نقاشی مینیاتور چیست؟

نقاشی مینیاتور چیست

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که با نگاه کردن به یک اثر نقاشی، غرق در جزئیات آن شده و از دنیای واقعی خارج شوید. این آثار هنری “نقاشی مینیاتور” نام دارد و ساخته دسته یک مینیاتوریست است.

شاید فکر کنید که مینیاتور شدن یک کار کاملا پر هزینه است، اما در پاسخ باید به شما بگوییم که مینیاتور شدن تنها پشتکار و علاقه لازم دارد. به کسی که نقاشی های مینیاتوری خلق می کند مینیاتوریست گفته می شود.

مینیاتوری چیست؟

منظور از مینیاتوری یا نگارگری، نقاشی اصیل ایرانی است که سال ها پیش ایرانیان از کشورهای شرقی، هنر نگارگری را یاد گرفته و آن ها نیز از ایرانیان هنر نگارگری را اقتباس کرده‌اند. در یک دوره خاصی از تاریخ ، کشیدن هر نقاشی که عناصر غیر واقعی در آن وجود داشت، توهین به آفرینش و خلقت به شمار می آمد. بنابراین، ایرانیان با کمک قوه تخیل خود و الهام گرفتن از طبیعت، به خلق نقاشی هایی روی آوردند که به نگارگری موسوم شد.

به علت دخیل بودن قوه ی خیال در این آثار هنری، مبالغه و اغراق در آن به کرات مشاهده می شود. از بارزترین ویژگی‌های نقاشی مینیاتور می توان به عدم استفاده از رنگ های ترکیبی و پرسپکتیو اشاره کرد. اما استاد محمود فرشچیان در آثار خود هم از رنگ های ترکیبی و هم از پرسپکتیو و آناتومی استفاده کرده است.

تاریخچه نقاشی مینیاتوری

تاریخچه نقاشی مینیاتوری یا نگارگری در ایران به دوره پیش از ظهور اسلام باز می‌گردد. در واقع زمان اوج نقاشی مینیاتوری در ایران مربوط به دوره عباسیان است. در این دوره آثار مینیاتوری بسیار زیادی پدید آمد که متاسفانه طی حملات مغول ها به ایران از بین رفت.

در دوره ایلخانیان اوضاع ایران به یک آرامش نسبی رسید که در همان زمان برای رشد نقاشی مینیاتوری در ایران اقدامات زیادی انجام شد . از جمله این اقدامات می‌توان به تاسیس ربع رشیدی در تبریز اشاره کرد.

واژه مینیاتور به چه معناست؟

واژه مینیاتور از کلمه فرانسوی “مینی موم ناتورال” گرفته شده و معنی آن طبیعت کوچک است. این سبک از هنر در دوره قاجاریان وارد ایران شد. اصولاً به هر اثر هنری که به یک شیوه ظریف خلق شده باشد “مینیاتور” گفته می‌شود.

مشتق مینیاتوری

آثاری که نگارگر های قدیمی خلق می کنند، با سبکی که در آموزشگاه ها آموزش آموزش داده می شود، بسیار متفاوت است. درگذشته اساتید مینیاتوریست نقاشی مینیاتور را با استفاده از ذغال و مداد به شاگردان خود آموزش می دادند. در آموزش هایی مانند آموزش مینیاتوری و خوشنویسی، شاگردان لازم نیست اثرات جدیدی را خلق کنند، آن ها کافی است از روی کار اساتید قدیمی الگوبرداری نمایند.

بنابراین، نکته حائز اهمیت این است که برای مینیاتوریست شدن باید از روی کار اساتید قدیمی الگوبرداری کرد. البته افرادی هستند که این کار را دوست نداشته و به خلق آثار جدید روی می آورند.

آموزش مینیاتور

در دانشگاه ها هم سبک مینیاتور قدیم و هم سبک مینیاتور جدید آموزش داده می‌شود و دانشجو با انتخاب یکی از این دو سبک می تواند به یک  مینیاتوریست حرفه ای تبدیل شود.

برای مینیاتوریست شدن چه کار کنیم؟

برای مینیاتوریست شدن کافی است در یک آموزشگاه که در آن نگارگری آموزش داده می شود، ثبت نام کنید. رشته هایی که واحد های نگارگری را در بر می گیرند، شامل رشته‌های فرش، هنرهای دستی و… می شود و شما می توانید با ثبت نام در هریک از این رشته ‌ها، چند واحد نگارگری را بگذرانید.

یک راه دیگر نیز وجود دارد و آن هم این است که در یک دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کرده و مستقیماً در رشته نگارگری مشغول به تحصیل شوید. بعضی از افراد نیز در هنرستان رشته نقاشی را انتخاب کرده و پس از اخذ مدرک دیپلم در هنرستان، در دانشگاه به صورت تخصصی در رشته نگارگری تحصیل می کنند.

دنبال کلاس میگردی؟
بهتر نیست قبلش توانمندی‌هات رو بشناسی!؟

سنجش توانایی‌های ذهنی با استفاده از جدیدترین آزمون‌های کامپیوتری و منطبق با استانداردهای جهانی توسط متخصصین روانشناس
*ویژه ۷ تا ۱۸ سال*
*برای مشاوره رایگان فرم را تکمیل کنید*

مدت زمان خلق یک اثر مینیاتوری

مدت زمان خلق یک اثر مینیاتوری به تبحر مینیاتوریست و حجم کار بستگی دارد. ممکن است یک نگارگر برای خلق اولین اثر هنری خود به هفت ماه زمان نیاز داشته باشد، اما اگر چندین سال از مینیاتوریست شدن او گذشته باشد، این زمان به دو ماه کاهش می یابد. البته حجم کار نیز در مدت زمان خلق یک اثر مینیاتوری بسیار موثر است. به عنوان مثال، تابلویی که فقط یک شخصیت داشته باشد، در مقابل تابلویی که در آن نیاز به طراحی ۱۰ شخصیت باشد، سریع تر تمام خواهد شد.

ابزار و مدت زمان لازم جهت مینیاتوریست شدن

مدت زمان لازم جهت مینیاتوریست شدن به پشتکار و علاقه فرد بستگی دارد، چراکه یاد گرفتن این حرفه هزینه و ابزار زیادی لازم ندارد و مهم ترین فاکتور آن، استعداد خود فرد است. ابزار لازم جهت مینیاتوری شدن تنها یک مداد و پاک کن و چند عدد کاغذ A4  و یک جعبه آبرنگ می باشد.

ممکن است جلسات آموزش مینیاتوری شما یک بار در هفته برگزار شود، اما در فواصل بین جلسات، تمرین زیاد را فراموش نکنید، چرا که این تمرینات کار شما را بسیار جلو می‌اندازد.

سبک های مینیاتور

نقاشی مینیاتوری یا نگارگری، به دو دسته سبک های نگارگری قدیم و نگارگری جدید تقسیم می شود. اگر شما واژه نقاشی قدیم ایران را در گوگل جستجو کنید، سبک نگارگری قدیم برای شما بالا می آید. البته اساتید نگارگر قدیمی سبک جدید را به عنوان نقاشی مینیاتوری قبول ندارند، از نظر آن ها آثار استاد آقا میری و استاد فرشچیان تنها یک سبک نقاشی ایرانی است و از نگارگری یا نقاشی مینیاتوری فاصله دارد.

در مینیاتوری قدیم و جدید، سبک های متفاوتی وجود دارد. از جمله سبک های قدیمی می‌توان به مکتب شیراز و مکتب تیموری و سبک های جدید به سبک آقا میری یا سبک فرشچیان اشاره کرد.

اساتید مینیاتور

استاد میرزا علی، رضا عباسی و سلطان محمد از اساتید قدیمی مینیاتور محسوب می شوند. در مقابل، استاد محمد باقر آقا میری و استاد محمود فرشچیان نیز بزرگان مینیاتور سبک جدید به شمار می آیند.

تقدیم کردن آثار مینیاتوری به کشورهای دیگر بدون چشم داشت به پاداش و نگهداری آن در موزه ها، در مشهور شدن یک مینیاتوریست نقش مهمی خواهد داشت.

محل نگهداری آثار مینیاتوری

از مهم ترین اماکن نگهداری از آثار مینیاتوری می توان به آستان قدس رضوی و موزه کاخ سعدآباد اشاره کرد. اثرهای هنری محدودی در این موزه نگهداری می شوند، اما برای دیدن اثرات بیشتر می توانید در دو سالانه نگارگری شرکت کنید. دو سالانه نگارگری هر دو سال یک بار برگزار شده و در آن آثار هنری اساتید بزرگی به نمایش گذاشته می‌شود. محل برگزاری این رویداد موزه هنرهای معاصر تهران است.

درآمد یک مینیاتوریست

بهترین درآمد برای یک مینیاتوریست این است که یک آموزشگاه تاسیس کرده و در آن به هنرجوها آموزش دهد، چرا که با فروش تابلو های مینیاتوری درآمد چندانی نخواهد داشت.

مشتری تابلو های مینیاتوری

مشتریان عمده تابلوهای مینیاتوری کسانی هستند که در سایر کشورها مجموعه نگارگری دارند. آثار نگارگری به دست این افراد (که در کشورهایی چون ترکیه و دبی مستقر هستند) می رسد. لازم به ذکر است که میزان شهرت یک مینیاتوریست در قیمت تابلوهای او تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

موقعیت اجتماعی یک مینیاتوریست

متاسفانه یک مینیاتوریست موقعیت اجتماعی نسبتاً بالایی ندارد، مگر این که در آموزشگاه یا دانشگاه، هنر نگارگری را تدریس کند، که در این صورت هم شهرت و موقعیت اجتماعی او به خاطر استاد بودن او است.

هزینه خلق یک نقاشی مینیاتوری

هزینه های خلق یک نقاشی مینیاتوری بسته به ابزاری که می خواهید در این کار استفاده کنید، متفاوت است، چرا که ابزار نقاشی مینیاتوری در قیمت های متفاوتی به بازار عرضه شده است. در یک نگاه، کلی شما می توانید آثار خود را به طور میانگین تا ۱۰ برابر بیشتر از هزینه ای که برای تهیه ابزار آن کرده‌ اید، به فروش برسانید.

فروش تابلوهای مینیاتوری

برای فروش آثار مینیاتوری خود می توانید آن ها را مستقیم به دست مشتری برسانید یا مثلاً به کشور هایی که به آثار مینیاتوری علاقه مند هستند، سفر کنید و آثار خود را در آن جا به فروش برسانید.

 برای فروش آثار مینیاتوری خود می توانید از واسطه نیز استفاده کنید، به این صورت که تابلوهای خود را به دست او سپرده و منتظر باشید تا برای شما مشتری پیدا کند. یک راه دیگر برای فروش آثار مینیاتوری، این است که آن ها را در منوچهری تهران با قیمت پایین تری به صورت یک جا بفروشید.

مینیاتور

مینیاتور از جمله زیباترین نقاشی هایی است که هر شخصی نمیتواند آن را خلق کند.

نقاشی مینیاتوری یا نقاشی مینیاتور ؟

مینیاتور نوعی سبک هنر است و هنگامی که شخص بااین سبک نقاشی میکشد به کار خروجی نقاشی مینیاتور گفته میشود. پس اصطلاح نقاشی مینیاتور غلط است.

پس بهتر است بعد از مطالعه این مطلب دیگر از اصطلاح نقاشی های مینیاتور استفاده نکنیم و بگوییم نقاشی ها مینیاتوری.

نقاشی مینیاتوری تلفیقی از آب و رنگ های خاص است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

نقاشی های مینیاتوری آثار بسیار ارزشمندی هستند که علاقه مندان را مجذوب خود میکنند.

مینیاتورچیست؟ مینیاتور یعنی چه؟

شاید برای شما نیز این سوال که مینیاتورچیست؟  مینیاتور یعنی چه؟ پیش آمده باشد در لغت نامه دهخدا واژه مینیاتور را اینگونه توصیف کردند که : مینیاتور. ( فرانسوی ، اِ ) نوعی نقاشی با حداکثر ظرافت و خطوط ترسیم شده باحداقل نازکی. این نوع نقاشی که در آن ریزه کاری خاص بکار میرفته است در قرون وسطی متداول بوده است. ( از دایرة المعارف کیه ). نوعی نقاشی خاص مشرق زمین ( مخصوصاً ایران ) و بیشتر متداول در قرن نهم اسلامی ( قرن پانزدهم میلادی ) که در آن قواعد علم مناظر و مرایا و تناسب اعضا رعایت نمیگردد و رنگ جنبه تزیینی دارد و جزئیات با ریزه کاریهای خاص و دقیق نشان داده میشود. باید دانست با وجود اینكه در ایران مینیاتور وجود داشت ولی مینیاتور خوانده نمی شد و به آن فقط نقاشی می گفتند تا این كه در اوائل قرن ۱۸ میلادی این لغت از طریق زبان فرانسه به ایران آمد.

مینیاتوری چیست ؟ مینیاتوری یعنی چه؟

به نقاشی هایی که به سبک مینیاتور کشیده میشود , مینیاتوری میگویند. پس اگر سوال شما نیز است که مینیاتوری چیست ؟ یا مینیاتور یعنی چه ؟ پاسخ همان است.

نقاشی مینیاتور ایران

نقاشی مینیاتورایران از قیمت زیادی برخوردار است و از نظر جنبه های تجاری حائز اهمیت است. نقاشی های مینیاتوری در مراکز بزرگ خرید و فروش با قیمت های متفاوتی دست به دست میشوند و علاقه مندان دنیای مینیاتوری هر روز بیش از دیروز میشوند.

سیر تاریخی مینیاتور ایرانی به گذشته‌های دور پیش از ظهور اسلام می‌رسد اما می‌توان گفت زمانی که ایرانیان توانستند در قرن سوم هجری قمری به دربار عباسیان وارد شوند نقاشی ایران پس از یک دوره رکود جانی دوباره گرفت.

نقاشی مینیاتور ایرانی در واقع نقاشی ایران پیش از ظهور اسلام است که با عرفان و تفکرات اسلامی ادغام گردید وراهی شد برای ظهور جلوه‌های الهی. آثار مینیاتور نفیسی در دوره عباسیان خلق شد که متأسفانه بخش عظیمی از این آثار در طی حملات مغول در سده‌های هفتم و هشتم از بین رفت.

در دوره ایلخانیان که اوضاع کشور به آرامش نسبی دست یافت گام‌هایی در راه پیشرفت هنر برداشته شد من جمله تأسیس ربع رشیدی در شهر تبریز پایتخت آن زمان که مکانی مناسب جهت بروز استعدادهای هنرمندان و خوشنویسان و دانشمندان شد. نقاشی مینیاتوری ایرانی جایگاه ویژه ای در دنیای هنر دارد. نقاشی های مینیاتور از ایرانیان از جمله استاد فرشچیان در موزه های بزرگ دنیا نگهداری میشود.

هنرمینیاتور

اقلب افراد برای کار در هنرمینیاتور برخی از عکس های مینیاتوری را بررسی میکنند تا دقیقا بدانند طراحی مینیاتوری چگونه بایستی انجام شود. طرح های مینیاتوری بسیار متنوع میباشد اما نقاشی مینیاتور ایرانی کمی یک شکل است و از رنگ های مشابهی در آن استفاده میشود.

صورت مینیاتوری یعنی چی ؟

صورت مینیاتوری زیادی برای طرح کشیدن وجود دارد.ولی شاید برای شما سوال پیش بیاید که  صورت مینیاتوری یعنی چی ؟ به صورت های زیبایی که برای کشیدن نقاشی از آنها استفاده میشود. صورت های مینیاتوری گفته میشود.

تحقیق در مورد نقاشی مینیاتوری

امروزه در مدارس نمونه هایی از پژوهش در زمینه مینیاتور را برای دانش آموزان فراهم آورده اند که تحقیق در مورد نقاشی مینیاتوری یکی از موضوعات است.  حتی برای کودکان نیز این موقعیت فراهم شده تا نقاشی مینیاتوری کودکانه ترسیم کنند و از این هنر زیبا برای آینده خود بهره مند شوند.

حرف آخر

روی آوردن به حرفه مینیاتوری برای کسانی مناسب است که فقط به چشم یک هنر به این حرفه نگاه می کنند. اگر شما  به عنوان یک شغل روی مینیاتوری حساب کنید، از کار خود لذت نخواهند برد، چراکه نمی توان درآمد چندانی از فروش آتار مینیاتوری به دست آورد، مگر اینکه برای فروش آثار خود به روش‌های خارج از چارچوب یا کلی فروشی روی بیاورید که این کار با روحیه یک هنرمند سازگار نیست.

لینک های مرتبط :

بهترین آموزشگاه های نقاشی مشهد
آشنایی با سبک های مختلف نقاشی
آپارات نیکارو

 

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی