نظام مهندسی رشته عمران (سه گرایش محاسبه، نظارت، اجرا)

ما در این مقاله به نظام مهندسی رشته عمران (سه گرایش محاسبه، نظارت، اجرا) میپردازیم. تاانتها با ما همراه باشید.

مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از رشته های محبوب در کشورمان می باشد و این رشته در ایران متقاضیان زیادی دارد. افرادی که به طراحی و ساخت علاقه زیادی دارند این رشته را انتخاب می کنند. برای اینکه مهندس عمران شد باید در دانشگاه رشته عمران را تحصیل کرد و مدرک معتبر دانشگاهی را دریافت کرد. به طور کلی مهندس عمران کسی است که تمام وقت کار می کند تا در اجرای پروژه های خود مشکلی پیش نیاید. یک مهندس عمران در زمینه های ساختمان سازی، راه سازی، برج سازی، پل سازی و … مسئولیت محاسبه، اجرا و نظارت را برعهده دارد.

امروزه یکی از بزرگ ترین دغدغه های فارغ التحصیلان رشته های مهندسی عمران این است که از آزمون نظام مهندسی عمران قبول شوند و پروانه کسب دریافت نمایند. گاهی برخی از فارغ التحصیلان به دلیل اینکه اطلاع کافی از راهکارهای مناسب ندارند به همین دلیل برای موفق شدن در این زمینه استرس دارند. به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم شما را با نظام مهندسی رشته عمران آشنا کنیم و برخی از راه های موفقیت در این آزمون را برای شما بیان کنیم در ادامه با ما همراه باشید و این مطالب مفید را مطالعه کنید.

آزمون‌ نظام مهندسی در رشته عمران

همه آزمون های نظام مهندسی عمران به صورت جزوه بار و چهار گزینه ای می باشند که به طور کلی هر آزمون شامل 60 سوال است. حد نصاب قبولی در این آزمون 50 درصد است و هیچ رقابتی بین داوطلبان وجود ندارد و فقط داوطلبان باید نمره 50 را کسب نمایند. باید گفت که این آزمون نمره منفی دارد یعنی هر سه سوال غلط، یک سوال درست را حذف می کند. آزمون نظام مهندسی رشته عمران نیز به شرح صلاحیت های زیر برگزار می شود:

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

آزمون نظام مهندسی عمران اجرا

آزمون نظام مهندسی عمران محاسبات

زمان شرکت در آزمون نظام مهندسی

فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران می توانند بعد از گذشت سه سال از تاریخ اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی خود در این آزمون شرکت نمایند.

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران باید سه سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی گذشته باشد. برای اینکه بتوانید در این آزمون شرکت کنید نیازی نیست که در سازمان نظام مهندسی عضو باشید. افرادی که کارت پایان خدمت ندارند نیز می توانند شرکت کنند. بعد از قبولی از آزمون به مدت 4 سال فرصت دارند تا بعد از گرفتن کارت پایان خدمت اقدام به دریافت پروانه نمایند.

روش های موفقیت در آزمون نظام مهندسی

برای اینکه فارغ التحصیلان رشته عمران بتوانند در آزمون نظام مهندسي عمران قبول شوند باید در آزمون به 30 سوال درست پاسخ دهند و مراقب نمره منفی نیز باشند. زیرا که هر سه سوال غلط، یک سوال درست را حذف می کند. به طور کلی بسیاری از دوره های صدرصد قبولی در آزمون نظام مهندسی رشته عمران وجود دارد اما راه های ساده تر دیگر نیز وجود دارد که با انجام آن ها می توانید موفق شوید. برای اینکه در این آزمون موفق شوید باید اعتماد بنفس بالایی داشته باشید و همچنین در حین امتحان با سرعت عمل بالایی به سوالات پاسخ دهید. به همین دلیل توصیه می کنند که حدود یک ماه قبل از آزمون مطالعه خوب و کافی داشته باشید و در مدت زمانی که دارید آزمون های دوره قبل را تهیه کنید و به آن ها پاسخ دهید تا بتوانید در آزمون حد نصاب قبولی را کسب نمایید. قبولی در این آزمون با تکرار و دقت و تمرین امکان پذیر است.

یکی دیگر از راه های موفقیت در آزمون نظام مهندسي عمران این است که از کلمات کلیدی استفاده نمایید. بعد از خواندن سوال و گزینه ها می توانید به کلمات کلیدی که نوشته اید رجوع کنید و سوال خود را پاسخ دهید. بهتر است بعد از اینکه پاسخ و مطلب مورد نیاز را یافتید چند سطر قبل و بعد از مطلب را نیز مطالعه نمایید زیرا ممکن است نکاتی در قالب تبصره وجود داشته باشد که خواندن آن ها در برای دادن پاسخ صحیح موثر باشد.

مطالعه مناسب برای آزمون نظام مهندسی

امروزه دوره های مختلفی برای قبولی در آزمون نظام مهندسي عمران وجود دارد که برای فارغ التحصیلان وعده های قبولی صدرصد را می دهند و هزینه های زیادی را بابت این کار دریافت می کنند اما باید گفت که این دوره ها معجزه نمی کند. یکی از بهترین راه ها در موفقیت این آزمون این است که با مطالعه وتست زنی دوره های قبل بتوانید سرعت عمل خود را بالا ببرید و چشمتان را با مباحث آشنا کنید و نقاط ضعفتان را نیز برطرف نمایید. اگر واقعا نمی دانید چه شیوه ای برای مطالعه داشته باشید بهتر است از چندین مهندس با تجربه درباره نحوه مطالعه سوال کنید تا بتوانید در آزمون موفق شوید.

معایب آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی با توجه به مزایایی که دارد دارای برخی از معایب نیز می باشد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • منابع آزمون زیادی در بیشتر رشته ها بسیار زیاد شده است که این کار موجب سردرگمی داوطلبان شده است.
  • به دلیل اینکه سوالات جزوه باز هستند سطح سوالات بالا می باشد.
  • بیش از 90 درصد داوطلبان به دلیل کمبود وقت نمی توانند به همه سوالات پاسخ دهند زیرا وقت آزمون کم است.

بعد از قبولی در آزمون نظام مهندسی چه باید کرد؟

بعد از قبولی در هر یک از آزمون های نظارت، اجرا و محاسبات باید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید البته باید آقایان با در دست داشتن کارت پایان خدمت به سازمان مراجعه نمایند و نسبت به صدور پروانه مدارک لازم را تکمیل کنند.

به عنوان مثال برای گرفتن پروانه نظارت اجرا پایه 3 نیاز به تایید دو مهندس پایه یک وجود دارد و همچنین برای گرفتن این پروانه باید در دوره ای که سازمان نظام مهندسی اعلام می کند شرکت نمایید و باید به عضویت این سازمان درآیید.

چرا باید پروانه اشتغال نظام مهندسی را دریافت کنیم؟

دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی عمران اجرا مزایای زیادی را خواهد داشت که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

از نظر اجتماعی بعد از دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی، یکی از امتیازهایی که خواهید داشت این است که مجوز کسب  و کار معتبر را دریافت خواهید کرد.

از نظر اقتصادی درآمد مناسبی از این کسب و کار خواهید داشت به طور کلی این کار یک کار پاره وقت است اما درآمد آن بیش از کار پاره وقت می باشد که شما می توانید با این درآمد اقدام به تاسیس دفاتر طراحی اجرا و نظارت کنید.

از نظر سازمانی پروانه های اشتغال به کار به صورت رتبه بندی هستند که با قبولی در آزمون نظام مهندسی عمران پروانه پایه 3 را دریافت خواهید کرد و برای دریافت رتبه های بالاتر گرفتن پروانه پایه ۳ شروع کار است.

پایه های پروانه نظام مهندسی

پایه های پروانه نظام مهندسی در چهار پایه 3 و 2 و 1 می باشد، بعد از اینکه از آزمون نظام مهندسی  عمران قبول شدید یعنی موفق به دریافت پایه 3 خواهید شد، پایه 3 اساس پایه های موفقیت در آزمون می باشد. به عنوان مثال فردی که چندین سال سابقه کاری دارد اما در آزمون نظام مهندسی شرکت نکرده است بعد از شرکت در آزمون و قبولی در آن، سوابق قبلی او رتبه اش را بالاتر نخواهد برد.

چند نکته مهم درباره آزمون نظام مهندسی رشته عمران

  • آزمون ورود به حرفه هر ساله در دو نوبت شهریور و اسفند ماه برگزار می شود که این آزمون با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش صورت می گیرد.
  • آزمون ورود برای نظام مهندسی رشته عمران دارای سه بخش نظارت، اجرا و محاسبات می باشد که بخش اجرا در این آزمون قرار گرفته است.
  • برای شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران اگر از کارشناسی فارغ التحصیل شده اید باید سه سال و اگر از کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اید دو سال و دکتری باید یک سال از زمان فارغ التحصیلی شما گذشته باشد.
  • ثبت نام در آزمون نظام مهندسی عمران اجرا محاسبات و نظارت به صورت جدا صورت می گیرد یعنی باید متقاضیان سه بار در امتحان نظام مهندسی ثبت نام نمایند.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو
آموزش ICDL در مشهد ؛ معرفی بهترین کلاس
آموزش پاورپوینت در مشهد ؛ معرفی بهترین کلاس
معرفی بهترین آموزشگاه معماری مشهد
آموزش ورد و اکسل در مشهد ؛ معرفی بهترین کلاس

لطفا امتیاز دهید

2 دیدگاه دربارهٔ «نظام مهندسی رشته عمران (سه گرایش محاسبه، نظارت، اجرا)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی