آغازگری

آغازگری

تا به حال به این جملات دقت کرده اید؟

از شنبه شروع میکنم…

ایشلا از فردا صبح تکلیفم رو شروع میکنم…

این جملات مفهومی در روان شناسی شناختی دارد به نام آغاز گری. شروع ضعیف  یا ضعف در آغازگری در نتیجه احتمالی آسیب مغزی است و برخی مواقع اینگونه نیست. ممکن است فرد در شروع کارها مشکل داشته باشد مگر اینکه دیگران به او کمک کنند یا یک مشوق خارجی به عنوان عامل تقویت کننده وجود داشته باشد. فرد ممکن است آگاه باشند که کاری باید انجام شود، اما آن را شروع نمی کنند. این مساله می تواند برای دیگران و خودش ناامید کننده باشد. اهمیت این کنش شناختی با وجود اینکه بسیار کمتر به آن پرداخته شده است بسیار بالاست و در این مقاله سعی داریم شما را با این مفهوم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف کلی آغازگری

توانایی ما برای آغاز فعالیت ها و مشاهده کامل آنها، یک مهارت مهم برای زندگی روزمره است. فقدان انگیزه، که آدنامی(adynamia) نیز نامیده می شود، با آسیب به لوب های فرونتال که پس از آسیب مغزی تروماتیک (TBI) رخ می دهد، رایج است.

نقص آغازگری و نبود انگیزه همچنین یکی از ناتوان‌کننده‌ترین بخش‌های افسردگی است و می‌تواند تا ماه‌ها پس از بهبود سایر علائم افسردگی (مانند خلق‌وخوی ضعیف، تغییرات خواب، تغییرات غذا خوردن، بی‌تفاوتی) ادامه یابد. ممکن است تعیین اینکه آیا علت آسیب مغزی یا افسردگی است دشوار باشد، بنابراین مشورت با یک روانشناس یا روانپزشک ایده خوبی است. آغازگری در تکلیف به توانایی ما برای داشتن انگیزه، انجام وظایف جدید، پشتکار ثبات در انجام آن تکالیف تا اتمام آن، حتی اگر با چالش‌هایی مواجه ‌شویم، اشاره دارد. بنابراین تأثیر آن بر یادگیری واقعاً مشهود است. شروع یک کار، خواه یک فعالیت ترجیحی  یا فعالیتی که چندان ترجیح داده نمی شود ( تکالیف ریاضی را یادتان بیارید!)، به چندین مهارت اجرایی دیگر نیاز دارد: برنامه ریزی، اولویت بندی، مدیریت زمان، سازماندهی، کنترل تکانه، توجه و حافظه کاری. در نتیجه آغازگری برای اکثر تکالیف روزمره افراد نقشی بسیار کلیدی و مهم دارد.

Initiation


آغازگری و انگیزش

انگیزه سنگ بنای کار است. وقتی انگیزه نداریم، کار را به تعویق می‌اندازیم، سپس با عجله کار را انجام می‌دهیم، راه‌های کوتاهی را در پیش می‌گیریم، کارمان را دوباره بررسی نمی‌کنیم، و البته کیفیت، در این بین همیشه آسیب خواهد دید. آغازگری بخش مهمی از انگیزه است (توانایی ما برای شروع یک تکلیف و چیزی است که همه ما بدیهی می دانیم). در برخی موارد، فرد مبتلا به آسیب آغازگری برای شروع یک فعالیت به یادآوری کلامی و تذکر نیاز دارد. یادآوری های بیشتری اغلب برای مشاهده کامل کار ، مورد نیاز است.

مشکلات انگیزشی می تواند بر بسیاری از زمینه های زندگی مانند توانبخشی، یادگیری مهارت های مقابله ای، عملکرد اجتماعی و بازگشت به کار یا تحصیل تأثیر بگذارد. انزوای اجتماعی به دلیل تأثیر بر انگیزه شرکت در فعالیت ها یا تماس با دوستان و خانواده می تواند یک پیامد رایج باشد. پس یکی از مهم ترین کنش های شناختی مرتبط با آغازگری بحث انگیزش است.

نقص آغازگری در کودکان

آغازگری تکلیف مهارتی است که برای کودکان در طول رشد در مدرسه و همچنین در تلاش های شخصی آنها مهم است. اگرچه کودکان و نوجوانانی که با این مهارت دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در شروع کار و به پایان رساندن یک کار مشکل داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آنها لزوماً فاقد مهارت های لازم برای انجام عملی کار پس از تشویق یا به فعالیت واداشته شدن هستند. به عنوان مثال، کودکی که به سختی می‌تواند شروع به تمیز کردن اتاقش کند، یا این کار را به موقع تمام کند، ممکن است  مرتب کردن وسایلش را به خوبی انجام دهد، حتی اگر این کار مستلزم تشویق و تقویت برای رساندن او به این نقطه باشد. در مدرسه، فردی که در شروع کار مشکل دارد، ممکن است به نظر بیاید انگیزه ای برای انجام تکالیف مدرسه یا تکالیف خود ندارد.

آغازکردن می‌تواند شامل فعالیت‌های روزانه مانند پوشیدن لباس یا تصمیم‌گیری در مورد محتوای صبحانه باشد. این می تواند شامل تکالیفی در مهد کودک باشد مانند ذاشتن یک ناهار یا کوله پشتی در کمد و پیوستن به گروه همکلاسان برای انجام بازی.

آغاز کردن اولین قدم در تکمیل کارهای کلاسی، کارهای خانه، تکالیف خانه یا فعالیت های مرتبط با شغل است. “ابتکار عمل یا Taking initiative” به شروع مستقل به جای مورد درخواست واقع شدن یا یادآوری برای انجام یک فعالیت اشاره دارد.

نشانه های نقص آغازگری

برخی از کودکان در شروع کار مشکل دارند. آنها ممکن است بنشینند و به صفحه تکالیف خیره شوند، انگار آخرین کاری است که روی زمین انجام خواهند داد.

ممکن است متوجه شوید فرزندتان دائماً در انجام کارهای مهم معطل مانده است، خودش را مشغول تعقیب پروانه ها و داستان گفتن می کند یا به سادگی  به آسمان خیره می شود. ممکن است فرزندتان بنشیند و بخواند و ناگهان متوجه شود که تشنه است یا «گرسنه است.» ممکن است  به فرزندتان بگویید: اگر همان وقت که بهت گفتم شروع به کار می‌کردی، تا الان کارت تمام شده بود!

راهبردهای مورد استفاده برای تقویت و بهبود این کنش شناختی از فردی به فرد دیگر متفاوت است – بسته به مواردی مانند سبک یادگیری، مزاج، محیط، حمایت‌های بین فردی، و نقاط قوت و ضعف شناختی – و اغلب نیاز به آزمون و خطا و تمرین دارد تا کامل شود. برخی از این تکنیک‌ها مطمئناً می‌توانند در خانه استفاده شوند، و یک متخصص توانبخشی شناختی می‌تواند به ساده‌سازی و تمرکز روند کمک کند.

نشانه های دانش آموزانی که در آغازگری تکلیف مشکل دارند

*تکالیف خانه، وظایف و مطالعه را تا آخرین لحظه در تلاش برای تعیین اینکه چگونه و از کجا شروع کنند، رها کنند.

* برای شروع به حمایت معلم یا همسالان نیاز داشته باشند.

* اصلاً شروع به کار نکنند؛

*  در تولید ایده های چدید به مشکل بربخورند؛

* در تلاش برای پاسخ به سوالات باز پاسخ با چالش روبرو شوند

*  در تصمیم گیری دچار ایراد شوند


راهکارهای تقویت آغازگری

1-با تایمر یک بازی درست کنید! اگر می‌خواهید کودک شما مهارت شروع کردن را یادبگیرید استفاده از یک تایمر یا ساعت شنی بسیار کمک کننده است. ابتدا یک پروژه بزرگ مثل تمیز کردن اتاق را به چند بخش کوچک تقسیم کنید که شامل بخش هایی مانند تمیز کردن روی تخت یا جمع کردن اسباب بازی‌ها باشد و بعد به کودکتان بگویید تا زمانی که شن های ساعت شنی تمام نشده است چند تا پروژه را می‌توانی تیک بزنی؟

2-استراحت های مغزی بین کارها را تمرین کنید. کودک شما باید قبل از شروع به نوشتن یک جمله، به حمام برود، یک مداد جدید بیاورد و پاک کن مناسب را پیدا کند.

3-نحوه تکمیل کار یا نشان دادن دانش را انتخاب کنید

4-دستورالعمل ها را صریح و شفاهی و کتبی ارائه کنید

5-حوزه های مورد علاقه را در محتوا و برنامه درسی ادغام کنید

6-به دانش آموز اجازه دهید با یک شریک کار کند

7-از دانش آموز بخواهید قبل از شروع به سؤالات پاسخ دهد: من چه کار می کنم؟ چه چیزی نیاز دارم؟ چگونه می توانم شروع کنم؟

8-یک کارت یادآوری روی میز دانش آموز نگه دارید – “در حال حاضر چه کاری باید انجام دهم؟”

9-برای شروع، تصاویری را با دستورالعمل های گام به گام ارائه دهید

10-مشخص کنید کدام حوزه های محتوا چالش برانگیزتر هستند و دشواری آغازگری را کاهش دهید

11-مشوق ها و جوایز را برای انجام کارهای دشوار بگنجانید. نقش انگیزش را در آغازگری فراموش نکنید.

12-مهارت های حل مسئله را تمرین کنید (به عنوان مثال “اگر پاسخ یک مشکل را ندانید چه کاری می توانید انجام دهید؟”)

13-یک فضای کاری تمیز و منظم بدون درهم ریختگی راه اندازی کنید

14-عوامل حواس پرتی را کاهش دهید یا از بین ببرید

15-به دانش آموز اجازه دهید تا هر مسئله دیگری را تکمیل کند یا تعداد معینی از مسائل را انتخاب کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

شروع کار یکی از مهم ترین مهارت‌های عملکرد اجرایی است . طبق تعریف، آغازگری به توانایی شروع یک پروژه به صورت کارآمد و به موقع و بدون تعلل اشاره دارد. شروع کار می تواند به ویژه هنگام مواجهه با یک کار سخت یا نامطلوب، مانند یک کار خسته کننده یا یک تکلیف سخت، چالش برانگیز باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که تکمیل اکثر وظایف به ترکیبی از مهارت های عملکرد اجرایی نیاز دارد. برای همه ی ما اتفاق افتاده است که معطل می‌کنیم، از کوچک‌ترین کودک تا بزرگ‌ترین ما، همه ما به نوعی کار را به تعویق می‌اندازیم و این نشان می‌دهد یاد نگرفتن مهارت‌های شروع کار می‌تواند یک مسئله‌ی واقعی محسوب بشود. شروع شناختی به عنوان یک عملکرد اجرایی می‌تواند پیش‌آگهی افسردگی را پیش‌بینی کند در مطالعه‌ای که  انجام دادند مشخص شد شروع شناختی  در سالمندان افسرده ای که از بیمارستان مرخص شده بودند می‌توانست رابطه‌ی علائم افسردگی و انجام کارهای روزمره را تبیین کند. با تمام این اوصاف بهتر است نشانه های نقص را یادبگیریم و در صورت مشاهده، سریعا به فکر بهبود این کنش شناختی مهم بپردازیم.

Initiation

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی