پانیک چیست و چه علائمی دارد

اختلال پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال هراس یا پانیک یک اختلال اضطرابی ناتوان کننده است که  می تواند تاثیرات نامطلوبی بر عملکرد و زندگی فرد داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اختلال پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال پانیک چیست؟

شاید شما یا یکی از عزیزانتان درگیر این اختلال هستید و همین امر سبب شده است که شما به دنبال پاسخ به این سوال باشید که پانیک چیست و چه علائمی دارد.

اختلال پانیک یا هراس به بروز مکرر حملات پانیک غیر منتظره گفته می شود. در این اختلال فرد مبتلا بارها در معرض حملاتی از وحشتزدگی قرار می گیرد که بروز آنها به صورت ناگهانی بوده و به موقعیت خاصی وابسته نیست و با علائم جسمی اضطرابی شدید همراه است.

حمله پانیک یا پانیک اتک چیست؟

حمله پانیک یا پانیک اتک که به آن حمله وحشت نیز می گویند یک ترس ناگهانی و شدید است، در حالی که خطر واقعی یا علت ظاهری وجود ندارد و واکنش های فیزیکی و جسمی شدیدی را در فرد به دنبال دارد. حملات وحشت می تواند بسیار ترسناک باشد. هنگامی که حملات وحشت رخ می دهد، ممکن است فرد فکر می کند که کنترل خود را از دست داده، دچار حمله قلبی شده یا حتی در حال مرگ است.

علائم پانیک اتک چیست؟

حمله پانیک پا حملات وحشتزدگی غالبا بدون هشدار و علت خاصی و به طور ناگهانی آغاز می شوند. حمله ممکن است هر زمان و مکانی اتفاق بیفتد- مثلا هنگام رانندگی، در بازار و هنگام خرید، حتی زمانی که در خواب هستید یا وسط یک جلسه کاری مهم. حملات پانیک ممکن است گاه به گاه یا مرتباً اتفاق بیفتند.

شدت و مدت حملات پانیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما علائم معمولاً در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسند. ممکن است بعد از تمام شدن این حمله، احساس خستگی و فرسودگی کنید.

حملات پانیک به طور معمول شامل برخی از این علائم زیر است:

  • تپش قلب، کوبش قلب یا افزایش ضربان
  • تعریق
  • احساس تنگی نفس یا نرسیدن هوا
  • احساس خفگی
  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • لرزش یا احساس تکان خوردن
  • تهوع یا ناراحتی شکمی
  • احساس سرگیجه، منگی، سبکی سر یا غش
  • احساس گرما (گر گرفتگی) یا لرز
  • احساس سوزن سوزن شدن یا خواب رفتگی (پارستزی)
  • گسست از واقعیت (احساس غیرواقعی بودن) یا گسس از خود (احساس جدا شدن از خود)
  • ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن
  • ترس از مرگ
برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.

علائم پانیک در خواب

خواب یکی از حالت هایی است که انسان در آن حس آرامش را تجربه می کند. همان طور که گفتیم حملات پانیک وابسته به موقعیت نیستند و ممکن است در هر موقعیتی اتفاق بیفتند و هنگام خواب نیز یکی از این موقعیت هاست. حملات پانیک یا وحشتزدگی در خواب که به آن وحشت شبانه نیز می گویند علائمی مشابه علائم حملات پانیک در حالت های دیگر دارد. با این تفاوت که فرد ناگهان از خواب بیدار شده و احساس می کند در حال مرگ، حمله قلبی یا دیوانه شدن است.

تپش قلب شدید، احساس سرما یا گر گرفتگی، لرزش بدن، تهوع، سوزن سوزن شدن بدن، تعریق، درد یا گرفتگی قفسه سینه، احساس خفگی و سرگیجه علائمی هستند که فرد بعد از بیدار شدن در خود احساس می کند. این علائم گاهی آنقدر شدید است که فرد یا اطرافیان او تصور می کنند بیمار دچار حمله قلبی شده و یا در معرض مرگ قریب الوقوع است.

حملات وحشت در خواب یکی از آزار دهنده ترین انواع حملات پانیک هستند چرا که در هنگام بیداری فرد ممکن است علایم را کم کم در خود حس کرده و به تدریج شدت بگیرد اما وقوع آنها در خواب تقریبا وقتی استن که علائم جسمی شدید شده اند.

عوارض بعد از حمله پانیک

اختلال پانیک درمان‌نشده، می‌تواند زندگی شما را تقریبا در همه زمینه‌ها تحت تاثیر قرار دهد. شما ممکن است از حملات پانیک آنقدر بترسید که کیفیت زندگی‌تان تا حد قابل‌توجهی کاهش یابد.

بعضی از عوارض اختلال هراس عبارت است از:

نگرانی دائم در مورد وقوع حمله های بعدی

اجتناب از موقعیت های اجتماعی که فرد فکر میکند ممکن است در آن حمله اتفاق بیفتد مانند ورزش کردن یا رفتن به مکان های جدید

  • ابتلا به ترس ها و فوبیاهایی مانند: ترس از رانندگی، ترس از قرار گرفتن در مکان های شلوغ یا اختلال هراس اجتماعی
  • نگرانی از بیماری و مراجعه دائم برای چک کردن شرایط جسمی
  • افت عمکلرد در حیطه های مختلف زندگی از جمله کار و تحصیل
  • افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روان پزشکی
  • بالا رفتن ریسک خودکشی یا افکار خودکشی
  • افزایش سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • افزایش مشکلات سلامتی نظیر مشکلات گوارشی، مشکلات حافظه، سردردهای مزمن، افزایش وزن، فشار خون و کلسترول در کسانی که اختلال پانیک مزمن دارند ( به دلیل افزایش دائمی هورمونهایی نظیر کورتیزول و اپی نفرین)
  • ترس از تنها ماندن در زمان حمله و درخواست همراهی مداوم توسط یک فرد نزدیک
علائم حمله پانیک

علت اختلال هراس یا پانیک

داشتن آگاهی درباره اینکه پانیک چیست و چه علائمی دارد می تواند کمک کند بهتر بتوانیم این اختلال را تشخیص داده و درمان کنیم. همچنین دانستن علت پنیک اتک می تواند کمک کند این اختلال را بهتر بشناسیم و در مورد زیربنای پانیک اطلاعاتی بدست آوریم. برخی از علل ابتلا به پانیک را در زیر مرور خواهیم کرد:

ژ نتیک

اگر افراد دیگری در خانواده شما اختلال پانیک داشته باشند احتمال اینکه شما نیز آن را تجریه کنید بیشتر است. بنابراین به نظر می رسد نمی توان نقش ژن ها را در این اختلال نادیده گرفت.

استرس

قرار گرفتن در محیط خانوادگی یا شغلی پر استرس می تواند احتمال ابتلای فرد به اختلال هراس یا پانیک را بالا ببرد

سابقه اختلالات اضطرابی دیگر

وجود اختلالات اضطرابی دیگر نظیر فوبیاها، اضطراب منتشر و استرس حاد و … در خانواده یا خود فرد نیز می تواند ریسک ابتلا به پانیک در فرد را افزایش دهد.

تغییرات شیمیایی مغز

تغییرات هورمونی یا تغییرات حاصل از مصرف داروهای خاص ممکن است روی مغز اثراتی بگذارد و باعث حمله پانیک شود. مثلا در برخی از افراد مصرف ماریجوانا می تواند سبب بروز این حملات شود. همچنین مصرف الکل، مواد مخدر یا یا ترک برخی داروها ممکن است موجب پانیک اتک شود.

تغییرات مهم در زندگی

برخی تغییرات و رویدادهای استرس زای زندگی نظیر از دست دادن عزیزان، طلاق، ترک رابطه، ورشکستگی و ضررهای مالی و … در کسی که زمینه ژنتیک آن را دارد می توانند موجب بروز حملات شوند.

بیماری ها

برخی بیماری های مزمن جسمی نظیر سرطان ممکن است ریسک ابتلا به اختلال پانیک را افزایش دهند.

آیا بیماری پانیک خطرناک است؟

بسیاری افراد با اینکه می دانند پانیک چیست و چه علائمی دارد اما به دلیل ترس و وحشت زیادی که حملات پانیک به همراه دارد بسیاری از بیماران نگران این هستند که این اختلال منجر به مرگ یا دیوانگی آنها شود. آنها  می پرسند آیا بیماری پانیک خطرناک است؟

باید بگوییم خوشبختانه به نظر نمی رسد اختلال پانیک به خودی خود خطرناک باشد و یا تهدید برای زندگی فرد به شمار بیاید. اما این اختلال عوارض ناتوان کننده ای دارد که در بالا گفته شد و بنابراین بهتر است هر چه زودتر درمان شود.

ارتباط آگورافوبیا و پانیک

در برخی افراد، اختلال هراس ممکن است شامل آگورافوبیا یا برزن هراسی نیز باشد. این نوع فوبیا به معنی ترس از شلوغی است. در این اختلال، فرد از مکان ها یا موقعیت هایی شلوغ دوری می‌کند. چون می‌ترسد در صورت رخ دادن حمله پانیک قادر به فرار یا کمک گرفتن از دیگران نباشد. یا ممکن است برای بیرون‌رفتن از خانه، همراهی دیگران را بخواهد.

درمان اختلال پانیک

یکی از مهمترین سوالات بیماران پنیک این است که آیا اختلال پنیک درمان دارد؟ باید بگوییم خوشبختانه در بسیاری از موارد پنیک با ترکیبی از چندین درمان بهبود می یابد. تعدادی از این درمان ها را اینجا آورده ایم:

دارو درمانی اختلال هراس

داروها می توانند علائم مرتبط با حملات پانیک را کاهش دهند. غالبا برای این امر از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب کمک می گیرند. انواع مختلفی از این داروها در مدیریت و کاهش علائم حملات هراس مؤثر هستند. از جمله:

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) :

داروهای ضد افسردگی SSRI که داروهایی کم خطر و بدون عوارض جانبی جدی هستند  معمولا اولین انتخاب روانپزشکان برای درمان حملات پانیک هستند. داروهای ضد افسردگی SSRI که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای درمان اختلال هراس یا پانیک توصیه شده اند عبارتند از : فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل) و سرترالین (زولوفت) است.

  • مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)

 این داروها نوعی دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند. یکی از این نوع داروهای ضد افسردگی  که برای درمان اختلال پانیک مورد تایید FDA می باشد، ونلافاکسین نام دارد.

  • بنزودیازپین ها

این آرام بخش ها فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهند. بنزودیازپین های مورد تأیید FDA  برای درمان اختلال هراس عبارتند از: آلپرازولام (زاناکس) و کلونازپام (کلونوپین).

بنزودیازپین ها معمولاً به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا می توانند وابستگی ایجاد کنند و باعث ایجاد اعتیاد روانی و جسمی شوند. خصوصا اگر در سوء مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی دارید این داروها انتخاب خوبی نیستند. آنها همچنین می توانند با سایر داروها تداخل کرده و باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناک شوند.

اگر یک دارو برای شما مناسب یا اثر بخش نباشد، پزشک ممکن است برای تقویت اثربخشی درمان توصیه کند دارو را عوض کرده یا در کنار آن از داروی دیگری استفاده کند. به خاطر داشته باشید که پس از شروع یک دارو ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شاهد بهبود علائم باشیم.

تمام داروها دارای عوارض جانبی هستند و بعضی از آنها ممکن است در مواقع خاص مانند بارداری توصیه نشوند. در مورد عوارض و خطرات احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید هرگز این داروها را بدون مشورت پزشک قطع نکنید، چرا که ممکن است باعث عود بیماری یا عوارض جدی شوند.

درمان حمله پانیک

روان درمانی برای درمان اختلال پانیک

انواعی از روان درمانی برای درمان اختلال پانیک مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از روش هایی که تحقیقات ثابت کرده اند که برای درمان این اختلال موثر است درمان شناختی رفتاری یا CBT است. در این روش درمانگر به شما کمک می کند تا به طور واقع بینانه ای با ترس های خود مواجه شوید. درمان گر تلاش می کند ضمن بررسی عوامل زیر بنایی دخیل در بروز حملات روش های آرام سازی و مقابله با آنها را به شما آموزش دهد.

همچنین درمان گر می کوشد افکار غیرمنطقی که موجب می شود موقعیت برای شما وحشتناک تر از آنچه که در واقع هست به نظر بیاید را شناسایی کرده و به چالش بکشد.

تحقیقات نشان داده اند ترکیبی از درمان های دارویی و روان درمانی بیشترین اثربخشی را در بهبودی مبتلایان به اختلال پانیک دارند.

برای آرام کردن حملات پانیک چه می توان انجام داد؟

– به خودتان یاد آوری کنید که این تنها یک حمله دیگر است. شما موارد دیگری از این حمله را پشت سر گذاشته اید و می دانید که اتفاقی نخواهد افتاد.

– حواس خود را پرت کنید. سعی کنید به علائم بدنی خود توجه نکنید و حواس خود را از آنها پرت کنید. مثلا سه تا سه تا از صد کم کنید.  توجه و تمرکز روی علائم بدنی حال شما را بدتر خواهد کرد.

– آرام نفس بکشید. سعی  کنید به جای تمرکز روی علائم بدنی خود روی ریتم تنفستان تمرکز کنید. می توانید از تکنیک های آرام سازی و نیز تنفس شکمی برای آرام کردن خود استفاده کنید.

 

در ادامه مطلب پانیک چیست و چه علائمی دارد روش هایی برای درمان موارد خفیف پانیک به شما می گوییم.

خود درمانی پانیک

برای موارد شدید و حاد اختلال پانیک باید به متخصصین مراجعین کنیم. اما برای درمان موارد خفیف پانیک که تعداد دفعات حمله خیلی کم و علائم خفیف هستند می توانید با روش هایی به بهبود خودتان کمک کنید. تعدادی از این روش ها را اینجا می بینید:

اطلاعات خود را بالا ببرید:

هر چه بیشتر بدانید پانیک چیست و چه علائمی دارد؟ بیشتر درک خواهید کرد که این بیماری خطرناک نیست و بهتر می توانید علائم را کنترل کرده و خود را آرام کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی تازه استفاده کنید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید. سیگار نکشید و سعی کنید سبک زندگی سالمی در پیش بگیرید.

خواب کافی داشته باشید:

سعی کنید ساعت خواب و بیداری منظمی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید. خواب ناکافی و بی کیفیت اضطراب را در شما افزایش داده و این امر می تواند منجر بهع افزایش حملات پانیک شود.

ورزش روزانه داشته باشید:

ورزش کردن یک کاهنده طبیعی استرس و اضطراب است. سعی کنید به طور روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. ورزش های هوازی و یا ورزش های ریتمیک، مانند راه رفتن، دویدن و یا شنا می تواند  در بهبود اضطراب تاثیر فراوانی داشته باشد.

تکنیک های آرام سازی را فرا بگیرید:

استفاده از تکنیک های آرام سازی نظیر مدیتیشن و یوگا می تواند علایم اضطراب را در شما کاهش دهد. این روش ها به طور موثری می توانند به آرامش شما کمک کنند.

لینک مرتبط :
آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

برای موفق شدن توی زندگی برنامه میخوای؟
کلیک کن
close

سلام
اگر دنبال کلاس خاصی هستید روی دکمه نارنجی پایین کلیک کنید. در اولین فرصت با شما تماس میگیریم.