campain
تمرینات ساده ذهن آگاهی

5 تمرین ساده برای شروع ذهن آگاهی

در دنیای شلوغ و پر مشغله امروز خصوصا در شهرها و مراکز بزرگتر، استرس و اضطراب به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده که دوری از آن محال به نظر می رسد. این موضوع می تواند روشن کننده اهمیت توجه به مفهوم و تمرینات ذهن آگاهی باشد.

ذهن آگاهی نوعی از مدیتیشن محسوب می شود که در آن تاکید بر این است که فرد بر هرآنچه در لحظه احساس می کند، بدون اینکه به چیز دیگری فکر کند یا آن احساس را تفسیر و قضاوت کند، تمرکز داشته باشد. اگر مشتاقید که درباره مفهوم ذهن آگاهی و مبداء آن بیشتر بدانید، مقاله “ History of Mindfulness: From East to West and Religion to Science“، دید خوبی از این مفهوم و تمرینات آن به شما می دهد.

ذهن آگاهی در زمینه های مختلفی می تواند به افراد کمک کند تا به آرامش و تمرکز بیشتر برسند و فواید آن تنها محدود به روح و روان افراد نمی شود و با کاهش استرس و افزایش ارامش، می تواند در سلامت جسمانی نیز اثرگذار باشد و به همین دلیل است که اهمیت دارد. 

تمرینات ذهن آگاهی، تمرینات ساده ای هستند که لازم نیست برای انجام آنها شرایط یا ابزارهای خاصی را فراهم کنید. شرکت در دوره های ذهن آگاهی می توانند به شما برای پیشرفت سریعتر در آن کمک کننده باشند اما اگر شرایط آن را ندارید، می توانید برای قرار گرفتن در مسیر و شروع ذهن آگاهی، از تمریناتی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بهره ببرید.

شروع ذهن آگاهی با تمرینات روزمره

 

تمرینات ساده و روزمره برای شروع ذهن آگاهی

تمرین ذهن اگاهی ساده تر از آنی است که فکرش را می کنید. برای شروع ذهن آگاهی نیازی به مدیتیشن های طولانی و تخصصی نیست؛ شما با دقت به کارهای روزمره خود، می توانید از فواید ذهن آگاهی بهره مند شوید. با دقت کردن به کارهایی که در رانندگی همیشه به صورت ناخودآگاه می دهید یا احساساتی که در آن لحظه دارید، دقت کردن به صدا و جریان آب و کف در هنگام ظرف شستن های روزانه یا توجه به گام هایی که در یک پیاده روی عصرانه برمیدارید، می توانند تمریناتی با اهمیت برای رسیدن به خودآگاهی باشند. البته کمک گرفتن از یک مشاوره متخصص نیز می تواند مسیر را برای شما روشن تر کند و شما را با تمریناتی تخصصی تر آشنا کند.

در اینجا مهمترین و ساده ترین تمریناتی که به صورت روزمره در این زمینه می توانید دنبال کنید را بیان می کنیم.

  • تنفس یک عمل غیرارادی نیست، کمی روی آن تمرکز کنید.

تنفس از تاثیرگذارترین عوامل بر زندگی ماست و کیفیت آن تاثیر مستقیم بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد. تنفس کاملا غیر ارادی نیست ولی ما در هر حالتی، چه در خواب و چه در بیداری، آن را تکرار می کنیم بدون اینکه توجهی به آن داشته باشیم و به این فکر کنیم که دم بازدم خود را مدیریت کنیم.

تمرکز روی تنفس و روند دم و بازدم، از تمرینات ساده و بسیار راحت ذهن اگاهیست. تفاوتی ندارد در چه حالتی قرار دارید؛ در یک اتوبوس شلوغ نشسته اید یا سر کلاس درس، پیاده روی می کنید یا در رختخواب خود دراز کشیده اید و قصد خوابیدن دارید، در هر حالتی می توانید این تمرین را انجام دهید.

برای این تمرین، باید بر دم و بازدم خود تمرکز کنید و اجازه دهید جریان هوا به آرامی از راه بینی شما، داخل و خارج شود. به کارهای عقب افتاده و جواب های دندان شکنی که در بحث ماه پیش به دختر خاله دوستتان می توانستید بدهید، فکر نکنید و تنها بر دم و بازدم خود متمرکز شوید.

این تمرین به اندازه ای آرامش بخش است که اگر در رختخواب آن را انجام دهید، احتمالا حتی متوجه به خواب رفتن خود نخواهید شد.

  • اینستاگرام، تلگرام و حتی کتاب ها را را کنار بگذارید؛ کمی به اطراف نگاه کنید.

احتمالا اولین کارهایی که هنگام بیکار ماندن در خانه یا در تنها ماندن در یک جمع به ذهن اکثر ما می رسد این است که تلفن همراه و شبکه های اجتماعی خود را چک کنیم یا سر خود را با کتاب خواندن گرم کنیم تا زمانمان را مفیدتر بگذرانیم؛ اما همه این کارها باعث می شوند از محیط اطراف غافل بمانیم و فرصت دیدن خیلی چیزها را از دست بدهیم.

از تمرینات مهم برای شروع ذهن اگاهی همین است؛ از هر فرصتی استفاده کنید، تا جایی که ممکن است ذهن خود را از افکار مزاحم دور کنید و با نهایت دقت، دقایقی کوتاه روی هر چیزی که در اطرافتان قرار دارد تمرکز کنید. طرح های کاغذ دیواری اتاق، جریان آب یک رود، تنه قطور یک درخت، دست خط یک متن دست نویس، ماگ قهوه امروز، حتی حیوان‌خانگی عزیزتان و…. همه می توانند جزئیاتی جدید و مختص به خود داشته باشند که ارزش دیدن و دقت شما را دارد، پس طوری روی آنها تمرکز کنید که انگار اولین بار است با آن مواجه شده اید و سعی دارید جزئیات آن را بشناسید و با آن ارتباط برقرار کنید.

  • دقت کنید که به چه چیزی فکر می کنید و در هر لحظه چه احساسی دارید.

ذهن ما بی وقفه در حال فعالیت است. فکرهای کوچک و بزرگی که ما را به خود مشغول می کنند اجتناب ناپذیرند؛ تفاوتی ندارد کاری که مشغول انجام آن هستید، روزانه است یا برایتان تازگی دارد، چه میزان به توجه و تمرکز نیاز دارد، اصلا کاری انجام می دهید یا خیر…، افکار شما لحظه ای قطع نمی شوند و همواره احساسات متفاوتی را در طول روز تجربه می کنید؛ از گرمی و سردی هوا گرفته تا احساس غم و شادی.

معمولا تمام این افکار و احساسات را تجربه می کنیم اما نکته این است که کمتر زمانی پیش می آید که رویشان متمرکز شویم و به آنها آگاه باشیم. تمرینی که برای شروع ذهن آگاهی در این زمینه کمک می کند این است که تلاش کنید به تمام احساسات و افکار خود در طول شبانه روز آگاه شوید. به احساسی که هنگام غذا خوردن دارید، به افکاری که هنگام سریال دیدن سراغتان می آید یا دلیل خوشحال و غمگین بودنتان. روی همه این ها تمرکز کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد، تمام لحظات خود را آگاهانه سپری کنید.

این تمرین به شما کمک می کند پس از مدتی که به احساسات و افکار خود آگاه شدید، خود را بهتر بشناسید و بدانید چه کارها و شرایطی برای شما حس رضایت و شادی به دنبال دارد و در چه موقعیت هایی آرامش بیشتری را تجربه می کند و ذهن آرام تری دارید. این اگاهی می تواند با به آرامش نسبی رساندن ذهن و افکار شما، در بالاتر بردن کیفیت زندگیتان کمک کننده باشد و شاید حتی بتوانید با کمک این تمرین، احساس خوشبختی و رضایت درونی خود را افزایش دهید.

ساده ترین تمرینات ذهن‌آگاهی
  • پیش داوری و قضاوت را کنار بگذارید و بشنوید.

مهم نیست چه سبکی، چه صدایی، چه متنی، چه خواننده و گوینده ای یا چه موضوعی… ، فقط گوش کنید. بدون در نظر گرفتن هیچ پیشفرضی از این که این اثر صوتی را دوست خواهید داشت یا خیر، بدون اینکه سعی کنید آن را قضاوت کنید، افکار مزاحم را کنار بگذارید و روی کلمات و صدای سازهای قطعه تمرکز کنید تا جریان ورودشان به گوشتان و چرخ خوردن صدا ها در ذهنتان را احساس کنید.

این قطعه صوتی می تواند یک قطعه موسیقی، کتاب صوتی، پادکست آموزشی و… باشد یا حتی می تواند صداهای محیطی باشد که در آن قرار دارید. صداهایی که در بعد از ظهر یک کافه شلوغ به گوشتان می خورد را از هم تفکیک کنید و روی ان تمرکز کنید، صدای گذر آب یک رود، آواز یک پرنده، باران پراکنده صبحگاهی یا سوختن چوب ها در آتش… روی شنیدن همه این ها تمرکز کنید و سعی کنید به دور از هر فکر دیگری انها را بشنوید و از هم تفکیک کنید. این یک تمرین عالی و بسیار آرامش بخش برای شروع ذهن آگاهی است که حتی می تواند کمک کند شما چیزهایی را بشنوید که در همان شرایط در روزهای گذشته هرگز توجهی به آن نداشتید.

  • هیچ چیز بی اهمیت نیست، ساده گذر نکنید.

شاید اگر به آدم های هزار سال پیش می گفتیم روزی پیشرفت بشر به جایی می رسد که می تواند در اسمان ها پرواز کند، گاری هایی اختراع کند که بدون نیاز به کشیده شدن توسط حیوان و انسان، روی زمین راه برود، به راحتی و در عرض چند ثانیه بتواند با فرد دیگری در آن سمت کره زمین ارتباط تصویری برقرار کند یا هزاران چیز کوچک و بزرگ دیگر که امروز برای ما عادی و بی اهمیت است، نه تنها باور نمی کردند که حتی تصور این موارد نیز برایشان امکان پذیر و راحت نبود. اما امروز گذر هواپیماها بالای سرمان، استفاده روزانه از اتومبیل ها و یا تماشای مسابقات فوتبال آن سر دنیا، برای ما نه تنها تعجب آور نیست که حتی در دسته مسائل عادی و روزمره است!

نتیجه اینکه زندگی روزمره ما پر شده از مسائلی که داشتن و انجام دادن انها برای ما روتین و روزمره است، مثل دیدن خانواده، روشن شدن چراغ به کمک جریان برق، گردش زمین دور خورشید، خوابیدن و بیدار شدن و…؛ چیزهای مهمی که به دلیل روزمره بودن، توجه زیادی را به خود جلب نمی کنند.

این تمرین از ما می‌خواهد روی همین مسائل تمرکز کنیم، از آنها آگاه باشیم و آگاهانه بهره ببریم و به خاطر آنها شکرگذار و قدردان باشیم.

شروع ذهن اگاهی می تواند همین قدر ساده باشد، اما اگر می خواهید در آن پیشرفت کنید و به صورت حرفه ای تر روی ذهن و افکار خود مسلط شوید تا آرامش بیشتر و درگیری های ذهنی کمتر داشته باشید، افراد متخصصی هستند که بهتر است در این زمینه از راهنمایی های آنها نیز بهره مند شوید.

بهترین مرکز مشاوره در شرق تهران

برای مشاهده برترین مرکز مشاوره در شرق تهران روی دکمه زیر کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.