آموزش درختکاری به کودکان

آموزش درختکاری به دانش آموزان

آموزش درختکاری به دانش آموزان

هر ساله با فرا رسیدن 15 اسفند نگاهها به سمت اهمیت درخت و آموزش درختکاری جلب می شود.

در مذاهب و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری به عنوان یک امر پسندیده و نیکو از جایگاه خاصی برخوردار است. دین مقدس اسلام نیز انسان را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بسیاری از بزرگان ما به این امر مهم اهتمام داشته و کاشت نهال را ارج می نهادند .

حفظ، نگهداری و توسعه محیط زیست از شاخص های اصلی توسعه و یک وظیفه ملی و دینی است . کاشت درخت و گسترش فضای سبز در کاهش آلاینده های زیست محیطی بویژه آلایند های هوا و شادابی و سلامتی جامعه بسیار موثر است .

در کشور ما هر ساله به مناسبت روز درختکاری، مردم بویژه ساکنان شهرهای بزرگ با حضور در بوستان ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال می کنند تا شهری زیبا و آباد داشته و از مخاطرات زندگی شهری و چالش های زیست محیطی شهرها بکاهند .

دانش آموزان و جوانان و نوجوانان بهترین سرمایه انسانی برای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه گسترش و نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست محسوب می شوند .

در این مطلب کوشیده ایم با آموزش درختکاری به دانش آموزان گامی هر چند کوچک  در زمینه فرهنگسازی برای طبیعت این مرز و بوم برداریم.

قدم اول : هدف

هدف های خود را سنجش کنید  .اینکه نمی خواهید درخت را صرفا برای زیبایی بکارید و یا سایه بر روی خانه خود بیندازید شما می خواهید با کاشت آن نقشی  در کمک به محیط زیست خود داشته باشید .

اینکه پرندگان از درختی که شما کاشته اید بهره ببرند و صدای زیبایشان را بشنوید برایتان لذت بخش است و به شما حس عالی و طبیعت دوستی خواهد داد.

آموزش درختکاری به کودکان

قدم دوم : شناخت محیط

زمین و خاک محل کاشت درختان را در نظر بگیرید. عواملی مانند شیب، همسایگان، زهکشی و فرسایش می توانند در رشد درخت شما تاثیر گذار باشند.

به طور مثال اگر در مناطقه شیب دار و تپه ای زندگی می کنید باید ریشه درخت خود را مطالعه کرده و بدانید که آیا می توانند در مقابل عوامل مختلف پایدار باشند یا خیر ؟

درخت را باید جایی بکارید که دارای نور خورشید مناسب و عدم دارا بودن فرسایش خاکی باشد.

درخت را طوری بکارید که مزاحم همسایگان یا اقلام دیگر همچون گل و گیاهان نشود چون در آینده برایتان مشکل ساز خواهد بود .

قدم سوم : مشورت

اگر جواب سوالی را که برای نحوه کاشت درختان نمی دانید با معلم علوم خود مطرح کنید . از پرسیدن سوالهای کوچک هراس نداشته باشید .

بزرگتر ها بیشتر با اکوسیستم منطقه آشنا هستند . درختان بومی شامل ارس ، پسته ، بادامشک و بنه را می شناسند و میدانند که درختان بومی شرایط نگهداری آسان تری نسبت به درختان دیگر دارند .

آیا آموزش  درختکاری کافیست؟

آموزش درختکاری و نشر صحیح فرهنگ آن اگر چه خوب است اما به تنهایی کافی نیست و باید رفتارهای صحيح در برخورد با طبیعت را به فرزندانمان هایمان آموزش دهیم .

نسل هایی که جانشین ما بر روی این کره خاکی و وارث تمامی منابع ان هستند.

علی رغم همه پیشرفت های حاصله در این زمینه ما هنوز شاهد جنگل سوزی ها و رفتارهاي ناشايست در طبیعت هستیم .
و چه خوب است که تربیت های فرهنگيمان را از مدارس و بر روی دانش آموزان نوجوان آغاز کنیم چرا که مناسب ترین بستر برای یادگیری و پیشبرد اهدافی هستند که همه ما را به سمت تعالی هدایت خواهد کرد .

با فرش سبزي از درخت زمینمان را زیباتر میکنیم و به استقبال طبیعت بهاری خواهيم رفت . هردرختی که به دست خاک می سپارید، لبخند عمیقِ آسمان و حال خوب زمین را در پی دارد.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو
قصه خوانی برای کودکان
کلاس رباتیک کودکان در مشهد
نحوه آموزش زبان دوم به کودکان

2.9/5 - (16 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی