وبلاگ نیکارو

کلاس رزمی بانوان

کلاس رزمی بانوان (فواید)

در این مقاله با موضوع کلاس رزمی بانوان (فواید) با شما همراه هستیم و قصد داریم شما را با فواید ورزش های رزمی برای بانوان آشنا کنیم.

همه ی ما از فواید ورزش کردن و اثرات آن بر سلامتی آگاه هستیم اما متاسفانه مردم کشور ما به خصوص بانوان، اهمیت چندانی برای آن قائل نمی شوند. اکثر بانوان جامعه ما ورزش را به صورت منظم دنبال نمی کنند و فقط در اوقات فراغت به انجام آن روی می آورند و خیلی زود هم خسته می شوند. سلامتی بانوان با توجه به نقش موثر آن ها در جامعه و همچنین وظایف مادری که بر عهده دارند بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه داشت.

انجام حرکات ورزشی باعث بالا رفتن توان جسمی و سلامت بدن می شود و مقاومت بدن را در برابر بیماری های مختلف افزایش می دهد. به همین خاطر است که ورزشکاران بسیار کمتر از سایر افراد به بیماری های مختلف دچار می شوند.

ورزش کردن باعث کاهش استرس و فشار های عصبی، جلوگیری از افسردگی، سلامت روانی، سلامت جسمی و … می شود. طبق تحقیقات انجام شده، زنانی که ورزش می کنند بسیار کمتر از زنانی که ورزش نمی کنند در معرض ابتلا به افسردگی و بیماری های روانی قرار دارند.

ورزش کردن باعث می شود که استخوان های بدن مستحکم تر شوند و همانطور که می دانید، بانوان همیشه در معرض ابتلا به پوکی استخوان می باشند. بنابراین ورزش کردن در تمام دوره های زندگی برای آن ها امری ضروریست.

انجام حرکت های ورزشی مخصوصا ورزش های گروهی بسیار نشاط آور است و به بالا رفتن روحیه افراد کمک می کند، همچنین باعث تخلیه انرژی شده و موجب بهبود سوخت ساز بدن می شود.

علاوه بر اثرات مثبتی که ورزش کردن روی سلامتی دارد، بسیاری از بانوان برای رسیدن به تناسب اندام دلخواه خود به انجام حرکات ورزشی روی می آورند و به دلیل ادامه ندادن آن، در اکثرمواقع با نتایج معکوس مواجه می شوند. بانوانی که در ادامه دادن ورزش دلخواه خود مصمم هستند به خودباوری می رسند و نسبت به زنان دیگر، از اعتماد بنفس بالاتری برخوردارند. همچنین این زنان بسیار بردبار تر هستند و در تمام زمینه های زندگی خود موفق تر عمل می کنند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ورزش های رزمی برای بانوان و فواید آن بپردازیم. ورزش رزمی به انجام حرکات منظم بدنی گفته می شود که موجب آرامش روحی و فکری و تخلیه انرژی می شود. ورزش های رزمی را به دو گروه ورزش های رزمی نرم و ورزش های رزمی سخت تقسیم می کنند. ورزش های رزمی نرم بیشتر روح و فکر فرد را درگیر می کنند و باعث آرامش روحی و بالا رفتن تمرکز می شوند مثل ورزش های یوگا، فالون دافاو، چی کونگ یا تای چی و …

اما ورزش های رزمی سخت جسم فرد را هم درگیر می کنند و علاوه بر اثرات روحی، باعث بالا رفتن توان جسمی هم می شوند. همچنین این نوع ورزش های رزمی در کنار اثرات و فواید جسمی و روحی، باعث بالا رفتن توانایی دفاع از خود نیز می شوند مثل ورزش های تای بوکس، ووشو، جودو، کیک بوکسینگ، تکواندو، کاراته و …

انتخاب ورزش های رزمی برای بانوان

در چند سال اخیر، علاقه دختران به فعالیت در ورزش های رزمی و شرکت در کلاس های رزمی بانوان بسیار بیشتر شده است. اما بسیاری از افراد ورزش های رزمی را فعالیت ورزشی مناسبی برای بانوان نمی دانند و معتقدند که انجام این ورزش ها به علت ظاهر خشنی که دارند با روحیات بانوان سازگار نیست. اما واقعیت این است که هیچ مانعی در انجام ورزش های رزمی برای بانوان وجود ندارد و این ورزش ها فواید زیادی چه برای مردان و چه برای زنان به همراه دارند.

بر خلاف تصور دیگران، ورزش های رزمی آسیب های جدی بسیار کمی نسبت به دیگر ورزش ها برای بانوان دارند و هر چقدر هم که ورزشکار ماهر تر شود، میزان صدمه هایی که ممکن است به او وارد شود کمتر خواهد شد.

یکی از مهم ترین فواید کلاس های رزمی برای بانوان این است که باعث می شود آن ها توانایی دفاع از خود را در شرایط مختلف پیدا کنند. بانوان در کلاس های رزمی علاوه بر اینکه مهارت انجام حرکات رزمی را پیدا می کنند، به دلیل ماهیت این ورزش ها از دقت و سرعت بالایی هم برخوردار می شوند. ورزشکاران در زمینه انجام ورزش های رزمی باید بتوانند حرکات حریف خود را پیش بینی کرده و به موقع واکنش نشان دهند. همچنین انجام ورزش های رزمی باعث افزایش قدرت تشخیص صداها در بانوان خواهد شد.

فواید کلاس های رزمی برای بانوان

کلاس های رزمی علاوه بر اینکه بر سلامت روح و جسک تاثیر می گذارند فواید دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  1. توانایی دفاع از خود:

یکی از مهم ترین دلایل پیدایش و گسترش ورزش های رزمی به خصوص برای بانوان، افزایش توانایی دفاع از خود در مقابل زورگویان می باشد. همان گونه که یادگیری یک مبحث درسی یا دانشگاهی و تمرین مکرر آن باعث یادگیری بیشتر آن مبحث می شود، یادگیری تمرینات رزمی و ادامه دادن مستمر آن باعث افزایش توانایی ها و مهارت ها و در نتیجه به دست آوردن قدرت دفاع از خود خواهد شد.

ورزش های رزمی قدرت و توان بدنی را افزایش می دهند و بانوان با فنون و تکنیک هایی که در کلاس های رزمی یاد می گیرند، مهارت دفاع از خود در شرایط مختلف را پیدا می کنند.

  • ایجاد حس احترام به دیگران:

یکی از فواید اجتماعی ورزش های رزمی، ایجاد حس احترام نسبت به دیگران می باشد. در کلاس های رزمی، رزمی کاران باید به استاد خود بسیار احترام بگذارند. آن ها برای تمام حرکاتی که انجام می دهند باید از استاد اجازه بگیرند و به حرف های استاد خود با دقت گوش بدهند. استاد جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی ورود خروج شاگردان هم باید با اجازه او باشد.

در ورزش های رزمی قواعد خاصی وجود دارد و علاوه بر احترام به استاد، تمام شاگردان باید نسبت به هم حتی در انجام مبارزه هم با احترام برخورد کنند. حضور در چنین محیطی باعث تقویت حس احترام متقابل در افراد می شود و به همین علت است که بانوان ورزشکار بسیار خوش برخورد می باشند و با تمام افراد جامعه با احترام رفتار می کنند.

  • افزایش صبر و بردباری:

ورزش های رزمی درجه بندی های مختلفی دارند و از یک شاگرد مبتدی تا استاد ادامه پیدا می کند. رزمی کاران به تدریج متوجه می شوند که برای کسب درجات بالاتر باید بردباری پیشه کنند و تلاش زیادی داشته باشند. همچنین حرکات تند رزمی باعث تخلیه احساسات و انرژی های منفی مثل حرص و عصبانیت می شود و از این طریق به کاهش فشار های روحی و عصبی کمک می کند.

حضور در کلاس های رزمی باعث تقویت روحیه بردباری شده، و بانوان رزمی کار معمولا از آرامش و تمدد اعصاب بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند و با آرامش خاطر بر مشکلات روزمره خود غلبه می کنند.

  • افزایش اعتماد به نفس:

کلاس های رزمی باعث ایجاد حس موفقیت و هدف داشتن در بانوان می شود و به بالاتر رفتن اعتماد به نفس کمک می کند. وقتی که یک فرد ورزش های رزمی را با جدیت دنبال کند و به دنبال موفقیت هر چه بیشتر باشد، احساس مفید بودن پیدا می کند و حس خوبی نسبت به خود خواهد داشت.

همچنین زمانی که یک فرد احساس کند که قدرت و توان کافی برای دفاع از خود را دارد، مطمعن می شود که در هر شرایطی می تواند از خود و یا اطرافیانش دفاع کند و به همین علت اعتماد به نفس کافی پیدا خواهد کرد.

  • افزایش تعادل:

ورزش های رزمی تاثیر زیادی بر تعادل می گذارند  و حضور در کلاس های رزمی و انجام مداوم حرکات رزمی به بانوان کمک می کند که تعادل کافی پیدا کنند. گاهی در ورزش های رزمی لازم است دو حرکت متفاوت در یک لحظه انجام شود و تمرین برای انجام این حرکات باعث افزایش تعادل خواهد شد. رزمی کاران در مبارزه حتما باید از تعادل کافی برخوردار باشند و انجام این تمرینات به تدریج باعث افزایش تعادل بدنی خواهد شد.

  • افزایش نظم:

اولین تاثیر شروع ورزش های رزمی افزایش نظم فردی در بانوان می باشد. بانوان رزمی کار باید به موقع در کلاس رزمی حاضر شده و به انجام تمرین بپردازند. همچنین ورزش های رزمی در صورتی که به صورت مداوم دنبال شوند به افزایش دقت و تمرکز هم کمک خواهند کرد.

برای موفقیت هر چه بیشتر در ورزش های رزمی لازم است که به صورت منظم در کلاس حضور داشته باشید و این نظم و انظباط به تدریج به یکی از عادت های مثبت زندگی شما تبدیل خواهد شد.

  • افزایش هوشیاری:

حضور در کلاس های رزمی در افزایش هوشیاری بسیار موثر است. رزمی کاران در هنگام مبارزه باید تمام حواس خود را جمع کنند که حرکت های حریف را پیش بینی نمایند و متقابلا حرکت مناسبی از خود بروز دهند. این موضوع باعث می شود که بانوان رزمی کار در هر شرایط و موقعیتی از هوشیاری کافی برخوردار باشند و در صورت بروز هر حادثه ای واکنش مناسب نشان دهند.

نهایتا کلاس های رزمی در کنار اثراتی مثل سلامت جسمانی، افزایش اعتماد به نفس، آرامش روانی و … به بانوان کمک می کند که توانایی تنظیم هدف های خود را داشته باشند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

//