کلاس تقویتی عربی

کلاس تقویتی عربی

کلاس تقویتی عربی

در این مقاله با موضوع کلاس تقویتی عربی همراه شما هستیم و قصد داریم اهمیت تقویت زبان عربی و فواید کلاس تقویتی عربی را برای شما توضیح دهیم.

درس عربی یکی از درس های رتبه ساز کنکور است اما متاسفانه به غیر از دانش آموزان ممتاز، مورد استقبال و مطالعه سایر دانش آموزان قرار نمی گیرد. ممکن است برخی از دانش آموزان به دلایل مختلفی در این درس مشکل داشته و عملکرد ضعیفی داشته باشند و اینجاست که اهمیت کلاس های تقویتی عربی مشخص می شود.

به طور کلی یادگیری هر زبانی به غیر از زبان مادری سختی های خاص خود را دارد اما در صورتی که دانش آموزان با تکنیک ها و اصول درست مطالعه و یادگیری زبان را بدانند، با علاقه و اشتیاق در کلاس های مدرسه یا کلاس های تقویتی شرکت کرده و در مدت زمان کوتاه به پیشرفت های بزرگی دست پیدا خواهند کرد.

در این مقاله قصد داریم به توضیح تمام مواردی که باید در رابطه با زبان عربی و کلاس تقویتی آن بدانید بپردازیم و شما را به یادگیری این درس ترغیب نماییم.

به طور کلی عربی در 3 ساختار کلی مورد استفاده متکلمان این زبان قرار می گیرد که عبارتند از:

  • عربی استاندارد (کتابی)
  • عربی کلاسیک (قرآنی)
  • عربی عامیانه (گفتاری)

معمولا در کتاب های درسی به آموزش ترکیبی از عربی استاندارد و عربی کلاسیک می پردازند.

هر کدام از این ساختار ها در موارد بسیاری همچون جمله بندی ها و نحوه قرار گیری کلمات در کنار یکدیگر با هم تفاوت دارند. ممکن است برای کسانی که در درس عربی مشکل داشته باشند تلفظ کلمات عربی سخت باشد، ما به این افراد توصیه می کنیم که برای یادگیری بهتر سعی کنند تا حد ممکن به تقویت قوای شنیداری خود بپردازند تا به تدریج با تلفظ درست کلمات عربی آشنا شوند.

تاریخچه زبان عربی:

زبان عربی جزء 6 زبان رسمی سازمان ملل متحد می باشد و در بسیاری از کشور های جهان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال زبان عربی زبان رسمی کشور های عراق، سوریه، لبنان، یمن، مصر، کویت و… است.

محققان و زبان شناسان زبان عربی را به 2 بخش قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم می نمایند. قبل از اسلام زبان عربی دارای 2 شاخه ی اصلی عربی شمالی و عربی جنوبی بود که هر کدام از جنبه های گوناگونی با هم فرق داشتند. زبان عربی جنوبی در مناطق یمن مورد استفاده قرار می گرفت و به تدریج به علت تاثیر گرفتن از تمدن مصر و فنیقی کمرنگ شده و سر انجام با ظهور اسلام به طور کامل به فراموشی سپرده شد.

اما زبان عربی شمالی در عربستان مورد استفاده قرار می گرفت و پایه و اساس زبان عربی کنونی به حساب می رود. با پیشرفت دین اسلام و به دلیل اینکه کتاب مقدس مسلمانان (قران) به این زبان بود، زبان عربی وارد کشور های دیگر شد و در بسیاری از نقاط جهان رواج یافت.

در حال حاضر زبان عربی به 2 دسته عربی نوشتاری و عربی گفتاری تقسیم می شود. عربی گفتاری یا همان عربی عامیانه در کشور های مختلف با توجه به لهجه ی مردم آن کشور متفاوت است، اما عربی نوشتاری بر اساس قران کریم به وجود آمده است و به همین دلیل در سراسر جهان یکپارچه بوده و به یک صورت می باشد.

یادگیری زبان عربی چه اهمیتی دارد؟

علاوه بر اینکه زبان عربی یکی از درس های مهم و تاثیر گذار در کنکور می باشد، در زندگی شخصی افراد هم تاثیر گذار است و یادگیری آن از جهات مختلفی حائز اهمیت می باشد. همانطور که می دانید یکی از عواملی که موجب وحدت مسلمانان در سراسر جهان شده است، وجود یک کتاب اسمانی مشترک می باشد و این کتاب به زبان عربی نوشته است.

در ادامه به برخی مواردی که موجب اهمیت یادگیری این زبان شده است، می پردازیم:

  • درک بهتر مفاهیم قرانی و دینی:

تمام کتاب ها و مراجع دینی ما مسلمان مانند قران، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احادیث پیامبران و امامان، کتاب های تفسیر قران، کتاب های فقهی و … به زبان عربی می باشند و ما به عنوان یک مسلمان باید در درک بهتر این کتاب ها تلاش کنیم . یادگیری زبان عربی موجب می شود که ما مفهوم احادیث و یا ایات قران را بهتر بفهمیم و به پیشرفت دینی ما کمک خواهد کرد.

  • مسافرت به کشور های عرب زبان:

ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که به قصد زیارت یا گردشگری به یکی از کشور های عرب زبان مثل سوریه، عراق و … سفر کند. به همین علت یادگیری زبان عربی برای برقراری ارتباط با مردم این کشور ها لازم است.

  • ارتباطات اقتصادی و سیاسی:

کشور ما در همسایگی کشور های عرب زبان قرار گرفته است و همچنین به دلیل اینکه دین ما و این کشور ها مشترک می باشد، از گذشته تا کنون روابط اقتصادی، سیاسی، تاریخی، اجتماعی و … با این کشور های عرب داشته ایم. به همین علت لازم است که این زبان را به خوبی یاد بگیریم.

  • اهمیت درس عربی در برای قبولی در رشته های حقوق و علوم سیاسی:

درس عربی یکی از دروس مهم در رشته های حقوق، فقه،علوم سیاسی، ادبیات و الهیات می باشد و در کنکور این رشته ها هم تاثیر بالایی دارد.

  • درک کتاب های علمی و فلسفی زبان عربی:

یادگیری زبان عربی به شما کمک می کند که توانایی مطالعه و فهم آثار دانشمندان و فیلسوفان عرب زبان را داشته باشید و مفهوم کتاب های عربی را درک کنید. با وجود اینکه بسیاری از این کتاب ها ترجمه شده اند اما مطالعه متن اصلی بسیار موثر تر می باشد، زیرا در ترجمه افکار و سلایق مترجم روی متن تاثیر گذار است. بنابراین خواندن کتاب اصلی از زبان نویسنده باعث فهم منظور نویسنده از آن موضوع خواهد شد.

مزایا و تاثیرات کلاس تقویتی زبان عربی:

زبان عربی پیچیدگی و قواعد دستورات زیادی دارد و به همین علت یادگیری آن تا حدودی دشوار است. گاهی ممکن است دانش آموزان به دلایلی مثل شلوغ بودن کلاس درس و یا به کار بردن روش های آموزشی نا مناسب این درس را به خوبی یاد نگیرد، به همین خاطر شرکت در یک کلاس تقویتی خوب می تواند یک راه حل مناسب برای چنین دانش آموزانی محسوب شود و تا حد بسیار زیادی به تقویت زبان عربی آن ها کمک کند.

شرکت در کلاس تقویتی و انتخاب مدرس ماهر و مجرب دانش آموزان را به یادگیری این زبان ترغیب کرده و باعث موفقیت تحصیلی آن ها خواهد شد. برخی از مزایای شرکت در کلاس های تقویتی عربی به شرح زیر می باشد:

رفع مشکلات و ایرادات تمام دانش آموزان:

تعداد شرکت کنندگان کلاس های تقویتی بسیار کمتر از کلاس های مدرسه است، به همین دلیل مدرس فرصت کافی برای رفع اشکالات تمام دانش آموزان را دارد. همچنین مدرس می تواند برای فهم بهتر مطالب مسائل و تمرینات بیشتری ارائه دهد.

تمرکز بالای استاد و دانش آموزان:

در کلاس های تقویتی هم مدرس توجه بیشتری به دانش آموزان دارد و هم دانش آموزان با دقت بیشتری به مطالب ارائه شده توسط مدرس گوش می دهند.

آموزش بر اساس میزان توانایی دانش آموزان:

در کلاس های تقویتی مدرسان با توجه به توانایی های دانش آموزان و سطح تحصیلی آن ها مطالب آموزشی را ارئه می دهند. اگر مدرس متوجه شود که اکثر دانش اموزان سطح بسیار پایینی دارند، آموزش را از اصول و قواعد اولیه زبان عربی آغاز می کند. اما در مدرسه سر فصل های خاصی به معلم داده می شود و او مجبور است بدون توجه به اینکه ایا دانش آموزان مطالب سال های قبل را یاد گرفته اند یا خیر، به ارائه آن سر فصل ها بپردازد.

امکان پرسش و پاسخ در کلاس:

در کلاس های تقویتی وقت کافی در اختیار است و دانش آموزان می توانند تمام سوالات و ایرادات خود را در کلاس بیان کنند. اما در کلاس های مدرسه معلم وقت کافی برای پاسخ دادن به سوالات همه دانش آموزان را ندارد.

هزینه ثبت نام کلاس تقویتی عربی:

هزینه هرجلسه از کلاس تقویتی عربی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال عواملی مانند مهارت و سابقه کاری مدرس، تعداد جلسات مورد نیاز، مقطع تحصیلی دانش آموزان و .. در هزینه این کلاس ها نقش دارند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی