تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ در تست MBTI

اگر در تست MBTI دارای تیپ شخصیتی ENTJ هستید و  یا دوست دارید در مورد این تیپ شخصیتی اطلاعاتی کسب کنید با این مطلب همراه باشید.

 

تیپ شخصیتی ENTJ

ENTJ ها سازمان یافته، با اراده بالا، عزم راسخ و نیاز شدید برای پیگیری اهداف شان هستند. ENTJ ها با اعتماد به نفس، مقتدر و در کل رهبران خوبی می باشند. این افراد در شرایطی که سازماندهی و مأموریت نیروها را می طلبد، به درستی عمل می کنند. تمایل آنها برای انجام کار، حرکت در کوتاهترین بازه زمانی ممکن و استفاده از سریعترین مسیر ممکن است. تیپ شخصیتی ENTJ خلاصه چهار کلمه زیر است.

E= به معنای برونگرا (Extraverted)

N= به معنای شهودی (iNtuitive)

T= به معنای منطقی (Thinking)

J= به معنای قضاوتی (Judging)

رویکرد غالب: برون‌گرای منطقی

این عملکرد ترجیحی تیپ شخصیتی ENTJ است و از طریق نحوه تصمیم‌گیری و قضاوت آنها بیان می‌شود.

تیپ شخصیتی ENTJ  تمایل دارند که بدون گوش‌دادن و قبل از اینکه همه اطلاعات مربوط به یک موقعیت را به دست آورند، فوری قضاوت کرده و شروع به صحبت کنند. در عین حال که آنها تمایل به قضاوت‌های فوری دارند، بسیار منطقی و شهودی نیز هستند. آنها بر تحمیل نظم و معیارهای خود در دنیای اطراف تمرکز دارند. تعیین اهداف قابل‌اندازه‌گیری برایشان مهم است.

رویکرد کمکی: درون‌گرای شهودی

افراد با این نوع تیپ شخصیتی، آینده‌نگر هستند و همیشه هنگام تصمیم‌گیری، تمامی ‌جوانب ممکن را در نظر می‌گیرند.تیپ شخصیتی ENTJ  آینده‌نگر هستند و از تغییر نمی‌ترسند. آنها به غرایز خود اعتماد دارند، اگرچه ممکن است از عجولانه تصمیم‌گرفتن پشیمان نیز بشنوند.

رویکرد سوم: برون‌گرای حسی

این عملکرد شناختی به تیپ شخصیتی ENTJ حس ماجراجویی می‌دهد. آنها از تجربیات جدید لذت می‌برند و ممکن است بعضی اوقات درگیر رفتارهای هیجان‌انگیز بشوند. همچنین با توجه به تمرکز حسی بیرونی در این افراد، آنها قدردان زیبایی‌های زندگی نیز هستند و معمولا از محاصره‌کردن خود با چیزهایی که جذاب یا جالب به نظر می‌رسند، لذت می‌برند.

رویکرد فرعی : درون‌گرای احساسی

درون‌گرای احساسی، بر احساسات و ارزش‌های درونی متمرکز است. احساسات برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ  می‌تواند زمینه‌ای دشوار باشد و اغلب، آنها متوجه تأثیر این بخش از شخصیتشان در فرایند تصمیم‌گیری نیستند.

هنگامی ‌که این جنبه از شخصیت ضعیف باشد، تیپ شخصیتی ENTJ در موقعیت‌هایی که نیازمند روی‌آوردن به نوع خاصی از عواطف هستند، احساس ناراحتی یا ناخوشایندی خواهند کرد.

تیپ شخصیتی ENTJ

توضیحات تیپ شخصیتی ENTJ

 ENTJها همیشه به دنبال روش هایی برای انجام کار بهتر و ذخیره دانش و تجربه هستند. این افراد دوست دارند در کارها پیش قدم شوند، طبیعتاً مسئولیت را بر عهده می گیرند و می خواهند سر رشته امور دست شان باشد. یک ENTJ می خواهد برنامه های آینده را به خوبی طراحی نموده و اطمینان حاصل کند که همه طبق آن عمل می کنند. این افراد در هدایت کردن گروهی از افراد مهارت داشته و دقت آن ها باعث می شود که در بلند مدت دیگران به توانایی های مدیریتی شان پی ببرند.

تیپ شخصیتی ENTJ برای حقایق، ارزش زیادی قائل هستند و می توانند به سرعت، روش ها و سیاست های غیر منطقی و ناکارآمد را تشخیص داده و نقاط ضعف و اشکالات را شناسایی کنند. به خوبی نیز می توانید روش های جایگزین و راه اصلاح موقعیت های مختلف را بیابند. در واقع آنها ترجیح می دهند تا به جای قبول سیستم ها، آنها را اصلاح کنند.

برای رسیدن به موفقیت، تلاش زیادی می کنند. از حل مسائل پیچیده لذت می برند و می خواهند در انجام هر کاری، به سطوح پیشرفته و استادی برسند. علاقه دارند که درباره موضوعات مختلف، تحقیق کرده و آنها را از جنبه های گوناگون، بررسی نمایند.

افراد دارای تیپ شخصیتی  ENTJ برای کار کردن، محیط هایی را ترجیح می دهند که در آن، مسئولیتی را به آنها محول کنند و بتوانند با استفاده از منابع موجود، به اهداف و مقاصد خود برسند.

فرد دارای تیپ شخصیتی  ENTJ فردی فعال، پر انرژی، مطمئن و با صلاحیت بوده و از قدرت رهبری و برنامه ریزی خوبی برخوردار می باشد. با شور و اشتیاق زندگی می کنند. خوش بین هستند و علاقمندند که دیگران را در راه تحقق بخشیدن به خواسته هایشان، راهنمایی کنند.

متفکر هستند و می توانند ایده هایشان را به خوبی، ارائه کنند. همچنین، در حل مشکلات و پیدا کردن روش های کاربردی و سازمان یافته از توانمندی بالایی برخوردارند.آینده نگر هستند و ترجیح می دهند که هدف گذاری های بلند مدت داشته باشند، در عین حال به نتایج آتی اعمالشان نیز توجه ویژه دارند. بسیار منطقی و تحلیلگر هستند و همین ویژگی ها، سبب می شوند که در انجام هر کاری که به استدلال و منطق نیاز دارد، موفق باشند.

پیوسته به دنبال این هستند که بر دانش خود افزوده و مهارت های گوناگون را بیاموزند؛ همچنین بسیار مشتاق هستند که این دانش و مهارت ها را به سایرین نیز منتقل کنند.

افراد دارای تیپ شخصیتی  ENTJ مطلع، با معلومات و مبارزه طلب هستند و اگر کسی آنها را به رقابت، دعوت کند، خوشحال می شوند. به اندازه ای که ممکن است معاشرت و یا کار کردن با افرادی که تمایلی به رقابت کردن ندارند، برایشان کسل کننده بشود.

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENTJ 

از آنجا که تیپ شخصیتی ENTJ برون‌گرا هستند، از معاشرت با دیگران انرژی می‌گیرند. برخلاف افراد درون‌گرا که در موقعیت‌های اجتماعی انرژی از دست می‌دهند. آنها عاشق گفت‌وگوها و مباحث پرشور و پرجنب‌وجوش هستند. در برخی موارد، دیگران می‌توانند از اعتماد‌به‌نفس ENTJ‌ها و مهارت‌های کلامی‌ قوی آنها جا بخورند. این گروه وقتی که ایده خوبی دارند، احساس می‌کنند که باید آن را با افراد دیگر در میان بگذارند.

با وجود توانایی‌های کلامی، افراد با تیپ شخصیتی ENTJ همیشه در درک احساسات اطرافیان خوب نیستند. ابراز احساسات در بعضی مواقع برای آنها دشوار خواهد بود. گرایش این گروه به بحث و گفت‌وگو، می‌تواند آنها را افرادی پرخاشگر، اهل بحث و جدل و مناقشه‌گر نشان بدهد. این گروه می‌توانند با تلاش در فهمیدن احساسات دیگران، به این مشکل غلبه کنند.

آنها ممکن است برای درک یا همراهی با شخصیت‌های حساس‌تر تلاش کنند. با توجه به اینکه برون‌گرا هستند، به ابراز عواطف خود قادر نیستند و ممکن است دیگران آنها را بی‌احساس قلمداد کنند.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ به لطف راحت‌بودن حتی در کانون توجه، توانایی برقراری ارتباط و تمایل به تصمیم‌گیری سریع، ذاتا در دسته نقش‌های رهبری قرار می‌گیرند.

این افراد گاهی اوقات بدون اینکه بدانند چگونه در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اند، گروهی را تحت‌کنترل خود می‌یابند. افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ به‌دلیل علاقه‌مندی به ساختار و نظم، در نظارت و راهنمایی دیگران و کمک به گروه‌ها در انجام وظایف و دستیابی به اهداف، خوب هستند. آنها می‌توانند به‌سرعت متوجه شوند که چه کاری باید انجام شود، برنامه عملی را تدوین و نقش‌ها را به اعضای گروه اختصاص دهند.

تیپ شخصیتی ENTJ در شغل‌هایی که خیلی ساختارمندند، اما فضای زیادی برای تنوع در اختیار دارند، بهتر کار می‌کنند. مشاغلی که به آنها امکان ملاقات و تعامل با افراد مختلف را می‌دهد، برایشان ایدئال هستند. افراد با این تیپ شخصیتی، مهارت‌های مطلوب زیادی را به دست می‌آورند، از جمله، مهارت‌های عالی رهبری و ارتباطی، نگرشی سخت‌کوشانه و توانایی برنامه‌ریزی برای آینده.

مسیر شغلی آینده ات رو بشناس

برای شرکت در آزمون MBTI فرم زیر را تکمیل بفرمایید.

تیپ شخصیتی ENTJ

مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ENTJ

گروه تجارت و مدیریت

تیپ شخصیتی ENTJ دوست دارد مسئولیت داشته باشد و در مقام خود دست بالا را داشته باشد. از برنامه ریزی بلند مدت برای حل مشکلات لذت می برد و دوست دارد افراد و منابع را در جهت دستاورد های ملموس به کار گیرد. برخی مشاغل مناسب این گروه: مدیر ارشد، مدیر کل، مدیر فروش، مدیر دانشگاه، تهیه کننده فیلم، مدیر برنامه، مدیر املاک و مستغلات

گروه مهندسی و تکنولوژی

تیپ شخصیتیENTJ از خلق و طراحی لذت می برد و دوست دارد ببیند ایده هایش به حقیقت می پیوندند. گروه شغلی مهندسی و تکنولوژی برایش مناسب است زیرا می بیند ایده هایش جهت ساخت دنیایی بهتر به کار گرفته می شوند. برخی مشاغل مناسب این گروه:  مهندش شیمی، مهندس بیوشیمی، مهندس هوافضا، مهندس محیط زیست، مدیر پایگاه داده، متخصص کامپیوتر و شبکه.

گروه مشاوره و تدریس

تیپ شخصیتی ENTJ این قدرت را دارد که نقاط تاریک و مبهم را ببیند و آنها را با خلاقیت حل کند. ازین رو این  افراد برای مشاوره و تدریس عالی هستند. برخی مشاغل مناسب این گروه:  مشاوره مدیریتی و شغلی، مدیر آموزشی، مشاورحراست، مشاور تحصیلی، مشاور سیاسی، مدیر توسعه و تحقیقات

گروه سرمایه گذاری

تیپ شخصیتی ENTJ از مشاغل رقابتی استقبال می کند و به دلیل آینده نگری که دارد می تواند منابع مالی را به گونه ای به کار بگیرد که به سود خود و مشتریانش بینجامد. برخی مشاغل این گروه: دلال بازار بورس و سهام، مدیر مالی، مشاور مالی، بانکدار، سرمایه گذار بانکی.

مواردی که باعث رضایت شغلی تیپ شخصیتیENTJ می شود

باید در تیمش از افراد خلاق و هوشمند بهره مند باشد.

باید بتواند در محل کارش رشد کرده و به مدارج بالا برسد.

باید کارش چالش برانگیز باشد تا بتواند استعداد و خلاقیتش را نشان دهد.

باید محیط کارش سازمان یافته باشد.

باید خودش بتواند برنامه استراتژیک کوتاه مدت و بلند مدت سازمانش را بریزد.

باید بتواند دیگران را کنترل کند.

باید بتواند از خلاقیت هایش در کار استفاده کند.

روابط تیپ شخصیتی  ENTJ

شریک تیپ شخصیتی ENTJ  ممکن است در رابطه کاملا مسلط باشد. از آنجا که سروکارداشتن با احساسات به‌طور طبیعی در آنها وجود ندارد، ممکن است درمورد احساسات شریک زندگی خود، بی‌اهمیت جلوه کنند. یادآوری این نکته اهمیت دارد که این بدان معنی نیست که ENTJ احساساتی ندارد، بلکه آنها برای نشان‌دادن عواطف خود باید احساس راحتی کنند. این گروه بسیار متعهد به برقراری روابط هستند و همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند روابط خود را بهبود ببخشند. اگر با شریک زندگی خود مشکلی دارید، مقدم و صادق باشید. شریک زندگی شما ترجیح می‌دهد که حقیقت را بشنود تا اینکه سعی کند احساسات شما را حدس بزند.

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی

تیپ‌های شخصیتی MBTI

برون‌گرا یا درون‌گرا؟!
منطقی یا احساسی؟!

شخصیت شما چیست؟