شیرینی خانگی

دستور پخت 5 شیرینی خانگی ساده

دستور پخت پنج شیرینی خانگی ساده، کم زحمت، سریع و آسان حتی بدون نیاز به فر در این مقاله از نیکارو. 

1. شیرینی نخودی

شیرینی نخودی
مواد لازم:

دو لیوان آرد نخودچی
چهار عدد هل
دو لیوان شکر
دو لیوان کره

طرز تهیه:

برای شروع این شیرینی خانگی ساده، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و دو لیوان آرد نخودچی را در آن تفت دهید تا عطر خوشش به مشامتان برسد، سپس آن را از روی حرارت بردارید تا از دما بیفتد و سرد شود. دو لیوان شکر را به همراه چهار عدد هل آسیاب کنید تا نرم و پودری شوند.

دو لیوان کره را در تابه ای خالی یا در فر، ذوب کنید اما حواستان باشد که دمای آن چندان بالا نرود و داغ نباشد. آرد تفت داده شده، کره ذوب شده، شکر و هل پودر شده را با هم مخلوط کنید تا در نهایت خمیری نرم و لطیف به دست آورید.

خمیر آماده شده را روی سطح تمیزی با قطر حدودا دو یا سه سانت پهن کنید و با قالب شیرینی نخودی یا هرقالب دلخواه دیگری، قالب بزنید.

می توانید شیرینی های آماده شده را با گلاب کمی مرطوب کنید و با زعفران و مغزیجات مختلف مانند خلال پسته تزئین کنید.

شیرینی نخودی های خود را می توانید تا مدت ها بدون تغییر در ظاهر یا طعم، در یخچال نگهداری کنید.

2. شرینی اتریشی

شیرینی اتریشی
مواد لازم:

250 گرم آرد
80 گرم پودر قند
4 عدد زرده تخم مرغ
200 گرم مارگارین نرم شده
3 قاشق چاخوری عصاره مایع وانیل
50 گرم پودر نارگیل و 50 گرم شکلات آب شده برای تزئین

طرز تهیه:

برای شروع، فر را روشن کنید تا با دمای 135 درجه سانتی گراد گرم شود.
پودر قند و مارگارین نرم شده را با همزن مخلوط کنید تا جایی که مایعی یک دست و کرم رنگ به دست آورید، سپس زرده تخم مرغ و وانیل را به آن اضافه کنید و تا جایی که یکدست شوند با هم مخلوط کنید. بعد از آن، آرد صاف شده را کم کم به بقیه مواد اضافه کنید و مخلوط کنید تا در نهایت خمیر لطیف و یکدست حاصل شود.
شیرینی اتریشی نیازی به قالب ندارد و باید خمیر را با ماسوره کنگره دار یک سانتی شکل دهید. اندازه شیرینی ها و مدل آن ها می تواند دلخواه باشد. شیرینی ها را با فاصله از هم، روی کاغذ روغنی سینی فر بچینید و سپس سینی را به مدت 20 دقیقه در فر گرم شده قرار دهید تا کمی طلایی رنگ و پخته شوند.
پس از پخت، می توانید شیرینی خانگی های آماده شده را با شکلات آب شده و موارد سلیقه ای مانند پودر پسته تزئین کنید.

3. گوشفیل

گوشفیل
مواد لازم شربت:

دو لیوان شکر
یک چهارم لیوان گلاب
به میزان دلخواه هل
دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
یک قاشق غذاخوری گلوکز
نصف قاشق چایخوری وانیل
یک قاشق غذاخوری آب لیمو

مواد لازم خمیر:

یک عدد تخم مرغ
نیم لیوان شیر
دو پیمانه آرد
یک قاشق چایخوری بینگ پودر
دو قاشق غذاخوری روغن جامد
دو قاشق غذاخوری شربت
یک قاشق غذاخوری ماست

 

طرز تهیه شربت:

برای شروع دو لیوان شکر را در یک لیوان آب حل کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و به آن وانیل، گلاب، آبلیمو، هل و زعفران را اضافه کنید. پس از ده دقیقه از به جوش آمدن شربت، گلوکز را اضافه کنید و اجازه دهید تا جایی روی حرارت بماند که قوام بیاید. آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد و خوب سرد شود.

طرز تهیه خمیر:

تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و هم بزنید تا یک دست شود و شیر، روغن جامد، ماست و دو قاشق از شربت آماده شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مایعی یک دست به دست آورید. با اضافه کردن بکینگ پودر و آرد الک شده به مخلوط و ورز آن، خمیری لطیف و یکدست حاصل می شود که باید حسابی آن را با آرد ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد. در این صورت خمیر شما آماده است و باید آن را حدودا دو ساعت کنار بگذارید تا استراحت کند.
در آخرین مرحله، می توانید خمیر را روی سطحی تمیز پهن کنید و به شکل لوزی های کوچک برش دهید یا با قالب های کوچک قالب بزنید تا به شکل دلخواه شما در بیایند.
در آخر، گوشفیل ها را در تابه ای که از روغن مایع پر شده و داغ باشد سرخ می کنید تا طلایی شوند. لازم است قبل از قرار دادن گوشفیل ها در شربت، روغن آن ها را بگیرید و سپس آن ها را به شربت سرد شده انتقال دهید. بهتر است قرارگیری گوشفیل ها در شربت طولانی نشود و بعد از خارج شدن، ان ها را در صافی قرار دهید تا شربت اضافی گرفته شود.
می توانید شیرینی خانگی آماده شده خود را با مغزیجات و پودر پسته تزئین کنید

4. شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره ای
مواد لازم:

نصف پیمانه نشاسته
یک پیمانه آرد شیرینی پزی
سه عدد تخم مرغ
دو قاشق غذاخوری گلاب
یک پیمانه شیر
نصف قاشق چایخوری وانیل
پودر شکر برای تزئین

 

طرز تهیه:

برای شروع آرد، گلاب و نشاسته را به ترتیب به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یک دست شود. سپس تخم مرغ ها را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به همین سادگی، خمیر شیرینی آماده شود. در صورت نیاز، با اضافه کردن کمی آب یا شیر می توانید سفتی خمیر را کمتر کنید.
بعد از آماده شدن خمیر، تابه ای آماده کنید و مقدار زیادی روغن در آن بریزید تا داغ شود. قالب را در خمیر فرو کنید تا جایی که خمیر حدود دو میلی متر از سر قالب بیرون بزند. قالب را در روغن داغ شده چند ثانیه نگه دارید تا شیرینی خودش را بگیرد و با یک تکانه سبک، به راحتی از قالب جدا شود. شیرینی پنجره ای زود خودش را می گیرد و باید سریع آن را از روغن خارج کنید، تنها کافی است هر دو طرف آن کمی طلایی شود.
پس از آماده شدن شیرینی ها، روغن آن ها را بگیرید و تا داغ هستند، اگر دوست دارید روی آن ها را با پودر قند تزئین کنید و از شیرینی خانگی خود لذت ببرید.

5. شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی
مواد لازم:

سفیده چهار تخم مرغ
125 گرم پودر نارگیل
یک پیمانه شکر
دو قاشق غذاخوری شکر
یک قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو
پودر پسته برای تزئین

طرز تهیه:

در یک تابه نچسب، سفیده تخم مرغ، پودر نارگیل، شکر و روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. با استفاده از یک قاشق چوبی، با هم زدن مواد تلاش کنید به نقطه جوش نرسند اما حرارت بالایی داشته باشند. به این کار داغ زدن می گویند که نیاز به دقت و حوصله بالایی دارد و حدود پنج تا شش دقیقه کافیست.مواد را از روی حرارات بردارید و سرکه یا آبلیمو را به آن ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. مدتی به مواد استراحت دهید تا از دما بیفتد و سرد شود.
در مرحله بعد، باید مواد را با ماسوره روی کاغذ روغنی درون سینی فر، شکل دهید و دایره های کوچک با فاصله از هم ایجاد کنید. اگر دوست دارید، قبل از به فر رفتن شیرینی ها روی آنها پودر پسته بپاشید و سپس به مدت پانزده تا بیست دقیقه، شیرینی ها را در فر گرم شده با حرارت 190 تا 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا بپزند و تغییر رنگ بدهند.
نکته در شیرینی نارگیلی این است که باز کردن در فر قبل از سردتر شدن آن می تواند باعث شود.

این شیرینی خانگی های پرطرفدار را می توانید به سادگی و در زمان کم آماده کنید و در کنار خانواده و دوستان، از انها لذت ببرید. البته برای یاد گرفتن و تسلط بر کیک و شیرینی خانگی های حرفه ای تر، بهتر است این هنر پرطرفدار و دلپذیر را در دوره ها و آموزشگاه های شیرینی پزی دنبال کنید.

نیکارو در مقاله زیر بهترین آموزشگاه های شیرینی پزی در مشهد را به شما معرفی می کند:

معرفی بهترین آموزشگاه های شیرینی پزی و آشپزی در مشهد

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی