنند.

تیپ شخصیتی ENFPمی توانند به سرعت بین وقایع و اطلاعات ارتباط برقرار کرده و بر اساس الگوهایی که مشاهده می کنند، با اطمینان پیش بروند. آنها به تمامی امکانات و احتمالات، توجه ویژه دارند و به موضوعات زیادی نیز علاقمندند.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENFP

افراد تیپ شخصیتی ENFP، افرادی برونگرا هستند که این یعنی آن ها عاشق وقت گذرانی با دیگرانند. در واقع در اجتماع بودن به آن ها انرژی بیش تری می دهد و کمک می کند تا احساس سرزندگی، تازگی و هیجان نسبت به زندگی داشته باشند.اگرچه دیگر انواع برونگراها از تنهایی و انزوا خوش شان نمی آیند، اما تیپ شخصیتی ENFP، به تنهایی و وقت گذرانی با خود جهت تفکر و تامل نیز، نیاز دارند.

این افراد در روابط خود گرم و صمیمی و پر شور و اشتیاق اند. از آنجا که برونگرا هستند، ذاتا شادکام و جمع دوست می باشند.در روابط خود، همواره به دنبال رشد و راه هایی برای قدرت بخشیدن به شریک خود هستند. آن ها پر توجه و خودجوش هستند. البته ریسک پذیری بالای آن ها، گاهی می تواند برای کسانی که عاشق شان هستند، استرس زا باشد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENFP

افراد دارای تیپ شخصیتی ENFP، در مشاغلی که دارای انعطاف پذیری بالا باشند، عملکرد بهتری دارند. از آنجا که این افراد بسیار همدل و علاقمند به دیگران هستند، معمولا در مشاغل خدمات محور بهتر عمل می کنند. آن ها باید از مشاغلی که پر از جزئیات و وظایف روتین می باشند، اجتناب کنند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ENFP

گروه هنر، نویسندگی و طراحی

تیپ شخصیتی ENFP، از هنر خلاقانه لذت می برد و به هنر، موسیقی، رقص و ادبیات علاقه دارد. برخی مشاغل این گروه: هنرمند، طراح داخلی و معمار، نویسنده، موسیقیدان، روزنامه نگار، کمدین

تیپ شخصیتی ENFP فردی سرحال، خلاق و پرانرژی است. آنها در ابداع روشهای جدید انجام کار بسیار عالی هستند و دیدگاه کاملاً منحصر به فرد و تازه برای انجام کارها دارند. ENFP مردم مدار، دلسوز و خودجوش بوده و در شروع کار بسیار عالی است. با این حال، شاید ENFP پیگیری کننده چندان خوبی نباشد، زیرا ممکن است قبل از اتمام “کار بزرگ قبلی” به “کار بزرگ بعدی” بروند

 

تیپ شخصیتی ENFPبسیار ملاحظه کننده اند و تمایل دارند که برای محکم کاری تا جایی که می شود، گزینه های موجود را باقی بگذارند. به جای قضاوت کردن و تصمیم گرفتن، بیشتر ترجیح می دهند که مسائل را درک و درباره آنها فکر کنند. اگر از دوستانشان خواسته شود که درباره آنها نظر دهند، خواهند گفت که افرادی معاشرتی، پویا و شاداب هستند. آنها همچنین دارای روحیه متغیری هستند. وجود مسئله، برای تیپ شخصیتی ENFP انگیزه دهنده و جالب است و عاشق حل مسئله و پیاده كردن ایده های جدید و نوآورانه هستند. فن بیانشان خوب است و در بداهه گویی استعداد دارند.

از اینکه در کنار دیگران باشند، انرژی فراوان می گیرند و می توانند با موفقیت، استعدادهای خود را با نقاط قوت دیگران ترکیب کنند. آنها به رشد و پیشرفت دیگران علاقمندند و در ارتباط با آنها همدل و گرم و صمیمی هستند. تیپ شخصیتی ENFPخواهان تأیید دیگران بوده و به راحتی از دیگران قدردانی و حمایت می کنند. از اختلاف و تعارض پرهیز کرده و ترجیح می دهند با دیگران دوست و هماهنگ باشند. به طور کلی اشتیاق آنها به زندگی، ستودنی است.

گروه آموزش و مشاوره

  تیپ شخصیتی ENFP، می تواند توانایی های افراد را خیلی سریع شناخته و به آنها کمک کند آنها را به ظهور برسانند. تیپ شخصیتی ENFP، به دلیل شهودی که دارد افراد را درک کرده و می تواند مشاور خوبی برای آنها باشد. او دوست دارد به افراد کمک کند تا بهترین خود باشند. برخی مشاغل این گروه: مشاور، معلم، مربی مهد کودک، مددکار اجتماعی، استاد دانشگاه، مشاور، محقق

گروههای پرورشی

همان طور که در بالا ذکر شد  تیپ شخصیتی ENFP توانایی زادی در دیدن پتانسیل های شخصی افراد دارند و می توانند آنها را پرورش دهند. آنها در گروههای پرورشی به راحتی می توانند افراد را با عمق وجود و تقدیر خود آشنا کنند. برخی مشاغل این گروه: مشاور پرورشی

گروه تجارت

در یک سازمان بهترین موقعیت برای تیپ شخصیتی ENFP، قسمت منایع انسانی و قسمت تحقیق و توسعه است که در این صورت می تواند با نقش اصلی خودش که همانا کمک به دیگران است در ارتباط باشد. برخی از این مشاغل که بی ارتباط با مربیگری هم نیستند عبارتند از: مربی قسمت گسترش منابع انسانی، محقق اجتماعی، مشاور استراتژی، مشاور مدیریتی

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیت  ENFP می شود

در کاری موفق است که جزئیات کاری مهم نباشد.

دوست دارد به صورت گروی روی پروژه کار کند.

تمایل دارد کار خلاقانه ای داشته باشد و بتواند ایده های خود را عملی کند.

باید بتواند ایده ها، محصولات، خدمات یا راه حل های جدیدی برای مسایلی که به دیگران کمک می کند، پیدا کند.

محیط کار باید دوستانه و بدون تنش باشد.

بتواند با سرعت روی موضوعات کار کند، از حداقل قواعد و رویه ها پیروی کرده و آزادی عمل داشته باشد تا اراده اش را نشان دهد.

روابط عاطفی تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP روابط عاشقانه پرشور و پراشتیاق را دوست دارند. روابط طولانی‌مدت بعضی اوقات ممکن است به بن‌بست برسد، زیرا این افراد همیشه به‌جای تمرکز بر داشته‌ها، به احتمالات فکر می‌کنند. برای حفظ روابط عاشقانه، لازم است به‌دنبال راه‌های جدیدی باشید تا هیجان در رابطه شما جاری شود.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟