campain
campain

کارآفرینان اجتماعی

عصر حاضر عصر کارآفرینی است و روزی نیست که از رسانه ها و افراد مختلف در مورد کارآفرینان سخنی به گوش ما نرسد، کسانی که در رشته کار خود تحول عمیقی ایجاد نموده و سود سرشاری به جیب می زنند. این افراد پیشروان و پیش قراولان تحول، رشد و توسعه اقتصادی هستند که از ثمره تفکر، تدبر و اقدامات آنها جوامع بشری بهره می گیرند و از اعجاز مدیریت آنها زبان به تحسین می گشایند. هر چند قلمرو کار آنها در حوزه اقتصاد بوده و نتیجه فعالیت آنها در این بخش نمود پیدا کرده است، ولی جستجو، استناد و تقلیل قلمرو تأثیرگذاری آنها به بخش صرفا اقتصادی ساده انگاری است. بلکه نتیجه فعالیت های این افراد فراتر از حوزه اقتصادی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز تأثیرگذار بوده و در شکل گیری کیفیت این مباحث تأثیر عمیقی داشته است.

ما باور داریم که تفاوت اصلی بین کارآفرین و کارآفرین اجتماعی در نحوه ارزش گذاری نهفته است. برای یک کارآفرین موضوع ارزش در جهت خدمت به بازار پیش بینی و سازماندهی می شود که می تواند به راحتی موجب تولید و یا خدمت جدید شود و بدین گونه برای ایجاد منافع مادی طراحی می شود. کارآفرینان اجتماعی از مهارتهای خود نه تنها برای ایجاد شرکتهای سودآور استفاده میکنند بلکه به دنبال تحقق اهداف اجتماعی و زیست محیطی برای کسب آرمانهای خود هستند. مؤسسات بازرگانی آنها غالباً دارای سودهای سه رقمی و دربرگیرنده اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هستند. این کارآفرینان کسب و کار خود را به شکل مکانیزمی برای تحقق اهداف اجتماعی نگریسته و تحقق اهداف مذکور از نظر فردی برای آنها واجد اهمیت است.

کارآفرین اجتماعی هیچ منفعت مالی را برای سرمایه‌گذاران و خودش پیش‌بینی نمی‌کند در عوض او کمک می‌کند تا برای بخشهای معینی از اجتماع یا جامعه بزرگی فوایدی ایجاد شود. همچنین بر عکس ارزشهای پیشنهادی کارآفرینانه، بازاری را که می‌تواند برای نوآوری در آن پول خرج کند فرض می‌کند. ارزشهای مورد درخواست کارآفرینان اجتماعی برای هدف کمک به جمعیت غیر مفید و فراموش شده‌ای است که با مبالغ کمتر پول برای سامان‌دهی آنان منطقه‌ای را می‌توان تغییر داد. کسب و کارهای ایجاد شده توسط کارآفرینان اجتماعی می‌توانند درآمدزا باشند و به عنوان نهادهای غیر انتفاعی یا سودآور سازماندهی شوند. آن چیزی که باعث تمایز کارآفرینی اجتماعی می‌شود تقدم و اولویت داشتن سود و منفعت اجتماعی است.

برای ایجاد یک تعریف از کارآفرینی اجتماعی و تمایز آن از خدمات اجتماعی و فعالان این عرصه، لازم است تا برخی از استراتژی‌های شرکتی را همراه با این شکلهای ناب شناخته و یا مدلهای ترکیبی ایجاد نمود. در نمودار زیر سه نوع تعریف گنجانده شده است.

در شکل خالص، کارآفرین موفق اقدام مستقیم نموده و یک وضعیت جدید و پایدار را به وجود می‌آورد. فعال اجتماعی از راه تأثیر روی دیگران همین وضعیت جدید و پایدار را ایجاد می‌کند و تدارک‌دهنده خدمات اجتماعی برای بهبود نتایج در وضعیت جاری اقدام مستقیم انجام می‌دهد. دانستن و تشخیص تفاوت این سه نوع مهم است. اما باید دانست که در دنیای واقعی این تفاوتها شاید این گونه دقیق مرزبندی نگردند لذا نیاز به مدل ترکیبی، بعید نمی‌باشد. این همان موضوع قابل بحث «محمد یونس» است که او اعتقاد به فلسفه اجتماعی را برای شتاب بخشیدن و تقویت «گرامین بانک» به کار برد که خود تاسیس این بانک یک مثال کلاسیک از کارآفرینی اجتماعی است.

۴ دیدگاه دربارهٔ «کارآفرینان اجتماعی»

    1. با سلام جناب داود

      برای ورود به برخی دوره ها بایستی ازمون بدید – اما برای شروع کار افرینی و سر و سامان دادن به ایده های خود نیازی نیست به کلاسی بروید .

      نیکارو

  1. توی دنیایی که همه چیز پول شده انتشار این نوع مقالات واقعا لازمه. من تا الان کارآفرینی اجتماعی رو نمیشناختم. چقدر جالب که همچنین موضوعاتی هست. امیدوارم محرکی باشه برای فقرزدایی توی کشور
    برای من امیدوار کننده و مفید بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

close

سلام
اگر دنبال کلاس خاصی هستید نام و نام خانوادگی، تلفن و نام کلاس را با کلیک روی دکمه نارنجی پایین ثبت کنید. در اولین فرصت با شما تماس میگیریم.